Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Fruitella

Fruitella

28-06-2015 om 18:19

Hoe overleven we tropische temperaturen?


zebra

zebra

29-06-2015 om 16:22

postbode

ik lees aandachtig mee want ook ik ga tijdens deze warme dagen weer de straten in met de post.

Een pet opzetten is inderdaad een goed idee en uiteraard voldoende water mee. Helaas wordt onze post de laatste maanden meestal pas tegen 13 uur aangeleverd dus kunnen we ook niet vroeg op pad. Dan maar wat langzamer lopen denk ik, al wordt het dan zeker een latertje als je een wijk hebt van meer dan 3 uur. Bij veel post/pech nog eens tussendoor naar het depot om bij te laden. En intussen hopen dat er toch een klein beetje wind zit die iets verkoeling kan brengen.

Tijgeroog

Tijgeroog

29-06-2015 om 17:07

Accepteren

Voor mij helpt het al een hoop als ik het weer gewoon maar accepteer. Niet alleen als het warm is, maar ook als het koud is, of regent, of stormt. Die warmte kost al de nodige energie, dan helpt het niet als ik er ook nog om moet mopperen. Bovendien is het nu zo lekker licht, en ik hoef geen jas aan als ik naar buiten ga. (en zo heb ik met elk weertype wel iets)

ano

ano

29-06-2015 om 17:32

ziek

Ik word er een beetje moe van als mensen roepen dat we ervan moeten genieten en dat het in de tropen nog erger is.

Ik heb een longziekte en met dit weer weet ik wat er gaat gebeuren: ik ga meer hoesten, ik krijg het benauwd en mijn benen zwellen sneller op dan mijn plaspillen het weer kunnen afvoeren. Even lekker naar het zwembad is geen goed idee want dan moet ik 10 km fietsen.

Ik word wel verondersteld mijn kinderen te verzorgen, mijn huishouden te runnen, boodschappen te blijven doen, mijn werk en sociale verplichtingen na te komen en voorál niet te klagen.

Liefst zonder siësta want daar is ons land niet op ingesteld. En liefst ook representatief.

Volgende week wordt het minder warm en begint de vakantie voor onze regio. De kans is groot dat ik dan een aantal dagen op bed moet liggen bijkomen. Als ik pech heb mag er een stootkuur prednison overheen.

Maar ik moet vooral genieten en denken aan de tropen.

Ik snap Postbode helemaal en heb diep respect voor alle mensen die op het heetst van de dag moeten werken, fysiek werk op straat of in een warm bejaardenhuis.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-06-2015 om 17:43

Precies Tijgeroog

Zo werkt het bij mij ook.
Acceptatie, en de lat voor mezelf niet te hoog leggen.

Bij 30 graden gebeurt er hier op huishoudelijk gebied niets. Dan mag ik met een boekje onder de boom.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-06-2015 om 17:45

Ano

Niets moet. Je mag er best van balen.
Maar mogen anderen het ook fijn vinden?

Tijgeroog

Tijgeroog

29-06-2015 om 18:46

Ano

Ik heb het over accepteren gehad, niet over genieten. Dat moet iedereen zelf weten. Dat accepteren helpt bij mij als ik de "zonnige" kant probeer in te zien.
Maar ook aanpassen, voor over mogelijk. Waarom is voor jou aanpassen niet dat je jezelf zo veel mogelijk ontziet? Sociale verplichtingen afzeggen, boodschappen uitbesteden (partner, familielid, vriendin) of laten bezorgen en jezelf desnoods preventief ziekmelden. Als jij vaker na weer als dit een aantal dagen ziek bent en moet herstellen is voor je werkgever ook gunstiger als jij je jezelf nu kunt ontzien en daarna sneller weer hersteld bent.

Postbode

Je kunt een koelband proberen. DIe maak je nat, leg je in de koelkast, en als je aan het werk gaat doe je 'm om je nek. Je hebt er geloof ik ook polsbandjes voor. Ik heb er een voor mezelf, en een voor de hond, en ik vind het heerlijk.

Tabitha

Tabitha

29-06-2015 om 19:53

koelvest

In het krantje van de cnv zag ik koelkasten en petten. Die kun je vullen met water. Het merk is Yupika. Het zal nu wel te kort dag zijn en misschien zijn ze ook heel duur, geen idee eigenlijk. Als je lid bent van het cnv kun je er 1 winnen.

Tabitha

Tabitha

29-06-2015 om 19:57

even gekeken

Een pet is 27,50 euro, een vest 129,95. Dat laatste is wel veel geld voor een paar dagen per jaar. Maar zo'n pet zou misschien een optie kunnen zijn, postbode?

postbode

postbode

29-06-2015 om 20:01

Fenix

Als ik er op google zie ik alleen maar halsbanden voor honden. Heb je ook een link voor mensen?

Postbode

Postbode

29-06-2015 om 20:14

Tabitha

Bedankt, nu kom ik er wel ook op andere manieren. Goede tip, heb het ook op de fbpagina's van de postbodes gezet want sinds gisteren maken ze zich daar behoorlijk druk over het komende weer. Postnl zou dit soort dingen voor ons moeten leveren.

