Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maria

Maria

22-09-2020 om 14:18

Hoe kan je duurzamer leven

Goedendag,

Wat doen jullie allemaal om jullie voetafdruk op deze aarde te verminderen? Ik probeer de laatste tijd toch wel wat verder te kijken dan mijn neus lang, niet in de laatste plaats omdat ik door mijn pubers toch wel wat meer met mijn neus op de feiten gedrukt wordt. Maar wat kan je allemaal doen? Ik probeer het (bijvoorbeeld) door geen vlees meer te eten, slechts af en toe een stukje vis. Letten op gebruik van elektriciteit en water is me sowieso al met de paplepel ingegoten, hoewel dat vroeger meer om het geld ging dan om het milieu. Meer tweedehands kleding kopen, doe ik ook en natuurlijk afval scheiden. Minder plastic gebruiken..... ik doe mijn best, maar jee, wat is dat moeilijk. Vleesvervangers zitten allemaal in plastic bakjes en ook veel groente is in plastic verpakt. Ik weet dat dit dan wel weer helpt tegen voedselverspilling. Loop maar eens een willekeurige Kruidvat, Etos of zelfs Holland & Barret binnen...… alleen maar plastic!!! Inmiddels heb ik wel de overstap kunnen maken naar shampoo en conditioner bars, maar een goed en betaalbaar alternatief voor bodylotion of haarspray heb ik nog niet kunnen vinden... Wel producten met biologische ingrediënten, maar verpakt in.... plastic, ja! Of aluminium en dat is net zo slecht schijnt. O ja, geen blikjes bier of drinken, maar flesjes, mét statiegeld. Ook dat lukt nog wel.

Ik ben benieuwd óf en hoé jullie dit doen. Wie weet, komen er nog leuke tips voorbij.

Groet,
Maria


Lou

Lou

22-09-2020 om 14:55

Vlees en vliegen

Als je veel vlees eet en vaak vliegt, kun je meteen de twee grootste klappers maken: stoppen of fors minderen met die twee. Daar vallen die paar flesjes shampoo per jaar nogal bij in het niet. Ik bedoel, je kunt inderdaad van alles verzinnen maar dat zegt niet dat alles ook even zinvol is.

Er zijn gelukkig al zo veel dingen standaard hier: minder vlees, minder elektriciteit, afval scheiden. Ik zit nog te dubben over nog minder vlees eten en stedentripjes per vliegtuig. Onnodig, zeker. En nu ook nog niet te doen qua corona natuurlijk, maar oh wat heerlijk, af en toe die paar dagen met een vriendin door een vreemde verre stad lopen. Nou ja ver, ik heb het dan over bijvoorbeeld Lissabon of Rome. Vliegschaamte is een woord dat ik had kunnen verzinnen.

Verder probeer ik vooral minder spullen te kopen.

En al die kleine dingetjes: het zal wel. Een blikje meer of minder, ja ik let er wel op maar heb niet de illusie dat ik daarmee nou zo veel zoden aan de dijk zet.

Hangkous

Hangkous

22-09-2020 om 14:57

Zelf hergebruiken van plastic

Wij zijn erg fan van de wat dikkere boeren yoghurt die verkocht wordt ik plastic emmertjes. Die emmertjes recycle ik zelf na een afwas beurt.
Ik heb een stapel van die emmertjes in de keuken, man heeft er een aantal in de schuur en ik heb ze bij mijn hobby materiaal.
In de keuken worden ze gebruikt om dingen die oorspronkelijk in een zakje zaten droog op te bergen, mijn zelfgemaakte paneermeel (overgebleven brood dat ik droog in de nawarmte van de oven) in te bewaren maar ook Bach er dingen in in de koelkast of vriezer.
Man gebruikt ze bij klusjes om kleine onderdelen bij elkaar te houden (de ventielen en dopjes) als hij onderhoud doet aan de fietsen.
Op die manier gebruik ik ze ook bij mijn hobby.
Als er een kapot gaat dan is er zo weer een volgende leeg gegeten.

1 dag vis in de week en één vegetarische dag.

Alle boodschappen op de fiets al is dat soms best even wat werk. Ik heb er vandaag al 2 ritten naar het centrum op zitten, dan morgen nog een keer naar winkels die geen supermarkt zijn en vrijdag dan weer een rit naar de supermarkt waar ik dan met overvolle fietstassen vandaan kom.

Verder bewaar ik de zaken waar ik appels in haal om opnieuw te gebruiken als afval zak voor het stof uit mijn stofzuiger dat niet los in de container mag.

