Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe gaat het met de moestuinen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Post spekken

De post spekken doen we dan maar niet Margje. Inderdaad, zaad kost bijna niks.Want dat doe ik al genoeg (zo'n 100 euro per week wordt er hier verzonden) Ik heb nu een aardige collectie zaadjes opgebouwd; het is net als met lapjes. Alleen zaadjes zijn maximaal maar 1 jaar houdbaar.
Plantjes aan mijn moeder doe ik niet; ze is nog van de generatie noodgedwongen moestuinen en heeft er nog trauma's van Ü .

De brocolie is nu al 25 cm hoor; die groeit dat je er bij staat. De tomaten krijgen nu ook zwarte spikkels, oh help....

Dorry

margje van dijk

margje van dijk

12-05-2010 om 10:58

Langer hoor

Dorry, zaadjes zijn toch veel langer houdbaar? Op al mijn zaadzakjes staat 2012 of zo. En als je ze in het donker op een koele plaats bewaart (ik heb een doosje in de koelkast staan) heb je kans dat je nog veel langer kunt zaaien.

Dus ga er maar vanuit dat je volgend jaar alles nog wel een keer kunt gebruiken, hoor, en waarschijnlijk het jaar daana ook nog wel!

Margje

Groentje

Groentje

12-05-2010 om 20:41

Edible garden

Ik ontdek dit draadje nu pas!! Ik ga het straks helemaal doorlezen, maar voor het geval niet aan de orde is geweest: woensdagavond om 9 uur op de BBC The edible garden. (als ik het straks gezien heb zal ik de hele draad lezen)
Groentje

En dat zeg je nu pas!

kom net thuis van wat gehups in een studio lees ik dit. En nu feet de BBC ook nog eens besloten dat als je niet brits bent, je geen programma's kunt terug zien.

Wééééééhhhhh

Dorry

Carmen

Carmen

12-05-2010 om 23:37

Wat een prutsweer

Ik had mijn tomaten en basilicum binnen gezaaid. Tijdens de laatste warme dagen heb ik ze naar buiten gedaan. De tomaten in een min of meer handzame bak. De basilicum niet. Ik geloof dat ik de een van de tomaten nog heb kunnen redden door hem een week geleden naar binnen te halen. De tijd zal het leren. Maar de basilicum is vrijwel zeker overleden. Bah, bah, en nog eens bah.
En nog steeds geen levering van Vreeken. Is nu zeven weken geleden.

Carmen.

Groentje

Groentje

13-05-2010 om 13:49

Dorry1

Niet getreurd: Er is van de serie ook een boek, met dezelfde titel geschreven door Alys Fowler. Ik heb het gekocht via amazon-uk waar het ook incl. verzendkosten een stuk goedkoper was dan via bol.com of de boekwinkel. Volgens mij is er ook een dvd van de serie te krijgen via de BBC.
Ik heb veel plezier aan het boek, maar moet het wel lezen met woordenboek voor de plantennamen en zelfs dan is het niet altijd duidelijk om welke plant het gaat.

Carmen

Carmen

14-05-2010 om 22:48

Ja!

De Vreeken bestelling is binnen. En het was lekker weer vanmiddag (uit de wind dan). Dus ik heb weer even fijn kunnen tuinieren

Carmen.

Aardappel-kweek-zakken

is dat een scrabbelwoord? Waar koop je die dingen? Mijn poot-aardappels beginnen uitlopers te krijgen; de grond ermee in zou ik zeggen!

Dorry

Bastet

Bastet

16-05-2010 om 09:00

Ja hoor

Die kunnen gewoon de grond in,heb ik ook gedaan op mijn wijktuin.Vorig jaar had ik er een paar in een grote pot,ging ook prima.
Bastet

annemoontje

annemoontje

16-05-2010 om 20:54

Ook "los" gegaan in de moestuin...

