Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

huismus

huismus

30-11-2008 om 22:26

Ik word thuisblijfmoeder

De kogel is door de kerk: vanaf 1 januari word ik thuisblijfmoeder.
Ik heb drie kinderen, van vier, twee en vier maanden. Als ik nu een vrije dag heb, breng ik die grotendeels door met aanlummelen. Nou ja, aanlummelen gaat natuurlijk nauwelijks met drie kinderen, maar ik kan aan het einde van de dag niet vertellen wat ik nou eigenlijk gedaan heb.
Ik ben bang dat ik straks in totale lethargie zal verzinken.
Daarom mijn vraag aan alle thuisblijfmoeders: hoe besteden jullie je dag/week op een nuttige, zinvolle, aangename manier?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamasan

Mamasan

01-12-2008 om 09:21

Waarom?

Als je bang bent dat je in totale lethargie verzinkt, waarom begin je er dan aan?

Ritme

Ik denk dat ritme veel belangrijker wordt. Als dat niet meer wordt opgelegd door je werk zul je zelf een weekritme moeten creeeren. Voorspelbaarheid geeft niet alleen kinderen de rust en de veilige begrensde ruimte om zich vrij te kunnen ontwikkelen. Ook volwassenen gedijen over het algemeen goed bij enige regelmaat. Daardoor hoef je niet te denken " Wat ga ik doen?" maar kun je meteen beginnen!
Ik heb veel gehad aan zweefboeken over het moederschap, gehaald bij de bieb. Zoals "De geboorte van moeder en kind" van Riek Boswijk-Hummel (uit mijn hoofd). Maar er zijn er meer. Ik had ook een antroposofisch boek waarin staat dat je de hele dag moet zingen ...ook een goeie tip!

Lekker een projectje ervan maken, veel succes!

Huismus

Met drie van zulke kleine kinderen doe je precies wat jouw oppas of kdv-leidster tot nu toe betaald deed. Daarnaast doe je misschien nog wat huishoudelijke zaken en kook je wellicht. Ja, dan is je dag voorbij. Ik denk dat je van het idee moet afstappen dat je vanalles gedaan krijgt op een dag. Je persoonlijke voldoening zul je dan misschien kunnen halen uit andere zaken (studie, vrijwilligerswerk of betaald werk 's avonds/weekend, hobby).

2 tips

Nog wat nabranders:

probeer ergens midden op de dag een rustmoment te creeren. Een moment waarop de oudere kinderen iets voor zichzelf moeten doen, of iig niet kunnen rekenen op je volle aandacht. Zodat jij even bij kunt komen, een kwartiertje op de bank of zo.

Verder wat Silone zegt, iets voor jezelf in de avonduren is ook erg belangrijk. Anders krijg je dat lege gevoel.

Nina

Nina

01-12-2008 om 12:09

En hoe voorkom je dat lege gevoel

Ik ben al 11 jaar (medisch gedwongen, maar ongewenst) fulltime moeder en ik vind het een verschrikking.
Ik wil niet alleen maar moeder zijn, maar ben het dus wel. De kinderen zijn al groter, hoeven niet meer naar school gebracht, maar ik heb het nooit helemaal prettig gevonden om alleen maar met kinderdingen bezig te zijn.
Avondaktiviteiten zijn voor mij lastig om te organiseren, omdat ik een partner heb ik de volcontinudiensten.
Hoe voorkomen jullie dat lege gevoel?

Nina

Er is een hoop te doen, nu begrijp ik dat je medische beperkingen hebt, maar ook binnen je mogelijkheden is er vast wat te vinden.

Twee dingen kwamen bij mij op
1) Amnesty International. Je kan binnen die club op verschillende manieren en meer of minder intensief actief zijn. Van het draaien van een landengroep tot het regelmatig schrijven van brieven aan/voor politieke gevangenen

2) In veel plaatsen worden vrijwilligers gevraagd om les te geven aan/Nederlands te spreken met buitenlanders. Vooral die laatste variant (Samenspraak heet dat geloof ik) kan je prima zelf indelen.