Tabitha

Tabitha

29-06-2015 om 20:35

postbode

Dat ben ik met je eens, ik las ook ergens dat werkgevers volgens de arbo verplicht zijn zulk soort dingen te leveren aan de werknemers.

Moni

Moni

29-06-2015 om 21:30

Een halsband (koelding) voor hond kan toch ook voor mens?

Als je iets voor een hond kunt vinden, dan past een grote versie ook bij een mens. Lijkt me ideaal, zo'n halsband. En als die te klein is, zet je er een touwtje tussen.

De hals is een perfecte plek om koel te blijven.

Ik ga naar mijn werk waar het redelijk uit te houden is (op de kamer waar ik werk, op andere kamers is het vreselijk).
Thuis houd ik alles dicht en kom helemaal niet buiten bij > 27 graden. Dan is mijn huis koeler.

en ik baal ervan als de weerman op de radio zegt

dat het een prachtige dag is. Laat-ie zich beperken tot feiten, wij maken zelf wel uit of we enkele dagen minstens 30 graden prachtig vinden of niet,

Kaaskopje

Kaaskopje

30-06-2015 om 11:11

Yeti

Misschien heb ik niet alles gelezen van Postbode, maar wij hebben een tijdje folders bezorgd en ik moet eerlijk zeggen dat bezorgen in de regen vervelend is, maar bezorgen bij hoge temperaturen is naar mijn gevoel zwaarder. Je voelt de energie uit je stromen als je een poosje bezig bent.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-06-2015 om 11:26

Binnen zitten

Wij hebben twee honden en ik zou daar het liefst mee naar het park gaan. Daar kunnen ze flink in de schaduw zitten, zwemmen en op koel gras liggen. Maar ja, we moeten er ook heen. Met 30 plus is een wandeling van 10 minuten al teveel. Ik moet ervoor zorgen dat ze niet op de straat lopen, maar op het gras en daar zijn ze meestal te eigenwijs voor (of ze snappen dat gewoon niet ). De oudste hond is door angst voor van alles en nog wat gestresst en daardoor nog sneller oververhit...

Ik bedenk me nu wel dat we vandaag nog even gebruik moeten maken van de temperatuur van deze dag. Wel warm, maar nog te doen. Zoveel mogelijk in huis halen, zodat we de komende dagen niet naar de winkel hoeven.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-06-2015 om 11:45

Eten

Naar aanleiding van een vraag om recepten van maaltijdsalades op Facebook, hebben wij gisteravond een salade gegeten met sperziebonen, worteltjes, krieltjes en blokjes gebakken kip. De groente en de krieltjes heb ik kort in één pan gekookt en daar met kruiden en slasaus een lauwe salade mee gemaakt. Ik heb daar los rucola op tafel gezet om er nog overheen te strooien. Lekker hoor. Ik heb nog over van de groente en de krieltjes, dus we gaan er weer een variatie mee maken. Wij, man en ik, vinden het nooit zo erg als we een paar dagen iets eten wat op het eten van de vorige dag lijkt.

Het zal wel aan mij liggen....

....maar wat werd ik er gisteren kwaad van toen puberkind gisteren als een halve dooie op de bank ging liggen, niets meer kon behalve iedereen afsnauwen en op de wenken bediend wilde worden.....met als excuus: het is zo warm dat ik er ziek van word.

Hoe anders was ineens pubers toestand toen ik de rest van het gezin voorstelde lekkere stokbroodjes te maken en deze in een koelbox mee te nemen naar het plaatselijke zwembad met veel schaduwbomen, om daar de avondmaaltijd te nuttigen......

Kaaskopje

Gewoon de restjes in stukjes snijden, vermengen met wat geklutste eieren met ev. wat gesnipperde ham oid, en er een omeletje mee bakken. Brood erbij, wat tomatensla, en klaar zijn we weer.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

30-06-2015 om 23:34

Temet

Je brengt me op ideeën. Frittata!

Kaaskopje

Kaaskopje

30-06-2015 om 23:37

Oh ja

Vandaag hebben we dus nog wel het eten van maandag in de herhaling gedaan. Nét even anders gekruid en nóg sneller klaar omdat ik gister al kip had gesneden en gebakken.

Mijntje

Mijntje

01-07-2015 om 09:01

jurk

Ik heb vandaag een jurk aan, kan mij mijn witte benen schelen.
Kinderen slapen alleen slecht (kort) dus ik smacht wel naar wat verkoeling. Het is gewoon uitzitten dit..

Charis

Charis

01-07-2015 om 10:15

Verschil

Het verschil met zuidelijke landen is natuurlijk ook dat we hier in Nederland altijd 'opeens' in de dertig graden zitten. Je lichaam kan nauwelijks acclimatiseren en voor sommigen onder ons zal 30+ graden gewoon nooit prettig voelen.

Vorige week dinsdag zat ik nog in mijn wintervest kou te lijden thuis en nu zit in korte broek en slippertjes.

