Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe soep vullender maken

Iedere week kook ik een pan soep, ik gebruik daarvoor een pakje van honig en gooi er vervolgens 600 gram groente bij. We eten daar met zijn 4en van en dan is het wel op. 

Waar ik tegenaan loop is dat we er brood bij eten om ook echt voldoende aan de hebben als avondmaaltijd. Maar wat kan ik erin gooien of erbij eten als alternatief voor brood. Ik wil niet aan vermicelli of iets dergelijks, het moet voedsaam zijn maar niet dik maken.


Ik doe peulvruchten in de soep: bonen naar keuze (doen de Italianen ook in hun minestrone), bruine linzen (rode linzen vallen uit elkaar en binden de soep), kikkererwten enz. Als ik snel wil zijn, gebruik ik peulvruchten uit blik, echt heel makkelijk.

Pasta kan ook: bv. macaroni, zelfs tortellini.

Rijst. Ik kreeg als kind van een Indische moeder een kom rijst met veel kippensoep en wat gehakte pinda's erover: zalig!

Vroeger deden ze gort in de soep, dat vind ik persoonlijk niet lekker, te week.

Maarre, er is toch eigenlijk niks mis met wat brood bij de soep? Qua voedingswaarde is dat hetzelfde als pasta of vermicelli: allemaal tarwe.

Stukjes kip, vis of gehaktballetjes. Kip en gehakt zijn ook als vega te koop. 'Goeie' koolhydraten zitten in linzen, kikkererwten, bonen, volkorenpasta. Je kunt ook volkorenbrood in blokjes opbakken en toevoegen als croutons. Veel lekkerder dan een boterham.

Decembermamma

Decembermamma

12-10-2022 om 09:02 Topicstarter

klinkt goed ik denk dat ik richting bonen ga!

Bonen, peulvruchten, aardappel, mais, broccoli, bloemkoolroosjes. En misschien eens experimenteren om het zonder honig zakje te doen met verse kruiden, geeft ook weer een andere structuur. Ik heb een soepkookboek gekocht , gaf veel inspiratie. Mijn kinderen zijn nu dol op de dikke mais knoflooksoep.

Idd, dobbelsteentjes aardappel.

In reepjes gesneden pannenkoek.

Ik maak vaak gebonden soepen (zonder Honigzakje, wel bouillonblokje), met bloemkool, courgette, pompoen, ook wel bonen en natuurlijk snert! Blokjes aardappel doen het altijd heel goed om de soep wat vullender te krijgen. Daarmee wordt een heldere soep er niet aantrekkelijker op, dus vandaar gebonden soep. 

Reepjes gebakken ei maakt de soep wel voller maar de soep blijft helder.

Rijst, macaroni kan ook. En dik maken? Dat zijn gewoon koolhydraatrijke producten die het menselijk lichaam ook nodig heeft. Vooral als je in de groei bent.

zoete aardappel, aardappel, volkoren pasta, zilvervliesrijst, daar word je niets dikker van dan van brood. Ik pureer het erdoor, behalve rijst en spaghetti

Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 10:33

Ik maak ook regelmatig soep. Als je wilt dat de soep wat meer vult zou je eens kunnen proberen om de groenten wat minder gaar te koken. Of bepaalde soorten groenten wat later toe te voegen. Omdat ze dan net wat meer beet hebben, vult het meer. 
Denk aan stukjes bloemkool of courgette. Of zelfs grote witte bonen, dan krijg je echt een maaltijd soep.

Ook het wat grover houden van groenten helpt voor een voller mondgevoel.

En uiteraard gebonden soep maken. Heerlijk deze winter een pan erwtensoep. 

Wat je nu hebt is bouillon met groente. Dat is toch geen soep? Ik maak maaltijdsoepen met een handje pasta erdoor (minestrone) en een blikje bonen. Of stukjes aardappel die dan ook weer voor binding zorgen.

Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 11:24

Ik vind pasta niet zo geslaagd in soep. Zeker niet als de over hebt en de dag erna nog een kopje neemt. Dan is de pasta helemaal snotgekookt. Zou het dan eerder apart erbij doen als side en zelf toevoegen hoeveel je op dat moment wilt. 

Decembermamma

Decembermamma

12-10-2022 om 12:09 Topicstarter

ja maar dat met deegproducten in de soep wil ik dus net voorkomen het moet vullen niet aanzetten.

Decembermamma schreef op 12-10-2022 om 12:09:

ja maar dat met deegproducten in de soep wil ik dus net voorkomen het moet vullen niet aanzetten.

Waarom zou je er dik van worden? Het is door een soep altijd minder dan in een pastamaaltijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.