Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maria

Maria

22-09-2020 om 14:18

Hoe kan je duurzamer leven


zebra

zebra

26-09-2020 om 19:51

wasdroger en vaatwasser

die hebben we en de vaatwasser draait toch bijna dagelijks, de wasdroger in de zomer vrij weinig, dan gaat de was naar buiten, in de winter voornamelijk voor ondergoed en handdoeken en washandjes, kleding gaat op een rek ivm slijtage.
Dus we doen hier en daar wel goede dingen maar zeker niet overal.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-09-2020 om 20:29

ElenaH

Waarom wij wel andere dieren doodmaken en ons bemoeien met hun gezinsomvang? Omdat wij óók jagers zijn, omdat wij óók prooi zijn maar wapens zijn gaan gebruiken en daardoor "oneerlijk" sterker kunnen zijn en heel simpel... omdat het kán. Een kangoeroe zou hetzelfde doen als hij ons was.

Wij doden niet alleen om te kunnen overleven. We doden voor de lol, vanwege overtuigingen, omdat ánderen minder varkens hebben dan ze willen eten en toch varken willen eten, dus leuk voor ónze inkomsten. Ik vergeet er vast een paar. En daar zouden we zo onderhand eens mee moeten stoppen. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Dees

Dees

26-09-2020 om 20:36

Energie

Wij eten wel vlees maar niet vaak, een wasdroger en een vaatwasser zien we niet zitten en we gebruiken spaarlampen. Tv staat alleen in de avond even aan.

We besparen veel energie blijkbaar we betalen 82 euro in de maand en krijgen vaak nog terug op de energierekening ook.

Dees

Dees

26-09-2020 om 20:37

O ja

O en ik vergeet te zeggen ik fiets naar het werk en de sport enzo. Manlief rijdt wel auto naar het werk.

Dit doe ik zoal

Ik ben sinds mijn 16e vegetariër, man meestal ook, onze kinderen vegetarisch opgevoed, zonder auto in het gezin (altijd fiets of openbaar vervoer) en met het hele gezin slechts 1x op vakantie met het vliegtuig, enkele reis op korte afstand (heen met de trein).
We hebben zonnepanelen, regenton, binnenkort waterpasserende tegels in de tuin. Ledlampen voor verlichting. Een meter op de douche die het gebruik meet. We kopen weinig kleding, doen lang met onze spullen (de bank is een paar keer vervangen, maar boekenkasten en bureau zijn 20+ jaar oud. Hoewel daar ook een deel luiheid en een hekel aan meubelwinkels achter zit.). Ik heb geprobeerd lang met mijn mobieltje te doen, maar Fairphone bleek niet zo geweldig als beloofd. Ik heb mijn ijdelheid opzij gezet en kleur mijn haar niet meer (maar ook omdat ik het inmiddels zonde van mijn tijd vind, maar 't scheelt toch troep.)
Maar ik zit graag en veel achter de computer/mobieltje, mijn werk is niet echt milieu-ontziend, en ik heb twee kinderen op de wereld gezet. En hoewel die ook redelijk groen leven, dat is een behoorlijke milieubelasting.

En ook geen wasdroger trouwens

Wel een vaatwasser.

ElenaH

ElenaH

27-09-2020 om 06:47

Maar

Al die goedbedoelde dingen zoals de was buiten drogen en tweedehands meubels zetten geen zoden aan de dijk, toch? De aarde koelt niet ineens af nu. Daarom heeft zo'n draadje als dit zo weinig zin.
Er is wetgeving nodig om te zorgen dat bedrijven hun productieproces aanpassen, subsidie om van de fossiele brandstoffen af te komen. Lokaal producten produceren zodat onze goedkope hebbedingetjes niet vanuit China hierheen getransporteerd worden. Belasting op vlees (en op katoen misschien, dat schijnt veel drinkwater te verbruiken). Stoppen met biomassacentrales en kolenmijnen. Zolang daar geen stappen in gezet worden, wereldwijd, kunnen wij plastic verpakkingen hergebruiken tot we een ons wegen, maar verandert er niets.

Lou

Lou

27-09-2020 om 11:24

Deels

Eens met ElenaH: als je echt iets wilt veranderen, heb je toch het meeste aan een wet. Denk ook aan belasting op kerosine, het sluiten van kolencentrales, een verbod op landbouwgif, er zijn nog zo veel grote stappen te zetten. Maar ondertussen is het denk ik toch ook van belang dat al die kleine particuliere stapjes worden gezet, al is het maar voor het draagvlak, dat 'we' het gewoon gaan vinden om minder te verspillen en te vervuilen. Het voelt natuurlijk vreselijk onbeduidend om met je drie batterijtjes naar de batterijbak te lopen terwijl ondertussen de Amazone elke dag verder wordt kaalgekapt. En in absolute zin is het ook onbeduidend. Maar het is inmiddels wel voor bijna iedereen normaal geworden om batterijen apart in te leveren (en minder te gebruiken) en dat is toch óók winst. Al is het maar een klein beetje.

