Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Linda99

Linda99

07-12-2009 om 20:06

Huishoudelijke hulp; hoe overtuig ik mijn vriend

Tja, de titel zegt het al. Ik vind dat we qua huishouden best wat hulp kunnen gebruiken, vriend vind dat onzin. Maar ondertussen heb ik nooit tijd voor de administratie en de was is ook elke week weer een ramp om weggewerkt te krijgen. En over de strijk, daar hebben we het maar niet over.

Vriend doet best veel in het huishouden zodra dat uitkomt met zijn werk. Maar dan nog blijft er naar mijn idee onwijs veel over.

Zijn voornaamste argument: het is te duur.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

07-12-2009 om 20:10

Linda

"Vriend doet best veel in het huishouden zodra dat uitkomt met zijn werk" Lijkt me duidelijk, doe, als het hem níet uitkomt met zijn werk, niet meer dan anders. Dan ziet hij vanzelf wat er allemaal blijft liggen. Of doe zelf, als het jouw minder goed uitkomt, ook minder dan je gewend bent, zal hetzelfde resultaat geven. Ja, hulp kost wat, logisch, maar je houdt er ook veel tijd door over en als je het betalen kunt is het heerlijk!

Huishoudramp

Huishoudramp

07-12-2009 om 21:24

Niet

Ik ben ongeveer een jaar geleden een zelfde draadje begonnen. Ik weet alleen niet meer onder welke naam en kan hem dan ook niet meer vinden. Man hier vindt dat je geen geld uitgeeft aan dingen die je zelf kunt doen (terwijl we het best kunnen betalen, en we aan het schoonmaken zelf niet toekomen!) en hij wil geen vreemden in huis. Ik heb hem hierin heel erg lang zijn zin gegeven. Tot een paar maanden geleden. Ik ben via via gaan zoeken naar een hulp. En ik vond er een. Ik heb het hem toen medegedeeld, en hij was not amused. En tot op de dag van vandaag reageert hij vrijwel niet als ik hem vraag of hij ook niet een beetje blij is met ons schone huis.
Maar: IK ben heel blij! Ik voel me er zoveel beter bij. Ik zou willen dat ik het jaren geleden al had doorgezet! En het is niet alleen het schoonmaken. Het is een stok achter de deur voor het netjes houden van het huis, want anders kan er niet schoongemaakt worden. En die stok hebben we nodig. We hebben hier in huis geen van allen huishoudgenen, en we hebben wel drukke banen en andere bezigheden.
Kortom: Je man ga je niet overtuigen. Je moet het gewoon doen, als jij denkt dat het beter is.

Nasha 1st

Nasha 1st

07-12-2009 om 22:08

Yep

gewoon doen. Ik heb nu zo'n 3 jaar een hulp. Ben er nog steeds blij mee. 1 keer per week is alles even helemaal lekker glad Ja, het kost een centje...maar ik ben er echt blij mee!

Werk jij ook?

Heb je zelf ook een betaalde baan Linda99? Misschien kan je dan een paar uurtjes per week extra werken en van dàt geld de hulp betalen! Is het argument van te duur ook meteen van de baan. Nadeel is dat je nog minder tijd overhoudt, maar je hebt wel een schoon huis!

reina

reina

08-12-2009 om 07:09

Maar triple

Als ze het niet konden betalen zou Linda er ws niet over beginnen, dus dat is denk het probleem niet. En waarom zou Linda meer meoten werken, het is een 'probleem' van hen samen, ze leven samen in dat huis wat schoon gemaakt moet worden.

Bastet

Bastet

08-12-2009 om 07:26

Tja

De man van een vriendin vond het ook niet nodig.Dus hij mocht kiezen,of er kwam hulp,of hij deed het op zaterdag.Er kwam hulp.
Groetjes,bastet

Tihama

Tihama

08-12-2009 om 09:07

Precies

Zoals Bastet het zegt. Deze discussie ga je niet winnen op argumenten.

Mijn man dacht net zo (17 jaar geleden). Ik heb hem er net naar gevraagd hoe hij het nu vindt. Nou, nog steeds niet nodig en nog steeds te duur, maar hij geeft toe in het kader van behoud van de relatie (zegt ie met een grijns). Serieus antwoord: hij erkent allang dat het heerlijk is om niet meer de hele zaterdag te lopen rennen. Hoeveel rust je dat geeft merk je meestal pas als het geregeld is.

