Huis, Tuin en Keuken

Primavera
27-09-2010 om 11:27
Hondennaam met humor gezocht
Jahoor, het moest er natuurlijk eens van komen. In de lente is onze oude hond doodgegaan aan een tumor. Voorlopig wilden we geen nieuwe hond, omdat onze bejaarde kat dat echt niet zou trekken. De kat is deze zomer overleden en dus hielden we als enige huisdier ons tweejarige witte je-weet-wel katertje over. Kinderen wilden natuurlijk graag een nieuwe hond, maar als ouders vonden we de vrijheid van het geen hond meer hebben eigenlijk ook wel prettig. Dus hebben we afgesproken dat we eerst op vakantie zouden gaan en dan daarna wel kijken of er toevallig iets op ons pad zou komen en er niet actief naar gaan zoeken.
Het was al eigenlijk helemaal uit mijn gedachten verdwenen totdat ik de kinderen gisteren van communieleer af kwam halen. Kinderen helemaal dol. Ze waren met z'n allen op de dijk gaan wandelen en daar hadden ze een klein hondje gevonden, die helemaal alleen was en hen achterna kwam. Na wat zoeken hebben ze ontdekt dat de pup was ontsnapt uit het dierenopvangcentrum wat daar in de buurt bleek te liggen. Daar houden die slimmerds van mij het smartlapverhaal dat hun oude lieve hond overleden is, en dat ze die zo missen, snik, snik, snik. (Alsof het een halve dag geleden was ipv een half jaar) En de eigenaar van het centrum had een eveneens tranentrekkend verhaal, dat het puppy een zwervertje is wat ze gered hebben uit Rome en ze dringend een huis voor hem zoeken, want ze kunnen hem hier niet veel langer houden, maar niemand wil hem hebben omdat hij al 4 maanden is en snik, snik, snik.
En toen kwam ik ze dus ophalen en moest weerstand bieden aan vier paar smekende kinderogen en één paar smekende hondenogen, die voor het betere effect zich nog even met de buik omhoog tegen mijn voeten aanrolde.
Kortom we zoeken dus nu een honden naam voor een kortharig zwart hondje met witte vlek op de borst. Model slanke jachthond, maar zal waarschijnlijk kleiner blijven. We houden wel van een beetje humor in de naam en absoluut niet van namen voor beesten die met gewone kindernamen worden verward. Het is een mannetje. Ideeën?
Groeten Primavera

Primavera
02-10-2010 om 20:29
Het verhaal kreeg nog een staartje
Eigenlijk vind ik het jammer dat het beestje nu al een naam heeft, want het is zo'n leuk inspirerend draadje geworden.
Helaas bleken sommige namen met religieus-humoristische inslag toch minder geschikt, want niet iedereen ziet de humor daarvan in en voor sommige zou het beledigend kunnen overkomen als je dan je hond alleen maar roept. Mijn man heeft het veto op Eccolo uitgesproken. Hij was niet van plan om dat misschien de komende 15 jaar over de weilanden te moeten schallen. We twijfelden uiteindelijk nog tussen Quirino (Eén van de 7 heuvels van Rome, romeinse god, woonplaats Italiaanse president) en Loki, wat de kinderen, die nog te klein zijn om de humor van Quirino te begrijpen, mooier vonden. Afgesproken dat we het hondje zouden laten beslissen door te kijken waar hij beter op reageerde.
Toen we de pup gingen ophalen bleek er echter nog een staartje aan het verhaal te zitten. En aan dat staartje nog een hond. Onze pup was namelijk helemaal niet zo Remy, want zijn moeder, die me de vorige keer tussen al die honden niet opgevallen was, was er ook. Zij was degene die ze in Rome hadden gevonden met 7 pasgeboren pups. Voor zes hadden ze al een tehuis gevonden in de afgelopen 4 maanden en Quirino/Loki was dus de laatste. Nu ze daar ook eindelijk een baasje voor hadden gevonden kon de moeder weer terug naar het hondenasiel.
Hondenasiel? Ja, op dit plekje bij de dijk hielden ze alleen dieren die om één of andere reden beter niet ten midden van veel andere honden konden verblijven vanwege herstel van operatie of zoals in dit geval jonge pups. Maar zodra de moederhond gesteriliseerd zou zijn zou ze weer naar het hondenasiel terug moeten om plaats te maken voor andere honden. Misschien had ze geluk en werd ze door iemand gekozen die een volwassen hond wilde, per slot van rekening was ze nog jong, zo'n anderhalf jaar ongeveer.
Moederhond bleek een iets grotere uitgave te zijn van de uitgekozen pup met net zulke smekende bruine ogen en voordat ik besefte wat ik deed reed ik met twee honden in de kofferbak weer naar huis.
Als namen had ik op dat moment 'Tizia en Caio' of 'Tizio en Caia' ook wel leuk gevonden. In het Italiaans wordt Tizio gebruikt om een niet bij naam bekend iemand aan te duiden, als het er twee zijn 'Tizio e Caio' en als het er drie zijn 'Tizio, Caio e Sempronio', soms ook spottend gebruikt. Maar de moederhond was de afgelopen 4 maanden al gewend aan de naam Nessi, dus hebben we die maar aangehouden. De pup is Loki geworden, omdat dat er het beste bij paste.
Groeten Primavera

sus-anne
02-10-2010 om 23:40
Wat?
je hebt nu gewoon twee honden? wat een geweldig verhaal!
maar goed dat de andere zes al een baasje hadden gevonden,wie weet waar je anders mee thuis was gekomen

Balletmama76
03-10-2010 om 11:19
Karly
"In het spraakgebruik wordt dit bij ons thuis gebruikt voor "Even de Otto aan straat zetten". En dan is het dus ook een prima hondennaam voor een vuilnisbakkenras! (en sorry, wel een jongensnaam, maar niet zo veel voorkomend)."
Onzere hond heet Otto! Ook zwart met een witte plek op z'n borst trouwens... En mensen vinden het altijd erg grappig, als we zeggen hoe hij heet, maar deze naam past wel goed bij hem (ook al is hij waarschijnlijk een raszuivere kroatische herder).

fladder
03-10-2010 om 22:13
Gefeliciteerd!
Okay, zeg maar "o jee", dan krijg je er twee
Veel plezier met de nieuwe huisgenoten!
Enne... Wij hebben inmiddels Poes in huis...!

Karly
04-10-2010 om 11:05
Balletmama 76 (o.t.)
Hoi Balletmama,
da's leuk! Ik vind de naam Otto ook nog het mooist als het met een typische oosterlijke tongval wordt uitgesproken. Vrienden van ons hebben een zoon die Otto heet en dat klinkt dan zo gezellig.
De naam vind ik overigens ook wel geschikt voor een iets te dikke kat die het liefst de hele dag op een kussen ligt.
Toch grappig, de associaties die je dan gelijk hebt met namen. Bij Balletmama stel ik me dus een klein, heel slank, springerig en 34 jarig vrouwtje voor, maar dus wel met een stoere hond!
Karly

Philou
04-10-2010 om 23:01
Filemon oid
Net op tv ivm dierendag liet Filemon (spel je dat zo?) zijn Maurice, de hond uit .