Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Brink

Brink

14-03-2019 om 21:22

Huishouden oom na overlijden oma

Mijn oma is vorige week overleden.Mijn oom woonde bij haar in en hij kan zelf niet veel omdat hij lichamelijk van alles heeft.Mijn oma deed altijd alles nog in het huishouden en dat was natuurlijk lekker makkelijk voor hem. Nu vind ik het zielig voor hem.Belde hem net hoe het was en toen zei hij dat hij nog niet aan stofzuigen was toe gekomen.Ik zei dat ik in het weekend wel even langs kom ook omdat hij zo alleen is en dat ik dan wel even wil stofzuigen voor hem.Maar heel eerlijk gezegd ben ik niet van plan het huishouden over te nemen.Werk zelf al in de huishouding bij ouderen en ben dus best blij als ik een keer niet hoef te poetsen en mn eigen huisje bij kan houden.Dat is toch niet gek?Het is toch niet mijn taak dat huishouden over te nemen? Wil komend weekend inderdaad best even stofzuigen maar moet geen gewoonte worden vind ik.Heb het nu al gezegd dat ik wil stofzuigen dus dat moet ik dan ook waar maken maar daarna wil ik het graag niet een gewoonte maken.Misschien maak ik me druk om niks ben echt de beroerdste niet maar heb ook nog mn eigen dingen.


Angela67

Angela67

14-03-2019 om 21:24

brink

kun je van het weekend al iemand meenemen die het zou kunnen doen, tegen betaling?
dan kun je meteen afspraken maken .
En nee, je hebt helemaal gelijk dat je nu moet doen wat je beloofde, maar neem jezelf heilig voor dat dit eenmalig is en dat je wel wilt helpen om een oplossing te vinden.
Maar jij bent niet die oplossing.
gr Angela

Brink

Brink

14-03-2019 om 21:29

@Angela

Nee ik weet zo niemand die het kan overnemen.Hij heeft nog wel een zus die ook wel een beetje zal helpen als ze langskomt misschien.Mijn moeder is helaas overleden dus die kan hem ook niet helpen.Anders moet hij maar thuiszorg aanvragen.Ik stofzuig komend weekend even voor hem en daarna begin ik er gewoon niet meer over uit mezelf.Dat is toch niet hard? Vind het oprecht sneu voor hem allemaal maar hij moet zelf alles weer oppakken ik kom best nog wel eens op visite maar dan als nichtje en niet als hulp liever.

Brink

Je kunt toch even stofzuigen, als je dt zelf hebt aangeboden. en dan meteen het gesprek beginnen over hoe hij nou denkt dat het verder moet? Dat kan thuiszorg zijn of verhuizen of zelf een hulp inhuren of.... eventueel het keukentafelgesprek met de gemeente erbij. Hij is er blijkbaar niet op voorbereid.

Tsjor

Angela67

Angela67

14-03-2019 om 21:44

jij weet een beetje de weg in dit soort trajecten

Als hij inderdaad niet heel erg aanstuurt op jouw hulp, dan kun je hem aanbieden te helpen hulp te zoeken. Dus ook niet zus vorostellen e.d. , gewoon opgewekt antwoorden dat je zeker weet dat er hulp te vinden is (tegen betaling in ieder geval en wellicht op basis van indicatie) en dat je graag hoort of je bij gesprekken kunt helpen . . .
Voel je niet schuldig, dat voelt iemand namelijk en natuurlijk zou hij het fijn vinden als een nichtje hem helpt maar straal het niet uit ..
gr Angela

Brink

Brink

14-03-2019 om 21:54

Tsjor en Angela

Tsjor en Angela inderdaad ik kan er eens over beginnen dat hij best recht heeft op huishoudelijke hulp als hij zelf niet veel kan. Lastige situatie hoor iemand die zo verwend is door zijn moeder. Nu komt hij zichzelf wel tegen.Ik was blij dat ik al een jaar op mezelf woonde toen mijn moeder overleed .Snap echt dat het allemaal moeilijk is voor hem en dat zal ook nog een tijd duren maar hij moet wel echt leren op eigen benen staan.Komt goed ga even stofzuigen voor hem zaterdag of zondag en dan zien we wel even hoe verder.

