Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe hou ik mijn huis het beste (en betaalbaar) koel?

Wij hebben een huis met de achterkant op zuid-zuid-west. In de zomer dus volop zon en dus erg warm in de slaapkamers boven en op zolder. Nu denken wij aan airco in combinatie met een vorm van zonwering. Denk aan screens, rolluiken en dergelijke. Achter hebben we op de 1e etage dubbel glas, op zolder een dakkapel, ook met dubbel glas.
Wat hebben jullie, en wat bevalt er wel/niet aan? 

Niets. Mijn huis heeft de hele dag zon en ook nog deels een plat (zwart) dak.
Dus ja, soms best warm.
Maar voor die “paar” warme dagen in het jaar, ga ik niet een bak geld investeren. Heb me er wel eens in verdiept, maar het is duur en door het energiegebruik ook niet heel duurzaam en milieuvriendelijk. 

Oh trouwens, een vriend van me heeft zonwerende folie op zijn ramen. Flinke investering, maar hij zweert erbij.

Gelijk aan dweedeledee. Wij hebben een plat dak, volop zon op de voorkant en einde van de dag op de achterkant. Onze manier is in de ochtend heel goed luchten, en overdag lamellen en gordijnen dicht en in de avond weer even ramen tegen elkaar open. 

Ik heb zakelijk een airco in huis (omdat ik daar ook cliënten ontvang, dat kan echt niet zonder) maar mijn vriendin heeft in haar huis zo'n plafondlamp met ventilator erin. Dat vind ik fijner voelen dan een ventilator op een tafeltje of vensterbank bijv. 
Dat de lucht vanaf het plafond komt en dat ding heel geruisloos draait geeft een fijn briesje in de nacht. Dat zou je betaalbaar kunnen combineren met die zonwerende folie waar iemand het hier over heeft. Rolluiken helpen ook goed heb ik gehoord, of luiken voor de ramen (dat hebben de buren) en dan hou je ook echt heel veel hitte buiten.

airco en ik.kan echt niet meer zonder, snap niet hoe ik dat al die jaren heb gedaan. Verder dan ook niks meer nodig alleen de airco. En in de winter kun je lekker verwarmen.

Neem een flinke klimplant die goed woekert en zelfs niet doodgaat op een zuidgevel, zoals een bruidsluier, een akebia of een blauwe regen. Dat isoleert fijn en houdt wat vocht vast. Een natuurlijk en duurzame manier van koel houden in de zomer!

Hier zonnewering, airco in de woonkamer en in 1 slaapkamer. In de andere kamers een plafondventilator.
Airco gebruiken we in de winter als verwarming. Draait op de opgewekte stroom van de zonnepanelen. 

Ik heb inmiddels besloten dat ik zonwering aan de buitenkant wil, ik denk nu aan screens. Ik kan het geld gelukkig missen.
Warmtewerende folie kan ik niet gebruiken, daar kan het glas bij mij niet tegen. 
Mijn huis is goed geïsoleerd dus extreem heet wordt het niet, maar de ramen aan de voorkant zijn op het zuiden dus uiteindelijk wordt het wel onaangenaam warm, en door diezelfde goede isolatie duurt het ook weer lang om het huis af te koelen. Maar ik denk dat ik met zonwering voldoende kan voorkomen dat het huis te heet wordt. 
Een airco doe ik zelf liever niet om milieuredenen. 

Ik heb een slecht geïsoleerd huis (wordt aan gewerkt). Sinds deze zomer heb ik in een paar kamers screens en ik kan je zeggen dat ze echt helpen.
Ik zou dit nu een zomer proberen en dan kijken of airco echt nodig is.

Hé, jij had toch ook die zuignapzonwering? Bedoel je dat met screens, of heb je alsnog voor screens gekozen? 

Inderdaad, nu nog met zuignappen. Te zijner tijd komen er echte screens. Ik ben over de streep getrokken.

Dweedledee schreef op 09-09-2025 om 21:44:

Niets. Mijn huis heeft de hele dag zon en ook nog deels een plat (zwart) dak.
Dus ja, soms best warm.
Maar voor die “paar” warme dagen in het jaar, ga ik niet een bak geld investeren. Heb me er wel eens in verdiept, maar het is duur en door het energiegebruik ook niet heel duurzaam en milieuvriendelijk.

Ligt er ook aan hoe je het ervaart. Jij ervaart slechts een paar" warme dagen", ik vind het al maanden erg warm. Maar goed ik kan er dan ook niet goed tegen en hou ook niet van warmte.

