Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe gaat het met de moestuinen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

19-07-2010 om 15:26

Tomaten

Niet elke tomatensoort wordt gediefd,als het goed is vindt je die info op het pakje zaden of op het kaartje bij de plant.
Ik heb ze dit jaar niet,ivm een handoperatie blijf ik bescheiden dit jaar.Dus alleen wat zaaigoed in de bakken,een paprikaplant en een pepertjesplant.
Groetjes,bastet

Dieven en zo meer

ook ik wist eigenlijk niet wat dieven was. Een paar klanten hebben het me voorgedaan. Ik heb wel al flinke trossen tomaten hangen. Je weet wel van die planten waar ik in april/mei over riep dat ze geel werden en zwarte spikkels kregen. Niets meer van te zien! Ik heb de coeur du boeuf tomaten wel in zinken emmers langs het huis staan. De andere tomaten (tigerella en cherry) staan in de vierkante meter moestuin. We hebben al één keer doperwten gegeten, mijn god, wat heb je dan veel doperwten nodig! Sugarsnaps gooi ik door de roerbakmengsels. Volledig eten we er nog niet van, maar ik heb al zeker dik 2 maanden geen sla meer gekocht. En zo'n verse ui, hmmmm zalig! De knoflook heb ik eruit getjoepst; die groeide niet meer. Nu heb ik knoflook zo groot als een kers, zogenaamde één-teens-knoflook. Scherp!!! Ik had er even eentje rauw opgeknaagd, aiaiaiaia.
Verse bietjes hebben we al gehad en heel af en toe mogen de meiden een vers mini-worteltje uit de grond trekken en opsmikkelen. Nieuwe lading rucola, en de afgesneden rucola groeit trouwens gewoon weer aan! Wat kun je nu zaaien? Ik heb weer vakken over. O ja, de courgette bloemen vallen eraf; heb ik dan straks geen courgettes????
Olijven, Carmen, zijn mooi, maar verwerken is een vak apart. Misschien kun je er drie druppels olie uitpersen? Ik droom ook al jaren van een olijfboom, maar ken mezelf. Alles in pot gaat dood bij mij; eerst te weinig water en daarna teveel. Boem, afgelopen.Ik zie hierboven staan dat reina Tijgeroog heeft geschreven; heb je ook tigerella tomaten??? Of begrijp ik het verkeerd?

Dorry

Puck

Puck

20-07-2010 om 09:06

Tomaten bekeken

Als de dieven in de oksels groeien dan hebben mijn tomatenplantjes vast hun ladyshave gebruikt: compleet kale oksels. Valt dus helemaal niets te dieven bij Tasty Tom.

Bastet

Bastet

20-07-2010 om 12:22

Klopt puck

Tasty Tom hoef je niet te dieven.
bastet

Bastet

Bastet

21-07-2010 om 08:11

Oogst!

Gisteren in mijn wijktuintje een pond bonen geoogst!Gewone sperziebonen,en toverbonen.Dat zijn donkerpaarse sperziebonen die naar groen kleuren tijdens het koken.Mijn dochter had ze vroeg seizoen in haar schooltuin,en we hebben zaden bewaart,echt heel leuk.
Ik had niet zoveel bonen verwacht van zes plantjes!
Bastet

Bijzonder!

Hoi Von, klinkt bijzonder, die bonen, ik ken ze niet (zal eens gaan snuffelen op het wwwww

Hier eergisteren ons eerste maaltje rucola (had ik in een grote pot gezaaid): het was heerlijk, meer smaak dan de rucola van de appie, dus zalig!

De minitomaten hangen al aan de plantjes (gaat snel!) wel veel water nodig.

Bonen

Bij mij doen de bonen het heel slecht. Ze krijgen te weinig zon denk ik. Vier planten, 2 boontjes . Wanneer worden tomaten rood? Ze zijn al aardig dik. En wanneer kan ik aardappels oogsten? Ik heb er wel al wat bloemen in gezien.

Dorry
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Bastet

Bastet

21-07-2010 om 10:22

Dorry

Als aardappelenloof slap gaat hangen,zijn de aardappelen oogstklaar,is mij verteld.
Mien,ik zal wat zaden drogen voor je!
Bastet

Bastet

He, wat leuk!!

Ik heb tegenwoordig ook lathyrus in de tuin, opgekweekt van zaadjes van vorig jaar, dus als je wilt, dan stuur ik je ook nog wat?! (als ze tenminste houdbaar zijn tot volgend jaar, anders moet je nog even wachten tot het najaar)

Bastet

Bastet

21-07-2010 om 16:20

Mien

Heel graag,ik heb dit jaar weinig gezaaid ivm die operatie aan mijn hand,maar volgend jaar ga ik weer los..)
bastet

Bastet

Thanks!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Bastet

Bastet

21-07-2010 om 20:19

Dorry

Succes,wij vonden onze aardappelen zalig!
bastet

Carmen

Carmen

04-08-2010 om 13:50

Jaaah! paddo's!