Angela67

Angela67

14-03-2019 om 22:14

brink

je kunt ook gewoon stofzuigen en nergens over beginnen.
ook niet al babbelend of uit medelijden.
pas als hij zelf zegt: jeetje hoe moet ik dit nu doen, dan geef je het telefoonnummer van de gemeente voor dat keukentafelgesprek.
punt is dat als jij bij het gesprek zou zijn, jij meteen ingeschakeld wordt als uitvoerend netwerk . . . of je bent niet bij het gesprek en hij zegt tegen gemeente dat jij msischien wel kan helpen. Dus bedwing even je medeleven, en doe even niets behalve als hij heel expliciet iets vraagt?
gr Angela

Brink

Brink

14-03-2019 om 23:32

@Angela

Idd Angela ik ga gewoon stofzuigen en verder praat ik er niet meer over.Hij zelf of mijn tante kunnen ook bedenken dat er hulp bestaat als het echt niet lukt. Hij moet toch leren alles zelf draaiende te houden huishouding/ geldzaken.Hij kan misschien niet veel maar ik heb ook met eigen oogjes gezien hoe hij altijd in de watten is gelegd.Schop onder zn kont haha.

Boos

Brink, je klinkt boos, alsof je praat over een luie donder die nu eindelijk maar eens op de blaren moet zitten. Dat straalt in elk geval uit je berichten en als dat zo is zul je het ook uitstralen naar hem.

Tsjor

Angela67

Angela67

15-03-2019 om 07:53

het is ingewikkeld

om inderdaad die balans te zoeken tussen medelijden + je instinct om te helpen aan de ene kant en de conclusie dat het inderdaad niet automatisch aan jou is om te helpen.

Daarom schiet je misschien makkelijk van 'medelijden' naar 'bozig', zoals Tsjor het omschrijft. Maar als je vast blijft houden aan je wens om iets voor hem te doen en jezelf voorneemt dat jij niet de schoonmaker wil zijn kun je die boosheid vast 'loslaten'.

Het gaat namelijk niet om hém (dat hij zou moeten veranderen), het gaat om jouzelf: hoe kun je voorkomen dat je in je valkuil stapt en toch hem een beetje helpt.

gr Angela

Dees

Dees

15-03-2019 om 07:58

Hard

Jeetje die man is net zijn moeder verloren waar hij blijkbaar al jaren veel.hulp van had. Naast de harde klap van het verlies is er ook nog zijn onvermogen voor zijn eigen huishouden te zorgen. Een beetje medeleven mag wel. Die stofzuiger kan zaterdag prima door dat huis heen en dan zou ik gelijk aankaarten dat omdat jij het toch wel.erg druk hebt met je eigen ditjes en datjes dat je hem graag goed op weg helpt met het vinden van een permanente oplossing voor zijn zorgvraag. Vraag hem hoe hij dag ziet of overleg met zijn zus. Je kunt zo'n man niet in 1 klap aan zijn lot overlaten.

En de rest?

Is hij dan wel aan wassen toegekomen?
Ga niet als enige iets doen. Als je iets anders oppakt, kan hij tegelijkertijd bv stofzuigen.
Soms komt een ander eerder in actie wanneer mensen om hem heen ook bezig zijn.
Help hem tijdelijk op weg, maar laat hem ook weer niet je hele hand pakken ( zoals bij zijn moeder).

Het is ook niet duidelijk wat hij niet kan als gevolg door de lichamelijke klachten. Misschien kan hij daardoor niet stofzuigen maar wel andere taken wel doen. Dan heeft hij genoeg aan een wekelijkse huishoudelijke hulp.