Nu met een voldaan gevoel (en stijve spieren achter de pc,vanmiddag in de moestuin gedaan: de bonenstaken neergezet en de nog baby mini lathyrus erwtjes geplant,dat zijn zulke schattige heerlijk geurende bloempjes... de doperwtjes en sugarsnaps (kunnen wel tegen de kou) zijn al geplant en doen het goed, aardbeien bedden gewied (kweekgras... onverwoestbaar onkruid..) rode kool & witte kool plantjes geplant van de buuf..krulandijvie, gewone andijvie, spitskool, regenboogsnijbiet, weegbree en heemst geplant. uienveldje en aardappelveldje gewied. frambozenstruikjes toegezongen, korenbloemen bewonderd (de eerste bloem bloeit!!) een paar komkommerkruid plantjes verplaatst, eikenbladsla en rabarber geoogst, ananassalie en citroenmunt geplant...heermoes eruit getrokken (prehistorisch onkruid...)calendula baby plantjes bewonderd en water gegeven......wat een geluk ervaar ik op de tuin....ben bekaf maar ik word er zooooo happy
Thuis ook nog wat zaadjes in potjes gestopt, pompoenpitten, gele lis (voor langs de slootkant), tuinkers, nog meer calendula...mexicaanse dragon, zonnehoed (echinacea!) valeriaan, sint janskruid, chinese bieslook, mexicaanse koriander, kamille, ik ben even niet te stoppen.....nu snel een potje thee en naar bed!

Hier

De radijs is al goed, en super lekker. Aardbeien in bloei, Thijm, bieslook en peterselie en wilde marjolein doen het prima, al veel gebruikt in de keuken. Helaas wilt dit jaar de basilicum het niet doen, al 2 keer staat er niet veel meer dan kapotte dorre blaadjes, terwijl de rest het prima doet. De rucola is overgebleven van vorig jaar, groot ook als kool. Mijn maggie plant schiet ook als kool de grond uit, wie wilt een stekkie ?
Verder de tomaat net uit gezet, maar heb weer te veel ingezaaid in bakjes, hmmm nog belangstelling ?
Net als mijn sla, ook iets te veel, geldt het zelfde voor.
Mijn worteltjes, spinazie groeien ook als kool. Mijn prei moet ik nog uitpoten, was ik ook iets later mee. Maar lukt wel denk ik.
Dus als jullie nog iets zoeken, heb nog wat, gratis af te halen in Limburg.
Gr. RYmcke

Carmen

Carmen

21-05-2010 om 09:14

Ik haat bladluizen...

Mijn verse kopje muntthee heden deze ochtend was niet bepaald vegetarisch. Bah bah. Ik heb mijn tweede kopje maar met behulp van een theezeefje gemaakt, maar daar gaan de kleintjes alsnog doorheen.
Verder is het voor de basilicum te koud geweest. Ik heb nieuwe gezaaid (drie soorten/kleuren!) die ik binnen laat staan tot ik echt heel zeker weet dat het niet meer kouder dan een graad of acht gaat worden.
Van de vijf Lambada aardbeienplanten van Vreeken zijn er helaas drie zeker dood en ligt er een in een soort van coma. Dat ga ik volgend jaar anders aanpakken, maar ik weet nog niet hoe. Ik zou het liefst zelf zaaien, maar ik kan de zaden vooralsnog nergens krijgen. Misschien in het buitenland?
Verder ben ik heel blij met mijn moesterras. Alles gaat heel goed. Alle kruiden, de knoflook, de frambozen en de peren (van 5 millimeter). Heel veel bloesem in de bosbes. Dat is voor het eerst trouwens. Meer dan tien bloempjes en vijf bessen heb ik nog nooit gehad. De laurier loopt uit. Heerlijk!
Maar... waar is het zonnetje vandaag?
Carmen.

Ineke P.

Ineke P.

21-05-2010 om 09:36

Lambada gaat goed komen

Carmen, met je lambada zal het wel goedkomen hoor volgend jaar. Je zult zien dat de planten veel uitlopers gaan maken en dat zijn dan vast je nieuwe plantjes voor volgend jaar. Zaaien of weer nieuwe planten kopen zal echt niet nodig zijn.( en anders heb ik ze wel voor je)

Biene M.

Biene M.

21-05-2010 om 09:46

Bladluis

Mijn muntplant zit ook opeens onder de bladluis (zag ik gelukkig bij het water geven al, niet pas in mijn thee, bah!) Wat is de beste manier om bladluis te bestrijden bij een plant die je wilt opeten? Gewoon sop?

Carmen

Carmen

21-05-2010 om 10:47

Lambada

Ineke! Iemand die weet waarover ik het heb! Wat zijn ze lekker he Okay, ik ben een beetje gerustgesteld. We zullen zien. Dan moet ik voor dit seizoen maar een nieuwe groentewinkel vinden. Mijn vaste "leverencier" is er vorig jaar mee op gehouden helaas. Weet iemand waar ik in Amsterdam (west) lambada aardbeien kan kopen?

Carmen.

Ineke P.

Ineke P.

21-05-2010 om 11:41

Aardbeien

Ja heerlijk is de lambada: groot en veel aroma. Ik heb ook nog mara des bois, een franse doordrager, ook zeer smaakvol. en een framboosaardbei lekker en heel decoratief. Ja aardbeien uit eigen tuin zijn veel lekkerder dan aardbeien uit de winkel.

