Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

lennest

lennest

05-08-2015 om 19:48

In de voorraad(kast)

wat hebben jullie in de voorrad(kast)? Ik kom er zo langzamerhand achter dat ik wel een heel uitgebreide voorraad heb.
Wat heb ik allemaal:
- rijst, pasta, couscous, aardappelen e.d.
- veel groenten, zowel vers als in de vriezer en ook aardig wat paprika's, courgette, komkommer, snack tomaatjes
- fruit, vers en in de vriezer
- vlees, kaas, kant en klare bouillon, restjes eten en brood in de vriezer
- kruiden, specerijen, uien, knoflook, meestal verse basilicum, munt, kervel e.d., suiker/zout
- spekjes, kookroom, allesbinder, tomatenpuree, kokosmelk, bloem, rozijnen en allerlei bakspullen, ook gedroogde gist
- sojasaus, azijn, olijfolie, wokolie e.d.
- ontbijtkoek, eierkoek, fruitbiscuits
Zoiets dus. Ik weet vooraf vaak niet wat ik ga koken/eten: hoe laat ben ik thuis, hoe moe ben ik, hoeveel zin heb ik om te koken, dat alles bepaalt in hoge mate wat ik ga koken. En dan vind ik het heel makkelijk om van alles in huis te hebben. Bovendien komen er nogal eens een keer vrienden van onze kinderen mee-eten, altijd fijn als je wat extra's in huis hebt.


Half a twin

Half a twin

05-08-2015 om 20:01

Nog veel meer

Koek, chips, chocolade, frisdrank, bier, wijn, koffie, thee, schoonmaakmiddelen (koop ik vaak in de aanbieding 3 voor de prijs van 2) wcpapier, keukenrol, zoet broodbeleg.Shampoo, tandpasta, dameshygiene, douchegel, moet ik nog doorgaan?
Hoef ik niet acuut boodschappen te halen als iets op is.
En inderdaad een extra eter of 2 is geen probleem.

Katniss

Katniss

05-08-2015 om 20:06

Och jee

Ik heb maar weinig op voorraad. Hooguit eens wanneer iets twee voor de prijs van een is, of een 5-pak tandpasta.

lennest

lennest

05-08-2015 om 20:13

Half a twin

oh ja, die voorraad ben ik nog vergeten! Ik heb ook zoiets staan

Nog meer

Eigenlijk heb ik voorraad van alles wat houdbaar is. Heerlijk. Een hele muur bijkeuken vol. Verder assorti vlees en vis / garnalen etc in de vriezer. En brood, ijs, ijsjes, frietjes, paar groentedingen, etc. Groente en fruit koop ik ook voor een hele week vers dus ook daar meestal genoeg op voorraad...

Ingrid

Simke

Simke

05-08-2015 om 22:42

Ik heb...

Ik heb een heel grote voorraadkast met vrijwel alles erin.... op 300 meter afstand en open van 7 tot 22 uur. In mijn eigen voorraadkast staat niet veel meer dan 'n pak couscous, wat bamisoep, passata en papadums, in de vriezer ijsjes en frituurwaar. Met een supermarkt zo dichtbij en omdat ik elke dag boodschappen doe, heb ik geen behoefte aan meer.

Carla

Carla

05-08-2015 om 22:52

Ik heb geen voorraadkast

Ik heb geen voorraadkast, wel een vriezer waarin vlees, groentes, brood, wraps, roti's enz zitten.
Verder gewoon in de ene keukenla crackers en snacks, een andere blikgroente/soep en verder is de koelkast gevuld met fruit, groente, beleg, sauzen.

Weinig voorraad.

Hoogstens een houdbare aanbieding zoals toiletpapier of doucheschuim. Ik woon vlak bij het centrum, voorraad is overbodig.

Katniss

Katniss

05-08-2015 om 23:49

Beetje off-topic

Ik kan me een draadje van jaren geleden herinneren waar het ook over voorraden ging. Toen was een van onze vaste forummers (waarvan ik niet weet of ze er nog is) vreselijk verbaasd dat niet iedereen 25 kilo aardappels en 10 kilo appels op voorraad heeft

Katniss

Ik weet dat ook nog, vaag. Was dat niet Albana?

Liz

Liz

06-08-2015 om 08:13

Te veel

Wij hebben,een kelder en te,veel voorraad, zoiets als van Lennest en Half,a twin.

Alleen een kleine,diepvries, maar die zit dan,ook,overvol.