Dit zijn vziw toevallig alletwee dingen waarbij je niet aan een vaste avond in de week hoeft vast te zitten. Buurthuiswerk (waar die taalactiviteiten voor buitenlanders vaak onder vallen) vraagt sowieso vaak vrijwilligers voor overdag.

Succes met zoeken

Temet

huismus

huismus

01-12-2008 om 20:38

Waarom thuisblijfmoeder

Mijn man heeft sinds kort een andere baan, waardoor de volledige zorg voor de kinderen op mijn schouders is komen te liggen. (Dit overigens in goed overleg, dus dit is geen punt van discussie. Het is zoals het is.)

In de praktijk blijkt het niet haalbaar om daarnaast fulltime te blijven werken. Ben nu vanaf vijf uur aan het rennen geweest om alles naar huis, gevoed, gewassen en voorgelezen in bed te krijgen. Dit is niet 'een ontspannen samenzijn met de kinderen', zeg maar.

Minder dagen werken is vanuit de werkgever gezien niet mogelijk.

Mijn vraag is dus, hoe ga ik voldoening halen uit mijn nieuwe leven. Hoe ga ik ervoor zorgen dat het 'zorgen voor' ook voor mij leuk wordt.

Samengevat

Mijn tips nog even op een rijtje:
- zorg voor regelmaat in de week. Vaste dingen op vaste dagen, dat geeft iedereen houvast.
- neem een pauze midden op de dag, leer de kinderen een routine aan dat ze dan even zichzelf moeten vermaken.
- ga iets doen in de avonduren of op een ochtend in het weekend voor jezelf. Het maakt niet uit wat, als het maar voor en van jouzelf is.
- ik weet niet hoe het huishoudboekje eruit ziet maar overweeg om een hulp te nemen of te houden. Als je altijd thuis bent is het belangrijker dat je je er lekker voelt.
- laatste tip: zoek wat zweefboeken over moederschap. Daar kunnen leuke dingen in staan!

Thuiswerkmoeders

Even een vraagje. Wat doe je nu op je werk?
Ik ben zelf een thuiswerkmoeder. Er zijn heel veel mogelijkheden om thuis zijn voor de kinderen te combineren met thuiswerk. En dan heb ik het niet over kerstkaarten inpakken, maar over uitdagende en bevredigende jobs. Meestal werk als freelancer of zelfstandig ondernemer. Wellicht is er met jouw achtergrond en jouw interesses ook wat mogelijk?
Ik vind het zelf erg leuk om een eigen bedrijf te hebben vanuit thuis. Wel druk en soms ook erg moeilijk te combineren, maar die lethargie, die zie je hier niet.
Zou je nu echt niets kunnen bedenken en je super vervelen dan is wellicht een lekkere spannende relatie buitenshuis een idee.... (just kidding). Wel een luxe probleem zeg. Er zijn heel veel mensen (mannen én vrouwen) die een moord zouden doen om lekker thuis te kunnen blijven voor de kids. Veel vrije tijd heb je dan trouwens volgens mij niet. Zeker niet met 3 kids.
Veel succes
Groetjes Eef

Parttime werken

Zoals Tina al zegt is het een hele stap van fulltime werken naar thuisblijfmoeder worden. En als je daar dan ook nog eens tegen op ziet, of er eigenlijk geen zin in hebt... Lijkt me erg zwaar. Kun je dan niet op zoek naar een parttime baan? Dat je huidige werkgever niet meewerkt wil niet zeggen dat je niet parttime kunt werken, maar dan zul je wel een andere baan moeten gaan zoeken.
Ik ben (zelfverkozen en dus gewenst) thuisblijfmoeder maar ik heb geen "leeg gevoel" omdat ik er geen studie of iets dergelijks bij doe. Ik zorg voor mijn kinderen, en daar haal ik voldoening uit, dat is voor mij leuk. Maar als je dat niet ziet zitten zou ik het gewoon niet doen.
Suc6 in ieder geval.

