Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2017 om 16:26

Ideeën voor hapjes of gerecht wat makkelijk vervoerd kan worden

Aanstaande zaterdag heb ik een familiedag. Een van de familieleden heeft bedacht dat we allemaal wat mee kunnen nemen. Dat wil ik wel, maar we moeten sowieso een deel met de trein en vervolgens met de auto. Drie personen zijn vegetarisch. Er wordt al soep gemaakt en quiche met vis (verdikkie, ik wilde ook quiche maken!). Ik zou ook hartige taartjes kunnen maken in een cupcakevorm, maar dat is misschien meer van hetzelfde naast de visquiche. Wat zou ik nog meer kunnen maken? Voor 11 personen.


Lente

Lente

27-02-2017 om 16:50

Wraps

Je kunt wraps op allerlei manieren beleggen. Met een blaadje sla ertussen blijven ze lang lekker. En ze stapelen makkelijk op in een bak.
Dan zou je een stapel vegetarisch kunnen maken en een stapel niet-vegetarisch.

couscoussalade in handige vershouddoos of gehaktballetjes evt in (pinda- of tomaten-)saus, laagjessalade of pastasalade, brownies als toetje, minikipspiesjes

Eeeehh....

Goed voor te bereiden en gemakkelijk mee te nemen???

Wraps met een vegetarische of vis vulling? Kun je in folie gerold gemakkelijk meenemen, en ter plekke in leuke stukjes snijden.

Pastasalade of Couscoussalade oid. In grote Tupperware bak meenemen, en ter plaatse overgooien in mooie schaal die je vast kunt lenen.

Paar stokbroden met lekker smeersels.

Assorti rauwkost met een paar lekkere dipsausjes.

Assorti fruit ( altijd lekker)

Ingrid

Aan originele plan vasthouden

In een groot gezelschap zijn er altijd wel mensen die alle vis resoluut afwijzen. Als de enige quiche er een met vis is, dan zou ik gewoon een quiche lorraine maken.

Of worstebroodjes en voor de sjiek twee soorten mosterd erbij. Dat is een robuust gerecht dat een treinreis zeker zompvrij en ongebutst doorstaat. Is ook een leuk projectje om samen met R. te maken, worstenbroodjes.

Zon

Zon

27-02-2017 om 18:41

quiche!

Als jij een quiche wilt maken, maak je toch een quiche? Lekker! Ik weet niet hoeveel mensen er komen en misschien is 1 quiche wel te weinig. Bovendien, zoals Kenfan schrijft, er zijn best veel mensen die niks moeten hebben van vis en dan biedt jij een alternatief.

Bladerdeeghapjes met spinazie en feta?
Kleine saucijzenbroodjes?
Stokbrood met Franse kaasjes en smeersels?
Spiesjes met cherry tomaatjes en mozzerellabolletjes?

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2017 om 18:52

Kenfan

Ja, er zijn ook mensen die niet van vis houden inderdaad. Ik ben dol op lekkerbekjes, kibbeling, gebakken kabeljauw en rauwe haring, maar gek genoeg niet zo van zalm en dat gaat het worden. Oudste zus houdt van geen enkel visgerecht.

De worstenbroodjes zijn interessant. Ik denk erover na.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2017 om 18:57

Fijn

Bladerdeeghapjes met spinazie en feta zijn lekker! Gaat ook op het lijstje waar ik uit ga kiezen. Net als de spiesjes. Gehaktballetjes en wraps ga ik ook over nadenken.

Ik ging wel héél erg inspiratieloos dit onderwerp in, met jullie hulp komt het goed.

Worstenbroodjes

Als je worstenbroodjes maakt, zou ik dit recept nemen:
https://www.ouders.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/saucijzenbroodjes-recept

(dat van madelieff2). Het is een recept voor saucijzenbroodjes, maar dat zegt volgens mij alleen iets over het deeg. Deze worstvulling is ook heerlijk in worstenbrooddeeg. Of zonder worstenbrooddeeg, gewoon recht uit de pan, het is gewoon erg lekker

Moet het toch iets anders worden, kun je vegetarische sushi maken. Vullen met komkommer, avocado of omelet.