Afval scheiden gebeurt hier heel grondig. Het afval dat je hier zelf weg moet brengen gaat in een kruiwagen of op de fiets naar de stort.

Van vroeger uit heb ik wel geleerd zuinig te zijn met water maar niet te zuinig. Weinig water gebruik bij tandenpoetsen en scheren zorgt dat de zeep aankoekt in de afvoer en ddan moet je constant de afvoer ontstoppen waarvoor dan veel water en/ of chemicaliën nodig zijn en dat is niet zo goed voor het milieu.

ElenaH

ElenaH

22-09-2020 om 14:57

Vlees

Ik ben al bijna 30 jaar vegetariër, dus ik heb mijn jaarlijkse vliegtickets wel verdiend ☺

Pirata

Pirata

22-09-2020 om 15:23

Flesjes en blikjes minderen

Als je minder flesjes en blikjes van drinken wilt gebruiken: drink thee, koffie of siroop. Of haal wijn in een groot vat.

Matje

Matje

22-09-2020 om 15:32

geen vlees, geen auto, niet vliegen

dat dus

ElenaH

ElenaH

22-09-2020 om 15:39

Pirata

'Of haal wijn in een groot vat.'

Dat spreekt me wel aan ☺

Guera

Guera

22-09-2020 om 15:44

Overstappen energie

En stap over naar een duurzame bank en een groene energieleverancier

Hier altijd deksel op de neus aan de deur: mevrouw wij zijn echt de goedkoopste!
Geld boeit ons niet zeggen we dan.
Meteen uitgepraat.

Zonnepanelen hebben we en alle apparaten a label.
Flexitariers zijn we.
En verder niet roomser dan de paus. Want auto en vliegvakanties

Lou

Lou

22-09-2020 om 15:50

ElenaH

"Ik ben al bijna 30 jaar vegetariër, dus ik heb mijn jaarlijkse vliegtickets wel verdiend ☺"

Letterlijk de redenering van mijn dochter om gewoon verder te gaan met plannen maken (voor zo ver mogelijk qua corona uiteraard) voor Malta en andere leuke plezierreisjes per vliegtuig. Hoewel zij drie jaar vegetariër is en geen dertig, dus die voorsprong heb je sowieso. Maar wat vind je ervan als iemand serieus zo redeneert? Ik zei tegen haar: ik maak al tien jaar mijn eigen wasmiddel, mag ik nu eens per week een hamburger?

Daarmee bedoelde ik eigenlijk: kijk eens, ik kan ook onzinnig redeneren. Wat onzinnig is het toch, vind je ook niet (getuige je smiley), of toch...?

Pirata

Pirata

22-09-2020 om 16:40

ElenaH

Bier kan natuurlijk ook 😉

ElenaH

ElenaH

22-09-2020 om 16:53

Lou

'Maar wat vind je ervan als iemand serieus zo redeneert? '

Ik ken niemand die serieus zo redeneert. Iedereen wil toch de aarde leefbaar houden?
Ik ken wel veel mensen die vinden dat iedereen dezelfde keuzes moet maken als zij. De niet-vliegers vinden dat niemand mag vliegen, de PMD-inzamelaars vinden dat iedereen plastic moet scheiden, de mensen met zonnepanelen spreken schande van gasgebruikers (enig idee hoe slecht zonnepaneken zijn voor het milieu trouwens?), de zeepmakers kijken neer op mensen die een flesje dreft uit het schap pakken.

Laat iedereen lekker zelf doen wat hij of zij kan en wil. Ik word opstandig van dit soort draadjes die volgens mij bedoeld zijn als promotie van duurzaam leven (de meeste vleesvervangers zitten namelijk in bakjes die biologisch afbreekbaar zijn, dus Maria weet er niet veel van).

Lou

Lou

22-09-2020 om 18:30

ElenaH

"Ik ken niemand die serieus zo redeneert."
Nou ja, mijn dochter dus. Ze is jong en ze is mijn dochter dus ik vergeef het haar, maar vandaar dat ik even twijfelde aan jouw smiley.

Verder heb ik ook niet zo veel met dit soort draadjes, het wordt namelijk ook al gauw een soort groene borstklopperij. Maar wie weet levert het toch nog hier en daar wat inspiratie op, zoals TS hoopt. Dus als iemand het recept wil voor zelfgemaakt wasmiddel, laat maar weten.

ElenaH

ElenaH

22-09-2020 om 19:16

Lou

'Dus als iemand het recept wil voor zelfgemaakt wasmiddel, laat maar weten.'

Graag!