Jonagold

Jonagold

10-09-2025 om 13:07 Topicstarter

Gingergirl schreef op 10-09-2025 om 12:38:

[..]

Ligt er ook aan hoe je het ervaart. Jij ervaart slechts een paar" warme dagen", ik vind het al maanden erg warm. Maar goed ik kan er dan ook niet goed tegen en hou ook niet van warmte.

Dit. Dochter die achter slaapt kan slecht tegen de warmte. Ik zit in de overgang en heb toch al last van opvliegers. Man leert, werkt en maakt muziek op zolder en dat is de afgelopen maanden gewoon niet leuk geweest. We wonen er nu 25+ jaar, en wij ervaren wel dat het steeds lastiger wordt om het huis koel te houden in de zomer. Of we hebben er meer last van, in ieder geval. 

Ik denk dat ik eens naar screens ga kijken. Om mee te beginnen. Een plafondventilator moet ik eens over nadenken. Wij hebben in ons huis geen stroompunten aan het plafond, maar hoog op de muur. Wie dat bedacht heeft… Airco die ook kan verwarmen op zolder staat inmiddels ook al aardig vast. Er is nl ook geen verwarming. En dan gaan we meteen eens nadenken over het dak opnieuw isoleren, want het isolatiemateriaal blijkt helemaal verpulverd. Dan kunnen we er daarna misschien ook nog zonnepanelen op leggen.

Jonagold schreef op 10-09-2025 om 13:07:

[..]

Dit. Dochter die achter slaapt kan slecht tegen de warmte. Ik zit in de overgang en heb toch al last van opvliegers. Man leert, werkt en maakt muziek op zolder en dat is de afgelopen maanden gewoon niet leuk geweest. We wonen er nu 25+ jaar, en wij ervaren wel dat het steeds lastiger wordt om het huis koel te houden in de zomer. Of we hebben er meer last van, in ieder geval.

Ik denk dat ik eens naar screens ga kijken. Om mee te beginnen. Een plafondventilator moet ik eens over nadenken. Wij hebben in ons huis geen stroompunten aan het plafond, maar hoog op de muur. Wie dat bedacht heeft… Airco die ook kan verwarmen op zolder staat inmiddels ook al aardig vast. Er is nl ook geen verwarming. En dan gaan we meteen eens nadenken over het dak opnieuw isoleren, want het isolatiemateriaal blijkt helemaal verpulverd. Dan kunnen we er daarna misschien ook nog zonnepanelen op leggen.

Klinkt goed. Laat dan meteen controleren of je dakconstructie stevig genoeg is om zonnepanelen te dragen. Mijn dak moest eerst verstevigd worden. Dat was simpel, maar ik had daar nooit over nagedacht.

als je toch al kiest voor een airco op zolder dan is de stap misschien niet zo groot naar een multisplit airco. In beide gevallen heb je dan 1 warmtepomp buiten, maar in plaats van alleen een binnen unit op zolder kan je bij een multisplit meerdere airco’s in verschillende ruimtes binnen plaatsen.  wij hebben dit in 2023 laten doen. Eenmalig pijn aan de portemonnee (ca €9500 in 2023 met in drie kamers een binnen airco) maar een heerlijk binnen klimaat en lage energierekening. Dit wordt wat hoger als het salderen op de zonnepanelen vervalt. Maar alsnog is verwarmen met de airco stukken goedkoper dan met de cv. En koelen doen we meestal op de door onszelf opgewekte stroom. 
in de woonkamer gebruiken we de airco vooral om (bij) te verwarmen want die blijft ook op de heel warme dagen redelijk koel, op de werk/slaapkamers voor koelen en verwarmen. Ik moet er wel bij zeggen dat verwarmen met de cv voor mij lekkerdere aanvoelt dan met de airco. Het blijft met de cv eenmaal opgewarmd ook langer warm in huis.cv gebruiken we nu nog voor douchen en en in de woonkamer in de winter. We zetten hem op 18 en als dit te koud voelt dan verwarmen we met de airco bij. 
we hebben op de slaapkamer ook een plafondventilator. Mijn man heeft dit liever, maar ik heb het snel te warm om te kunnen slapen en dan is de airco wel heel prettig. Wat we verder makkelijk vinden is dat je met de airco makkelijk 1 ruimte verwarmt of koelt. We werken beide veel thuis en verwarmen of koelen dan alleen de ruimte waar we zijn. Dit scheelt aanzienlijk in de energie kosten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.