Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
09-09-2025 om 20:41
Wij hebben een huis met de achterkant op zuid-zuid-west. In de zomer dus volop zon en dus erg warm in de slaapkamers boven en op zolder. Nu denken wij aan airco in combinatie met een vorm van zonwering. Denk aan screens, rolluiken en dergelijke. Achter hebben we op de 1e etage dubbel glas, op zolder een dakkapel, ook met dubbel glas.
Wat hebben jullie, en wat bevalt er wel/niet aan?
10-09-2025 om 16:42
Wij hebben overal rolluiken maar ook dan is het voor ons soms echt veel te heet op de hele warme dagen. Daarom onlangs besloten om toch airco te nemen en dit zowel boven als beneden, dit wordt binnenkort geplaatst, we hebben overigens zonnepanelen.
10-09-2025 om 16:51
wij hebben achter het zonnedoek van ikea voor het raam. DYNING. 4 haken in de buitenmuur waar dat doek makkelijk aan te bevestigen is.
Niet zo duur, heel functioneel.
Boven gewoon goede gordijnen. Rolluiken hebben we wel over gedacht, maar best een dure aanschaf en 's nachts kan het boven gewoon afkoelen met open ramen.
10-09-2025 om 18:00
Mbt zonwering: wij hebben van alles wat . Achtertuin op het ZuidOosten
Op de dakkoepel in het schuurtje zonwerende folie. Dit werkt echt heel goed; eerst was het een oventje, nu is het prima te doen (muv als het buiten gewoon echt warm is).
Beneden een knikarm. Is prima tegen de zon, maar als de zon opkomt schijnt hij vaak schuin onder het scherm door in een bepaalde tijd van het jaar. En als het hard waait, kan hij niet zo ver uit.
1e Verd: rolluik. Werkt erg goed tegen de warmte (gaat op hete dagen helemaal dicht + raam ook), maar het is binnen pikkedonker en dat vind ik erg vervelend (er zijn ook mensen die het fijn vinden). Zowel in de nacht (je weet niet wanneer de zon opkomt en het 'dag' is) ook niet op de kierstand echt duidelijk als wanneer je overdag iets in de kamer moet doen.
2e Verd; screen. Fijn is dat je er door naar buiten kunt kijken, maar het houdt minder zon tegen dan een rolluik. Bevalt verder prima.
10-09-2025 om 18:50
Temet schreef op 10-09-2025 om 10:45:
Ik heb inmiddels besloten dat ik zonwering aan de buitenkant wil, ik denk nu aan screens. Ik kan het geld gelukkig missen.
Warmtewerende folie kan ik niet gebruiken, daar kan het glas bij mij niet tegen.
Mijn huis is goed geïsoleerd dus extreem heet wordt het niet, maar de ramen aan de voorkant zijn op het zuiden dus uiteindelijk wordt het wel onaangenaam warm, en door diezelfde goede isolatie duurt het ook weer lang om het huis af te koelen. Maar ik denk dat ik met zonwering voldoende kan voorkomen dat het huis te heet wordt.
Een airco doe ik zelf liever niet om milieuredenen.
Het gebruik van gas is slechter en die bron raakt uitgeput en gas gebruiken wij bijna niet meer. Binnenkort nog een warmteboiler en bij de nieuwe keuken ( niet nu, maar als de huidige instort) een inductieplaat dan zijn we gasvrij.
In 3 minuten is de kamer koel of warm.
Wij hebben 1 buiten-unit, 2 grote ruimtes met airco, de grote slaapkamer van mijn moeder is de koudste, die staat aan in de nacht.
Verder heb ik hierdoor haar (dementie) goed kunnen verzorgen vwb mogelijke gevolgen van hitte.