Huis, Tuin en Keuken
ArianneH
12-03-2026 om 20:05
Hoe omgaan met vloerverwarming en bezoek?
Hoi, ik heb een vraag en hoop op wat ideeën van ervaringsdeskundigen of andere mensen met goede ideeën voor mijn vraag.
Sinds kort heb ik voor het eerst in mijn leven een woning met vloerverwarming.
Het is een tussenwoning en ik vind het zelf nooit koud.
Ik woon er alleen, en ik heb hem nu redelijk laag staan. Ik ben nl. of bezig en dan is het warm genoeg, of ik zit op de bank en gebruik dan een dekentje. Ook kleed ik me iets warmer. In elk geval, voor mij is het prima.
En omdat ik graag vanwege het milieu en de portemonnee zuinig doen, hou ik de temperatuur laag. Ik denk dat de temperatuur ongeveer 17 a 18 graden is. Ik ben vaag, omdat de thermostaat op een plek hangt waarvan het niet zeker is dat hij de temperatuur aangeeft dit in de zithoek geldt.
Alleen als ik bezoek krijg is het voor sommige mensen wat fris. Niet voor iedereen, maar voor sommigen wel. Soms heb ik een vriendin op bezoek die ik ook een dekentje geef en is het probleem opgelost. Maar soms heb ik bezoek waar dat niet zomaar gaat.
Probleem is dat je met vloerverwarming de temperatuur niet ‘even snel’ omhoog krijgt. En ik heb begrepen dat je hem ook niet meer dan 1 graad hoger mag zetten in een keer. Dus beter niet zomaar 2 of 3 graden hoger zetten als er bezoek komt, zoals ik vroeger in de vorige woning zonder vloerverwarming gewoon deed als er bezoek kwam.
Dus nu zou ik hem in 2 of 3 dagen kunnen opvoeren en dan ook in 2 of 3 dagen weer omlaag zetten. Dat is wel een gedoe. Ik krijg nl. zo’n 1 of soms 2x per week bezoek.
Ik zit er al een tijd mee en hoop via jullie goede ideeën en reacties te krijgen die me bij deze vraag kunnen helpen.
Hoe gaan jullie ermee om als je zelf ook vloerverwarming hebt en mogelijk een beetje vergelijkbare problematiek hebt? Of wat hebben niet ervaringsdeskundigen voor ideeën hoe ik hiermee om zou kunnen gaan? Alvast bedankt voor het meedenken.
Temet
12-03-2026 om 20:23
Ik zou een los kacheltje of infraroodpaneel kopen, die aanzetten als het bezoek er is, en uitzetten als men weer vertrekt.
Zelf geen ervaring met vloerverwarming overigens.
yasmijn27
12-03-2026 om 20:36
idd los kacheltje.
Maar welk bezoek kan je geen dekentje of vest geven?
AnnaPollewop
13-03-2026 om 20:00
Kan het alleen maar eens zijn met het losse kacheltje.
Vloerverwarming steeds hoger en lager is niet handig als er maar een paar uur bezoek komt, tegen dat het warmer is zijn ze al weer weg,
Ik zou overigens niet weten waarom je de vloerverwarming niet gewoon een paar graden tegelijk hoger kan zetten, maar het duurt wel even voor het warmer is (en als je systeem niet super moduleert schiet hij soms wat door, maar daar kun je weer rekening mee houden door niet op 20 maar 19 te zetten bv).
Gaat het je alleen om de vloerverwarming of is er een ander systeem erachter, zit je aan een warmtenet of heb je een warmtepomp of zo?
Ook dan mag je gerust een paar graden hoger stoken. Alleen bij een pas gelegde tegelvloer kun je beter rustig aan doen, maar na een paar maanden is dat ook wel klaar.
Bezoek kan ook rekening met jou houden natuurlijk, mijn ene zus had haar huis graag op 22 graden en dan deed ik alvast geen dikke trui aan als ik erheen ging. Andere zus had het meestal op 17 graden staan, nou dan dus wel een trui aan.
Ieder mens is nou eenmaal anders en als je ergens op bezoek bent blijf je meestal geen dagen.
IMI-x2
13-03-2026 om 20:06
Ik zou een los infraroodpaneel erbij zetten. Dat geeft onmiddellijk fijne warmte zodra je het aanzet, en het is geen al te grote energieslurper.
larsder
18-03-2026 om 10:47
Als je het budget ervoor hebt, installeer een airco. Dat verwarmt heel snel en efficient. Wij hebben nu ook de vloerverwarming uit en doen het alleen met de airco in voor- en najaar.