Wat eten betreft, de bloemkool met saucijzen gisteren vond ik nogal zwaar, dus vanavond maak ik een recept van Sylvia Witteman met tomaten, basilicum, mozzarella, balsamico, knoflook en pasta .

Schommelingen

Ik heb nog nooit meegemaakt wat ik nu deed: in 1 stap van winterdekbed naar alleen het dekbedhoes! Het instellen op het weer is erg lastig inderdaad.

Bellefleur

Bellefleur

02-07-2015 om 08:53

Postbode en Zebra,

Hoe gaat het?

Postbode

Postbode

02-07-2015 om 10:14

hmm

Dag 3 van de hittegolf en jawel met een hele slechte slaapnacht door migraine. Pillen werken nu en ik ga het proberen, ik weiger zomaar af te bellen, doe het mijn collega's niet aan. Tot nu toe gaat het wel, ik werk maar 12 uur deze week terwijl ik de afgelopen weken vaak wel 18/20 uur draaide. Weet wel dat ik geen wijken extra zou gaan aannemen terwijl ik dat normaal onbeperkt doe.

Heb ook geluk dat ik tot en met vrijdag om half 11 kan beginnen, alleen zaterdag waarschijnlijk pas om half 1 en dan ruim drie uur.

Er is heel veel ophef over, facebookgroepen staan vol, overal worden kleine oplossinkjes aangeboden die op andere plekken weer niet mogen. Er zijn collega's die dinsdag naar huis zijn gestuurd omdat ze ons zweetuniform niet aan hadden terwijl anderen daar niet op letten.

Verder blijkt de arbowet hier niet echt in te voorzien en kunnen ze vaag blijven met 'extra drinken, in de schaduw lopen als dat kan, en douchen (?)'.

Ik las net van een collega die gisteren bijna 7 uur had gelopen, dat soort dingen begrijp ik niet, ik zou dat echt weigeren. Verder is er zaterdag weer huisaanhuis en men vraagt zich af of we daar geen andere oplossing voor kunnen krijgen en bovenal: waarom kan er niet eerder begonnen worden met lopen, dus aanvoeren, dus sorteren etc? Tja de binnenwerkers kunnen ze blijkbaar niet verplichten om twee uur eerder te beginnen.

Astrid

Astrid

02-07-2015 om 10:53

binnenwerkers

Ik vind niet dat je kunt verplichten om die eerder te laten beginnen, met name omdat mijn ervaring is dat de post dan vindt dat dat eigenlijk wel wat vaker/tot altijd moet kunnen gaan gebeuren.
Dat is op mijn werk ooit gebeurd, daar waar ik eerst om 8 uur startte, stond ik met een jaar om 3 uur snachts te werken en ook die mensen hebben een gezin, een bioritme dat heus niet naar de knoppen hoeft. Ik geloof niet zo in "het is maar tijdelijk", ik heb dat iets te vaak gehoord.

Je zou bijna denken aan een parasol op je pet
In elk geval misschien een pet met een flap voor in de nek?
Misschien een riem met flesjes water.
Sterkte want het is zwaar voor alle buitenwerkers!

Kaaskopje

Kaaskopje

02-07-2015 om 13:30

Astrid

Toen er nog postbódes bestonden, bestond er ook nog nachtdienst. Dus die kwamen de hele nacht post sorteren voor de postbodes met dágdienst, die dat dus 's morgens bezorgden.

Ik begrijp waar je argwaan tegen vroege diensten vandaan komt, maar ik zou niet weten waarom een verpleegkundige wel tegen nachtdienst en vroege uurtjes zou moeten kunnen en postsorteerders niet.

Te duur Kaaskopje

Twee goede redenen. Het is te duur want mensen krijgen dan ook een toeslag voor onregelmatige uren, vanzelfsprekend omdat het extra bezwarend is om onregelmatig te werken.
En dan doen je dat dus alleen als het niet anders kan zoals in de zorg. Mensen moeten ook 's nachts geholpen. De post kan wel even wachten.
Maar extreme temperaturen vragen ook extreme maatregelen.
Je kunt mensen vragen eigener beweging iets vroeger te beginnen. En de uren van 11-15 minimaal vrijhouden of mensen de kans geven pas 's avonds te gaan lopen, eigener beweging.
En als je goed rekening kunt houden met voorrang post kun je zelfs nog het grootste deel van de werknemers aanbieden in de vroege ochtenduren te gaan werken. De post die de ene ochtend gesorteerd wordt de volgende ochtend pas verspreiden.
Als iedereen dat zelf mag managen kan er nog heel veel.

Postbode

Postbode

02-07-2015 om 14:03

Het is tropenrooster

Kom op Astrid, er is een hitteplan en overal zijn tropenroosters, verder zou postnl helemaal niet willen dat ze standaard eerder beginnen.

Kaaskopje: er zijn nog steeds nachtsorteerders aan het werk hoor, heel normaal maar nu gaat het om de postbodes en invalkrachten die rond een uur of zes beginnen met ingooien, die zouden best tijdens tropenrooster eerder kunnen beginnen vind ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.