Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

oregano

oregano

10-09-2011 om 12:19

Hoe maken jullie pesto?

Ik heb nu een blender en kan dus nu ook zelf pesto maken. Wat zijn jullie favoriet ingedienten?
Groet, Oregano


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

10-09-2011 om 12:42

Zonder blender

Wij maken pest met een vijzel. Basilicum, knoflook, goede olijfolie, pijnboompitten, pecorino en parmigiano.

Fianna

Fianna

10-09-2011 om 12:49

Blender

het kan wel met een blender, maar blendt niet alles even lang en blendt sowieso niet te lang. Dan gaat de struktuur verloren. Met een vijzel is het wel lekkerder.
Verder idd die ingredienten die Biene noemt. Oh, heerlijk, moet het weer eens maken.

Puck

Puck

10-09-2011 om 12:52

Wel met blender

Ik doe het wel in de blender en dan gebruik ik deze hoeveelheden:

50 g basilicum
45 g pijnboompitjes
100 g parmezaanse kaas
3 tenen knoflook
ca. 0,1 liter goede olijfolie (met iets minder beginnen en toevoegen tot gewenste dikte)

In het begin lijkt het of het nooit iets gaat worden in de blender , maar op een gegeven moment wordt het toch een mooie smeuiïge brij.
Ik vries de pesto dan in in een siliconen ijsblokjesbakje. Dan kan je iedere keer een porite eruit halen en het veel langer bewaren dan gewoon in een potje.
Maar ik wil je wel waarschuwen: als je zelfgemaakte pesto gewend bent dan vind je kant en klare pesto nooit meer lekker.

Als biene

Met de vijzel en dan de blaadjes van twee struikjes basilicum, geroosterde pijnboompitten, olijfolie en geraspte grana pardano, beetje zout.

Ik heb het ook wel eens met de blender gedaan, maar dat is minder lekker, minder aromatisch ofzo.

Chris

oregano

oregano

10-09-2011 om 13:38

Pesto van de vakantie

Hadden we gekocht bij een duur delicatessenzaakje. Was zelf gemaakt en echt heeeerlijk. Volgense de verkoper zaten er noix noire doorheen. Maar ik weet niet wat dat zijn jullie wel? Ik heb laatst wel pesto met walnoot gekocht bij de AH, dat was ook heerlijk. Kan niet wachten om zelf ad slag te gaan..

Toke

Toke

10-09-2011 om 14:00

Walnoot

Ik maak pesto gewoon met een staafmixer, maar alleen voor de onderdelen die echt heel fijn moeten worden. Op een gegeven moment is staafmixer/blender niet nodig, dan kun je met een lepeltje omscheppen.
Pesto met walnoot is lekker, inderdaad. Recept van AH (cdrom uit -jawel- 1998!, nog steeds favoriet):
Paar takjes peterselie
Basilicum (vers)
Knoflook (vers)
100 gr walnoten
Olijfolie
Parmezaanse kaas

Peterselie en basilicum fijnmaken. Olie toevoegen tot het enigszins een geheel is geworden. Knoflook persen en toevoegen. Walnoten in kleine stukjes breken en toevoegen. Verder fijn maken. Olie toevoegen tot het weer een brij is geworden (niet te dun). Kaas toevoegen en omscheppen. Evt peper naar smaak toevoegen. Evt olie toevoegen voor de structuur.
Tip van een kok: bewaar de pesto onder een laagje olie, dan kun je 'm heel lang bewaren.
Het pestorecept van de AH-cd hoorde trouwens bij een recept voor (groene) paprikasoep. Echt een heerlijk recept, leuk om te maken én leuk om te serveren.

Klinkt lekker, maar...

vraagje, hoe gebruiken jullie de pesto? Op een toastje, door een gerecht?

Jons

Fianna

Fianna

10-09-2011 om 19:12

Jons

heel veel manieren. Ik eet het zo uit de pot, ik gebruik het voor op een sandwich (met oude kaas en tomaten bijvoorbeeld of met kip en sla oid), op toast dan heeeel dik, door spaghetti, door salades, op stokbrood. Wat je maar lekker vindt dus.
Ik had tijdens mijn laatste zwangerschap een pesto tik en had rustig in 1 dag een hele pot leeg.

wendelien

wendelien

10-09-2011 om 19:53

En hier

basilicum, goeie olijfolie, parmezaanse, pijnboompitten, bescheiden teentje knoflook, versgemalen zwarte peper en soms een flintertje rode peper

Als we erom denken roosteren we de pijnboompitten in een droge koekenpan, want dan komt hun smaak beter tot zijn recht. De pesto een dagje laten staan (in de koelkast onder een laagje olie idd) komt de smaak ook ten goede. Hier gaat de pesto door de al dan niet verse pasta.