Lente

Lente

27-02-2017 om 22:19

Wij hebben een makkelijker recept

Ik koop dan bij de Lidl cevapcici (vriezer). Dat zijn gekruide worstjes van gehakt.
Dan neem ik bladerdeeg uit de vriezer.
Ik neem een blad bladerdeeg, leg er een cevapcici worstje op. Zorg dat het bladerdeeg niet veel langer is dan het worstje. Eventueel stop je er een half worstje bij.
Klap het bladerdeeg dubbel en gebruik een vork om het deeg aan te drukken (mooi patroontje). Houd de uiteinden van het deeg open, niet dicht drukken!
Dit bak je in de oven op de temperatuur die het deeg aangeeft.
Klaar is je saucijzenbroodje.

De worstenbroodjes die meestal bedoeld worden, is croissantdeeg van de supermarkt (Aldi is prima) met daarin een stukje knakworst en wat mosterd. Ook weinig werk en altijd populair.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2017 om 22:40

Lente

Wat een idee! Ik ga voor ons zelf ook met jullie ideeën aan de slag.

Echte worstenbroodjes

Echte Brabantse worstenbroodjes is iets heel anders dan wat ik hierboven zie. T deeg bevat gesmolten boter en melk, dun uitrollen en dan half-om-half gehakt kruiden met nootmuskaat of foelie. Worstje rollen van het gehakt en dan in het deeg rollen. Naad naar beneden en met eigeel bestrijken. Veel werk. Gekocht bij een Brabantse bakker zijn ze ook heerlijk.

Ik zou ruilen met een gerecht van een familielid wat wel met de auto komt en vanalles zomaar achterin kan zetten. Of voor de tapas gaan; olijven, devils on horsback, kaboutermutsjes, Turks brood met yoghurt kruidendip. Kun je in een boodschappentas vervoeren. Niet alles hoeft zelf gemaakt te worden. Een gekocht succesnummer is vaak net zo populair. Wordt men op ideeën gebracht. Simpel, kunnen ze ook gaan halen. Hahaha

Kaaskopje

Kaaskopje

28-02-2017 om 00:45

Dorry

Ja, dat heb ik door (worstenbroodjes) Helaas slaat mijn vervoer Brabant over.

Een met auto doet de quiche/plaattaart. Een andere auto doet denk ik kaas, olijven e.d. en wijn, het stel waar we heen gaat heeft soep. Van de rest moet ik het nog horen.

Kaaskopje

Als je die spinazie-feta combi nou in een grote vorm maakt, heb je een quiche . Minder werk dan afzonderlijke flapjes.

Gehaktballetjes zijn ook wel makkelijk. Als je exotisch uit de hoek wil komen kan je een pakje gehaktkruiden bij de Turkse slager kopen. Zelf vind ik dat wel lekker, hoewel vaak wat aan de zoute kant.

Vraagje voor Lente: als je die saucijzendingen maakt op jouw manier, wordt het bladerdeeg dan niet zompig van het vet dat uit die gehaktdingen loopt?

Groeten,

Temet

overigens

Mocht je mijn Turkse kruiden-tip willen opvolgen: Turkse gehaktkruiden zijn vaak voor een kilo gehakt, niet voor een pond. Zie de verpakking (moet je wel een soort vinden met de gebruiksaanwijzing in meer talen dan alleen Turks )

Groeten,

Temet

Lente

Lente

28-02-2017 om 12:18

Temet

Goede vraag. Eigenlijk loopt er geen vet uit. Ik denk omdat de worstjes nog bevroren zijn als de broodjes in de oven gaan. Dat was ik vergeten erbij te zetten.
Het is al even geleden dat ik ze gemaakt heb.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-02-2017 om 14:49

Temet

Ik heb een flinke zak Ras el Hanout in de kast staan. Erg lekker door gehakt.

bieb63

bieb63

28-02-2017 om 21:29

wat ook errug lekker is: (ialtiaanse) tomaten plaattaart

Maak dat op een bakplaat, dan kun je dat zo meenemen met alufolie erover.