Mijntje

Mijntje

15-03-2019 om 09:48

compassie

Hij heeft niet alleen lichamelijke klachten, maar vooral ook geestelijk als hij met je oma samenleefde en zij net is gestorven. Een beetje compassie kan je hopelijk opbrengen. Je klinkt vnl boos, dat het niet jouw zaken zijn. Ja, wiens zaken dan? Eigen verantwoordelijkheid? Eigen schuld dikke bult? Dus iedereen moet elkaar maar niet meer helpen?
Je hebt geen zin in een adresje erbij. Je voorziet nu al dat het niet bij 1 x stofzuigen blijft. Maar het is wel jouw oom. Eens met Flanagan: help hem tijdelijk op weg, en regel dan iets voor dit soort praktische zaken, in overleg met hem en je tante en misschien nog meer familie of vrienden? Maatschappelijk werk of buurtzorg?
Natuurlijk moet je niet over je eigen grenzen gaan hiermee, maar de zaken voor hem regelen en een beetje aandacht af en toe is toch niet teveel, je klaagt al voordat je iets hebt gedaan.

Jasmijn

Jasmijn

15-03-2019 om 10:25

kan hij het niet?

Kan hij fysiek niet stofzuigen? Of heeft hij het nog nooit gedaan?
Als iemand lichamelijk niet in staat is om dit soort dingen te doen, dan zou ik compassie hebben en hem helpen maar ook op het idee brengen om een huishoudelijke hulp te regelen.
En alles wat hij zelf nog kan, ook zelf nog laten doen, of leren te doen (koken, wassen enz) Is hij in staat om te bellen, dit soort dingen te regelen? Dan zelf laten doen, zo niet, ja dan zou ik hem daarmee helpen.
Ik zou inderdaad wel uitkijken dat hij niet op anderen gaat leunen terwijl dat helemaal niet nodig is.
En langsgaan voor aandacht/koffie/gesprekjes is natuurlijk wel fijn voor hem, hij heeft net zijn moeder verloren, of je nodigt hem eens bij jullie uit?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

15-03-2019 om 12:17

Oma

Oma was kennelijk van het type vrouw dat vindt dat mannen niks in het huishouden hoeven te doen. Vrouwen zoals zij doen het graag (en vinden dat ze het beter kunnen). Ik ken een meneer van wie de moeder zelfs als begin-negentiger nog zijn overhemden kwam strijken. Dat vond ze fijn.

Zulke vrouwen beseffen onvoldoende hoe hulpeloos mannen kunnen achterblijven als zij er niet meer zijn. Nou ja, sommige mannen gaan alsnog aan de slag, anderen wachten af wat vrouwen voor hen gaan doen - want dat zijn ze gewend.

Je oom zal zijn moeder missen TS, en niet alleen vanwege het huishoudelijk werk. Hij woonde tot vorige week met haar samen. dat was zijn leven. En nu is alles anders.

Lief dat je gaat stofzuigen,. en logisch dat je zijn huishouden niet gaat doen. Neem wat lekkers mee bij de koffie en bespreek met hem de mogelijkheden. Ook iemand met fysieke beperkingen kan wel iets doen. en dat kan worden gecombineerd met (betaalde) huishoudelijke hulp. Succes!

Brink

Brink

15-03-2019 om 12:54

Dankjulliewel voor alle reacties.

Nee ik ben helemaal niet boos mijn oom kan er ook niks aan doen dat mijn oma er van het ene op het andere moment niet meer is dat is al erg genoeg en dan vooral voor hem.Hij heeft haar dood gevonden nadat ze nog boodschappen had gedaan en opeens staat hij er alleen voor.Dat is zwaar genoeg voor hem.Ik weet zelf wat het is he om je moeder te verliezen vergeten jullie dat niet?. Alleen doe ik ook alles zelf en moest ik ook door. Mijn oom kan best een keer zelf stofzuigen maar echt zware dingen zal moeilijk worden omdat hij vaak laast heeft van pijnlijke handen enz. Ik ga in het weekend hem zeker even helpen met het stofzuigen en wil hem ook zeker wel verder op weg helpen maar ik zeg alleen dat ik ook mn eigen werk,huishouding en dingetjes heb.Ik moet niet teveel hooi op de vork gaan nemen.En jammer dat jullie denken dat ik boos op hem ben want dat is niet zo heb juist met hem te doen en heb zelf aangeboden hem even te helpen.Maar kan er geen wekelijkse gewoonte van maken voor mn gevoel nu.We zien wel.