40er

40er

22-09-2020 om 19:38

Kleine stapjes

Qua schoonmaak middelen over op milieu vriendelijker.
Minder vlees
Zo min mogelijk de wasdroger gebruiken

Dit zijn dingen die ik het afgelopen jaar heb gedaan. Kleine stapjes, maar alle beetjes helpen, toch?

Hangkous

Hangkous

22-09-2020 om 20:11

Niet als borstklopperij

Maar ik heb geeneens een droger. Buiten heb ik lijnen, overdekt en niet overdekt. Alles gaat aan de lijn en bij heel slecht weer binnen aan 2 rekjes in het trapgat.
Ik vind dit soort draadjes altijd wel leuk, meestal leer ik er wel wat van.
Ik doe wat ik kan/ wil maar het kan altijd meer en beter.
Ik eet zoveel mogelijk producten in het seizoen en van lokale teelt. Wat dagen niet wil zeggen dat ik nooit ananas eet . Vorige week lag er een in het zonde om weg te gooien vak en heb ik die ananas toch mee genomen.

Watervrouw

Watervrouw

22-09-2020 om 20:41

Van alles

Niet vliegen, afval scheiden, heel weinig vlees, was zo veel mogelijk buiten drogen, zakjes die over zijn hergebruiken, zo min mogelijk aluminiumfolie, stukken zeep, milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen, geen giftige onkruidverdelger, regenton, geen actiontroep, seizoensgroente en fruit kiezen, geen koffiecups of pads, afval van anderen uit berm vissen en wij gebruiken in verhouding tot anderen weinig gas en electriciteit. Verbeterpunt is het gebruik van de auto want er kan zeker meer gefietst worden, door mij, ik haat fietsen.

Sil

Sil

22-09-2020 om 20:42

Electronische zooi

Die berg wordt echt enorm, daar kunnen we heel veel in doen. Gewoon niet meer kopen, denk er een paar maandjes over na, geef elkaar die rotzooi niet meer.

Vliegen idd. Kun je voor jezelf ook hoogdrempeliger maken, zolang vliegmaatschappijen dat niet verantwoord doen. Je zou een bedrag met jezelf kunnen afspreken dat je dan ook uitgeeft aan een schoner milieu activiteit.

Niet te snel overal op inspringen. Niet elk 'milieuverantwoord' artikel is een daadwerkelijke verbetering. Een shampoo bar bijv wil he ook weer ergens op laten drogen enz. De vraag is wat onder aan de streep overblijft.

En vooral niet te veel willen kopen. Heb je die schoenen echt nodig, die lipstick.

En vlees natuurlijk. Een vleesloze dag per week kun je erg makkelijk ombuigen naar een dagje vlees per week. Wedden dat je stukje vlees je veel meer smaakt dan?

Sil

Sil

22-09-2020 om 20:49

Maria

Dat van dat vlees (en de rest was natuurlijk niet naar jou, jij eet al geen(?) vlees.
Voor jou: de vleesvervangers zijn echt zo lekker niet.
Veel lekkerder is het te gaan experimenteren met zelf vleesvervangende producten maken. Je kunt ze zo lekker en voedzaam maken als je wilt.
En de ingrediënten kun je uiteindelijk, als je zelf een beetje thuis bent erin, meer in bulk kopen.

Maarja, ik loop er dan zelf wel tegen aan dat ik dan weer andere wensen krijg. Dan denk ik bijv: goh, een keukenmachine was zo gek nog niet.
En daar denk ik dan wel al weer jaren aan, maar toch, de vraag is of het zo goed voor milieu is als iedereen weer veel apparaten gaat aanschaffen voor in de keuken. Lastig.
(en voor het milieu was het misschien weer beter geweest als ik er niet jaren aan gedacht had maar al jaren dat product had gebruikt. Zucht.

Lou

Lou

22-09-2020 om 21:26

Recept voor wasmiddel

Oké Elena, komt ie!

Wasmiddel om zelf te maken. Ingrediënten: 2 liter water, 40 gram sunlight zeep, 40 gram soda

- Kook water in een flinke pan.
- Snijd of rasp ondertussen de zeep in kleine stukjes.
- Als het water kookt, voeg de zeep toe
- Roer af en toe tot de zeep helemaal in het water is opgelost.
- Voeg dan de soda toe.
- Roer weer af en toe tot de soda is opgelost (dit gaat heel snel).
- Doe de deksel op de pan en zet weg.
- Volgende dag (het mengsel is nu stijf): mix met de staafmixer totdat het mengsel weer vloeibaar is.
- Klaar. Giet je wasmiddel via een trechter in een lege fles, bijvoorbeeld van vloeibaar wasmiddel of schoonmaakmiddel.

