Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

dochter

dochter

09-12-2008 om 12:45

Hoe erfenis verwerpen/weigeren?

Wij (de kinderen) willen de erfenis van onze vader verwerpen of weigeren. Er zijn alleen maar schulden. Nu is het zo dat het huis leeg moet, huur is opgezegd. Mogen wij het huis wel leeghalen? Beetje laat deze vraag, we zijn al druk bezig, eind van deze week is het leeg. Nou is het zo dat er alleen maar kringloopspullen in stonden, maar we hebben wel een aantal dingen verkocht zoals de tv, koelkast. Dit brengt erg weinig op maar er was geen begravenisverzekering dus elke euro is nodig om die rekeningen te betalen. Niemand van ons heeft een potje achter de hand, we hebben zelf moeite om financieel rond te komen. Wel wilden we vader zo netjes mogelijk begraven.

Welke stappen moeten wij nu ondernemen?

Bedankt alvast, dochter

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

09-12-2008 om 13:19

Notaris

contact op nemen met een notaris, die weet wat je precies moet doen en hoe dat geregeld moet worden.

groet,
Angela

ishtar

ishtar

09-12-2008 om 13:25

Ben bang

dat verwerpen nu eigenlijk niet meer kan. Als je zaken uit het huis gehaald hebt, heb je je gedragen als erfgenaam, en daarmee de erfenis al aanvaard.

dochter

dochter

09-12-2008 om 13:46

Arrondissement?

Maar hadden we dan alles gewoon zo moeten laten staan in zijn huis? Waar vind ik dat arrondissement? Bij de gemeente?

Wij zijn leken op dit gebied.

dochter

ishtar

ishtar

09-12-2008 om 13:54

Hier zijn rechtbanken

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rechterlijke_indeling_van_Nederland
Een wetswinkel kan je misschien ook telefonisch aan meer informatie helpen.

dochter

dochter

09-12-2008 om 20:57

Oei

Bedankt allemaal, hier kan ik wel wat mee. Je moet het ook maar weten he, nog nooit met dit bijltje gehakt. Ik heb veel problemen maar geen schulden en ben ook niet van plan mijn vader zijn schulden op mij te nemen, zou mooi zijn zeg. Bij niemand van ons valt wat te halen maar ik wil wel graag weer gaan werken in de toekomst en dan wat ruimer leven, en dan geen schuldeisers aan mijn broek.

Mijn vader had niks van waarde, wat wij hebben verkocht heeft met elkaar net 100,- opgebracht. Was als verwacht ook maar een druppel op de gloeiende plaat van de begraveniskosten. De rest is er allemaal nog en laten we ook maar staan dan, we wilden deze week de kringloop laten komen voor alle inboedel die onverkoopbaar is en wat er dan nog overbleef naar het stort. Wij hebben alleen wat foto's en boeken meegenomen en losse rommel weggegooit.

Maar is het dan zo dat de woningstichting alles op moet ruimen? Ook niet erg netjes vind ik. En wat zeggen we tegen de woningstichting, ze zullen er niet blij mee zijn. Ik verwacht dat ik in de toekomst een huis van ze wil gaan huren, maak ik dan nog wel een kans?

dochter

Erfenis

Er zijn drie mogelijkheden als je erfgenaam bent:
- erfenis aanvaarden
- erfenis verwerpen
- erfenis beneficiair aanvaarden

In het derde geval wordt je in het geval dat er meer schulden (blijken te) zijn dan bezittingen, niet aansprakelijk gesteld voor de schulden.

Overigens had je zolang je nog niet weet wat je met de erfenis wilt geen dingen moeten doen waardoor het lijkt alsof je de erfenis aanvaard. Dus je had niet alvast de inboedel moeten verdelen/verkopen!

Ik zou snel contact opnemen met een notaris of andere rechtspersoon.

Overigens gecondoleerd met het overlijden van je vader.

dochter

dochter

09-12-2008 om 21:28

Triple

Dank je wel Triple dat je me condoleerd. We zijn erg verdrietig over het overlijden van mijn vader, het was onverwacht en ik mis hem heel erg. Het was een schat van een man. Vervelend dat het allemaal zo moet lopen nu.

Ik ga morgen meteen bellen.

Groeten, dochter

ishtar

ishtar

09-12-2008 om 21:46

Sorry dochter

natuurlijk ook gecondoleerd!
Akelig dat je nu, behalve dat je hem mist, ook nog voor deze problemen staat

Dropke

Dropke

09-12-2008 om 23:23

Dochter

Triple heeft het allemaal al duidelijk opgeschreven. Ik weet hoe moeilijk het is, om dit bij het verlies nog allemaal op een rijtje te krijgen. Ik wil je dus ook nog even heel veel kracht en sterkte wensen.

Dropke

dochter

dochter

10-12-2008 om 00:03

Onaf

Ach, we slaan ons er wel doorheen, maar we wilden het graag netjes afmaken, huisje netjes achterlaten, ook voor onze vader en dan moet je het zo achter gaan laten. Het voelt zo onaf.

Bedankt voor jullie lieve woorden,
dochter

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.