Het probleem is dat gemiddeld genomen mannen zich minder geroepen voelen om al die huishoudelijke klussen te doen. Vaak zie je ook dat zodra er kinderen komen de vrouw minder gaat werken en dan lijkt het al snel dat er 'tijd' genoeg is.

Ik denk dat er maar 1 ding op zit: de klassieke manier waarop vrouwen dingen regelen (zo is mij door mannen uitgelegd
Je gaat een hulp zoeken en je vertelt dat tegen je vriend.
Na een kennismakingsgesprek zeg je tegen je vriend dat ze volgende week een keer komt om te 'oefenen'.
En na een tijdje is het gewoon geworden dat ze komt.
Je vriend zal ongetwijfeld zeuren en mokken, maar dat moet je gewoon negeren. Gaat vanzelf over.

Succes

Tihama

Reina

Linda99 schrijft toch in haar berichtje dat vriend een hulp in de huishouding te duur vindt? Daarom schreef ik dat er dan misschien extra geld moest komen om de hulp te kunnen betalen! Ik zou in elk geval liever 2 extra uur per week mijn 'eigen' werk doen dan mijn huis te poetsen. Gelukkig zijn er ook mensen die wel van poetsen houden!

Triple

Nooit doen! Als een vrouw de hulp van haar salaris betaalt erkent ze daarmee feitelijk dat de huishoudelijke werkzaamheden haar taak zijn, die zij uitbesteedt. Als je het daarmee eens bent is daar natuurlijk niets op tegen, maar als je vindt dat het opruimen van de gezamenlijke zooi ook de gezamenlijke verantwoordelijkheid is, dan hoort het geld voor de huishoudhulp ook uit de gezamenlijke huishoudpot komen.

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

08-12-2009 om 10:15

Prioriteit

Linda:
"Tja, de titel zegt het al. Ik vind dat we qua huishouden best wat hulp kunnen gebruiken, vriend vind dat onzin. Maar ondertussen heb ik nooit tijd voor de administratie en de was is ook elke week weer een ramp om weggewerkt te krijgen. En over de strijk, daar hebben we het maar niet over."
Niet doen. Je doet de administratie etc, en als het huishouden blijft liggen, is dat bewijs genoeg.

Staken

ik zou in ieder geval niet meer de kleding van je man wassen en strijken. Dat doet hij dan maar lekker zelf.

Misschien tijd voor het schema van Claudia zodat je kunt aantonen dat jullie het je wel kan veroorloven?

Linda99

Linda99

08-12-2009 om 10:37

Even kort

Even tussen de bedrijven door een reactie.

Qua financiën ervoor had ik al helemaal bedacht dat het feit dat de jongste in januari naar school gaat we de crechekosten "etxra" hebben om dus een hulp te kunnen betalen. Maar op zich kunnen we dat geld ook heel goed gebruiken om een bepaalde lopende financiële verplichting weg te werken (niet onbelangrijk).

Ik werk 4 dagen in de week (24 uur), breng en haal de kinderen altijd en heb de afgelopen 9 maanden ook een studie erbij gedaan waarvoor ik in de komende twee weken twee keer examen heb. Vriend werkt nu trowuens ook 4 dagen (wel veel meer uren) maar gaat weer naar 5 als de jongste naar school gaat.

Oh en het schema van Claudia heb ik al maar.....geen tijd om te gebruiken

Gisteren nog even over gepraat met vriend. Zijn tegenvoorstel nu is om in elk geval een lijst te maken met wat wanneer gedaan moet worden zodat ie misschien meer tussendoor kan doen. Zo'n lijst is denk ik sowieso handig.

En ik ga ook even een financieel plaatje maken over de kosten voor een hulp.

(ben op dit moment nog niet zover dat ik zonder overleg iemand laat komen, wie weet komt dat nog )

Tx voor de reacties in elk geval!

Tinus_p

Tinus_p

08-12-2009 om 10:55

Tsja

Linda:
"Vriend werkt nu trowuens ook 4 dagen (wel veel meer uren) maar gaat weer naar 5 als de jongste naar school gaat."
Maw; jullie hebben straks meer geld en minder tijd? Vooral omdat scholen veel minder 'betrouwbaar' zijn als het gaat om opvang, en je dus vrije tijd nodig hebt om dat op te vangen.
tsja, t is wel duidelijk.

