Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

AAE

AAE

11-02-2022 om 15:05

Hoe weer ik katten uit mijn tuin?

Een dagelijks terugkerende ergernis: een van de buurtkatten poept op het gras in onze voortuin. Welke het is weet ik niet.
Al van alles geprobeerd: apparaat dat hoogfrequentie geluid maakt, koffiedrab, chilipeper, kruidnagelpoeder, knoflook,… niks helpt. Wie heeft de gouden tip?


Bijtje82

Bijtje82

15-02-2022 om 13:59

troelahoep schreef op 15-02-2022 om 10:03:

Maar serieus, zou dat er niet een keer van komen, dat katten niet meer vrij mogen rondlopen? Als ik kijk in mijn buurt, in ons rijtje was er op het hoogtepunt een gemiddelde van meer dan 1 kat per huishouden en elders ook echt veel mensen met katten. Wij hadden geen kat, dus je raad het al, alle katten in het rijtje gebruikten onze tuin als kattenbak/om hun territorium af te bakenen of wat dan ook. Als er zoveel katten zijn, dan begraven ze hun poep echt niet meer en poepen ze óveral (kan me tenminste niet voorstellen dat al die schijt van maar een onopgevoed exemplaar kwam - zo'n 15 tot 20 drollen per week op gras en terras, border niet eens meegerekend).

Het speeltuintje hier in de straat is opgedoekt, dat was een glijbaan met klimrek constructie in een grote zandbak. In de zandbak graven was sowieso geen optie vanwege alle drollen, maar op een gegeven moment was het ook niet meer te betreden eigenlijk. Je zag in 1 oogopslag al tientallen drollen liggen.

Dit is alleen aan poepoverlast in een woonwijk, maar er is natuurlijk ook nog probleem voor de biodiversiteit in de natuur. Katten maken ontzettend veel slachtoffers onder vogeltjes en muizen en buiten dat poep ongezond is vanwege parasieten, geeft het ook nog heel veel meststoffen waar je het niet wil.

Ik zie eigenlijk vooral hele plausibele redenen om katten aan te lijnen of op het eigen erf te houden.

Of eens beginnen met katten registreren en belasting heffen. Net als bij hondeneigenaren. Een kat bezorgd doorgaans meer over last dan een hond. 

Bijtje82 schreef op 15-02-2022 om 13:59:

[..]

Verwijderde tekst.

Pardon? Wat is dat voor een rare opmerking? Ik hoop dat dit een typefout is en er hond had moeten staan.


Bijtje82

Bijtje82

15-02-2022 om 16:16

Plantenbak schreef op 15-02-2022 om 14:29:

[..]

Pardon? Wat is dat voor een rare opmerking? Ik hoop dat dit een typefout is en er hond had moeten staan.


Euh ja 🙈 Sorry, hond idd. 

Dit zou ik anders nooit zo zeggen. 😬

kunstgras?
Omdat gras vrij veel onderhoud vraagt, zijn wij uitgeweken naar kunstgras. Ik kan mij voorstellen dat katten op de fijne geur van gras afkomen. Met kunstgras ben je zowel van het onderhoud als mogelijk ook van de katten verlost. 

Bijtje82 schreef op 15-02-2022 om 16:16:

[..]

Euh ja 🙈 Sorry, hond idd.

Dit zou ik anders nooit zo zeggen. 😬

oeps. Ik dacht al. Hond is ook logisch. 

Bijtje82

Bijtje82

15-02-2022 om 17:15

Plantenbak schreef op 15-02-2022 om 17:02:

[..]

oeps. Ik dacht al. Hond is ook logisch.

M'n telefoon doet alles in het Engels. Breekt woorden vaak af of maakt er totaal iets anders van. Moet eigenlijk nog eens kijken naar de instellingen, maar ben er al redelijk aan gewend. Op een enkele uitzondering na zoals hierboven. 😬

Esther-Forumbeheer

Esther-Forumbeheer

15-02-2022 om 19:27

Typefout aangepast.

Esther-Forumbeheer schreef op 15-02-2022 om 19:27:

Typefout aangepast.

Kunnen jullie dan ook mijn reactie verwijderen? Nu staat het er nogal gek. 

Bijtje82 schreef op 15-02-2022 om 13:59:

[..]

Of eens beginnen met katten registreren en belasting heffen. Net als bij hondeneigenaren. Een kat bezorgd doorgaans meer over last dan een hond.

Dat is ook een goed idee. 

Flanagan schreef op 15-02-2022 om 16:22:

kunstgras?
Omdat gras vrij veel onderhoud vraagt, zijn wij uitgeweken naar kunstgras. Ik kan mij voorstellen dat katten op de fijne geur van gras afkomen. Met kunstgras ben je zowel van het onderhoud als mogelijk ook van de katten verlost.

Dat vind ik dan weer niet zo'n goed idee. Afgezien van dat ik niet zo'n voorstander ben van plastic in het milieu hou ik zelf ook van een natuurlijk gazonnetje waarin behalve gras ook nog hier en daar een madeliefje en wat klavertjes groeien. En ik waag te betwijfelen of katten die ook op de bestrating poepen (zelfs recht voor de deur) een evt. kunstgrasgazon zullen mijden. 

Flanagan schreef op 15-02-2022 om 16:22:

kunstgras?
Omdat gras vrij veel onderhoud vraagt, zijn wij uitgeweken naar kunstgras. Ik kan mij voorstellen dat katten op de fijne geur van gras afkomen. Met kunstgras ben je zowel van het onderhoud als mogelijk ook van de katten verlost.

Hebben wij maar de katten komen nog steeds graag omdat de loungekussens onder de overkapping zo lekker liggen. Kunstgras schrikt ze niet af.

Bijtje82

Bijtje82

17-02-2022 om 14:34

Meest frappante vind ik nog altijd dat heel veel latten eigenaren altijd om het hardst roepen dat hun kat zoiets niet doet 😜

Bijtje82 schreef op 17-02-2022 om 14:34:

Meest frappante vind ik nog altijd dat heel veel latten eigenaren altijd om het hardst roepen dat hun kat zoiets niet doet 😜

Nee, veel katten eigenaren zeggen dat niet maar het interesseert ze niet. Immers als je kat geen kattenbak gebruikt zullen ze toch ergens poepen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.