Mijntje

Mijntje

15-03-2019 om 13:51

Sinds je laatste berichtje snap ik je beter. Lief dat je hem op weg wil en kan helpen. Hij zal het nodig hebben. Kan hij overweg met een mobiele telefoon? Hier in de straat is een straatapp en zo doe ik ook af en toe boodschappen voor iemand die alleen woont en ziek is. Zoiets is best handig als hij een keer ziek is, ik weet niet of je ver weg woont? (beter een goede buur dan een verre vriend
Hij is misschien ook nu nog te verdrietig om te stofzuigen. Het is nogal een trauma je moeder dood te vinden. Het zal voor hem vast wel fijn om over je oma te praten. Jij ook gecondoleerd.
Het beste is gewoon eerlijk te zijn, dat je niet zijn huishouden erbij kan doen maar hem graag wil helpen het zelf te doen, dan wel helpen hulp te regelen.
Dat hij het niet kan is niet alleen dat het hem goed uitkwam, ook je oma hield dit in stand (ik zie deze patronen vaker..)

Bennikki

Bennikki

15-03-2019 om 14:55

Je zegt

Dat je gelukkig al een jaar op jezelf woonde toen je moeder overleed, dus denk ik dat dat helemaal niet gelukkig was en dat je veel te jong je moeder bent verloren. Dat lijkt me heel moeilijk dus een dikke knuffel voor jou.

Sawo

Sawo

15-03-2019 om 15:15

hulp regelen

Vooral niet teveel hulp aanbieden. alleen hetgeen je werkelijk wil aanbieden. Want op het moment dat je structureel hulp aanbiedt heeft hij geen recht op hulp van de gemeente. Ik heb dezelfde situatie gehad met mijn broer die nog bij mijn moeder woonde. Mijn moeder is vorig jaar overleden en toen moesten we ook van alles regelen.Hij is geestelijk gehandicapt. Maar vooral niet in staat om zichzelf aan het werken te zetten. We hebben MEE ingeschakeld voor hulp via de gemeente. Ik heb gezorgd voor zijn financien en huisvesting maar schoonmaken lukt me inderdaad thuis als nauwelijks.

Hij heeft nu hulp via de WMO van de gemeente.
Wel heel lastig dat je moeder je niet meer hiermee kan helpen,zwaar voor je. Hopelijk kan je tante helpen om geschikte hulp te krijgen voor je oom. Maar zelf vooral het nichtje blijven dat zo nu en dan voor de gezelligheid even een kopje thee komt drinken.

Heel lief dat je langs gaat om een keer te helpen maar vooral niet tegen je zin de zorg voor iemand op je nemen.

sterkte Saar

Brink

Brink

15-03-2019 om 16:02

Mijntje Bennikki Sawo

Mijntje ik was er maandag avond na de crematie nog even omdat ik merkte dat hij er doorheen zat en toen vroeg hij ook wel wil je even een beetje afwas doen (was idd weinig afwas gelukkig:p) en wil je even de tafel afnemen vroeg hij.Nou die 2 dingen heb ik even gedaan.Stofzuigen doe ik zelf wel even zei hij. Maar toen ik hem gister belde hoe het ging en of hij al aan stofzuigen was toe gekomen zei hij wel dat hij nergens zin in heeft maar dat wel overal stof lag.Vandaar dat ik het toen aanbood.Ik snap ook echt dat hij er momenteel doorheen zit en hij kan echt niet veel zelf maargoed het zal allemaal wel goedkomen. En een boodschap wil ik ook echt wel een keer voor hem doen woon dichtbij dus.Wil hem wel helpen dat is het punt ook helemaal niet maar kunnen opbrengen is een tweede.Heb deze week ook alle dagen 3 clienten gehad om de huishouding te doen.Bennikki idd ik was 23 mijn moeder 46 ook heftig en ook een grote leegte maar voor mn oom is die leegte nog veel meer voelbaar omdat hij bij oma woonde.Idd Sawo ik stofzuig dit weekend even en als hij zelf daarna aangeeft het allemaal niet te kunnen dan geef ik aan dat hij best huishoudelijke hulp moet kunnen krijgen.Misschien is mn tante me dan al voor en ziet zij ook wel dat het hem niet lukt dat hoop ik stiekem en dat zij hulp regelt.En idd ik laat hem nooit helemaal vallen hoor dat verdient hij niet.Het is al ellendig genoeg.

