Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

hoe/waar het beste theorie rijbewijs leren

Nadat ik lang tevreden was met mijn rijbewijsloze bestaan (het helpt dat ik in de stad woon), wil ik nu toch proberen om mijn rijbewijs te halen. Nu heb ik dat heel lang geleden ook al eens (tevergeefs dus) geprobeerd, en in die periode had ik wel mijn theoriecertificaat behaald. Toen bestond er nog geen internet en leerde je de theorie uit boeken van de ANWB. 
De ANWB verkoopt nog altijd theorieboeken, eventueel samen met een pakket voor online trainen, en daarnaast zijn er legio bedrijfjes die online trainingen aanbieden. Ik zie door de bomen het bos niet. 

Dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen: hoe leer je tegenwoordig effectief en efficiënt voor je theorie-examen? 

Zoon heeft de avond voor het theorie examen zijn boek erbij gepakt en heeft veel foto's en een paar filmpjes bekeken, hij had toen al een paar maanden rijles, dus ook praktijkervaring. Hij is in één keer geslaagd met maar twee fouten. Dit is niet voor iedereen aan te raden, maar hij leert gemakkelijk en onthoud snel en goed.

zoon had boek van zijn vriendin geleend, een pakket online proefexamens gekocht en bij zijn rijlespakket zaten online lessen. Die laatste heeft hij naast mij in de auto gevolgd. 

Eerste keer gezakt want eigenlijk geen tijd om te oefenen. Tweede keer wel redelijk voorbereid en tegen alle verwachtingen in (wegens echt buitengewone omstandigheden die we hopelijk nooit meer mee gaan maken) geslaagd.

Mijn dochter heeft toevallig gisteren theorie examen gedaan en gehaald. 
Zij had een boek gekocht, maar verder veel geoefend via theorie.nl 
Die is gratis als lid ben van de bibliotheek. Dan log je in bij je bibliotheek en vul je deze website in. Reuze handig, er staan 31 proefexamens op. 
Ik heb meer dan 30 jaar geleden theolrieexamen gedaan, dat was toch een stuk gemakkelijk #CBSverdienmodel

Mijn kinderen hebben beide het ANWB-pakket gebruikt. Je krijgt inlogcodes naar oefenexamens dus dat werkt prima.

Goed hoor, dat je het weer gaat proberen. Als je in een drukke stad kunt rijden, gaat dat in de rest van Nederland zeker ook lukken!

Hier heeft eentje, na paar keer zakken wegens onderschatting want het had toch de anwb online cursus gevolgd🤐, een 123- dag training gekregen en is daarna geslaagd. De ander volgde ook de anwb online cursus maar ging dit combineren met de dag training. Daar kreeg het goede voorbereiding. Deze is ook in één keer geslaagd. Op een examen training/dag training wordt je gewezen op de addertjes onder het gras en hoe de vragen te lezen. Meer ‘technische’ vragen ipv alleen dia fragmenten bekijken.

Hier gaat het vaak via de rijschool. Mocht je een boek willen hebben, ik stuur hem met alle liefde naar je op!

Mijn oudste en middelste hebben een theorie-dag gedaan (hele ochtend les en oefenen, 's middags examen). Wel zich voorbereid met een geleend theorieboek. Beide in 1x geslaagd

Ik lees vooral boeken en bekijk video ' s op YouTube. het maakt het makkelijker voor mij om me voor te bereiden op het examen

Wel, als oud rij-instructeur zou ik zeggen: volg theorielessen bij een rijschool.

Je kan wel een boek kopen/lenen, maar daar schiet je m.i. weinig mee op.
Zo staat (of stond) er in de theorieboeken een heel verhaal over de voorrang van voetgangers bij kruispunten, daar werden 2 pagina's en een boel tekst aan gespendeerd.
Ik kon datzelfde verhaal herleiden naar 2 woorden en een paar simpele tekeningetjes waardoor alles glashelder was.

Of trams en voorrang, ook zoiets..een heel verhaal maar kan verkort worden tot een paar zinnen.

Dáár weet een rij-instructeur dus wel (veel) meer van, hij/zij kan het meestal simpel uitleggen waardoor je zelf niet hoeft te klooien en hoeft uit te zoeken.

Daar zijn de instructeurs/rijscholen voor.

Kortom: zoek een rijschool welke ook theorieles geeft, wees niet benauwd om te vragen.

Afhankelijk van de leeftijd van Temet:
In de rijscholenwereld hadden we uiteraard allerhande leerlingen van allerhande leeftijden.
Het is bekend dat leren op latere leeftijd wel wat minder gaat.
Voor leerlingen boven de ca. 30 jaar hadden we als stelregel: leeftijd+10 is 't aantal lessen wat men gemiddeld nodig heeft.
Is de leerling 40 jaar, reken dan op ca. 50 lessen.