Guinevere

Guinevere

08-12-2009 om 11:54

Om de week?

Wie weet vind je vriend het wel een goed idee als er niet elke week iemand komt, maar om de week? Dan moet je alleen even kijken welke klussen je voor de hulp bewaart en welke jullie zelf tussendoor doen. En het scheelt weer 50% in de financieën, als je het om de week doet.
Hier wel elke week hulp, echt heerlijk. Ik ben véél ontspannener, ook doordat ik niet steeds dat knagende stemmetje in mijn achterhoofd heb dat zegt: "De badkamer is smerig! Er ligt 5 cm stof op de kast!". Heb ook echt een enorme hekel aan het meeste huishoudelijke werk, behalve koken dan.

Maxime.M

Maxime.M

08-12-2009 om 18:10

Alleen de strijk?

Hoi,

Ik weet niet hoeveel strijkgoed je hebt hoor, maar is dat misschien een optie om alleen dat uit te besteden. Hier ben ik er iets van 15 euro per week aan kwijt en ik vind het heerlijk. Ikzelf deed er altijd erg lang over om te strijken en liet het vaak liggen. Bah, altijd zag ik die stapel nog te strijken spullen liggen. En nu is het heerlijk altijd bij. En de was vouw ik meteen even snel op (ik was maar een keer per week, 4 wasmachines) dus dat is dan voor de rest van de week klaar. Man stofzuigt altijd en ik kook en doe boodschappen. De rest rommelt wat door elkaar heen. Echt eens een ochtend gaan stoffen heb ik nog nooit gedaan, vaak stof ik dingen af terwijl ik aan het telefoneren ben, daar zit niet echt een vaste regelmaat in.

Maxime.

Maxime.M

Maxime.M

08-12-2009 om 18:14

Oh en dat is uit huis

Bij mij wordt het strijkgoed dus opgehaald en weer netjes teruggebracht (op haakjes en plastickjes erom, heel netjes. Dus geen mensen over de vloer.

Maxime

Nasha 1st

Nasha 1st

08-12-2009 om 20:34

Maxime

strijken voor 15 euro vind ik wel veel geld! Mijn hulp kost 30 euro en dan is alles glad en schoon en mijn was is ook nog gestreken....

Maxime.M

Maxime.M

09-12-2009 om 17:15

Vond het juist goedkoop

oh, nou dan ben ik ook niks gewend. Ik vond het juist hartstikke goedkoop! Ze komt het ophalen en weer terugbrengen.
Huishoudelijke hulp hoef ik niet echt. Daar heb ik zelf wel tijd voor en ik heb ook niet zo'n behoefte aan een vreemde over de vloer.

Maxime

Nasha 1st

Nasha 1st

09-12-2009 om 19:19

Ik heb dan ook

geen vreemde Het is iemand die ik al langer ken, ik zocht een hulp, zij zocht een huisje om te doen en zo is het gekomen...

Investeer en geniet!

Als je een goeie treft heeft die in 3 uurtjes à 10 euro p/u het hele huis schoner dan jezelf ooit voor elkaar krijgt! Ik heb er één via de supermarkt advertenties maar ze staan ook wel op marktplaats. Het is geweldig! Als huishouden je lust en je leven is moet je het zeker niet doen.

Toen ik stopte met werken ben ik er een poos mee gestopt, maar wat bleek: ik kwam nog nergens aan toe. Sinds kort heb ik haar dan ook weer eens in de 2 weken. Strijken doe ik wel zelf hoor. Maar nu heb ik tijd voor studie en het maken van een bedrijfsplan voor een winkeltje. Hoewel er nog steeds veel tijd in kind, opruimen, wassen, boodschappen, eten koken en administratie zit hoor! Maar het mooie is ook nog, als zij er is ga ik niet zitten niksen.

Dus als je wilt investeren in jezelf, doe het! Desnoods betaal je de helft zelf. Wat is nou 15 euro per week? Misschien kun je ergens anders nog wat op bezuinigen. Zo kun jij extra tijd vrij maken voor belangrijkere dingen en wie weet levert het in de toekomst wel wat op, zoals een opslag of zo. En je vriend ook!

Linda99

Linda99

13-12-2009 om 17:08

Compromis

Veel erover gepraat met vriend en we houden het voor nu even op een (goed) compromis. Ik hou met komende tijd alleen bezig met de was en administratie, hij regelt de rest. Hij is nu eenmaal een grotere ster in het huishouden en wil gewoon echt geen vreemde in huis.