Smeer de bakplaat in met heel dun (olijf)olie. En leg hier ontdooide plakjes diepvriesbladerdeeg op. Zorg dat je ca 1,5 á 2 cm van de rand weg blijft en de plakjes met de randje een beetje aan elkaar plakt. Smeer het bladerdeeg als het op de bakplaat ligt in met wat pesto. Leg hier dakpansgewijs plakjes (lekkere) tomaat op. Bestrooi met pijnboompitten, oregano en/of tijm en wat peper en zout. Druppel er wat honing over en wat olijfolie. Zet de bakplaat in het midden van de oven en stel de temp en tijd in op de tijd/temp die nodig is voor het bladerdeeg (zie de diepvries verpakking). Koud ook zéér lekker.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-03-2017 om 01:42

Het wordt

iets kleins. De gehaktballetjes zie ik wel zitten en daarnaast nog paaseitjes of zo.

Bedankt voor de ideeën. Die waren zeker niet voor niets. De worstenbroodjes wil ik zeker een keer maken, die cevapcicibroodjes en de bladerdeeghapjes met spinazie en feta ook. Dochter is binnenkort jarig, leuk om dan te maken.

bieb

"Leg hier dakpansgewijs plakjes (lekkere) tomaat op."

Daar wringt de schoen een beetje. Het recept klinkt niet gek, maar lekkere tomaten zijn op dit moment nou niet bepaald ruim voorhanden. Meer een recept voor de zomer.

En ik herhaal nog maar weer eens mijn pleidooi tegen het ruimhartig gebruik van honing; maar dat terzijde.

Groeten,

Temet

Dakpansgewijs

Recept klinkt goed, maar het vooruitzicht met een bakplaat de trein in te moeten voor mij ook nog wel een onoverkomelijk wringpuntje zijn. Voordeel daarvan is dan weer wel dat met de bezettingsgraad van de meeste treinen schuiven die tomaten vanzelf dakpansgewijs schuiven, die hoef je er niet kunstig op te leggen.

Worstenbroodjes moet je zeker een keer doen, Kaaskopje als je de tijd hebt. Is wel bewerkelijk, maar vrij eenvoudig. Genoeglijk klusje voor een druilerige zondagmdddag. Deeg kan gewoon in je broodbakmachine, en ondertussen draai je met zijn tweeen wat worstpiemels. En dan is er nog rijstijd over om tussen de bedrijven door een kopje koffie of een borreltje te nemen.

bieb63

bieb63

01-03-2017 om 16:00

nou nou Temet

Lekkere tomaten zijn er zeker wel. Denk bijv. aan Tasty Tom. En bij de AH hebben ze ook Gustova?? of zoiets, mega lekker.

En wbt honing: Ik weet niet precies waar je heen wilt.. Honing bevat veel suiker, dus ja, vast niet mega gezond. Maar je hoeft ook niet een mega hoeveelheid over het gerecht te doen, is ook niet de bedoeling. En daarbij ging het toch niet over gezond? Zijn worstenbroodjes dat wel? Of de bladerdeeg in dit recept?? Of is er iets vreselijk mis met honing ten opzichte van een beetje suiker? Ik vat je reactie niet helemaal. Overigens kun je die honing ook gewoon weglaten.

Lente

Lente

01-03-2017 om 16:08

Ik zou dit met kleine tomaatjes doen (ongesneden)

Gesneden tomaat is zo nat. En die kleine tomaatjes gaan zo mooi rimpelen op zo'n taart.
Er bestaan lekkere snoeptomaatjes, zelfs in de winter.
Ik zou er denk ik wat kaas opleggen, voordat de pesto en de tomaatjes erop gaan.
Honing zou ik weglaten. Dat zou ik te zoet vinden.

Ava

Ava

01-03-2017 om 16:09

Bieb?