Verder, tsja, als iemand het bij jou frisjes vindt moet ie een trui meenemen? Of deken overheen gooien.
miss_mittie
19-03-2026 om 11:41
Herkenbaar hoor! 😊 Vloerverwarming is echt even anders dan “even de knop omhoog draaien”.
Hier (en bij vrienden met vloerverwarming) doen we eigenlijk een combinatie van dingen:
- We laten de temperatuur vrij stabiel, rond de 18–19 graden. Dat scheelt gedoe met steeds op- en afschalen (en is ook beter voor het systeem).
- Voor bezoek zorgen we gewoon voor extra comfort: plaidjes, warme sokken, eventueel een kaarsje of twee aan (klinkt simpel, maar maakt het echt gezelliger en “warmer”).
- Wat ook helpt: van tevoren even aankondigen dat het bij jou wat koeler is. Dan houden mensen daar vanzelf rekening mee qua kleding.
En eerlijk: die regel van max. 1 graad verhogen is vooral om het systeem efficiënt te houden, maar 1–2 graden omhoog een dag van tevoren kan prima als je weet dat er bezoek komt. Je hoeft er echt geen meerdaags project van te maken 😉
Wat ik zelf merkte: 17 graden voelt voor sommige mensen gewoon echt fris, zeker als ze stilzitten. Dus misschien is een “basis” van 18 graden een fijne middenweg — nog steeds zuinig, maar net iets comfortabeler voor anderen.
En anders: dekentje aanbieden is echt niet gek hoor, juist gezellig 😄
larsder
20-03-2026 om 10:21
De miss_mittie reactie klopt wel. Kaarsjes en plaidjes helpen echt, psychologisch maakt dat het verschil tussen "fris" en "knus".
Voor wie het systeem beter wil begrijpen: vloerverwarming is traag maar heel stabiel, en als je altijd 18 graden aanhoudt in plaats van schommelen is het op den duur ook zuiniger. Het systeem houdt niet van grote schommelingen.
Jesse_1
20-03-2026 om 11:11
miss_mittie schreef op 19-03-2026 om 11:41:
Herkenbaar hoor! 😊 Vloerverwarming is echt even anders dan “even de knop omhoog draaien”.
Hier (en bij vrienden met vloerverwarming) doen we eigenlijk een combinatie van dingen:
- We laten de temperatuur vrij stabiel, rond de 18–19 graden. Dat scheelt gedoe met steeds op- en afschalen (en is ook beter voor het systeem).
- Voor bezoek zorgen we gewoon voor extra comfort: plaidjes, warme sokken, eventueel een kaarsje of twee aan (klinkt simpel, maar maakt het echt gezelliger en “warmer”).
- Wat ook helpt: van tevoren even aankondigen dat het bij jou wat koeler is. Dan houden mensen daar vanzelf rekening mee qua kleding.
En eerlijk: die regel van max. 1 graad verhogen is vooral om het systeem efficiënt te houden, maar 1–2 graden omhoog een dag van tevoren kan prima als je weet dat er bezoek komt. Je hoeft er echt geen meerdaags project van te maken 😉
Wat ik zelf merkte: 17 graden voelt voor sommige mensen gewoon echt fris, zeker als ze stilzitten. Dus misschien is een “basis” van 18 graden een fijne middenweg — nog steeds zuinig, maar net iets comfortabeler voor anderen.
Eens, wij waren laatst op bezoek bij familie, toen was het ook nog vrij koud in zijn algemeenheid. Maar in huis was het ook echt koud. Ik was daar niet (specifiek) op gekleed (gastheer had een dikke trui aan), dus ik had het fijn gevonden als ik het geweten had en anders had ik het aanbod van iets warms (een dekentje) zeker gewaardeerd.
De temperatuur an sich omhoog hoeft wat mij betreft niet (zolang ik maar niet echt koude handen krijg of zo, er zijn grenzen).
NB wij komen er ook vaak in de zomer, dan speelt dit niet en eerder rond die tijd van het jaar was het mij niet opgevallen. Ik heb vaak een omslagdoek bij me als ik twijfel over wat aan te trekken, maar die keer niet.
ArianneH
04-04-2026 om 11:06
miss_mittie schreef op 19-03-2026 om 11:41:
Dank je wel voor het delen van jouw ervaring. Lees het nu pas.