Ben de laatste tijd aan het proberen voorraad op te maken, want ik moet anders toch regelmatig,dingen weggooien ivm,over de datum (echt niet meer,goed, of de huisgenoten eten het niet meer).

Overigens zijn dat ook soms weer "rare" dingen die we sowieso niet vaak eten, kerstpakketdingen of zo.

En koop inderdaad soms meer van iets als het in de,aanbieding is.

Bij helemaal geen voorraad kan ik me niets voorstellen. Maar ook niet bij elke,dag boodschappen doen . (maar dat zegt meer over mij..., niet onaardig bedoeld).

Half a twin

Half a twin

06-08-2015 om 08:15

Simke

Mijn super is ook maar 300 meter verderop met heel ruime openingstijden en toch heb ik dingen thuis op voorraad. Als ik sta te koken en mijn net opengeknipte pakje kookroom valt om en loopt leeg (met een beetje geluk in de gootsteen en niet langs de kastjes op dw vloer) wil ik een nieuwe bij de hand hebben en voldoende keukenrol om de zooi op te ruimen.
Bezoek dat onverwacht langskomt wil ik koffie aan kunnen bieden zonder eerst naar de super te hoeven (koffie drinken wij zelf nauwelijks). Dus heb ik voorraad in huis.

Half a twin

Half a twin

06-08-2015 om 08:24

Basis

Mijn voorraad is een vaste basis, dat is er altijd. 2 zakken macaroni, 2 zakken rijst maar ook niet meer dan dat. Nieuwe zakken gaan achter de eerder aangeachafte zakken (fifo vullen zeg maar)
Ik weet precies wat er is en zit nooit met dingen die over de datum zijn.

Heel af en toe heb ik iets dat niet opgaat. Bij de ombouw van C1000 naar Jumbo kon je zegels sparen voor pakketten, keurig gedaan om die fles Robijn black gratis te hebben maar dan zitten er ook dingen in die hier niet gegeten worden en dat gaat dan over de datum. Een zakje texmex kruiden of zo.

Hier ook fifo.

En net als half a twin....ik wil niet naar de winkel hoeven te rennen als ik 1 ingredientje mis. Of idd iets laat vallen of zo.

En kan me idd niks voorstellen bij onverwacht bezoek & niks in huis hebben. dan wil ik ook niet naar de winkel hoeven.

Ik snap wel dat je de ruimte moet hebben....als je in een klein appartementen oid woont is het vast lastiger.

Overigens heb ik het 'anders eet ik alles meteen op' argument nog niet gehoord....lol! Herinner me van eerdere draadjes dat dat een ( voor mij onbegrijpelijke) reden was om geen koek, snoepgoed, chocola
, chips of nootjes op voorraad te hebben...

Ingrid ( hoewel we misschien 1, max 2 keer per week aardappelen eten heb ik toch meestal een 10 kg zak van de groenteboer in de garage liggen. Gewoon. Voorraad. Bij garage- temperaturen blijven aardappels weken, zo niet maanden prima. Alleen in de winter als het hard vriest ben ik voorzichtiger qua voorraad....en leg ik ze binnen)

Hortensia

Hortensia

06-08-2015 om 09:05

voorraad

Ik heb een vriezer en een bijkeuken. En ik leg voorraad aan van dingen die ik gebruik en afgeprijsd zijn, zoals hamster-aanbiedingen. Tot voor kort kwam ik ook vaak in Duitsland, waar ik veel goedkoper speltmeel kocht.
Tip: bewaar alles in goed afgesloten kratten of zo! Ook gesloten verpakkingen! Mijn volledige voorraad is vorig jaar aangevallen door meelmotten, ik heb alles weg kunnen gooien, een geweldige strop was dat!

Wat ik heb: één of twee blikjes pitloze zwarte olijven, maïskorrels, augurken, vis, om even snel een salade in elkaar te kunnen draaien. Dit is eigenlijk nooit in de aanbieding, dus daar heb ik niet veel van.

Verder meel uit de aanbieding, laatst bij De Tuinen boekweitmeel in de aanbieding! Ik verdraag spelt, boekweit en zo beter dan gewoon meel in bijv. brood en pannenkoeken, vandaar dat ik meteen flink heb ingeslagen want het is best duur.

