Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Karin K.

Karin K.

05-12-2008 om 10:09

Huizen advies

Help wij hebben een probleem waar we niet uitkomen. Wij huren een leuke woning voor € 920,00 per maand. Nu is er een woning te koop gekomen waar wij wel interesse in hebben maar de koopprijs bedraagt € 345.000. Wat is nu verstandig om te gaan doen. Blijven huren of gaan kopen. We zijn zo bang om in deze tijd de verkeerde beslissing te nemen.
Hoor graag wat advies.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kost dat?

Wat kost die koopwoning jullie per maand, dat is een belangrijke vraag. Hoeveel bruto, hoeveel netto, en hou rekening met reservering voor eigenaarslasten. Hebje eigen geld dat je in kan leggen, dat soort dingen speelt allemaal mee.

Als kopen niet of nauwelijks duurder is dan huren zou ik het doen, want huren stijgen, kooplasten veel minder. De geluiden overal: de huizen in het middensegment dalen niet in waarde, alleen de supersnelle prijsstijgingen zijn verleden tijd. Dus een huis kopen om snel te cashen moet je niet doen, maar als je van plan bent er geruime tijd in te wonen is het geen slecht idee, als je het betalen kan.

Groeten,

Temet

Bij die huur....

Ik maak het me altijd eenvoudig. Reken voor dat huis 10% per jaar aan kosten. Dat is 3450 euro en dus 287,50 per maand. Nog niet een derde van wat je nu aan huur betaalt. Je kunt dus nog een hoop rek hebben aan rentestijging (rente ligt nu tussen 5 en 7%) onderhoudskosten en belastingen om toch goedkoper uit te zijn dan huren. En dan heb je de renteaftrek nog niet eens meegerekend.
Kopen lijkt me een gezonde optie. Het lijkt me bovendien dat je die lening moet kunnen dragen gezien de nu al hoge maandlasten voor wonen. Je kunt er eigenlijk alleen maar beter van worden.
Groet,
Miriam Lavell

Miriam

10% per jaar is niet 3450 euro maar 34500 euro, dus 2875 euro per maand volgens jouw berekening!
Voor de rest heb ik geen verstand van hypotheken en houd ik me er buiten!

Advies

laat bij 2 hypotheekboeren (de hypotheker en nog een bank oid) even alles doorrekenen. Weet je ongeveer wat je kwijt bent aan hypotheek netto met bijhorende verzekeringen.

Verder, wat moet je nog doen aan dat huis, welke eenmalige kosten komen er bij ? Hoe is het onderhoud, de badkamer, de keuken, het dak, de cv ketel, de goten etc.

Als je de centen hebt om nu te kopen vanuit een huur situatie dan ben je juist heel slim bezig, de hypotheekrente daalt weer snel en de huizenprijzen dalen ook. Haal het onderste uit de kan bij de onderhandelingen !

Wat een afgang!

Jaaa, die nul! Daar gaan complete gezinnen aan failliet!
Oke, drie keer zoveel als de huur dus. Hm.. tja...
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

05-12-2008 om 11:41

Hoofdvraag

De hoofdvraag is, of je veranderingen verwacht. De aloude vuistregel is, dat je na de koop een jaar of 5 moet blijven zitten om er echt van de profiteren. Zeker nu zou het een drama zijn als je snel gedwongen moet verkopen.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

05-12-2008 om 11:57

Geen 10% maar 1%

Vuistregel voor onderhoud aan het huis is 1% van de koopsom per jaar. Dat is ernstig nattevingerwerk, want het ene huis is het andere niet.

Bij een bouwkundige keuring kunnen ze je vertellen wat je de komende jaren aan onderhoud kunt verwachten. Dan kun je beoordelen of die 1% reëel is of niet.

De hypotheekboer kan je vertellen wat de woonlasten ongeveer zullen worden. En verder moet je, zoals Tinus zegt, inschatten of je dan een tijd kunt blijven zitten. De kk haal je er niet snel uit en verhuizen is ook duur.

Groet, Ellen

Karin K.

Karin K.