Inderdaad

Zorg dat je je ontspanning blijft houden. Probeer een avond in de week iets te gaan doen. Ik zit bijvoorbeeld bij een dweilbandje waar we in de weekenden ook wel eens mee uit gaan. Heerlijk is dat, dat is echt mijn ding.
Blijf niet hele dagen binnen. Vooral in de zomer, naar de kinderboerderij, naar de speeltuin. Ik woon in Brabant en heb een abonnement op de Efteling. Heerlijk wandelen daar en de kids vinden het super.
En het belangrijkste, Geniet van alles!! Praat jezelf niet chagerijnig of de verveling in. Hou een positieve instelling. Wordt je het beu thuis, pak de fiets of auto en ga iets doen.
Succes! groetjes Lied.

m@

m@

02-12-2008 om 21:44

Tijd tekort

Ik ben sinds de zomer thuisblijfmoeder van 4 kids in de leeftijden 9-1 jaar. Hiervoor werkte ik als interimmanager gemiddeld 28 uur per week.

Het ging niet meer. Mijn man had ook een drukke baan met tevens avond nevenactiviteiten en we zaten in een constante staat van overspannenheid.

Ik moet zeggen dat ik nog steeds tijd te kort kom. 3 kids gaan naar school Die breng en haal ik. De jongste gaat nog wel 2 dagen naar het kdv. In die 2 dagen (totdat ik de andere kids uit school haal) doe ik veel huishoudelijk werk, maar ook leuke dingen. Keertje stadten ofzo, artikelen lezen, etc. Als de kleine man thuis is doe ik wat boodschappen en licht huishoudelijk werk. Als het weer het toelaat gaan we lekker naar de kinderboerderij o.i.d. In de winter wel eens naar een Ballorig. We verzorgen ook dagelijks de dieren buiten.

Ik zorg ook voor regelmaat. Ik eet nu veel gezonder en mijn kids ook (jippie...ik verlies langzaam aan gewicht!!!). Ik ga echt met de kleine aan tafel zitten en samen ontbijten en lunchen. Ik koop geen kant en klare roerbakgroenten meer. Koop wat in de aanbieding is en lekker is en schil/snij het in de loop van de dag. Ondertussen kijkt de kleine wel eens Teletubbies, maar staat ook RTL Z wel een uur per dag aan voor mijzelf. Niet dat ik voor de buis hang, maar ik hoor het wel als ik rondloop. Verder natuurlijk wat lezen en spelletjes met de kleine. En hij "helpt" ook mee in de keuken. Groenten wassen enzo.

En de ouderen? Die hebben zo hun sport en vrienden waar ze naartoe gebracht en gehaald moeten worden. Doe ik ook spelletjes mee enzo.

En de avonden? Die beginnen pas voor mij naar 21.00 uur als alles op bed ligt. Ik verkoop wat kleding via internet, google wat en lees ook veel filosofie enzo. Daarnaast moet ik voor mijn titel ook permanente educatiepunten halen. Dus daarvoor lees ik ook en heb ik af en toe cursus.

Ondanks dat ik gestudeerd heb en heftige banen heb gehad, mis ik het absoluut niet. Heerlijk zo. Ik geniet.

Groetjes,

M@

bambam

bambam

04-12-2008 om 09:26

Ik stop ook!

Zelfde situatie hier; van fulltime naar niets!
Met 2 kinderen (5 & 1) werd het opvang drama steeds groter, en ik heb er geen zin meer in.

Ook ik ben bang voor het grote zwarte gat en vraag mij af hoe tbm's hun dagen doorbrengen. Ok, ik ruim wat op en breng/haal mijn oudste naar/van school maar met een (net) 1-jarig kind kom je niet werkelijk aan iets toe.

Ik ga er overigens van uit dat ik wel weer aan de slag ga, dan voor 3 daagjes ofzo, maar eerst eens even een beetje uitrusten en nadenken over hoe verder te gaan.

Succes huismus

Ik ben gestopt

ok vanwege werk man, maar ook verhuisd. Heb tot nu toe nog tijd tekort, er moet nog ZOVEEL gebeuren.
bovendien klets ik nu even bij school (kind bijna 5) en creche (kind 3, nu 2 dagen vanaf januari 3), zodat ik nieuwe mensen leer kennen. Maar goed, dat is eens 10 minuutjes.
Nee ik verveel me niet, maar mis mijn werk wel. Ben wel op zoek naar parttime want ik vind het voor mezelf niet prettig om niet te werken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.