Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe soep vullender maken


hier voor de soep, ui bakken, knoflook erbij. Groenten naar wens (of dat wat op moet) mee bakken, soms ook aardappel en 1,5 liter bouillon erbij. Als het goed is met de staafmixer erdoor en eventueel nog wat preiringen, venkel groen of wat dan ook voor de garnering.
Met linzen of bonen word het een stuk vullende.

Maar dan eet je dus bouillon met per persoon ca 150 gram groente. Daar kan een mens toch niet op leven? Zijn jullie met z'n vieren op dieet ofzo? 

Ik kook elke week een verse maaltijdsoep, maar zonder enige toevoeging van pakjes oid. Ben verwend vanuit mijn opvoeding vwb verse soep, vind daarom ook geen enkele soep uit blik/zak te pruimen. 
De bouillon trek ik meestal van een runderschenkel en staat heel wat uurtjes te pruttelen (wel met een kruidenbuiltje van Honig erin). Het vlees snijd ik daarna vh bot en gooi er dan nog wat kipblokjes of (zelfgedraaide) verse gehaktballetjes bij en laat dit tesamen garen in de bouillon.

in een soeppan fruit ik uien, en soms knoflook (afhankelijk van welke soort soep), in chiliolie en voeg een verkruimeld bouillonblokje (bij groentesoep meestal kippenbouillonblokje) toe. Daarna gooi ik de gezeefde bouillon toe en een zakje fijne soepgroenten. Tevens het vlees en pas later enkele bloemkoolroosjes, kleine spruitjes en verse sperzieboontjes, zodat deze niet kapot koken en hun bite behouden. Ook gebruik ik een volkoren pastasoort als vermicelli, maar dit kun je ook best weglaten als je hier niet van houdt. Dit is echt wel een stevige maaltijdsoep en vult enorm. Krijg er acuut zin in nu ik dit alles opschrijf 🤪 

Meestal maak ik een grote pan en de bouillon zou je ook een avond van tevoren kunnen maken. Ik vind soep namelijk steeds lekkerder worden naarmate hij ‘ouder’ is. In de koelkast kun je soep echt wel een aantal dagen bewaren, niet steeds de hele pan opwarmen, maar enkel een pannetje eruit scheppen voor gebruik.


Als ik verse tomatensoep maak (4,5 kilo verse tomaten) wil ik er soms ook een blikje witte bonen in tomatensaus bij gooien, heerlijk! 

Bijtje82 schreef op 12-10-2022 om 11:24:

Ik vind pasta niet zo geslaagd in soep. Zeker niet als de over hebt en de dag erna nog een kopje neemt. Dan is de pasta helemaal snotgekookt. Zou het dan eerder apart erbij doen als side en zelf toevoegen hoeveel je op dat moment wilt.

Hier heb ik echt nooit last van en ik eet soms wel 4 dagen van 1 pan soep.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

12-10-2022 om 13:01

Kersje schreef op 12-10-2022 om 12:53:

Ik kook elke week een verse maaltijdsoep, maar zonder enige toevoeging van pakjes oid. Ben verwend vanuit mijn opvoeding vwb verse soep, vind daarom ook geen enkele soep uit blik/zak te pruimen.
De bouillon trek ik meestal van een runderschenkel en staat heel wat uurtjes te pruttelen (wel met een kruidenbuiltje van Honig erin). Het vlees snijd ik daarna vh bot en gooi er dan nog wat kipblokjes of (zelfgedraaide) verse gehaktballetjes bij en laat dit tesamen garen in de bouillon.

in een soeppan fruit ik uien, en soms knoflook (afhankelijk van welke soort soep), in chiliolie en voeg een verkruimeld bouillonblokje (bij groentesoep meestal kippenbouillonblokje) toe. Daarna gooi ik de gezeefde bouillon toe en een zakje fijne soepgroenten. Tevens het vlees en pas later enkele bloemkoolroosjes, kleine spruitjes en verse sperzieboontjes, zodat deze niet kapot koken en hun bite behouden. Ook gebruik ik een volkoren pastasoort als vermicelli, maar dit kun je ook best weglaten als je hier niet van houdt. Dit is echt wel een stevige maaltijdsoep en vult enorm. Krijg er acuut zin in nu ik dit alles opschrijf 🤪

Meestal maak ik een grote pan en de bouillon zou je ook een avond van tevoren kunnen maken. Ik vind soep namelijk steeds lekkerder worden naarmate hij ‘ouder’ is. In de koelkast kun je soep echt wel een aantal dagen bewaren, niet steeds de hele pan opwarmen, maar enkel een pannetje eruit scheppen voor gebruik.


Als ik verse tomatensoep maak (4,5 kilo verse tomaten) wil ik er soms ook een blikje witte bonen in tomatensaus bij gooien, heerlijk!

Of in de vriezer, handig als niemand zin heeft om te koken.

Tip: bij de slager kun je vaak een kipkarkas (uit de vriezer) halen (meestal zelfs gratis of voor een te verwaarlozen bedrag). Hiervan trek je echt de allerlekkerste kippenbouillon!

Battle-Royale schreef op 12-10-2022 om 13:01:

[..]

Of in de vriezer, handig als niemand zin heeft om te koken.