Dees

Dees

27-09-2020 om 11:38

Elenah

Elenah als iedereen nu eens besluit geen wasdroger en afwasmachine meer te gebruiken. Dan scheelt dat echt veel energie en nog meer rotzooi in het milieu (zo'n machine eindigt op de stort).

Daarnaast ken ik vele gezinnen waarvan beide volwassenen met de auto naar het werk gaan. Als ze ergens gaan wonen waar 1 van beide partners met de fiets naar het werk kan heb je alweer de helft van het aantal auto's nodig als wat er bij die gezinnen rondrijden.

Je kunt wijzen naar de fabrieken maar de vraag van de fabrieken komt bij de consument vandaan.

Angela67

Angela67

27-09-2020 om 11:38

De maatschappij dat zijn wij

De politiek zijn mensen zoals wij. Wij hebben het voorrecht om elke vier jaar te kiezen en we hebben het voorrecht zelf de politiek in te gaan. Als je eigen milieu keuzes heel ver afliggen van de politieke partij waar je op stemt moet je niet raar kijken als er weinig structureels gebeurt. Bijvoorbeeld wel zonnepanelen op het dak omdat het je een goede investering lijkt en je er een milieu stapje mee zet en dan VVD stemmen. Of vlees eten en vijftien keer per jaar vliegen (zakelijk, privé) en dan PvdD stemmen omdat je vindt dat de verbetering uit den haag moet komen en zolang dat niet gebeurt hoef jij niet te stoppen met vliegen. De balans hierin vinden en eerlijk zijn tegen jezelf en het uit kunnen leggen aan je kinderen is niet de makkelijkste weg maar deze weg houdt je wel betrokken en bewust.
Gr Angela

Dees

Dees

27-09-2020 om 11:40

Elenah

Elenah als iedereen nu eens besluit geen wasdroger en afwasmachine meer te gebruiken. Dan scheelt dat echt veel energie en nog meer rotzooi in het milieu (zo'n machine eindigt op de stort).

Daarnaast ken ik vele gezinnen waarvan beide volwassenen met de auto naar het werk gaan. Als ze ergens gaan wonen waar 1 van beide partners met de fiets naar het werk kan heb je alweer de helft van het aantal auto's nodig als wat er bij die gezinnen rondrijden.

Je kunt wijzen naar de fabrieken maar de vraag van de fabrieken komt bij de consument vandaan.

Hangkous

Hangkous

27-09-2020 om 11:56

Coronaproof en afval vrij leven?

Iedere week als ik op de markt mijn boodschappen doe zie ik 2 dames die proberen afval vrij te leven. De en heeft een hele stapel zaken mee die ze blijft hergebruiken. Bij de aardappelen denk ik, waarom niet ik schil die aardappelen en kook ze dus ach. De ziekmakers die misschien op die zakjes zitten gaan wel dood.
Bij de broekriem komt iemand met bakjes die ze laat vullen met koek en zo. Dan pakt die man die bakjes aan, vult de bakjes en geeft ze terug. Daarna pakt hij mijn brood om te snijden.....
Dan denk ik nu toch wel: Hoe schoon waren die bakjes? Ik vindt het idee niet zo prettig eerlijk gezegd. Bij de vis wil ik er helemaal niet over nadenken, dan komen eventuele ziektekiemen meteen in eiwitrijke voedingsbodem terecht.

Sorry maar tot deze pandemie voorbij is ben ik even niet voor afval vrij. En schone zaak om mijn brood of koek is dan welk zo fijn

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2020 om 13:15

Afwasmachine

Een afwasmachine is niet per se "slecht". Zeker niet als je zonnepanelen hebt. Het waterverbruik is meen ik ook best laag
Soms weegt het comfort van een apparaat voldoende op tegen het eventuele nadeel van het energieverbruik en afvalprobleem, om daar toch voor te kiezen. Voor mij is tijdwinst meer gemakkelijk dan noodzaak, maar ik vind de ongemakken door de houding die ik moet aannemen bij afwassen al een zeer legitieme reden om afwassen uit te besteden aan "Truus". Ik zet hem meestal een keer per dag aan.

ElenaH

ElenaH

27-09-2020 om 13:21

Dees

'Elenah als iedereen nu eens besluit geen wasdroger en afwasmachine meer te gebruiken. Dan scheelt dat echt veel energie en nog meer rotzooi in het milieu (zo'n machine eindigt op de stort).'

Welnee, dat is echt maar een fractie van het totale energieverbruik op aarde.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.