Maria

Maria

22-09-2020 om 23:08

Inspiratie

Daarvoor was het bedoeld, mijn vraag. Ja, ik ben er een beetje mee bezig, tegenwoordig, dus vond het wel leuk om te horen wat anderen doen.... om geïnspireerd te raken.
Dat van die plastic emmertjes Hangkous, is heel handig. Ik worstel met die emmertjes van de snoeptomaatjes; daar zitten openingen onderin, dus kan je ze niet gebruiken als opbergemmertjes. Maar ja, dan leg ik een stukje krant op de bodem.
ElenaH, die vleesvervangers zitten meestal in gewoon plastic, sorry. Ook is het zogenaamde bio-plastic ook zo biologisch nog niet. Toevallig net een artikel over gelezen.... viel me vies tegen. En tegenwoordig komen veel artikelen in plastic verpakkingen, gemaakt van gerecycled plastic.... Tja, en dan? Dan komt het plastic gewoon een ronde later in de grond/oceaan of ergens waar het dus niet vergaat.

Inderdaad is niet vliegen en geen vlees al een grote stap. Mijn dochter heeft een nóg stelliger uitgangspunt: stop eens met al die mensen (lees: kinderen) op de wereld zetten! Twee is genoeg, dan vervang je elke ouder die (meestal) eerder dood gaat, door een kind. Eén kind is beter, hoe minder mensen, hoe minder voetafdrukken. Voor de goede orde: dit is de stelling van mijn dochter.

Iedereen dank voor de bijdrage. We zijn er toch allemaal in meer of mindere mate mee bezig. Dat is fijn.

Maria

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2020 om 23:17

Watervrouw

Wat van Action komt is nier per definitie troep. Glas is glas, metaal, metaal. Tierelantijntjes van Action vind ik heel soms best aardig. Die gaan hier dan ook gewoon jaren mee. Spullen van bijvoorbeeld een tuincentrum zijn niet standaard méér verantwoord.

In de tuin heb ik grote plantenpotten, ja van plastic, terracotta potten zouden aardig in de papieren lopen, dus toch maar kunststof. Vuilniszakken, thee, douchezeep... het is niet slechter dan in de supermarkt. Dus als je daar niet als een dolle je karretje volstort omdat het zo lekker goedkoop is, maar nadenkt of het echt nuttig is of iets toevoegt, vind ik "troep" niet automatisch gelijk aan "Action". Bij Action heb je troep, zeker, maar bij Blokker, Boerenbond en Kruidvat ook.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2020 om 23:26

Maria

Emmertjes met gaatjes onderin zijn ideaal als plantenpotje in de tuin. Als je bijvoorbeeld uit zaad planten opkweekt, kun je ze gebruiken voor zaailingen.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2020 om 23:42

Lou

Is het niet zo dat de versie met soda voor witte was is?

Sunlight beviel mij niet zo. Ik vind Marseillezeep prettiger. Maar dat is persoonlijke voorkeur. Ik zou er zelf geen mixer in zetten. Als je raspen veel werk vindt, kun je het ook al geraspt of in vlokken kopen. Dat is wel duurder uiteraard. Mijn recept, nou ja... mijn.. , 80 gram zeep in 5 liter kokend water oplossen. Dit 24 uur laten staan, even doorroeren en in grote flessen overgieten of in een emmer met deksel. Voor witte was soda toevoegen.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2020 om 00:37

Plastic en tweedehands

Als je bij de supermarkt koopt, zit je helaas te vaak met een berg plastic. Dat gaat wel netjes in de kliko voor plastic, drinkpakken en blik.

Ik moet met de bus naar een markt, dat komt er daardoor gewoon niet van zeg ik eerlijk , zeker nu met corona niet. Als er een in de wijk was zou ik sneller gaan. Af en toe laten we een groente en fruit bezorgen. Klein spul gaat dan in papieren zakken.

Ik ben al een tijdje fan van de kringloop. Vooral voor de tuin scharrel ik er graag rond. De benedenverdieping is merendeels gevuld met tweedehands meubels. Gekregen, geërfd of van de kringloop.

Corona zorgt ervoor dat ik me amper verder dan twee kilometer verplaats en minder winkels bezoek, dus goed voor het klimaat. Ieder nadeel heeft z'n voordeel.

We eten minder vlees. Man drinkt in de zomer frisdrank, ik zelden. De hoofdmoot is thee, koffie en water. Hij is wel elke dag chocolademelk gaan drinken met melk in een 2-liter verpakking. Daar ben ik niet tegen hoor, maar zo gaat het wel hard met wat bij het afval gaat. Weet je dat je van de bovenste helft een handige trechter met groot vulgat kunt maken?