Ik gebruik nooit "pakjes en zakjes" maar maak alles zelf. Daarom heb ik ook een krat vol kruiden en specerijen. Waar ik woon is geen turk of toko, dus ik moet voorraad hebben. Aan kleine potjes heb ik weinig, het vliegt er doorheen. Met name peper, maar ook koriander en komijn heb ik in grotere zakken, toevallig heb ik net vorige week de voorraad weer aangevuld toen ik in "de grote stad" was.

Die grotere zakken zijn veel voordeliger dan de kleine potjes die de supermarkt verkoopt. Ook zaken als klapper, trassie, palmsuiker en zo heb ik toen aangevuld, altijd lekker als ik weer eens Indisch kook

Spullen als pasta, rijst e.d. heb ik niet ruim op voorraad. Ik woon 1/2 km van het centrum en we hebben 4 supermarkten binnen een straal van zo'n 100 meter. Als het op is, kan ik het zo kopen en de lowbudgetmerken die ik dan koop zijn altijd goedkoper dan een A-merk in de bonus Zonde van de ruimte om daar voorraad van te hebben. Idem dito voor brood. In geval van nood heb ik altijd wel een broodbakmixje in voorraad en anders haal ik het gewoon vers. Mijn voorraad is vooral voor scherpe aanbiedingen en tokospullen, en een bescheiden hoeveelheid spullen voor snelle salades.

Aardappels eten we zelden.

In de vriezer heb ik vooral maaltijden. Een tijdje geleden kon ik spotgoedkoop aan bloemkool komen, daar heb ik een paar curry's van gemaakt. Een grootverpakking vlees kan ik op een avond niet op (we hebben een tweepersoonshuishouden tegenwoordig) en de resten verwerk ik in een ovenschotel die ik weer in 2-3-4 porties kan invriezen. Ik verwacht ieder ogenblik een tomatentsunami, dan sla ik weer flink in voor basis pastasaus en -soep.
Die diepvries is voor eigen gebruik, maar zo af en toe schuif ik een uitwonend kind ook wat toe als de maand wel érg lang is

En verder heb ik sinds kort een leuke hoeveelheid bessenjam uit eigen tuin en binnenkort komt daar nog een voorraad bramenjam bij

Hortensia

Hortensia

06-08-2015 om 09:08

oh ja!

Weliswaar altijd voorradig in de supermarkt, maar ik heb ook altijd wat passata en tomatenblokjes in blik! De perfecte basis voor een snelle soep of pasta!

Half a twin.

Wat jij opnoemt is voor mij geen voorraad. Koffie, thee, suiker, koekje, rijst enz. dat zijn gewone boodschappen. Ik versta onder voorraad een kelder of schuur vol met aardappelen, kist appels, grote zakken rijst en houdbare melk. Enorme diepvries met een half varken van de boer.

In mijn koelkast ligt ook koksroom en boter en een flesje wijn. Vroeger had ik wel grote voorraden maar ik kon teveel weggooien of vond het zonde om een mooie lap vlees van de slager in de diepvries te doen. De kilo aanbieding shoarma van de supermarkt blief ik niet

Fruit haal ik per week vers, maar dat vind ik geen voorraad.

Simke

Simke

06-08-2015 om 09:47

Ruimte

Het grappige is dat we de ruimte wél hebben. We hebben een vrij groot huis (eigenlijk zijn het drie normale huizen aan elkaar) met nb direct aan de keuken een mega-garage, maar we hebben gewoon echt geen behoefte aan voorraad. Ik laat blijkbaar nooit dingen vallen, stoot niks om, het gebeurt maar heel zelden dat ik 'n kind naar de supermarkt moet sturen omdat ik iets vergeten ben of bijv de pijnboompitjes heb laten aanbranden...

We hebben zelf bijna nooit koek of snoep in huis, koffie en thee is er wel altijd en ik ben in 5 minuten heen en weer als ik iets moet halen (ik geef zelf de voorkeur aan vers boven verpakt, dus met name de Franse bakker verdient goed aan ons en onze visite ) Ivm parkeren, rijafstand en onregelmatige werktijden komt niemand onverwacht.

En binnenkort verhuizen we naar 'n huis nóg dichter bij 'n supermarkt (met nóg minder parkeergelegenheid), dus ik zie mezelf ook niet snel veranderen

Haha, leuk!