Puck

Puck

10-09-2011 om 20:49

Jons

Meestal gebruiken wij pesto als bijgerecht bij de pasta, gewoon puur ernaast of erdoor. Verder gebruik ik het wel om vlees mee in te smeren. Zo op een toastje doe ik eigenlijk niet, maar kan natuurlijk wel.

Tango

Tango

10-09-2011 om 23:10

Ik leer hier heel wat

Ik heb een vriendin die ook altijd zelf pesto maakt en het maar raar vindt dat wij het uit een potje eten. Tja, als ze mij nou maar eens het recept gaf....ik heb er al vaak om gevraagd. Maar hier vind ik wel recepten. Een staafmixer heb ik wel en deze kan ook op een keukenmachine. Een vijzel? Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik niet weet hoe die eruit ziet. Pijnboompitten en basilicum ken ik wel, maar sommige ingredienten zoals pecorino en parmigiano, ik weet echt niet waar ik dat kan vinden.....?
Ik ga het toch maar eens proberen zelf te maken, want pesto daar zijn we hier dol op. Door de pasta, op toastjes en laatst nog op ciabatta's met mozzarella en tomaat. Heerlijk!

Fianna

Fianna

10-09-2011 om 23:19

Tango

'pecorino en parmigiano'

dat is gewoon harde italiaanse kaas, nl pecorini kaas of parmezaanse kaas (ik weet zeker dat je van parmezaanse kaas hebt gehoord). Niks duisters dus

Tango

Pecorino is schapenkaas, Parmigiano (voluit Parmigiano Reggiano) is wat je vast wel kent als Parmezaanse kaas. Parmigiano is in veel supermarkten wel te krijgen, soms verkopen ze allen Grana Padano, die lijkt erg op de Parmigiano (wordt in een andere streek genaakt en is niet exact hetzelfde), maar kun je prima gebruiken voor pesto.
Ik maak mijn pesto ook alleen met geroosterde pijnboompitten, basilicum, olijflolie, knoflook, peper en zout en Parmigiano. Kreeg ooit een tip om de kaas er op het allerlaatst pas bij te doen (als de rest dus al gevijzeld/geblenderd is), dan zou het beter binden. Als je het eenmaal zelf hebt gemaakt, hoef je echt geen potjes meer, zeker bij pesto is het verschil enorm.

Rafelkap

Rafelkap

11-09-2011 om 10:19

Vijzel

Mm. Ik denk dat ik toch maar zo'n vijzel voor m'n verjaardag vraag. Waarvoor gebruik je die nog meer dan voor pesto? En moet het een stenen zijn?
Wij maken pesto met een blender, gooien er ook vaak nog wat olijfjes bij. Als je eenmaal verse pesto hebt gegeten eet je geen potjes meer!

Rode pesto

200 gr zonmgedroogde tomaten op olie, 20 gr basislicum fijngeknipt, 2 tenen knoflook, 4 el balsamico-azijn, 4 el pijnboompitten, 75 gr parmezaanse kaas
8 el olijfolie extra vierge

basilicum, geraspte parmezaan, pijnboompitten, azijn, geplette knoflook en tomaatjes vijzelen-staafmixen. Even flink volhouden tot je een prutje hebt. Dan de olie er aan toevoegen en nog even doorgaan.

Lekker op stokbrood/toast, door pasta.

Laurien Witteman

Laurien Witteman

11-09-2011 om 20:47

Hollandse pesto

Oregano,

Wat leuk dat je juist nu deze vraag stelt, want ik heb net vandaag de Hollandse Pesto uitgevonden, met gebruik van de producten die nu overvloedig in de tuin voorradig zijn. In plaats van basilicum, pijnboompitten en peccorino, heb ik gebruikt: blad van oost-indische kers, walnoot en stokoude Hollandse kaas (groeit niet in mijn tuin). Knoflook erbij natuurlijk en zonnebloemolie (zonnebloemen hebben we wel in de tuin, maar ik heb geen zin om er olie van te maken, dus gekocht). Het resultaat is heerlijk! Dus variëren met ingrediënten loont de moeite en goedkopere en versere ingrediënten dan uit eigen tuin zijn moeilijk te vinden.
Succes,
Laminaat

Snuggle's

Snuggle's

12-09-2011 om 01:42

Spinazie

In plaats van basilicum is het ook lekker met verse spinazieblaadjes!