Triva

Triva

23-09-2020 om 03:34

Hmm

Nooit gevlogen.
Koop zo min mogelijk kleding en schoenen.
Koop geen make-up.
Eet minder vlees (en als je minder vlees koopt hoéf je geen vleesvervangers te kopen, je komt heus wel aan je eiwitten).
Al heel lang geen droger maar een zolder voor de was.

Hier hele grote eters, kan daar weinig bezuinigen maar het (gelijke) gezin naast ons heeft altijd meer vuilnis. Geen idee wat wij beter doen.

ElenaH

ElenaH

23-09-2020 om 07:00

Bedankt

De recepten voor wasmiddel ga ik bewaren, binnenkort eens proberen. De pan is dan wel meteen ongeschikt om avondeten mee te maken, vermoed ik?

Hier ook geen droger trouwens, nooit gehad. Veel tweedehands spullen, via de kringloop of marktplaats. Zuinig met energie, liever een trui aan dan de verwarming hoog. En maar 1 kind ☺. Maar dat vliegen geef ik nog niet helemaal op. Ik heb Egypte, de Chinese muur en Ayers Rock al jaaaaren op mijn wensenlijstje staan, dus ik hoop ooit nog 3 keer te vliegen (en terug). Als ik er geld voor heb, de vliegmaatschappijen de corona overleven en er niet ergens een nieuw virus opduikt.

Hangkous

Hangkous

23-09-2020 om 07:42

Natuurlijk niet

=====De pan is dan wel meteen ongeschikt om avondeten mee te maken, vermoed ik?====

Grondig afspoelen en je kan hem nog gebruiken hoor. Alle zeep moet er wel uit, anders ga je zo schuimbekken van de soep die je er in kookt.

Had ooit een flink aangebrande pan en die heb ik met zeep en soda schoon gekregen.
Ik vond pan schoonmaken beter voor het milieu dan een nieuwe kopen.

O en nog voor Maria:
Repareren tot het niet meer gaat. Onze vorige tv heeft het 17 jaar volgehouden. Nou heb ik een man die dat zelf kan dat is wel een voordeel. Waar de reparateur bij mijn zus zei dat de wasmachine niet meer te redden was kreeg mijn man hetzelfde probleem bij onze wasmachine wel gerepareerd.
Dan struint hij forums af waar klussers elkaar tips geven.

Lou

Lou

23-09-2020 om 09:37

Kaaskopje en Elena

Kaaskopje, onze recepten zijn niet erg verschillend. Jij maakt twee keer zo veel, iets minder geconcentreerd en zonder soda. Iets ertussenin en met andere zeep kan waarschijnlijk ook net zo goed.

"Ik zou er zelf geen mixer in zetten."
Je zal wel moeten, althans met mijn recept, want na die 24 uur is het niet vloeibaar. Pas met de staafmixer wordt het weer vloeibaar en kun je het overschenken.

Elena, de pan is nog uitstekend bruikbaar voor avondeten hoor. Er zit zeep in, dat is niet wezenlijk anders dan afwasmiddel bijvoorbeeld.

Triva

Triva

23-09-2020 om 09:42

Hangkous

Juist voor een pan die je voortaan voor zeep gebruikt kun je dus naar de kringloop. Wie heeft het over een nieuwe pan? Dan hoef je de pan ook niet uitgebreid schoon te maken, die zet je in de schuur tot de volgende zeepkooksessie.

Hangkous

Hangkous

23-09-2020 om 09:59

Ik had het over een nieuwe pan

maar in een andere context dan jij nu bedoelt Triva.

Dit schreef ik:

====Had ooit een flink aangebrande pan en die heb ik met zeep en soda schoon gekregen.
Ik vond pan schoonmaken beter voor het milieu dan een nieuwe kopen.====

De pan was aangebrand met aardappelen, het leken wel kooltjes zo zwart. Ik heb de pan schoon gekregen met zeep en soda, opkoken en laten weken, weer opkoken weer laten weken. Ik ken ook mensen die dan denken: Jammer van de pan, ik koop wel een nieuwe. Ik ga geen dagen bezig zijn met die pan om hem schoon te krijgen. En dat doe ik dus wel, de pan schoonmaken; ook als er dagen overheen gaan voor de pan echt schoon is.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2020 om 12:10

Lou

Ik meen dat ik Sunlight minder zuinig in gebruik vond, omdat het zachter is dan Marseillezeep. Al met al vond ik het niet voor herhaling vatbaar. Maar dat valt onder het kopje "voorkeur en smaak " 😀.

Nog een tip. Je kunt voor een geurtje ook wat etherische olie toevoegen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.