Ik heb zo'n recept met bladerdeeg met mosterd, pittige kaas (Gruyere) en (dakpansgewijs) dikke plakken tomaat. Heel lekker als borrelhap op een slome zomermiddag.

Alleen als ik het bladerdeeg op de bakplaat leg, wordt het nooit binnen 20 minuten gaar en verbrandt de topping. Hoe krijg je dat wel voor elkaar?

Kaplablokje

Kaplablokje

01-03-2017 om 16:32

Volgens mij

Houdt Temet gewoon niet zo van honing, of was het iemand anders die zich in een ander topic keerde tegen de gewoonte om honing over de geitenkaas te kieperen?

bieb63

bieb63

01-03-2017 om 16:53

Ava

Ja dat is altijd wat lastig. Ik zet het in de oven en hou het in de gaten. Zo lang mogelijk, zodat bladerdeeg aan de buitenkant niet te donker wordt. Maar resultaat is altijd goed.

Lente

Lente

01-03-2017 om 17:09

Je kunt bladerdeeg ook voorbakken

Eerst alleen deeg bakken, vooraf inprikken met vork om te voorkomen dat het te veel omhoog komt.
Als het zo ongeveer gaar is, maar nog niet kleurt, dan haal de plaat uit de oven, voegt de andere ingrediënten toe en bakt alles samen af.
Hele tomaatjes verbranden minder snel dan plakken tomaat.

Ava

Ava

01-03-2017 om 21:09

rijstvel-loempia en peulvruchten-groenten-salade.

Laatst, met een lang vlucht (10 uur) voor de boeg, wilde ik nog wat eten kopen (het was een vlucht zonder catering) en toen waren er salades te koop met fijn gesneden rode en witte kool, geroosterde groenten (rode ui, rode puntpaprika) en diverse bonen, rauwe taugé, gekookt ei, eventueel met gerookte zalm/forel, gebakken spek met gekookte sperziebonen, selderij en diverse peulvruchten (bruine, witte, kikkererwten ed). Verrassend lekkere combinatie met een wat zoete dressing op soya-basis. En lang houdbaar.

Ook erg lekker, wat bewerkelijker, zijn rijstvellen gevuld met handje sla, taugé, rauwkost, ed .. en gerookte kip/gerookte zalm/gekookte (of kort gebakken) garnalen. Erg lekker met een dip erbij (met soya en sesamzaadjes ed).. Als je de rijstvellen vochtig kan houden door ze in te wikkelen in een vochtige theedoek in een doos, kan je ze makkelijk een paar uur goed houden. Ze zijn altijd een hit, zeker als je met je handen moet eten. Het ziet er prachtig uit. Recepten genoeg op internet.. met verse producten (er zijn er ook waar je bepaalde ingrediënten moet koken maar er zijn er met rauwkostcombinaties).

over honing (en over bladerdeeg)

Inderdaad Kaplablokje, ik was ook degene die foeterde over de gewoonte om honing over geitenkaas te doen. Ik hou wel van honing trouwens, maar als het in hartige gerechten wordt gebruikt is men er meestal naar mijn smaak veel te gul mee. Het zou best lekker kunnen zijn (zelfs op geitenkaas), maar in de praktijk vind ik het dus eigenlijk altijd vies tegenvallen (want veel te zoet)

Wat bladerdeeg voorbakken betreft: dat kan ongetwijfeld wel op een bakplaat, maar probeer niet, wat ik ooit eens gedaan heb, de korst van een hartige taart in een hoge springvorm voor te bakken, dan vallen de randen in elkaar.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

02-03-2017 om 01:14

Ava

Kun je die rijstvellen dan ongefrituurd eten, is dat lekker?

Ava

Ava

02-03-2017 om 02:41

Rijstvellen

Die moet je niet frituren maar weken in water..

Even snel een voorbeeld gegoogled (diagonaal gelezen en niet gecontoleerd)
http://myfoodblog.nl/recipe/rijstvel-loempia-kip-garnalen/

En zo heb je heel veel combinaties... lekker!
Ideale "picknick" hap!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.