Kan ik op zich voor nu wel mee leven

Tx voor alle reacties!

Huishoudelijke hulp is gezinsbelang

Allereerst wil ik mijn waardering uitdrukken voor Linda, die zo moedig is om openheid van persoonlijke zaken te geven, en tevens aan alle dames die daarop reageren vanuit hun eigen huishoudelijk en financieel kader.
Laat me vervolgens duidelijk maken dat ik juist helemáál geen hekel heb aan huishoudelijk werk. Opruimen en schoonmaken vind ik bijzonder zinvol werk, daar ik het effect ervan meteen op mijn man en kinderen kan zien. Ook geniet ik zelf van een goed georganiseerd huishouden: af en toe schone lakens slapen lekkerder; een nette en schone koelkast en voorraadkast kookt makkelijker; opgeruimde en schone kinderkamers stimuleren het spelen op de eigen kamertjes -wat essentieel is voor zowel hún als onze (ouderlijke) privacy-; geordende kledingkasten en een goede was/vouw & opbergmethode zorgen ervoor dat we er allemaal netjes uitzien; en persoonlijk vind ik een schoon, fris sanitair meer ontspannen dan een stinkende volgespetterde pot zonder voldoende wc-papier, en praat me er niet van als ik de maandelijke benodigdheden niet binnen handbereik heb als de nood aan de vrouw is.
Ik heb geen baan. Mijn man verdient meer dan voldoende om ons riant te laten wonen, kleden en eten en er blijft zelfs geld over voor luxe zaken. Desalniettemin omvat de huishouding zo'n veelheid aan taken dat ik er, met name in perioden van minder energie, ziekte of familiecrisis, niet in slaag alles in voldoende mate te onderhouden. De basisscholeen vergen ook steeds meer ouderlijke participatie, waarbij het maatschappelijk 'not done' is om als 'alleen maar huisvrouw' alles over te laten aan de moeders met een 24-urige betaalde werkweek.
Conclusie: ik zie een hulp voor het schoonmaakwerk ook wel zitten. Zo zou ik me, zoals eerder in dit draadje vermeld, fijn op de opruimklussen kunnen richten terwijl alles eens per twee weken (vaker vind ik niet nodig) toch weer hygiënisch schoon wordt gemaakt.
Wat de financiering aangaat: ik betaal alles voor de kinderen van de kinderbijslag. Kinderen vragen heel veel tijd, energie en aandacht. Mijn man vindt een schoon en opgeruimd huis belangrijk. Dus waarom niet een hulp betaald uit de kinderbijslag?
Of de kinderkorting, of de heffingskorting, in de volksmond ook wel 'aanrechtsubsisie genoemd', potjes genoeg. Dat omzeilt het feministich spanningsveld dat de vrouw persoonlijk verantwoordelijk is voor de huishouding (wat natuurlijk nonsens is) en dan ook extra personeel uit eigen zuurverdiend salaris moet betalen.
Zo kun je misschien een hulp in de huishouding rechtvaardigen. Overigens vind ik heel wat andere argumenten in dit draadje ook heel nuttig. Ik denk dat ik ook maar eens werk ga maken van een hulp. Dat zou ons hele gezin ten goede komen.
Hopende een zinvolle bijdrage te hebben geleverd, groet ik alle vrouwen van harte en wens jullie een goede oplossing toe.

Bastet

Bastet

17-12-2009 om 19:31

Peenvogel

Leuk je hier weer te zien..
Ik herken overigens niet dat een hulp nodig zou zijn in een huishouden waar een van de partners niet werkt.Ik werk zelf een ochtend of twee,drie per week,mijn man meer dan fulltime,hebben drie kinderen,veel huisdieren,maar dat lukt best.En als ik ziek ben,doet mijn man wat meer.Overigens,ik zou een hulp niet kunnen betalen,alles gaat schoon op aan vaste lasten,kinders,etc.
Groetjes,bastet

Tirza G.

Tirza G.

17-12-2009 om 23:15

Ikke wel

Ik ben vaak en veel thuis en toch heb ik wekelijks hulp. Ik kan het namelijk niet zelf Ook een argument. En ik regel dat liever zelf dan via Thuiszorg.