05-12-2008 om 12:27

Dank

voor jullie adviezen. Het huis is in zeer goede staat en er hoeft eigenlijk weinig aan te gebeuren. Keuken en badkamer zijn pas 2 jaar oud. Voor ons is het echt een huis om vele jaren in te blijven. Wij willen zeker niet kopen om snel te kunnen cashen. Die tijd is denk ik ook wel voorbij. Met een hypotheek komen we zo rond de € 1100,00 uit en daar zitten we natuurlijk met al die huursverhogingen ook wel snel aan.

Karin K.

Karin K.

05-12-2008 om 13:04

Pelle

Nee dit is netto.

mammie2

mammie2

05-12-2008 om 13:43

Volgens de directeur van de rabobank

zullen de huizenprijzen de komende twee jaar nog meer zakken.

Volgens mij weet echter niemand dat helemaal zeker.

Als je er nog jarenlang in wilt wonen, maakt het op de lange termijn waarschijnlijk niet uit dat de prijs van je huis de komende twee jaar nog verder zakt.

Ik zou in ieder geval een aankoopadvies van vereniging eigen huis laten uitbrengen en goed onderhandelen. Het is niet het enige huis op de markt

Jose van Polanen

Jose van Polanen

05-12-2008 om 14:20

Onderhoudskosten

hangen ook af van de ouderdom van het pand. Goed dat er en nieuwe keuken in zit en zo. Maar denk ook aan: verwarmingsketel/geiser/boiler hoe oud? Houtwerk. Schilderwerk binnen en buiten. Dak. Riolering. Schutting in tuin.
Kortom, mocht je daadwerkelijk daar willen gaan wonen dan is een bouwkundige keuring so wie so handig, vooral als het een wat ouder pand betreft. En de Vereniging Eigen Huis hanteert verschillende formules voor onderhoudskosten, afhankelijk van de leeftijd van het pand.
En het is nu een kopersmarkt. Dus je hebt waarschijnlijk ruime keus.
groet,

Nou

als je dat ook wel aan huur kwijt bent dan zou ik gaan kopen. Je moet er idd wel wat extra voor op zij zetten, onderhoud, schilderen, een loodgieter in het weekend is nogal duur.

En reken dus alle lasten erbij op, hogere energielasten als je dus naar een groter huis gaat (tenzij beter geisoleerd), gas, water, licht, verzekeringen (opstal, inboedel, glas, brand etc etc).

leuk hoor en onthou: FLINK onderhandelen, het is nu een kopersmarkt !

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2008 om 01:02

Als je dat onderhoud bij elkaar optelt

en daar per maand een reservering voor in de pot doet, wat ben je dan maandelijks kwijt aan onderhoud?
Ik woon in een provinciestadhuurwoning en betaal ruim 500 euro per maand en dat is alles. De buitenkant wordt 'gratis' geschilderd, de ketels worden voor niets vervangen, reparaties worden tot op zekere hoogte gedaan zonder extra kosten, enz. Twee onder 1 kap, okee... geen overdreven groot huis, net leuk. Dan ben ik toch gek als ik er wegga en ga kopen? Of zie ik dat verkeerd?

Kaaskopje

ja je bent gek als je iets gaat kopen. Ik heb geen idee in wat voor huis je woont en in wat voor wijk maar voor E 500 (incl verzekeringen, gas water licht?) zit je op een koopprijs van rond de 1 ton denk ik bij 30% belastingaftrek. Voor 1 ton kan je niet dat huis wat je huurt kopen denk ik.

Bastet

Bastet

06-12-2008 om 17:09

Hier ook

Ruim 600 euro,de rest wordt betaald door de woningbouw.Best leuk huis,leuke buurt,ik blijf waar ik zit..)
Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

07-12-2008 om 02:22

Nee

Niet met aanvullende vaste lasten. Ik heb het alleen over de huur. Het is zo rond de 550 euro per maand. Zeg 200 euro erbij voor gas, water en verzekeringen. Voor 750 euro ben ik dus klaar.
Het mooie van huren vind ik ook dat bepaalde klussen zonder arbeidsloon worden uitgevoerd. Stel dat ik een dakraam wil hebben dan kost het ons het raam en niet het loon van de mannen. We hebben dit jaar een verwarmingsketel gekregen en een warm water ketel. Honderden euro's, maar niet van ons.