Groentje

Groentje

21-05-2010 om 14:44

Aardbeien op zandgrond

Ik tuinier op zandgrond. Jaren geleden heb ik eens aardbeien geprobeerd, maar dat was geen succes; ze waren droog en melig. Dit jaar ben ik in de herkansing
Ik doe erg mijn best om de grond in mijn tuin levend en vruchtbaar te maken en misschien proef ik het terug in de aardbeien.
Groentje

Groentje

Groentje

21-05-2010 om 14:49

Yuk bladluis

Mijn moeder gebruikte vroeger een mengsel van groene zeep en spiritus verdund met 50% water in de plantenspuit om bladluis te killen. Maar ja dan moet je je munt wel goed afspoelen anders heb je straks groene zeep in je thee.
Op het net vond ik deze link http://groenhuis.org/?p=536
Ik heb nog geen plaag gehad in deze tuin. Ik veel lieveheersbeestjes en die koester ik

margje van dijk

margje van dijk

22-05-2010 om 18:09

Zojuist weer even een rondje gedaan

Mijn aardappelen groeien echt fenomenaal de kweekzak uit, ik heb ze al 3 keer aangeaard. Volgens het schema zou ik nu ook zo'n beetje kunnen oogsten. Ik ben zo benieuwd, maar ik durf niet. Wat als het nou nog niks is, dan heb ik alles er onderuit gekrabd.... Misschien durf ik het morgen

Onze aardbeien zijn doordragers, niet de door jullie zo geprezen lambada's, maar ostara's (geloof ik), en daar gebeurt nog niet zo veel mee verder. Ze staan mooi groen te wezen.

Mijn eerstgezaaide spinazie is nu denk ik wel zo'n beetje kaalgeoogst. Dus die kan ik nu denk ik voor 'klaar' verklaren, en er dan iets nieuws in zaaien. De rest van de sla (4 soorten) komt inmiddels aardig op, over een paar weken kunnen we dat uitgebreid gaan oogsten.

De rijspeul en de doperwt zijn al een meter hoog, en de peul staat in bloei. Wat een schitterend gezicht!

De goudsbloemen die ik langs de koolsoorten had geplant beginnen er aardig als 'planten' uit te zien, het wordt nog druk in die vakken. Overigens hebben de rode kool en de spruitjes nog genoeg ruimte over.

En nu komt dan eindelijk mijn enige eerste echte herkenbare asperge boven de grond. Zou dit hem nou zijn, of zouden er nog meer komen?

De viooltjes komen nu ook eindelijk op, dat heeft ontzettend lang geduurd.

Mijn basilicum is ook al weer dood, op een enkel plantje na, dus ik heb net maar weer opnieuw gezaaid. Mijn koriander daarentegen straalt van genoegen, daar gaat het heel goed mee, en dat vinden wij ook heel lekker dus daar kunnen we nu naar hartelust van plukken. De worteltjes die ik per ongeluk eerst in die bak had gezaaid, en waarvan ik dacht dat ze mislukt waren, staan er nu wat vreemd tussendoor te sprieten. Net heb ik er eens eentje uit getrokken, en wat denk je: een worteltje. Echt waar. Een beetje geel-oranje, en maar heel klein, maar echt, het is er een. Ik heb hem ook geproefd. Smaakte naar wortel. Wauw!

En ik heb vandaag de rest van de peulvruchten gezaaid, het is nu eindelijk mooi weer. Er stond op het zakje dat het 'na half mei' en 'met mooi weer' moest, dus vorig weekend was het echt niet geschikt. Nu gelukkig wel.

En o ja, nou gaat mijn shi-take-stam ook in het dompelbad. Die moet 24 uur in koud water staan, en dan buiten gezet worden, en als het goed is heb ik dan over 2 weken shi-take. En dat kan ik nog een paar keer herhalen, tot het herfst is, schijnt. En dan volgend jaar weer, tot hij na een paar jaar op is. Leuk hoor.

Luizen heb ik niet gezien. Maar mijn munt mag ook nog geen naam hebben. Da's wel geluk hebben zeker, dat ik nauwelijks ongedierte vind? Wanneer komen de slakken eigenlijk....?

Margje

Groentje

Groentje

22-05-2010 om 19:43

Slakken

Margje de slakken komen nu!!! Ze eten @#* al mijn zaailingen op!!!