Tirza

Bastet

Bastet

18-12-2009 om 07:30

Tirza

Ja,dat is uiteraard een argument,maar volgens mij bedoelde peenvogel dat niet,vandaar mijn reactie.
groetjes,bastet

Wilma

Wilma

21-12-2009 om 15:13

Hier ook

Ook hulp, maar ook tbm. Ik kan het zelf wel als 't moet, maar vanwege allergieën is 't wel erg vervelend. Mij is 't dan de overweging meer dan waard geweest om een hulp in te schakelen voor 't grove en vooral 't natte werk. Er blijft dan meer dan genoeg over voor mij om te doen zonder dat ik al te veel met m'n handen in (en m'n neus boven) de schoonmaakmiddelen moet.

Groetjes,
Wilma

Bastet

Nou, ik wil het wel een beetje toelichten; Wij hebben echt heel veel spullen. Té veel, vind ik.
In onze vierde slaapkamer staan heel wat dozen met Marktplaatsspul. In de berging staan wel 20 dozen katoenen luiers met toebehoren, die ook op Marktplaats moeten. In de schuur staan fietsen en andere dingen die weg kunnen. Onder de zoldertrap staan allerlei spullen die nog een plek moeten krijgen in ons nieuwe huis.

En meestal krijg ik mijn tijd wel vol met boodschappen doen, koken, afwassen, en de textielwas. Dan moet het sanitair natuurlijk regelmatig schoon, het speelgoed moet de huiskamer uit en terug naar de kinderkamers, de jongste ruimt haar kamer nog niet goed op want er is nog geen goed systeem....

en last but not least: 's winters loopt mijn batterijtje snel leeg bij gebrek aan zonlicht. Ik overweeg lichttherapie, maar ik kom er niet aan toe om de huisarts eens te bellen.

Erg hè. Dáárom zou een huishoudelijke hulp, al is het maar voor ene paar maanden, me heel welkom zijn.
Ik kom wel eens in huizen waar echt niets teveel staat. Sobere inrichting, alles schoon. Dan ben ik een beetje jaloers. Dat zou ik ook wel kunenn bijhouden.

Bastet

Bastet

04-01-2010 om 11:51

Peenvogel

Je hoeft je niet te verantwoorden hoor..
Ik heb net zo'n huishouden,en je moet niet de illusie hebben dat dat zo geregeld is allemaal.Of dat je het perfecte huishouden kunt runnen.Goed is goed genoeg!De extra klussen waar jij het over hebt,zou je misschien in het weekend kunnen doen,zoals die spullen op MP zetten.En die huizen waar jij komt,hebben ze daar ook kinderen rondhollen??
Troost je,ik maak huizen schoon,en bij velen is het veel erger dan bij jou en mij.. zij hebben namelijk in veel kamers de moed opgegeven,jij niet.....
Groetjes,bastet

Tinus_p

Tinus_p

04-01-2010 om 20:39

Marktplaats

"In onze vierde slaapkamer staan heel wat dozen met Marktplaatsspul. In de berging staan wel 20 dozen katoenen luiers met toebehoren, die ook op Marktplaats moeten. (..) Dáárom zou een huishoudelijke hulp, al is het maar voor ene paar maanden, me heel welkom zijn."
Dus, ff kort door de bocht gezegd: Je gaat geld betalen aan een werkster, zodat je tijd hebt om geld te verdienen door spullen op marktplaats te verkopen? Ok, dat kan simpeler
Serieus; spullen verkopen op MP kost veel tijd en levert meestal weinig op. Als je dus tijd/energie tekort komt, zou ik overwegen om HIER te bezuinigen, en het MP spul naar een kringloopwinkel oid te brengen.
Dat heb ik namelijk de afgelopen weken ook gedaan. Ik had vast geld kunnen verdienen, maar de tijd was me meer waard, en dus is er een halve huisinrichting afgevoerd.

Tinus (beetje o.t.)

Gelukkig, ik ben dus niet de enige die verkopen op marktplaats/ebay etc niet ziet zitten qua tijdsinvestering. Wel moet ik iedere keer een drempel over om spullen naar de kringloop/blijfvanmijnlijf/asielcentrum te brengen (geef ik nu niet heel veel geld weg....) - maar als het huis (de zolder dan) daarna weer leeg is, heerlijk.
Ik heb het in het verleden wel eens uitgerekend, en het uurloon zou dermate laag zijn dat ik beter een krantenwijk erbij kan nemen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.