Wij gaan verhuizen naar een dorp zonder supermarkt. Dichtstbijzijnde is dan op 5 km afstand. Maar hebben wel een kelder van 5 bij 6 meter en een grote bijkeuken. Wil dus ook voorraad gaan aanleggen. Zag wel eens bij iemand die het heel georganiseerd had en van die strips op de stelling had waar iets moet liggen. Zodat als het vakje leeg is je ook weet wat je nieuw moet halen.
Hoe doen jullie dat of ligt het gewoon wat door elkaar of is het netjes gesorteerd in een rek?

tonny

tonny

06-08-2015 om 10:05

bescheiden

Onze gezinstijd is geschiedenis, en samen is het leven stukken overzichtelijker. Als het hele gezelschap komt eten (eens per maand ongeveer), of als de ukkies komen logeren, dan doe ik uitgebreid inkopen. Supermarkt is vlakbij.

Bloem, pasta, pastasaus, pakjes soep, cakemix, dat soort dingen liggen in onze voorraadkast.
in de meterkast een paar flessen/pakken fris en water.
In de kleine diepvriezer wat brood, ijs, friet en bladerdeegplakjes.
En een hele la ingevroren moedermelk voor onze couveuse- kleindochter

Noet

Noet

06-08-2015 om 10:11

geen

ik heb voorraad voor het menu van die week, en dat is het dan ook wel. Ik heb wat brood en kliekjes in de vriezer liggen.
Ik heb ooit wel een voorraad gehad, maar dat blijkt toch niet te werken voor mij.

dingen als kookroom wordt zeker niet wekelijks / maandelijks gebruikt, dus geen reden om op voorraad te houden.

Koffie: er is 1 pot oploskoffie en daar doe ik een jaar of langer mee. Onverwacht bezoek ken ik ook niet, daar heb ik geen tijd voor. En het meeste bezoek woont ver weg. Het onverwachte bezoek dat wel komt drinkt thee net als ik zelf.

Ik woon naast een supermarkt en in de wijk ook winkels die tot 24;00 open zijn.

Limi

Limi

06-08-2015 om 10:56

niet veel voorraad

De 'voorraad' bestaat uit dingen die we eens extra hebben meegenomen. Mijn man doet dat wel eens. Bij mij komt dat vooral door 3 halen, 2 betalen en zo. Alleen op zaterdag halen we voor 2 dagen boodschappen, anders per dag. Ik zorg dat alles wat we gebruiken er nog is, maar dan 1 verpakking ervan en niet 5.
Er komen weinig onverwachte bezoekers en we hebben daar meestal ook geen koekjes of zo voor. Laatst was de koffiemelk niet goed meer en ik weet niet wat ze toen gedaan hebben. Maar ja, we hebben ook nog ander drinken, dus als je alleen maar koffie met melk lust en er is geen melk, dan kun je water, thee, of limonade drinken. Er gaat niemand voor naar de supermarkt. Suiker en zout is net zoiets dat ik dus nooit gebruik en ook niet weet of het er nog is. Als ik dat ergens voor nodig heb, dan kijk ik of voordat ik naar de winkel ga, of als ik in de winkel ben en ik weet het niet, koop ik bij (bij kleine verpakkingen), of verander ik het plan (bij dingen die we vrijwel nooit gebruiken).
Dingen die we echt gebruiken zijn zelden 'acuut' op. Als ze bijna op zijn gaan ze op het lijstje. Bijvoorbeeld als de keukenrol op is en ik zet de laatste op de houder, dan zet ik het op het boodschappenlijstje.

Half a twin

Half a twin

06-08-2015 om 10:57

verdiepte trapkast met stelling

Onder mijn trap is een kast die dieper is dan de begane grond, de bergruimte reikt tot onder de gang. Tegen een muur (de hoogste rechte) staat een stelling waarvan 4 planken voor de voorraad zijn. Ik weetprecies wat waar staat en zie dus zo wat er op het boodschappenlijstje moet. De afspraak met gezinsleden is ook dat als zij iets pakken uit de voorraad, ze op het lijstje noteren dat dat nieuw gehaald moet worden.
Pak hagelslag gepakt en niet genoteerd is eigen schuld dikke bult, dan komt er geen nieuwe tot we misgrijpen. Werkt hartstikke goed, vooral bij de kinderen met eigen voorkeuren.

Net terug van vakantie en zelfs op de camping in Frankrijk leg ik een bescheiden voorraad aan. 1 krat met deksel waar we houdbare dingen in bewaren. Als de jam bijna op is neem ik alvast een nieuwe mee als we toch boodschappen doen, daar heb ik echt geen winkel om de hoek om snel even wat te halen.