Ik heb wel een vijzel maar gebruik het hier niet voor eigenlijk. Krijg e daar de blaadjes helemaal fijn genoeg mee dan?

Snuggle's

Biene - de vijzel

Ik heb me een rotje gezocht maar bijna nergens een vijzel. In een winkel uiteindelijk gevonden maar duur, 30 euro! Toch maar niet gedaan. Waar heb jij je vijzel gekocht?

Foo

Foo

12-09-2011 om 11:32

Geerke: vijzel

Ik ben wel niet Biene maar bij een beetje toko is meestal ook wel een vijzel te koop. Over het algemeen zijn ze daar goedkoper dan elders.
Ik maak trouwens mijn pesto ook in de vijzel.

Of anders

de xenos.

margje van dijk

margje van dijk

12-09-2011 om 14:34

Maar hoe moet dat dan.

Ik heb ook wel eens een vijzel gehaald bij de toko, want Jamie Oliver beloofde mij destijds dat ik niet meer zonder zou kunnen (ooit, toen ik begon met koken met zijn boek in de hand).

Maar met die vijzel gaat het dus mis, want ik gebruik dat ding nooit. En als ik het al probeer krijg ik altijd spijt. Ik krijg al rillingen als ik dit draadje lees, dat je basilicum in de vijzel moet doen. Daar word ik gewoon náár van, het idee dat je die blaadjes stuk moet vijzelen. Van die prachtige geurende blaadjes die je dan moedwillig moet kneuzen met je vijzel. En dat wordt dan een soort weekgroene smurrie die mij vooral aan maagzuur doet denken (als ik migraine heb).

Is dat werkelijk wat het moet zijn? Gekneusde, beursgedraaide groene blaadjes, tot snot gevijzeld? Als ik het in de blender doe, dan zie ik dat tenminste niet.

Bovendien zit bij mij altijd vooral de vijzel-draaier vol met pesto, in plaats van dat het gewoon in het bakje blijft zitten, en dan moet je dat eraf schrapen. Met een lepel op het steen - iekkks.

Ik heb het opgegeven. Maar dit draadje lezende krijg ik bijna zin het weer eens te proberen.

Zeg eens eerlijk? Negeren jullie gewoon die vijzel-onappetijtelijkheden? Verstand op nul, blik op oneindig en doorvijzelen, dan lukt het wel?

Margje

Vijzelles

Je moet (vind ik) een beetje houvast in die vijzel hebben. Gooi de pijnboompitten dus onderin, en die basilicumblaadjes moet je van te voren wat klein snijden. Voor Indische prut gebruik ik vaak kemirienoten als vijzelondergrond, maar (grof) zout, andersoortige noten werken ook goed. Alleen maar snotterige blaadje zou ik ook niet tegen kunnen. Die vijzel uitscheppen doe ik trouwens met een houten pollepel. Metaal op steen is idd iiieeeekks.

Klopt margje

Er is iets intrinsieks akeligs aan het proces. Je moet je dus mentaal schrap zetten voor je begint. Inderdaad beginnen met de pijnboompitten en de knoflook, dan de basilicumblaadjes gevolgd door wat geraspte kaas. Als je begint lijkt het op snot en kun je je niet voorstellen dat het gaat lukken, maar echt, gewoon steeds olijfolie en nieuwe blaadjes blijven toevoegen, et voilá.

Heerlijk met pasta en gebakken stukjes kipfilet en met een lekker glas witte wijn. Krijg er acuut zin in.

Chris

Wilma

Wilma

12-09-2011 om 15:35

Of bij blokker

Daar lagen ze volop in de uitverkoop, stenen vijzels voor maar drie euro.