Ik heb mijn stam vorige week weer een dompelbad gegeven. En nu verstopt voor de slakken, in de kast waar eigenlijk de tuinstoelen horen te staan. En ja hoor! Een complete uitbarsting. Als paddenstoelen uit de eehhh, stam dus.

Carmen.

ishtar

ishtar

04-08-2010 om 16:01

Aaarch! vogels!!.

alle pruimen uit mijn boom gesnaaid tijdens de vakantie! Echt alle (14)en de pitten lagen rustig als statiegeld op de grond...
En daags erna ook weer mijn aardbeien verslonden! (zo heb je een paar mooie, bijna rijpe aardbeien, zo zit er alleen nog een steeltje...
En de rest van de moestuin was een en al (groene) tomaat en (bloeiende) rucola! Alles overwoekerd. En dat in 2 weken. Mijn moestuintje is duidelijk te klein. Maar eens op zoek naar een volkstuin...

mirreke

mirreke

06-08-2010 om 15:21

Overwoekerde moestuin

Daar ben ik ook bang voor, voor een ware groenuitbarsting als ik weg ben. Ik heb nu al (doorgeschoten, want teveel om op te eten) sla, en heeel erg veel bijna rijpe tomaten. We gaan komende week, maar dan zijn ze nog lang niet allemaal rijp. Zo zonde. Van het weekeinde nog maar even veel sla eten dan...
Boontjes en courgettes houden het hopelijk wel uit, net als de mais.
Lastig he, ik zat al te overpeinzen dat ik vanwege de moestuin maar niet meer op vakantie kan, maar daar was niet iedereen het mee eens hier

Carmen

Carmen

06-08-2010 om 15:48

Slakken

Ik heb dus mijn paddenstoelenstam goed verstopt voor de slakken (Hij is echt schitterend!). Maar nu is ineens mijn ene slaplant (van de vier) volledig opgegeten. In één nacht! Ik had nog een restje sla (uit de winkel) op het aanrecht liggen voor het huisdier. Maar dat heb ik nu buiten gelegd als lokaas, en ik vermoord alle slakken die ik erop vind!
Ingridt, heb je geen enthousiaste buren die je van je tuin kunt laten genieten?

Carmen.

Carmen

Carmen

06-08-2010 om 17:14

Aardbeienvraag

Mijn ene overlevende Lambada heeft inmiddels al aardig wat uitlopers gevormd. En een aantal van die uitlopers zijn al een mooi plantje. Hoe groot moet dat plantje zijn voordat ik de "navelstreng" kan doorsnijden en hem eventueel kan verpotten naar een eigen bak? Ik heb de planten namelijk in een hangende bak. De bak is inmiddels te vol. Ik heb de bakken nu op de grond gezet en de laatste uitlopers naar een andere bak geleid, maar dit is niet handig en niet mijn bedoeling.

Carmen.

annemoontje

annemoontje

07-08-2010 om 14:58

Uitlopers verplanten

Volgens mij kan je het stekje losknippen zodra "de navelstreng" aan het verdrogen is, maar eerder zou ook wel kunnen, als er maar genoeg worteltjes aan het stekje zitten, zorg wel dat de aarde voldoende voeding heeft (liefst een beetje koemest) daar zijn aardbeien dol op

annemoontje

annemoontje

07-08-2010 om 15:01

Vertel hoe doe je dat?

Ik heb ook een oud boomstammetje in de moestuin liggen maar ben er nog niet aan toe gekomen om iets met sporen en paddestoelen kweken te gaan doen, ik lees dat je "jouw stammetje" (is dat een speciale stam? of ook net als ik een stuk afgezaagde berk?) ondergedompeld hebt...waarin? een speciaal goedje....??vertel vertel!!

Carmen

Carmen

07-08-2010 om 22:51

Stammetje

Ik zou kunnen zeggen "dan moet je het hele draadje maar lezen", maar dat zal ik je niet aandoen Kijk maar eens op www.groenetakken.nl Het onderdompelen is inderdaad in een heel speciaal goedje: Water!
Ik ging vandaag naar vrienden die ik een stammetje kado had gedaan. Ik wist dat zij nog niet zo heel veel (understatement) succes hadden, dus ik had een foto gemaakt van mijn stam. Het is ongelooflijk, maar vergeleken met vanmorgen zijn ze weer een stuk groter. Als ik de foto niet zou hebben zou ik het niet geloven.
Bedankt voor de info over de aardbeien. Tsja, als ik wil weten of er genoeg wortels aanzitten moet ik ze uit de grond trekken, en dat wil ik niet. Ik wacht dus wel af tot de strengetjes verdrogen.

Carmen.

Carmen

Carmen

08-08-2010 om 15:54

130 g

Zojuist 130 gram shii takes geoogst. En vanavond eet ik risotto Helaas nog niet met gedroogde tomaten uit eigen kweek, want die zijn nog steeds groen.

Carmen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.