Huis, Tuin en Keuken

*Sophie*
16-01-2009 om 13:32
Hoe gooien jullie oude administratie weg?
En dan heb ik het over vertrouwelijke dingen, die niet in handen moeten komen van Aagjes :- )
Ik kom -nu ik de zolder aan het opruimen ben- van alles tegen van onze oude zaak en wil persee niet dat dit door anderen gelezen wordt. Een papierversnipperaar hebben we niet, zou het iets zijn om zo'n ding aan te schaffen? Of is dat niks en kan je je spullen ook ergens anders aanbieden ter vernietiging?
Vuurtje stoken in de tuin mag niet, toch? In de vuurkorf?
Ben benieuwd hoe jullie dit soort dingen weggooien.
Nog even voor de zekerheid: tot en vooral MET het jaar 2001 mag nu weg toch?
stoffige groetjes, Sophie.

Telebel.
16-01-2009 om 13:47
Sinds vorige week
Heb ik wel een verspnipperaar gekocht, toevallig bij de marskramer in de folder voor 40 euro. en gister ben ik er eens voor gaan zitten en heb alle bankafschriften van de laatste tijd weg gedaan, we kunnen alles nakijken via internet bankieren en mocht het eens nodig zijn om een hele oude afschrift te hebben dan bellen we de bank en die stuurt deze dan alsnog op.
we hebben in de tuin ook wel een buiten kachel, maar t is me nu te koud om buiten een vuurtje te stoken, maar 'szomers gaat er best wel eens "belangrijke" oude papieren in.
Dus ja, ik ben wel blij met de versnipperaar.
Telebel.

Tinus_p
16-01-2009 om 14:12
Mag weg
Sophie:
"Nog even voor de zekerheid: tot en vooral MET het jaar 2001 mag nu weg toch? "
Als het gaat om rekeningen/belasting/afschriften: ja.

Tinus_p
16-01-2009 om 14:42
Wat niet weg
Sophie:
"Uhm...is er iets anders dat nog niet weg mag dan, van dat jaar?"
Ik zou bv aankoopbewijzen van apparaten bewaren (als je t apparaat nog hebt), of dingen a la je huurcontract.

Tinus_p
16-01-2009 om 15:20
Bedrijf?
Sophie:
"En een uitspraak van de rechter met hele papierzooi erbij? In 2000? Is dan toch verjaard? Of hoe het dan ook mag heten?"
Verjaard is het zeker niet, maar de vraag is, of je het nog ergens voor nodig zou kunnen hebben. Ik zou de neiging hebben om dát soort dingen toch te bewaren.
Sophie:
"Huurcontract...nee, dat hoeft dan denk ik niet, want zaak is verkocht en het huurcontarct is overgezet op de koper. In 2003 al ...of toch bewaren?"
Huurcontract van wat? Van jou als verhuurder? Als het te maken heeft met iets groots (zoals de verkoop van een bedrijf) zou ik het idd langer bewaren. Maar als je een bedrijf hebt of had, dan had je daar mss ook een accountant of boekhouder voor, en die heeft beter zicht op wat je moet bewaren.
De 5 jaarregel geldt vziw voor particulieren.

angel3
16-01-2009 om 15:44
Ook net gedaan
wij hebben het heel erg aso in een vuilniszak gedaan, dichtgeknoopt en in de kliko gegooid....met het oud papier gaat het dwarrelen. Papierversnipperaar moet er eigenlijk wel komen ook ivm admin van mans werk.
Ik heb ALLES weggemikt van voor 2000.
Alleen voor de herinnering een enkele salarisstrook etc
Na ja gewoon ter herinnering en dan natuurlijk dipolomas en getuigschrijften. De rest alles weg ruimde enorm op (mappen vol bankafschriften van 95 en 96 enzo

angel3
16-01-2009 om 18:57
Sophie
ja eng eng, we hebben wel getwijfeld maar ook hier geen versnipperaar en het zijn echt bergen! dus met zo n klein apparaat met je weken bezig
Ik dacht in de kliko meteen in de vuilniswagen prakker en dan de oven in....moet goed gaan . Beter dan oud papier dat zweeft zo... had ff geen andere oplossing en het moest echt weg (verhuizen)

MaximeM
16-01-2009 om 19:01
Hier ook gedaan
Hoi,
Ik had wellicht niet zoveel als jij hebt, maar ik ben met de stapel op de bank gaan zitten voor de tv en ondertussen maar scheuren en scheuren. In ieder geval scheurde ik overal mijn naam en adreshoofd af, zodat dat hopelijk niet met het andere deel geassocieerd kon worden. Daarna het adres nog eens doormidden (zo ongeveer hoor, het lag er ook wel aan waarvan het was) daarna heb ik alles in de gewone vuilniszak gemikt, en vervolgens had ik nog wat koffieprut en troep enzo... ☺ ik dacht dat het dan zeker minder aantrekkelijk zou zijn voor nieuwschierige aagjes.
Vroeger nam ik het mee naar mijn werk met een grote versnipperaar. Is dat niet op jouw werk? (of op het werk van een kennis?)
Groetjes
Maxime

yadira1980
16-01-2009 om 19:32
Let op! bedrijfsadministratie
moet je wettelijk gezien 10 jaar bewaren ivm belastingdienst etc.
"gewone" papieren (eigen bankafschriften etc.) moeten 5 jaar bewaard blijven.
dus niet overenthousiast worden met opruimen

Asa Torell
16-01-2009 om 19:33
Als je bang bent om te veel weg te gooien
kun je de papieren ook scannen, de dvd waar je dat vervolgens op backupt neemt een stuk minder ruimte in dan de ordner. Dat doet vriend hier, categorie zeer bang om dingen weg te gooien. (ik ook maar ik ben te lui voor al dat scanwerk dus mijn oude spul ligt hier nog het berghok te vullen).

Jesse_1
16-01-2009 om 23:58
Niet helemaal waar yadira
Van bedrijven moet je de facturen 7 jaar bewaren.
Zie ook de belastingdienst:
"Facturen moet u bewaren in de vorm waarin u ze heeft verstuurd of ontvangen. Elektronische facturen bewaart u dus als elektronisch bericht. Bij een elektronische factuur moet u ook de eventuele elektronische handtekening bewaren.
Facturen moet u in ieder geval 7 jaar bewaren. Hebben de facturen betrekking op onroerende zaken? Dan moet u ze 10 jaar bewaren.
Meer informatie over het bewaren van elektronische facturen staat in de brochure 'Uw geautomatiseerde administratie en de fiscale bewaarplicht'. U kunt deze brochure downloaden."
Jesse

dc
17-01-2009 om 07:49
Ligt eraan
voor echt vertrouwelijke dingen, neem ik het mee naar werk en gooi het daar door de versnipperaar. Anders scheur ik het in stukken en gaat het in de gewone vuilniszak, dus niet het oude papier.

Rafelkap
17-01-2009 om 15:05
Aha 7 jaar
Na voor de zekerheid ook ff googelen zie ik dat voor stichtingen ook 7 jaar bewaarplicht geldt. En ik dacht 10 jaar. Dat ruimt dus lekker op, ook in mijn geval (t/m 2001)