Fijn die herkenning. Ik denk er soms een dag tevoren niet aan, maar zet hem soms ‘s ochtends nog wel wat hoger, maar durfde niet 2 graden te verhogen. Heeft er ook mee te maken dat hij dan soms rara, harde geluiden gaat maken, ook ‘s nachts, niet fijn.
ik vind het jammer om hem op 18 te zetten omdat ik 17, of zelfs 16,5 al prima vind voor mezelf. Wil nu 16 proberen😉. Met tussenwoning wordt het niet echt koud. Ik heb ook niet vaak bezoek, maar wil het de dag zelf wel wat verhogen.
Ik waarschuw vriendinnen nu ook van tevoren. Kaarsjes ook goed idee.
ArianneH
04-04-2026 om 11:09
larsder schreef op 20-03-2026 om 10:21:
De miss_mittie reactie klopt wel. Kaarsjes en plaidjes helpen echt, psychologisch maakt dat het verschil tussen "fris" en "knus".
Voor wie het systeem beter wil begrijpen: vloerverwarming is traag maar heel stabiel, en als je altijd 18 graden aanhoudt in plaats van schommelen is het op den duur ook zuiniger. Het systeem houdt niet van grote schommelingen.
Denk je echt dat het zuiniger is dan altijd 16,5 of 16,0 en 1x per 1-3 weken de ochtend van het bezoek 1-2 graden omhoog zetten en ‘s avonds na het bezoek weer omlaag?
ArianneH
04-04-2026 om 13:07
Jesse_1 schreef op 20-03-2026 om 11:11:
[..]
Eens, wij waren laatst op bezoek bij familie, toen was het ook nog vrij koud in zijn algemeenheid. Maar in huis was het ook echt koud. Ik was daar niet (specifiek) op gekleed (gastheer had een dikke trui aan), dus ik had het fijn gevonden als ik het geweten had en anders had ik het aanbod van iets warms (een dekentje) zeker gewaardeerd.
De temperatuur an sich omhoog hoeft wat mij betreft niet (zolang ik maar niet echt koude handen krijg of zo, er zijn grenzen).
NB wij komen er ook vaak in de zomer, dan speelt dit niet en eerder rond die tijd van het jaar was het mij niet opgevallen. Ik heb vaak een omslagdoek bij me als ik twijfel over wat aan te trekken, maar die keer niet.
Ja, echt koud is vervelend. In mijn vorige huis kon het echt koud zijn. Hier zelfs met 16,5 echt niet koud. Scheelt echt als je een goed geïsoleerde tussenwoning hebt.
Trijsje
04-04-2026 om 16:57
Ik heb een vriendin met vloerverwarming waar het altijd 17 graden is. Ik weet dat en ze waarschuwt me vaak nog even. Ik trek extra trui aan als ik daarheen ga en krijg altijd een dekentje. Helemaal prima.
Van tevoren gewaarschuwd worden vind ik wel heel prettig.
Meesje
04-04-2026 om 18:24
Ik heb vloerverwarming en zet de thermostaat hoger als ik wil dat het warmer wordt. Ik was niet op de hoogte van meerdaagse schema's om de temperatuur omhoog te brengen. En heel eerlijk, daar ga ik ook niet aan beginnen. Bij mij duurt het ook geen dagen, gewoon een graadje hoger zetten en dan is het na een uurtje een graad warmer.
17 graden vind ik echt koud. Dus dat zou ik wel graag weten vantevoren, dan hou ik daar rekening mee. Dus als vriendinnen mij zouden appen dat ze zoals jou de verwarming niet meer aan willen omdat ie in de vloer zit dan zou ik een dikker vest aantrekken. Als ik niks weet dan ben ik dunner gekleed en dan zou ik niet comfortabel zitten bij die temperaturen. Overigens heb ik hem ook maar op 18 a 19 graden als ik overdag bezig ben. Maar stilzittend op de bank heb ik het graag wat warmer. Dus hier zet ik hem in de avond hoger.
griteson
20-04-2026 om 13:12
Oh, heel herkenbaar hoor! Met vloerverwarming kun je inderdaad niet even snel de temperatuur omhoog gooien als er bezoek komt. Wat bij mij echt werkte: de basis wat stabieler houden (rond de 18°C) en het gezellig maken met dekentjes en kaarsjes – dan voelt het meteen warmer.