Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Glazenwasser

Glazenwasser

26-03-2018 om 12:31

Huismiddeltje tegen blauwe aanslag op glazen?

Wie weet er een huismiddeltje tegen blauwe aanslag op wijnglazen? Ik gebruik al meer dan een jaar alles-in-een-tabletten. De aanslag is van eerder, toen ik alles nog zelf doseerde. De aanslag gaat dus niet meer weg, maar niet-aangeslagen glazen worden nu ook niet blauw, dus ik denk dat mijn huidige tabletten goed werken. Heeft er iemand tips om de aanslag weg te krijgen?

vrees

Ik vrees van niet. Glazen hebben soms flink te lijden in de vaatwasser. De blauwe gloed is een soort erosie en dat gaat niet meer weg.

Niks aan te doen

Het is een verschijnsel in glas dat men "devitrificatie" noemt.
Glas is een vaste, niet-kristalijne stof, opgebouwd uit voornamelijk silicium.
Na verloop van tijd begint het silicium zich te ordenen in de normale kristalstructuur. Het glas wordt dan dof en ondoorzichtig.
In normale omstandigheden zijn daar honderden jaren voor nodig, maar het kan ook heel snel gaan, vb. onder inwerking van warmte en sterk alkalische stoffen. Zoals in de afwasmachine.
Het proces is onomkeerbaar, er is dus niks aan te doen. Behalve smelten en nieuwe glazen laten blazen .

Glazenwasser

Glazenwasser

26-03-2018 om 13:46

Bedankt

Die paar glazen gaan dus weg, wel zo gemakkelijk!

Spoelglans

Probeer nog een paar keer met spoelglans, voor je ze weggooit.
Als de glazen toch minder dof worden, hoef je ze nog niet weg te gooien.
Ik gebruik ook 3:1 tabletten, maar ik vul de spoelglansreservoir wel bij.

Jasmijn

Jasmijn

26-03-2018 om 17:47

gaat niet weg

Ik heb het soms ook, bij goedkope glazen, maar ook wel bij wat duurdere glazen. Het ene glas blijft heel lang mooi (jaren lang) en het andere is na een jaar al aan het blauw/wittig worden.
Als het eenmaal verkleurd is, krijg ik ze niet meer goed.

Devitrificatie is een al lang bekend

en uitgebreid bestudeerd fenomeen, omdat het voor veel problemen zorgt waar je dat niet zo meteen zou verwachten: in medische, veterinaire, botanische, natuurhistorische,... collecties en in klinische laboratoria in tropische landen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.