Wellicht is het handig om lessen én theorieles te combineren, in de leswagen leer je de theorie in praktijk.
Dit omdat het theoriecertificaat beperkt geldig is, bijvoorbeeld 50 lessen veel tijd in beslag nemen én...belangrijker: het praktijkexamen aanvragen ook veel tijd in beslag neemt wegens drukte.
Het zou lullig zijn als je aan je examen toe bent en je theoriecertificaat is nét verlopen.

Ga inzake de planning in overleg met de rijschool.

/aanvulling: mocht je als een berg opkijken tegen het theorie examen dan kan je ook het zogeheten  staatsexamen aanvragen.

Dit theorie  examen  wordt dan 1 op 1 mondeling afgenomen, heb je iets meer tijd en maakt het wat makkelijker. De examinator  kan bij bepaalde  vragen mbt bijvoorbeeld  inzicht ook vragen stellen als "waarom denk je dat" of soortgelijk. Wees dan gewoon  eerlijk en geef jouw visie. 

Ga hier geen misbruik van maken door met 0,0 kennis op te draven. Heb je kennis wel zo goed als mogelijk op orde, ga er voor en de kans op succes is (zeer) groot

Nog even inzake de berichten van mijn voorgangers: er zijn inderdaad mensen die wat (online) proefexamens doen, het boekje doorlezen en op examen gaan en slagen.
Ik zie dat meer als "herkenning van plaatjes" in combinatie van wat kennis en een zekere gokfactor die meespeelt.
Hamvraag: hoe goed is de verkeers- en wetskennis nou echt??

Ik heb dat soort leerlingen wel in de auto gehad, als je een beetje doorvraagt dan blijkt dat er gewoon weinig kennis is.

Een leuke en toch simpele vraag vond ik altijd deze: 
- mag je als automobilist inhalen voor een zebrapad? Het antwoord varieerde weleens, ja/nee/geen idee en weinigen gaven het correcte antwoord.
5 mtr voor een zebrapad mag je niet inhalen.

Echter de regel is niet zo makkelijk als men zou denken, als je je kennis een beetje op orde hebt dan zou men dat weten.
De regel is namelijk dat bestuurders voor een zebrapad niet mogen inhalen. Het ingehaalde object doet er niet toe.

Dus, mag een ruiter een fietser inhalen voor een zebrapad? Helaas, de ruiter is een bestuurder, bestuurders mogen niet inhalen.
Mag iemand op een step een auto inhalen, dit voor een zabrapad? Ja...geen probleem, de step (en die zie je steeds meer!! momenteel actueel!) valt wettelijk onder de categorie voetgangers. En een voetganger is geen bestuurder en mag dus voor een zebrapad inhalen.
(Nu zijn dit geen vragen die je krijgt op theorie examen, in de praktijk kan dit wel voorkomen. Voor mij zijn dit soort vragen gewoon het testen van kennis) 

Afijn, volg maar gewoon theorielessen

Temet

Temet

13-04-2023 om 08:04 Topicstarter

Mijn rij-instructeur zegt alleen maar elke les " en hoe staat het met je theorie?" 

Ik maak met die theorie niet veel haast, vanwege de beperkte geldigheid. Wegens een combinatie van middelbare leeftijd en een compleet gebrek aan talent mag ik  nog niet op voor mijn praktijk, en ik wil ook graag nog ruimte hebben voor een herkansing. 
Maar zolangzamerhand moet ik maar eens beginnen met leren, ook goed voor de rijlessen zelf

Temet schreef op 13-04-2023 om 08:04:

Mijn rij-instructeur zegt alleen maar elke les " en hoe staat het met je theorie?"

Ik maak met die theorie niet veel haast, vanwege de beperkte geldigheid. Wegens een combinatie van middelbare leeftijd en een compleet gebrek aan talent mag ik nog niet op voor mijn praktijk, en ik wil ook graag nog ruimte hebben voor een herkansing.
Maar zolangzamerhand moet ik maar eens beginnen met leren, ook goed voor de rijlessen zelf

Eens. Tijdens mijn rijlessen was ik meer gefocust op het onder de knie krijgen van de bijzondere verrichtingen, dat ik de exacte betekenis van een aantal verkeersborden niet kende of niet toepaste. Een rij-instructeur merkt zoiets. En andersom ook; als de rij-instructeur merkt dat je handelt naar de aanwijzingen op en langs de weg, weet hij dat je verder in het leerproces zit. Mogelijk dat hij daarom vraagt hoe het met je theorie zit. Dus niet zo zeer of je je theorie al gehaald hebt, maar hoe het met je kennis van de verkeersregels op zich zit.

PS; menig beginnende leerling bemerkt tijdens de autorijlessen dat het gezichtsvermogen niet voldoende is voor het lezen van anwb-borden of nummerplaten. Ze doen een oogtest en gaan vaak met een bril de deur van de opticien uit. Waar autorijlessen wel niet goed voor zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.