Ook dat is zeker mogelijk, maar meestal is een vriendin al met een pannetje naar huis gegaan 😬

Bijtje82 schreef op 12-10-2022 om 11:24:

Ik vind pasta niet zo geslaagd in soep. Zeker niet als de over hebt en de dag erna nog een kopje neemt. Dan is de pasta helemaal snotgekookt. Zou het dan eerder apart erbij doen als side en zelf toevoegen hoeveel je op dat moment wilt.

Minestronesoep is nu eenmaal met pasta, en die wordt niet snotgekookt.

Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 13:48

MMcGonagall schreef op 12-10-2022 om 13:33:

[..]

Minestronesoep is nu eenmaal met pasta, en die wordt niet snotgekookt.

Kan hoor, maar hou gewoon niet van pasta in de soep. Nu is vermicelli ofzo ook niet echt pasta natuurlijk. Als je dat ze lang in de pan laat dan valt het helemaal uit elkaar.

Er zal vast een verschil zitten in pasta soorten ofzo.

Bijtje82 schreef op 12-10-2022 om 13:48:

[..]

Kan hoor, maar hou gewoon niet van pasta in de soep. Nu is vermicelli ofzo ook niet echt pasta natuurlijk. Als je dat ze lang in de pan laat dan valt het helemaal uit elkaar.

Er zal vast een verschil zitten in pasta soorten ofzo.

Hoe zou jij het dan wel noemen? 

Vermicelli is een sliertige pasta die in Nederland iets dunner is dan spaghetti, maar traditioneel Italiaans juist iets dikker is dan spaghetti. Vermicelli kan net als alle andere pasta's prima gekookt worden en met saus worden gegeten, maar is vooral bekend alsvulling in soep.

Er bestaat ook orzo; een pasta in de vorm van een rijstkorrel. Het is te vinden bij de Lassie producten.

https://www.lekkerensimpel.com/tomatensoep-met-orzo/

Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 14:14

Kersje schreef op 12-10-2022 om 13:57:

[..]

Hoe zou jij het dan wel noemen?

Vermicelli is een sliertige pasta die in Nederland iets dunner is dan spaghetti, maar traditioneel Italiaans juist iets dikker is dan spaghetti. Vermicelli kan net als alle andere pasta's prima gekookt worden en met saus worden gegeten, maar is vooral bekend alsvulling in soep.

Ja het is wel pasta, maar niet echt pasta..😂

het is minder pastaiig bedoel ik, minder stevig en valt snel uit elkaar. Ik heb het dus uiteraard over de Nederlandse variant.

Als je pasta hebt van harde tarwe wordt het niet snel snot. 
Vermicelli is zo dun (en volgens mij van zachte tarwe) dat het wel snel snot wordt. 
Ik gebruik in de soep graag van die kleine schelpjes, vind je behalve in de supermarkt ook in de Turkse/Marokkaanse supermarkt. 

Decembermamma

Decembermamma

12-10-2022 om 15:51 Topicstarter

Jippox schreef op 12-10-2022 om 12:50:

Maar dan eet je dus bouillon met per persoon ca 150 gram groente. Daar kan een mens toch niet op leven? Zijn jullie met z'n vieren op dieet ofzo?

Nu er zit wel wat vermicelli in en we eten er brood bij. Overdag eten we sowieso veel rauwkost dus aan onze dagelijkse behoefte aan groente komen we wel. 

Kersje schreef op 12-10-2022 om 12:53:

Ik kook elke week een verse maaltijdsoep, maar zonder enige toevoeging van pakjes oid. Ben verwend vanuit mijn opvoeding vwb verse soep, vind daarom ook geen enkele soep uit blik/zak te pruimen.
De bouillon trek ik meestal van een runderschenkel en staat heel wat uurtjes te pruttelen (wel met een kruidenbuiltje van Honig erin). Het vlees snijd ik daarna vh bot en gooi er dan nog wat kipblokjes of (zelfgedraaide) verse gehaktballetjes bij en laat dit tesamen garen in de bouillon.

in een soeppan fruit ik uien, en soms knoflook (afhankelijk van welke soort soep), in chiliolie en voeg een verkruimeld bouillonblokje (bij groentesoep meestal kippenbouillonblokje) toe. Daarna gooi ik de gezeefde bouillon toe en een zakje fijne soepgroenten. Tevens het vlees en pas later enkele bloemkoolroosjes, kleine spruitjes en verse sperzieboontjes, zodat deze niet kapot koken en hun bite behouden. Ook gebruik ik een volkoren pastasoort als vermicelli, maar dit kun je ook best weglaten als je hier niet van houdt. Dit is echt wel een stevige maaltijdsoep en vult enorm. Krijg er acuut zin in nu ik dit alles opschrijf 🤪

Meestal maak ik een grote pan en de bouillon zou je ook een avond van tevoren kunnen maken. Ik vind soep namelijk steeds lekkerder worden naarmate hij ‘ouder’ is. In de koelkast kun je soep echt wel een aantal dagen bewaren, niet steeds de hele pan opwarmen, maar enkel een pannetje eruit scheppen voor gebruik.


Als ik verse tomatensoep maak (4,5 kilo verse tomaten) wil ik er soms ook een blikje witte bonen in tomatensaus bij gooien, heerlijk!

4,5 kg tomaten? Voor hoeveel liter soep is dat wel niet?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.