Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe omgaan met vloerverwarming en bezoek?

Hoi, ik heb een vraag en hoop op wat ideeën van ervaringsdeskundigen of andere mensen met goede ideeën voor mijn vraag.

Sinds kort heb ik voor het eerst in mijn leven een woning met vloerverwarming.

Het is een tussenwoning en ik vind het zelf nooit koud.

Ik woon er alleen, en ik heb hem nu redelijk laag staan. Ik ben nl. of bezig en dan is het warm genoeg, of ik zit op de bank en gebruik dan een dekentje. Ook kleed ik me iets warmer. In elk geval, voor mij is het prima.

En omdat ik graag vanwege het milieu en de portemonnee zuinig doen, hou ik de temperatuur laag. Ik denk dat de temperatuur ongeveer 17 a 18 graden is. Ik ben vaag, omdat de thermostaat op een plek hangt waarvan het niet zeker is dat hij de temperatuur aangeeft dit in de zithoek geldt.

Alleen als ik bezoek krijg is het voor sommige mensen wat fris. Niet voor iedereen, maar voor sommigen wel. Soms heb ik een vriendin op bezoek die ik ook een dekentje geef en is het probleem opgelost. Maar soms heb ik bezoek waar dat niet zomaar gaat.

Probleem is dat je met vloerverwarming de temperatuur niet ‘even snel’ omhoog krijgt. En ik heb begrepen dat je hem ook niet meer dan 1 graad hoger mag zetten in een keer. Dus beter niet zomaar 2 of 3 graden hoger zetten als er bezoek komt, zoals ik vroeger in de vorige woning zonder vloerverwarming gewoon deed als er bezoek kwam.

Dus nu zou ik hem in 2 of 3 dagen kunnen opvoeren en dan ook in 2 of 3 dagen weer omlaag zetten. Dat is wel een gedoe. Ik krijg nl. zo’n 1 of soms 2x per week bezoek.

Ik zit er al een tijd mee en hoop via jullie goede ideeën en reacties te krijgen die me bij deze vraag kunnen helpen.

Hoe gaan jullie ermee om als je zelf ook vloerverwarming hebt en mogelijk een beetje vergelijkbare problematiek hebt? Of wat hebben niet ervaringsdeskundigen voor ideeën hoe ik hiermee om zou kunnen gaan? Alvast bedankt voor het meedenken.

Ik zou een los kacheltje of infraroodpaneel kopen, die aanzetten als het bezoek er is, en uitzetten als men weer vertrekt.
Zelf geen ervaring met vloerverwarming overigens.

idd los kacheltje.
Maar welk bezoek kan je geen dekentje of vest geven?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.