Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sinilind

Sinilind

22-02-2010 om 11:20

Hoe krijg ik karbonades echt mals?

Dag allemaal,
ik koop weleens varkensvlees (niet vaak, maar mijn man houdt er heel erg van). Maar als ik iets anders koop dan speklapjes (heerlijk maar heel erg vet) wordt het vlees taai. Vooral de ribstukken en carbonades worden echt niet leker. Biovlees of AH standaard lap lijkt niets uit te maken. Ik heb geprobeerd eerst aan te braden en daarna zachter laten sudderen, alleen sudderen, met water, olie en/of boter... niets het blijft vies....
Wat is het geheim van een malse en sappige carbonade?
Sini

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
PDD-ertje

PDD-ertje

22-02-2010 om 11:50

Ligt eraan welke karbonade

Een rib of haas karbonade hoef je maar heel even aan te bakken. Die moet je niet lang laten sudderen dan worden ze zo taai. Rib en haas karbonades zijn van zichzelf vrij droog. Maar een schouderkarbonade die kan je lekker laten sudderen.

Schouderkarbonade

pak ik altijd en die leg ik in de marinade, van ketjap,ui,knoflook, wat water en boemboe kruiden(conimex), als ik dit maak zet ik ze s'morgens in de marinade en bak ze sávonds pas, kan evt ook al de avond ervoor in de marinade, dan is het er lekker ingetrokken en heb je lekker mals vlees.
groetjes Krulleke

Puck

Puck

22-02-2010 om 12:18

Niet sudderen

Ik laat karbonades (meestal rib) nooit sudderen. Gewoon kort bakken tot het net gaar is en dan aanvallen. Krijg je ook lekkere korstjes en het heeft niet eens de tijd om taai te worden.

Lastig vlees

Kijk iig uit met ketjapmarinades. Ketjap verbrandt heel snel in een pan. Wil wel weer goed op de bbq. De bbq is trouwens een van de weinig manieren waarop je karbonades niet kunnen mislukken!
Ik doe het zo: schouderkarbonades kruiden, aanbakken in een mengsel van boter en olijfolie (eerst olie heet laten worden dan boter erbij). Flink aan laten bakken dan keren er weer flink bakken. Half kopje heet water erbij en laat dit helemaal verdampen op half vuur, totdat vlees weer wat bruiner is. Omkeren en zelfde ritueel weer. Op het laatst heb je lekker bruine karbonades die toch superzacht van binnen zijn. Wij vinden dat iig het lekkerst. Hoe dan ook, geen vlees om op te zetten en bij weg te lopen.

Als bij silone en berber

Kort is de boodschap En als er water bij gaat, dan vooral heel heet water. Met mosterd insmeren gaat goed, dan wordt het vlees wat makkelijker mals. Maar kruiden en bakken zoals Silone beschrijft, gaat hier ook goed.

Jacoline29

Jacoline29

22-02-2010 om 14:02

Grill

Ik heb schouderkarbonades onder de grill gehad.beide kanten insmeren met mosterd,plaat oid invetten met wat olie,beetje boter smelten en over de mosterd heen doen,10cm onder de grill,7 minuten,daarna omdraaien weer 7 minuten.Was erg lekker.

Silone

zal eens proberen hoe jij het zegt,ik laat het vlees op niet te hoog vuur bakken en heb er dan geen last van dat de ketjapmarinade zwart wordt.
krulleke

Helen

Helen

22-02-2010 om 22:15

Maar het allerbelangrijkste...

... is dat het vlees meteen dichtgeschroeid wordt zodat het sap er niet uit kan lopen. Dus 1) boter of mengsel goed heet laten worden en op hoog vuur dichtbranden. Maar zeker ook 2) vlees ruim van tevoren op minimaal kamertemperatuur laten komen (zodat het koude vlees de hete boter niet meteen afkoelt en het snelle dichtbranden mislukt).
Ik eet ook niet vaak varken maar pas bij kip en rundvlees ook toe dat het hele langzame sudderen mals houdt itt tot snel gaar maken.

Ik ben benieuwd!! Smakelijk!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.