Carmen

Carmen

22-05-2010 om 22:48

Slakken en luizen

Ik heb ontdekt dat ik een heleboel luizen kwijtraak als ik mijn afgesneden stengels munt eerst een paar keer heel hard op de tafel sla Bestrijden met zeep en spiritus en zo vind ik in dit geval niet zo handig. Dan moet ik het wel heel erg goed afspoelen voor gebruik.
En slakken? Ik heb ze nog niet gezien. Maar ik zie wel wat sporen in mijn frambozen. Ik heb toevallig net bakjes bier buiten gezet om te kijken of er slakken zijn.
Margje, een shi-take stam? Klinkt leuk! Waar koop je die?

Carmen.

Carmen

Carmen

22-05-2010 om 23:38

Ja hoor, slakken!

Er zit al een aardige vangst in mijn bakjes. En ik heb een aantal slakken die op weg waren naar de kroeg even geholpen. Moet ik me nu schuldig voelen? Nee toch?

Carmen.

margje van dijk

margje van dijk

22-05-2010 om 23:57

Lol

Slakken naar de kroeg helpen. Een geheel nieuwe uitdrukking voor mij.

Ik moet zeggen dat ik al wel slakkesporen ontwaard heb op de tegels, maar nog niet in mijn bakken. En ik zie ook nog nergens vraatschade. Dus misschien zijn ze niet zo slim om bij een bak op te kruipen? (Ik droom nog even door).

En Carmen, mijn shi-take stam heb ik bij onze biologische supermarkt gekocht, hier ter plaatse. Hij staat nu in een emmer te 'schrikken'.

Margje

evy

evy

23-05-2010 om 11:21

Vraagje

Hoi, ook ik ben met 1 makkelijke moestuinbak begonnen. We hebben er nog niets van gegeten maar de sla kan deze week denk ik. Ik vind het erg leuk en heb ook al wat losse potten die ik over had gevuld. Nu zag ik gisteren een beetje verscholen nog 2 balkonbakken hangen een beetje verloren aan de schutting. Ze zijn natuurlijk niet zo diep dus ik wil er wel graag wat in maar ik weet niet wat. Kruiden heb ik inmiddels genoeg, iemand een idee?
Groet Evy

Carmen

Carmen

23-05-2010 om 11:51

Nou margje (en evy)

Verdrinken in bier zal menigeen een mooie dood vinden! Maarre, ondanks nog geen vraat en slechts een enkel spoor heb ik vannacht toch dertig slakken gevangen!
En Evy: Knoflook, rode peper, radijs, rucola. Of nog meer kruiden

Carmen.

evy

evy

23-05-2010 om 12:34

O leuk

Leuk de ene doe ik radijs en knoflook en de andere rucola
Dank je wel
Morgen naar het tuincentrum want ik ben een beginner en dan mag je valsspelen vind ik.....

Groet Evy

margje van dijk

margje van dijk

24-05-2010 om 12:27

Ps shitake-stam

Ik zag dat er een label aan mijn shitake-stam hing, daarop staat een producent: www.groenetakken.nl.

Ik zag dat ze ook online bestellingen accepteren, en ze geven een lijst verkooppunten.

Die van mij gaat NU de tuin in.

Margje

Groentje

Groentje

24-05-2010 om 12:52

Succes met de paddestoelen

Ik hoop dat jij meer succes hebt met de paddenstoelen, mijn oesterzwammen stam heeft nooit wat gedaan en ik heb één keer 5 shi-takes kunnen oogsten. Dat waren hele dure paddenstoelen

Heirthe

Heirthe

24-05-2010 om 14:17

Nog niet aan toe gekomen

om met een moestuin bezig te gaan. Het lijkt me zo leuk anders, maar heb het veel te druk met andere zaken in ons gezin.
Blijf het wel volgen want ik vind het heel leuk.

Groentje

Groentje

24-05-2010 om 14:32

Ach wat is een moestuin

Als je een moestuin ziet als 100 vierkantemeter met de groenten keurig in het gelid, dan kan ik mij voorstellen dat je er geen tijd voor hebt. Ik heb mij laten inspireren door The edible garden van de BBC. Waarbij in de tuin eetbaar en decoratief door elkaar staat en naarmate je verder komt de grens tussen die twee steeds meer vervaagd.

Volgens mij kun je het nooit zo druk hebben dat je geen rijtje radijsjes kunt zaaien. Zelfs zonder tuin en balkon kun je met kruiden in de vensterbank en alfalfa in je keukenkastje zelf voedsel "verbouwen". Kortom Foske je hebt geen enkel excuus meer

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.