Brink.

Je kunt aangeven dat hij met zijn zus kan overleggen. Voor nu is het ook een schreeuw om aandacht. Dat huishouden is een goede reden om mensen over de vloer te krijgen. Beetje samen opruimen en bakkie koffie drinken doet wonderen. Het verlies is ook nog erg vers.

mirreke

mirreke

15-03-2019 om 16:29

Nieuw begin

vergeet niet dat mensen ook kleingehouden kunnen worden.

Het kan ook voor hem (na de eerste schrik en het verdriet en het wennen aan alleen wonen) ook een nieuw begin betekenen...

Wie weet bloeit hij helemaal op, over een poos...

Wat ik zou doen als ik jou was, is hem erbij betrekken, als je zondag komt. Zeg bv. weet je wat, als ik nou even stofzuig, wil jij dan even alle vaat wegwassen (of in de vaatwasser doen oid). Ga niet alles automatisch voor hem doen. Help hem bv. met het opstellen van een plan, wanneer hij dingen zou kunnen doen.

Het is voor mensen uiteindelijk ook beter om bezig te zijn, en het geeft ook een goed gevoel.

Mocht hij echt lichamelijk dingen niet kunnen, dan heeft hij waarschijnlijk wel recht op huishoudelijke hulp. Dan zou ik dat met hem gaan regelen, de aanvraag.

Overigens, had je oma een huurwoning of een koopwoning? Want het is namelijk helemaal niet automatisch zo dat een inwonend kind (hoe oud ook) automatisch in een huurwoning mag blijven wonen.

Brink

Brink

15-03-2019 om 16:47

Wil en Mirreke

Wil40 idd hij wil ook graag wat aanspraak natuurlijk.Dat is ook zo Mirreke hij hing heel erg aan mn oma nu moet hij wennen aan een leven zonder haar en dat heeft tijd nodig hoop dat hij er uiteindelijk goed mee om kan gaan. Idd ik zal even voor hem stofzuigen en verder bied ik niks aan.Klopt ik had het daar vandaag 2 weken geleden nog met mn oma over zelfs dat iemand die ik ken het huis uit moest nadat zn moeder was overleden.Toen zei mn oma nog dat mn oom er waarschijnlijk mocht blijven wonen als haar wat zou overkomen.Bizar genoeg overleed ze zelf na dat weekend. Ze was 75 geworden en ik was even op verjaardagsvisite die vrijdag blij dat ik dat nog gedaan heb met een bloemetje en chocolaatjes.Nu zegt mn oom dat hij niet weet of hij mag blijven. Het is een huurwoning.

bicyclette

bicyclette

15-03-2019 om 17:16

hulp en hulp

Je hebt hulp en hulp. Je kunt iemand die honger heeft vis geven - of je leert hem vissen.

Ik lees vooral over praktische hulp die je wel/niet wil geven: afwassen, stofzuigen. Kleine moeite en het lost direct wat op: het huis is schoon.
Maar structureel lost het niets op. Morgen staat er weer afwas en volgende week ligt er weer stof. Ik zou mijn hulp daarom op een ander vlak inzetten: hem helpen om het huishouden zelf te gaan doen (of het in ieder geval zelf te organiseren).

Geef hem geen vis maar leer hem vissen.

Brink

Brink

15-03-2019 om 21:58

Ben er vanavond even geweest

Ik ben vanavond maar even bij hem langs gegaan.Even gewoon gezeten en stofzuigen heb ik even gedaan.En even doekje over de wc haha kon het niet laten. Maar heb niet gezegd dat ik het weer doe volgende keer.Hij heeft er nu geen zin in hij zei als die er weer beetje zin in heeft dat het allemaal wel gaat lukken.Ik zei al dat hij anders misschien huishoudelijke hulp kan aanvragen als het hem niet lukt in de toekomst. Nu moet ik wel zeggen dat het een kleine moeite was dit even voor hem te doen maar ene week kan ik het beter opbrengen dan andere week. En er komt meer kijken bij een huishouden dan even stofzuigen en de wc schoonmaken en dan wordt het voor mij een ander verhaal. Maar voor nu is het dus even goed zo en kan ik even weekend gaan houden en in mijn eigen huis wat doen.Komende week ga ik wel weer een keer bij hem langs kijken hoe het gaat.

