Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Iemand verstand van hypotheken

Hoi,
ik heb een vraag...
wij willen een ander huis kopen. doordat ons huis minder oplevert en we een hogere hypotheek hebben, zitten we na verkoop(als dat al lukt) met een schuld van 13.000 euro.
volgens de makelaar is dat de oorzaak dat we geen hoge hypotheek kunnen krijgen voor een nieuw huis. we kunnen nu 235.000 euro krijgen. zonder die schuld ongeveer 270.000 euro.
de schuld kan niet meegenomen worden in hypotheek i.v.m. dat ze niet veel meer hypotheek geven dan het huis waard is,dus het wordt een doorlopend krediet.

is dit juist?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zou kunnen kloppen denk ik

Dat banken niet staan te springen om een hogere hypotheek te geven dan het onderpand (= huis) waard is, dat zou natuurlijk heel best kunnen kloppen. Ik heb begrepen dat banken wat voorzichtiger zijn geworden, en verder is het natuurlijk ook wel logisch dat je niet veel meer geld uitleent dan waar je zekerheid (dat huis dus) voor hebt.

Als ik dit nou koppel aan je vorige posting, is het dan niet een mogelijkheid om die hele verhuizing even een jaar uit te stellen?

Groeten,

Temet

Klopt

Je kunt de schuld niet meenemen in je nieuwe hypotheek, althans: je kunt bij de bank niet meer lenen dan ...% van de executiewaarde. Het precieze percentage ben ik even kwijt.

Maar eigenlijk komt het er op neer dat je niet veel meer dan de aankoopprijs + bijkomende kosten kunt financieren.

Maar die 13.000 in de doorlopend krediet, dan kan nog wel het nodige gezeur opleveren. Zeker wanneer jij aan je top zit met je inkomen in combi met je hypo, dan is niet elke bank happig op geld dat je nog een keer wilt lenen... Wees daar alert op en ga een second opinion vragen bij een bank of een hypotheekadviseur, welke mogelijkheden er voor je zijn.

Wat de makelaar zegt, dat klopt dus. Je hebt een schuld dan, en daar houdt de hypotheekverstrekker rekening mee bij de aanvraag van een nieuwe hypotheek. Daardoor kun je minder lenen omdat ze dat dan een risico vinden.

Maar er zit volgens mij wel een addertje onder het gras: die schuld heb jij NA de verkoop. Dus na het ondertekenen van je hypotheek. Op het moment van toetsing bij BKR door de hypotheekverstrekker heb jij die schuld nog niet (ervan uitgaande dat jij je huis later verkoopt dan dat je het nieuwe koopt). Dan zou je dat wel kunnen omzeilen.

Maar wanneer je je woning eerder verkoopt dan je nieuwe hypotheek verstrekt wordt, dan nemen ze je schuld in de calculatie mee waardoor je minder kunt lenen.

Leg je oor vooral overal te luister, hier zullen anderen al vast een creatieve oplossing voor bedacht hebben!

Succes!

annemir

annemir

03-12-2008 om 10:13 Topicstarter

Duidelijk

hoi,
bedankt voor de duidelijke uitleg. het klopt dus toch.
ja, eerst kopen zou het probleem misschien omzeilen,maar dat durven we niet aan.
Ik heb de makelaar nu gevraagd of we hem uit de verkoop kunnen halen, heb nog geen antwoord gehad.

wel cru zeg. een foutje gemaakt, 10 jaar geleden. toen hebben we een te kleine flat gekocht, ik was snel zwanger van de tweede en binnen het jaar verkocht. daardoor kosten koper snel kwijt en hebben we nu een hogere hypotheek.
echt cru dus dat we nu niet eens wegkunnen door die 13.000 euro,bah

Renske B.

Renske B.

04-12-2008 om 14:15

Klopt inderdaad

Wat je hypotheek adviseur zegt klopt inderdaad. Ik heb jarenlang gewerkt op een adviesbureau en wat wij altijd adviseerden is om de schuld zo klein mogelijk te maken of geheel af te lossen, in ieder geval tot de nieuwe hypotheek rond is (is makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het).
Als je toch geen haast hebt met verkopen zou je alvast kunnen proberen om de hogere lasten die je in je "nieuwe" huis zou gaan krijgen nu alvast apart te zetten op een spaarrekening. Zo wen je alvast aan de hogere lasten en ondertussen spaar je voor een (gedeeltelijke) aflossing van je schuld.

Er is me 1 ding nog niet duidelijk in je verhaal. Je schrijft dat je 9 jaar geleden in dit appartement bent komen wonen, in die tijd zijn de huizenprijzen fors gestegen, dan zou je toch juist een overwaarde moeten hebben in plaats van een restschuld?

Misschien zou je ook eens kunnen gaan praten met een andere hypotheekadviseur, om te kijken of er nog andere mogelijkheden zijn.

Groetjes, Renske

annemir

annemir

04-12-2008 om 18:49 Topicstarter

Renske

Nou,
10 jaar geleden kocht ik een flat omdat we dachten dat we het bij een kindje zouden houden, al heel snel besloten dat we toch een kindje wilde en ik was zwanger. na een jaar weer verhuisd. dan heb je al je kosten koper gemaakt. nieuwe, deze flat dus gekocht.
in die tijd al veel te duur, maar zo ging het hier in haarlem. je moest bij wijze van spreken bieden voordat je het gezien had. de hypotheek hier is dus hoger dan het huis waard is. helaas na 9 jaar niet gestegen.

Ik kan geen geld apart zetten. de servicekosten hier zijn zo hoog dat ik netto net zo veel kwijt zou zijn aan een eensgezinswoning...

het is 13.000 euro dat kan ik helaas niet zomaar oplossen

Renske B.

Renske B.

05-12-2008 om 11:11

Annemir

Wouw, een flat in Haarlem die de afgelopen 9 jaar niet of nauwelijks in waarde is gestegen, dat kan toch haast niet waar zijn?
Ik begrijp dat 13.000 euro een heel bedrag is wat je niet zomaar hebt, maar iedere 1.000 euro die je kunt sparen of op een andere manier aflossen scheelt al.

Je schrijft dat je niet kunt sparen omdat de servicekosten zo hoog zijn dan je netto-hypotheek van de eengezinswoning. Realiseer je je dan wel dat in je servicekosten vaak de opstalverzekering, waterverbruik, onderhoud en soms ook verwarming erbij inzitten? Bij een eengezinswoning komt dat er nog eens extra bij. Als je nu al niets kunt sparen, hoe wil je dat dan gaan opbrengen? En dan heb ik het nog niet eens over de kosten dat verhuizen met zicht meebrengt.

Ik denk dat je realistisch moet zijn en beter een paar jaar af kunt wachten en toch wat proberen te sparen. Wie weet zakken de huizenprijzen nog wel verder en wordt jouw toekomstige huis ook steeds goedkoper en dus wel haalbaar. Maar ja, ik lees ook weer in je andere draadje dat je veel te klein woont met 3 kinderen dus je wilt het liefst zo snel mogelijk groter gaan wonen.

Moeilijk hè, zulke beslissingen, je twijfelt altijd of je het wel goed doet en je kunt altijd pas achteraf zeggen of je wel of niet de goede beslissing hebt genomen.

Groetjes, Renske

annemir

annemir

05-12-2008 om 21:18 Topicstarter

Renske

Hoi,
we sparen wel hoor. ik bedoelde eigenlijk omdat iemand had gezegd dat we nu het verschil weg kunnen leggen,maar er is nauwelijks verschil.

we sparen, maar 13.000 euro is veel geld,hahahaha.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.