En ik bedenk me dat ik dus ook pesto zou kunnen (heb nogal een moeilijk dieet met mijn honderdmiljoen allergieën), in elk geval zitten er geen gluten in en da's al heel voornaam .

krin

krin

12-09-2011 om 17:58

Twee dingen

Mijn vijzel is zo'n ondiep komvormig stenen geval, en als maalsteen gebruik ik een ooit als souvenir van een Iers stand meegenomen gladde ronde steen. Werkt goed, maar ik plet en verpulver er alleen dingen als korianderzaad en piment mee. Wat mij op het tweede brengt: heeft dat nou meerwaarde voor de pesto om het te vijzelen? Ik ben van de geen fratsen als culi en vraag me af of dat ooit dubbelblind gerandomiseerd is onderzocht.
Groente snijden met een kartelmes schijnt ook een gruwel te zijn, maar waarom? Wie proeft dat?

Mijn theorie

Van de koude grond: als je de vijzel gebruikt, kneus je de blaadjes meer dan wanneer de blaadjes in een blender worden gesneden met messen, met meer aroma en smaak als gevolg.

Alleen hier thuis onderzocht.

Chris

margje van dijk

margje van dijk

12-09-2011 om 19:21

Hmmm

Nou, net mijn eerste pesto gevijzeld. Met matig succes.

Om te beginnen had ik natuurlijk niet precies de ingredienten in huis, dus daar geef ik de vijzel de schuld niet van. Ik had de pesto-rosso-versie van Silone geprobeerd, met zongedroogde tomaatjes erbij (want die had ik toevallig), met genoeg basilicum, te veel pijnboompitten en te weinig parmezaanse kaas. En knoflook.

Maar het probleem was vooral dat ik dat spul allemaal lang niet in die vijzel kwijt kon. Ik was voortdurend aan het crisismanagen, want de basilicum wilde er niet in blijven, en ik deed niet anders dan hoopjes rapen en terugduwen die eruit waren gevallen. Op een gegeven moment sloeg er een klodder zongedroogde olijfolie tegen mijn schouder (alwaar mijn keukenschort mij niet meer dekte). En het duurde heel lang terwijl ik juist had gedacht dat het snel klaar was, want de jongens moesten naar hockeytraining.

En vervolgens vonden ze het niet lekker. En het was ook eigenlijk niet lekker. De tomaatjes waren nog veel te veel tomaat, de blaadjes waren ook niet fijn genoeg (ondanks dat ik die geknipt had), en de laatste slinger peper die ik er nog aan had gegeven was een wat te grote geweest, dus ze vonden het te pittig.

Maar ik geef niet op hoor. Ik ga het op een rustig moment nog wel eens proberen, met betere verhoudingen, en met langer roeren. En gewoon wat minder misschien. Hoe groot zijn jullie vijzels? Ik heb net even gemeten: als ik 'm vul met water tot aan de rand (tot op punt van overstromen) dan gaat er bij mij 400 ml in. Dat is veel te klein voor een beetje pesto, heb ik geconcludeerd.

Margje

oregano

oregano

12-09-2011 om 22:39

Morgen aan de slag met de pesto

Maar wat zijn nu een beetje de verhoudingen? Hoeveel basilicum blaadjes bijvoorbeeld uit zo'n verse pot.Hoeveel pijnboompitten? En parmezaanse kaas? En pas aan het eind de olijfolie erbij doen? En ook altijd de knoflook erbij?
En ik kan het dus invriezen had ik gelezen, in ijsblokjes, dat lijkt me nl ideaal.
Ben nog niet helemaal fit, dus heb even een update nodig,
Groet oregano

Mijn recept van delia

Delia heeft een recept voor pesto dat ik altijd gebruik:

Pesto

- 50 g basilicumblaadjes (ik neem altijd twee basilicumstruikjes)

- 1 grote teen knoflook

- 1 eetlepel pijnboompitten (doe er geloof ik wat meer in)

- 6 eetlepels goede olijfolie extra vergine (ik blijf gieten tot het me goed lijkt)

- 25 geraspte pecorino (evt. parmezaanse kaas)(ik gebruik altijd grana padano)

- beetje zout

En Margje heeft wel een beetje gelijk dat het relatief veel werk is en dat er niet super veel in zo'n vijzel past. Maar het is wel een smaakbom, dus zoveel heb je ook niet nodig.

Chris

Mijn man wil een vijzel

Wat heerlijk, dit. Ik heb de tips die na mijn vraag over de vijzel zijn gekomen, gekopieerd naar een wordbestand. Voor mijn man, die dus zoooo graag al jaren een vijzel wil. Dank dank.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.