Huis, Tuin en Keuken

ayla
23-12-2008 om 13:02
Hoe maak ik nou een lekkere groentensoep
Ik ga over het voorgerecht voor eerste kerstdag maar omdat het weereens ziekenboeg is hier wil ik het me makkelijk maken en van te voren een lekkere groentensoep maken, alleen hoe doe ik dat?
Ik heb wel eens zelf tomatensoep gemaakt maar nooit groentensoep. En er moet trouwens wel iets van vlees in zitten

Manda Rijn
23-12-2008 om 13:16
Elke week vaste prik
hier thuis. Soeppakket rundvlees en pakje fijne soepgroente kopen, in dat pakket zit gehakt, vleesjes en bot in. Water op zetten met een flinke scheut zoute sojasaus, blokje rundvleesbouillon, knoflook teentje, peper. Zodra het schuimt de schuim eraf scheppen, vleesjes erin en gehaktballetjes erin. 5 minuten voor het eten de groente erbij en even doorroeren terwijl het kookt.

Merla
23-12-2008 om 13:28
Groentensoep
Niet moeilijk hoor
Ik weet niet wat de bedoeling precies is (helder of maaltijdsoep) maar zo doe ik het in elk geval:
runderpoulet met water (en eventueel mergpijpje), bouillontabletten en een kruidenbuiltje opzetten en zeker 2 uur laten sudderen (na 10 tot hooguit 30 minuten kruidenbuiltje eruit halen).
Dan eventueel gehaktballetjes toevoegen en vermicelli. Na 5 minuten lekker veel zélf gesneden soepgroenten (bijv. prei, winterpeen, ui, specieboontjes, bloemkool, selderij) toevoegen. 5 minuutjes laten doorkoken en klaar. Vooral als je wat dikkere soep wilt hebben moet je de soep een nacht over laten staan.

reina
23-12-2008 om 14:00
Ayla
Inderdaad niet moeilijk, goede bouillon trekken van bijv. mergpijp en poulet met daarin selderiestengels, stuk wortel, prei, ui (op 2 liter water pond poulet + mergpijp en pond groenten), aantal uur laten trekken ( 2 tot 5 uur). Zeven, bouillon vullen met allerlei soorten vers kleingesneden groentes, evt vermicelli erbij, laten koken tot groentes gaar zijn. Op smaak maken met zout en peper of groentenbouillontabletten.

ayla
23-12-2008 om 14:12
Dus
ik pak ene pan met 2,5 liter water, breng dat aan de kook met runderpoulet (kan halskarbonade ook, ligt toevallig nog in de vriezer?) Doe ik dat zonder bouillonblokjes? Lat dat een paar uur trekken. Doe dan het vlees klein maken en doe er groenten bij en vermiccelli. Iemand had het over een kruidenbolletje wat is dat?

Guinevere
23-12-2008 om 14:34
Ach
Je kunt ook naar de super gaan en zo'n pot kant en klare bouillon met stukken vlees erin kopen als basis. Lekker snel! Wel flink water toevoegen, die dingen zijn berezout. En het vlees eruit halen en klein maken.

Merla
23-12-2008 om 15:37
Kruidenbuiltje, en kant en klare buillon
Een kruidenbuiltje ziet eruit als een theezakje en liggen in de supermarkt meestal bij de bouillontabletten. Er zitten er een stuk of 4 in een pakje en je hebt ze voor groenten-, tomaten- en kippensoep.
Een pot kant en klare bouillon kan niet op tegen eigengetrokken bouillon! Ik heb toevallig de afgelopen weken op verschillende manieren groentensoep gemaakt, maar de lekkerste was toch echt de helemaal eigengemaakte. Je moet daar iets meer tijd voor uittrekken maar dat is het wat mij betreft dubbel en dwars waard.
Net als zelf verse groenten snijden ipv voorverpakte soepgroente. Wat een verschil!

albana
23-12-2008 om 15:56
Waarom zeven?
waarom zeven mensen groentesoep?? dat hoor ik wel eens vaker en ik snap niet waarom........
als je het water eerst goed aan de kook laat komen vóór je het bot/vlees etc. erin doet krijg je toch vrijwel geen schuim?
groeten albana
(maakt om de week groentesoep, zelf getrokken)

Minet
23-12-2008 om 18:41
Klopt harmke, en zeven...
doe je om een heldere bouillon te krijgen, dat schijnt in sommige kringen heel belangrijk te zijn
Ik schuim niet af, ik zeef ook niet, gewoon lekker alles erin laten wat eruit komt.
Groetjes, Minet

reina
23-12-2008 om 22:48
Zeven
Als je de bouillon uren hebt getrokken is de groente die mee hebt laten trekken erg papperig geworden, dus die zeef je er uit en je voegt nieuwe groenten toe die je even gaar kookt, dat is gewoon lekkerder. En inderdaad, zelfgetrokken bouillon is echt veel lekkerder dan uit een potje, pakje etc. vind ik, volgens mij zit daar ook erg veel zout in!

Mamba
24-12-2008 om 00:05
Nog een tip uit de oude doos
Als je soep hebt getrokken van schenkel kan je aan het eind het merg er uit halen. Neem een koekenpan en smelt op heel zacht vuur dit merg. Doe dit op het eind bij de soep.
Maak ook je balletjes zelf, dan wordt de soep echt veel lekkerder.

albana
24-12-2008 om 08:46
Echt?
op zich klinkt het logisch.........maar ik heb toch echt lekkere bouillon ook al kookt het water al hoor. als het klaar is en ik zet het b.v. koud weg (in garage) voor de volgende dag b.v. dan zit er een dikke harde laag op....(dat is toch de bouillon? of snap ik er nu niets meer van). ik doe er trouwens nooit builtjes, blokjes enz. in.
gewoon kruiden(soms vers, soms droog) en een gedroog pepertje. pas als het lang op gestaan heeft (dus na het eerste koken zet ik het een tijd zacht) gaat er wat bouillonpoeder door en de soepgroenten en eventueel nog wat zout en de balletjes. maar die bouillonpoeder is beduidend minder dan in die zakjes/blokjes...
groeten albana

Merla
24-12-2008 om 13:41
Albana
De harde laag is gewoon het vet dat m.n. uit het mergpijpje vandaan komt. De buillon is het vocht
Overigens zie ik geen verschil tussen bouillonpoeder en blokjes. Bouillonblokjes of tabletten is zover als ik weet ook buillonpoeder hoor, en kun je naar believen toevoegen of juist niet. In een kruidenbuiltje zit enkel gedroogde kruiden en daarin zit geen zout.

Merla
24-12-2008 om 13:45
Wat raar
ik schrijf om de een of andere reden steeds buillon.... fout dus. Bouillon bedoel ik natuurlijk

albana
25-12-2008 om 11:19
Poeder blokjes etc.
nee volgens mij zit er ook geen verschil in bouillonpoeder, blokjes, builtjes etc.
het enige verschil is dat je de poeder beter kan verdelen qua hoeveelheid. al die blokjes enzo zijn zó gekruid en gezout, daar zouden wij 4 pannen mee doen. en die kruimige blokjes zijn gewoon ook lastig te delen.
dus vandaar die poeder.
groeten albana
(die voor de kerst ossestaartsoep heeft gemaakt)