Dat doekje....

Je hebt het toch niet teruggelegd op het aanrecht hoop ik?

Lief dat je even bent gaan kijken hoe het met hem gaat. Volgende week zou je ook kunnen vragen of hij juist een keer bij jullie komt. Even eruit, andere omgeving, kan ook fijn zijn.

Brink

Brink

16-03-2019 om 10:20

@Wil40

Nee haha dat doekje bij de was gedaan.Had ik het toevallig nog over met hem dat ik bij een client een keer met hetzelfde doekje van de wc enzo ook wel even over het aanrecht kon gaan.Lekker fris haha. En idd komt goed.

Niet alleen

Brink, ik lees dat je best frequent bij hem langs gaat. Vind je niet dat zijn zus ook wat tijd in hem mag steken? Het komt over alsof dat niet nodig is omdat jij die zorg en aandacht biedt daar jij dat beroepshalve gewend bent.

Hier zorg om mijn moeder, maar dat doe ik tezamen met mijn broer. Trek niet alles naar je toe.

Toen je de afwas deed en het toilet schoonmaakte, had je hem de stofzuiger in zijn handen kunnen duwen. Zo weet hij dat je het meent als je aangeeft niet van plan te zijn zijn huishouden van zijn oma over te nemen.
Ga iets doen waardoor hij ook in beweging komt. Laat hem niet toekijken.

Kan hij wel zijn eigen was doen en eten maken? Heel wat mannen kunnen niet koken; hun moeders deden dat altijd.

Vertrouwd

Toch is het ook best veilig voor je kwetsbare oom als er een vertrouwd iemand over de vloer komt. Iemand die een oogje in het zeil houdt ook wat betreft financiële zaken. Zeker als deze laatste ook door oma werd geregeld.

Ik beweer niet dat je oom labiel is, maar hij is wel alleen.

Brink

Brink

16-03-2019 om 20:27

@flanagan

Hij kan wel wassen dat zei hij gister maar hij zei dat de handdoeken enzo wel knetterhard waren.Ik zei zo dan heb je geen wasverzachter gebruikt dat deed mn oma denk ik wel haha moest wel lachen. Ik grapte nog als je maar wel wasmiddel gebruikt ja dat heb ik wel gedaan zei hij:p. Ik gebruik zelf ook nooit wasverzachter eigenlijk. En koken kan hij ook dat deed hij wel eens toen mn oma er nog was.Ja mijn tante helpt hem vast ook wel wat.Ik bied ook niet meetr zo aan om te helpen.Ik ga af en toe even bij hem langs en als hij dan vraagt of ik wat wil doen en het zijn kleine dingen wil ik het door de vingers zien maar als het veel klusjes worden kaart ik nog een keer aan dat hij best huishoudelijke hulp aan kan vragen. En financieel moet hij ook veel dingen regelen maar komt vast goed. Hij moet zich zelf op dit moment overal toe zetten hij zit er nog beetje doorheen en dat is logisch. Ook dat zal hopelijk slijten met de tijd. Hij mag daar wel blijven wonen dat is al een pluspunt.Soms mag dat niet als de moeder overlijd.

robotstofzuiger

Ik wilde net gaan typen dat je oom als de donder juridische hulp moest inschakelen, maar ik lees dat hij in de woning mag blijven. Dat mag inderdaad lang niet altijd, dus het is heel mooi dat dat geregeld is.
Dan het andere punt dat ik wilde aanstippen. Er bestaan robotstofzuigers. Voor mensen die stofzuigen niet zo'n punt vinden voegen ze weinig toe, maar voor mensen die er moeite mee hebben (of, zoals ik, er gewoon een pesthekel aan hebben) zijn ze best handig. Niet heel goedkoop, maar dat is een werkster ook niet.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.