Karin K.

Karin K.

07-12-2008 om 07:27

Kaaskopje ea

Ja als ik voor dat bedrag kon huren zouden wij ook niet gaan kopen. Maar helaas komen wij alleen in aanmerking voor de vrije vestiging en bij de sociale huurwoningen voor appartementen. Een appartement willen we niet dus dan blijft er over een eensgezinswoning van meer dan €900,00. Ja en dan ga je toch wel even nadenken wat dan het verstandigst is voor de toekomst.

Even zo....

Even zo....

07-12-2008 om 09:57

Tja...

Ik heb 8 jaar in een koophuis gewoond. Dat kostte me bruto 575 euro per maand aan rente. De belastingaftrek hebben we gebruikt voor onderhoud (hebben we eigenlijk niet gehad, we hebben het huis zelf geschilderd) en premiebetalingen. Onlangs hebben we ons huis met 40.000 euro winst verkocht (en toen waren de grote prijsstijgingen al geweest). We hebben er nooit iets aan verbouwd ofzo. Dus eigenlijk hebben we zo goed als gratis gewoond. Stel dat ik daar was blijven wonen, dan waren mijn woonlasten nog 20 jaar gelijk gebleven. Met wat spaargeld, de belastingaftrek over 8 jaar én een fijne lage rente wonen we wederom voor 600 euro netto in een groot, nieuw, vrijstaand huis met enorm grote tuin. Nee, huizen in onze omgeving zijn niet spotgoedkoop, onze tweekapper is verkocht voor 257.000 euro.

Tirza G.

Tirza G.

07-12-2008 om 12:52

Wachten

Gewoon een kwestie van wachten dames. De huizenprijzen gaan heus wel zakken met de op handen zijnde crisis.

Tirza

Mamasan

Mamasan

07-12-2008 om 14:25

Niet spotgoedkoop?

Het is maar net waar je het mee vergelijkt. Een niet al te groot rijtjeshuis in een leuke buurt in Haarlem kost je ruim 4 ton. Een tweekapper in mijn bollendorp heb je toch ook zeker niet onder dat bedrag.

Even zo...

Even zo...

07-12-2008 om 15:54

En toch...

Ik woon (gelukkig) niet in de Randstad. Maar als ik op Funda kijk, zijn er best nog wel huizen te vinden onder de 3 ton. Maar ik hoef geen discussie over waar het het goedkoopste wonen is. En natuurlijk weet ik dat de huizen hier iets goedkoper zijn, maar het relaas blijft hetzelfde. Kopen heeft wel degelijk zin, zeker als je er meer dan vijf jaar blijft wonen. In deze omgeving konden wij beginnen met een 2-onder-één-kap, ergens anders in een kleine rijtjeswoning. En kochten toen een huis dat behoorlijk duur was voor onze portemonnee en we hebben maar iets winst gemaakt in vergelijking met de mensen waarvan wij ons huis kochten. Als je je huis ook ziet als investering, woon je gewoon gratis. Na mijn 65ste hoef ik geen hypotheek meer te betalen, huurders kunnen dan nog (hopelijk) 25 jaar steeds hogere huur gaan betalen...

Makelaarstaal?

Die tweekapper, waar jullie 't over hebben.... is dat niet eigenlijk gewoon een 2-onder-één-kap (en dus een half-kapper)? Klinkt wel heel wat meer zo!

erykah

Anna

Anna

07-12-2008 om 19:48

Hier te duur

Hoi,

Och ja, als ik kon kopen zou ik het zeker doen, maar ik wil heel graag in dit leuke dorp blijven wonen. Ik heb een leuke rijtjes woning, achtertuin zonder achterburen die 18 meter diep is, diepe voortuin en een huur van 370 euro. Kan ik hier écht niet voor kopen. We wonen in de randstad en het goedkoopste huis wat je hier kunt kopen kost iets van 4 ton (gewoon rijtjeshuis) tja, dan is de keuze heel snel gemaakt natuurlijk. Ik zou naar Almere kunnen verhuizen, maar daar heb ik helemaal geen vrienden/kennissen, en hier in het dorp wel, dus we blijven lekker, zeker met deze lage huur

Anna

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.