Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Paloma

Paloma

11-08-2020 om 12:38

Ice packs / flesjes voor of achter de ventilator?

Wat is handiger om te koelen: flesjes koud water/ ice packs voor of achter de ventilator?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluis

Pluis

11-08-2020 om 12:50

In de luchtstroom lijk mij

Ik weet niet wat voor nut het zou hebben om icepacks achter de ventilator te zetten, maar misschien ben ik gewoon te dom...?

ElenaH

ElenaH

11-08-2020 om 12:51

Voor

Tenzij de de ventilator zelf wilt verwennen met koelte ☺

Paloma

Paloma

11-08-2020 om 12:57

achter omdat

de ventilator van achter lucht aantrekt. Je zet toch ook in de avond de ventilator voor het open raam met de stroom naar binnen omdat dan de koelere lucht van buiten naar binnen komt?

Pirata

Pirata

11-08-2020 om 13:02

Sowieso

Sowieso heeft het her en der neerzetten van bevroren waterflessen een licht koelende werking op de ruimte, ook zonder ventilator.
Ergens de tip gelezen dat als je een lepeltje zout in het water oplost voor het bevriezen, dit ervoor zorgt dat het ijs -1,8 graden kouder wordt, wegens het lagere vriespunt van zout water.

ElenaH

ElenaH

11-08-2020 om 14:26

Paloma

'Je zet toch ook in de avond de ventilator voor het open raam met de stroom naar binnen omdat dan de koelere lucht van buiten naar binnen komt?'

Nee, omdat het weinig zinvol is om de buitenlucht te koelen.

Jezelf koelen

Af en toe haal ik een koelelement uit de vriezer, met een washandje tussen mijn shirt koelt ook lekker even af.
We hebben hier ook permanent ijsblokjes in het water.

Paloma

Paloma

11-08-2020 om 14:38

ElenaH

Joh? ja maar het gaat dus om de luchtsstroom: het aanttrekken van koele lucht, in de avond doe je dat door de ventilator voor het raam te zetten (niet om de ventilator te verwennen dus) , overdag zou je dat kunnen doen door een icepack achter de ventilator te zetten.

ElenaH

ElenaH

11-08-2020 om 14:41

Paloma

De wieken van de ventilator leveren wrijving op. Wrijving is warmte. Door het ijs achter de ventilator te plaatsen, voeg je warmte toe aan de koude lucht. Dat is toch minder effectief?

ElenaH

ElenaH

11-08-2020 om 14:43

Enne

'maar het gaat dus om de luchtsstroom: het aanttrekken van koele lucht, in de avond doe je dat door de ventilator voor het raam te zetten '

Wel eens geprobeerd om de ventilator achter het raam te zetten? Buiten? Dat zou vanuit koeling logischer zijn. Maar ja, die dingen zweven niet in de lucht.

Paloma

Paloma

11-08-2020 om 15:37

ElenaH

de wieken van de ventilator wekken warmte op ja, maar dat doen ze ook als je de icepack voor de ventilator plaatst net zo goed als achter. Er is dus sowieso een koelteverlies. De warmte van de ventilator zal de koelte van het icepack voor de ventilator evengoed beìnvloeden.
dus hoezo `Door het ijs achter de ventilator te plaatsen, voeg je warmte toe aan de koude lucht. ` Je voegt koelte toe aan warme lucht.

Paloma

Paloma

11-08-2020 om 15:37

AnneJ

ja doe ik ook hoor

Koelte bestaat nie

Warmte wel.

Warmte = energie.
Koelte = ‘minder energie’ .

Je kunt geen koelte toevoegen. Wel warmte afvoeren .....

Hoe werkt een ventilator? Als het warm is zweet je. Het verdampen vh zweet op je huid kost energie ( warmte) die uit jouw lichaam levert. Daardoor koel je af. (

In lucht past maar een beperkte Hoeveelheid waterdamp. Zit de lucht ‘vol’ met water ( er past niks meer bij, hoge luchtvochtigheid) dan kan je zweet niet meer verdampen. Jij bent plakkerig, en je koelt niet af. De ventilator brengt een luchtstroom op gang, waardoor het luchtlaagje om jou heen ( dat langzamerhand Verzadigt raakt met je verdampte zweet) wordt vervangen door drogere Lucht vsn elders in De ruimte . Je zweet kan weer verdampen, en jij koelt weer beter af.

Vergelijk: je stapt nat onder de douche vandaan en hebt t amper koud ( lucht in de badkamer is warm en vol water. Het water op je huid verdampt niet of nauwelijks. Dan stap je de gang op want je handdoek ligt nog in de slaapkamer. De lucht daar is koeler en minder vochtig. Het water op je huid verdampt opeens veel sneller. Jij merkt dat meteen want Je hebt t opeens ijskoud.......Daarom werkt een spuit met de plantensproeier op je blote huid s avonds in bed trouwens ook vreselijk goed.....

De ventilator werkt dus vooral wegens het op gang brengen van Luchtcirculatie. Maar als je koude luchtkwaliteit laten rondstruinen dan kun je natuurlijk prima een paar flessen bevroren water of iets dergelijks voor de ventilator zetten. Dan voer je een deel van de warmte van de lucht af naar het ijs ( wat natuurlijk gaat smelten) . Maar dan geldt nog steeds dat het circulatie effect van de lucht meer ‘doet’ dan dat beetje warmte wat wordt afgevoerd. De temperatuur in de kamer zal echt niet significant dalen door paar flessen water....

Pirata

Pirata

11-08-2020 om 16:44

Getest

Ik heb dit dus van der week al getest met 1 1,5 literfles bevroren water (geen zout, geen ventilator). Elders in de kamer was het 26 graden. Op een halve meter van de fles was het 24 graden.
Sindsdien staat er elke avond zo'n fles op mijn nachtkastje. Dan smoor ik toch ietsjes minder.

paloma

paloma

11-08-2020 om 16:49

okay

bedankt, sluit het topic maar fb

leuk Pirata

juist GEEN luchtcirculatie waardoor de koude lucht in jouw buurt bleef....dat kan natuurlijk ook.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.