Hortensia

Hortensia

06-08-2015 om 11:04

Koekjes en koffiemelk

Koekjes eten we niet, en heb ik ook niet in voorraad. Voor geplande visite koop ik liever een klein zakje roomboterallerhande of ik bak zelf iets en wie niet gepland komt weet dat er geen koek is, maar gelukkig hebben we geen koek nodig om het gezellig te maken

Suiker en zout bederven niet. Ik heb een pot en koop nieuwe als de pot bijna leeg is. Toevallig was vorige week de zout op. Die heb ik tijdens mijn verhuizing begin 2012 gekocht, kun je nagaan! Suiker doe ik ook maanden mee.
Ook koffie (bonen) heb ik in een pot, als de bodem in zicht komt koop ik nieuwe, behalve een paar maanden geleden toen de buurtsuper opeens bonen zeer goedkoop verkocht terwijl ze nog een tijdje houdbaar waren. Toen heb ik meteen vier pondspakken ingeslagen.

Koffiemelk is weer wat anders. Ik kocht vroeger goedkope pakken als er visite kwam, maar omdat we geen koffiemelk gebruiken staat zo'n aangebroken pak dan vervolgens te fermenteren in de koelkast en ben je alsnog duurkoop uit. Als er dan weer onverwacht visite kwam haalde ik een aangebroken pak bedorven melk uit de koelkast - daar was niemand blij mee natuurlijk.
Ik koop nu een voorraadje (enkele tientallen) melkcupjes. Die breek je per stuk aan, ze gaan maanden mee en zijn altijd handig om in voorraad te hebben. Zonder koek kun je leven maar een onverwacht binnenvallende koffie-met-melk-drinker wil toch graag een wolkje in de koffie

Hortensia

Hortensia

06-08-2015 om 11:10

Half a twin off topic

Ik heb ook zo'n kast, maar ik vind het zo onhandig ingedeeld met veel loze ruimte!
Ik gebruik hem niet voor de voorraad, daarvoor heb ik een bijkeuken, maar ik gebruik hem voor andere zaken (keukenapparatuur, keuken- en wc-papier, bakblikken, dat soort dingen). Maar wat een boel loze ruimte Helemaal achterin onder de trap staat namelijk net boven de vloer de watermeter dus in die hoek kan ik niks kwijt. Scheelt zoveel mogelijke opslagruimte!
Ik zoek dan ook handige indeeltips om zo'n onder-de-trap-1/2-meter-onder-vloerniveau-kast beter in te delen!

Limi

Limi

06-08-2015 om 12:21

Hortensia

Ik heb nu maar melkpoeder genomen, want die kuipjes bedierven voordat ze op waren. Blijkbaar krijgen we niet zoveel koffiemelkdrinkers. Of we hadden toevallig pech met die set kuipjes. Maar nu hoef ik er maaaaaanden niet aan te denken.

Melkpoeder

Op een gegeven moment wordt melkpoeder hard en droog en een brok uit een stuk. Hier hetzelfde. Van de zomer nog een keer een pak melkpoeder gehaald maar ik denk dat ik het maar opgeef. Er is hier gewoon geen melk. En als ik vooruit weet dat er melkdrinkers komen dan koop ik wel een paar kuipjes die inderdaad ook wel bederven.
Ook 'stickjes' melkpoeder worden hard en zijn niet meer uit het papier te krijgen of lossen slecht op.
Als er reclame is van wcpapier, afwasmiddel, waspoeder, tandenborstels, dan koop ik meerdere exemplaren. Vooral als het van mijn favoriete merken is.
Ik heb geen zin om elke week aan wcpapier te denken en het is een rustgevend idee dat je een paar favoriete grootverpakkingen achter de hand hebt.

Half a twin

Half a twin

06-08-2015 om 12:49

Hortensia

Toen wij in dit huis trokken was die trapkast ook onbruikbaar, door de watermeter o der het laagste gedeelte van de trap de groepenkast midden op de achterwand en de gasmeter tegen de keukenmuur. Huis stond er al 30 jaar, vorige bewoners hebben het zo gehouden. Wij hebben alles bin elkaar laten monteren en zo wandjes voorstellinkjes gecreëerd. Het is niet veel maar het werkt. Onder de gang staan spullen die we nooit nodig hebben maar wel willwn bewaren. De treinbaan van mijn man in dozen. Een doos overtollige keukeninventaris (we hebben van twee huishoudens een gemaakt) handig voor een kind dat op kamers gaat. Vooraan staan mijn vazen en een wijnrek.Als ik de stofzuiger eruit til kan ik er staan en alle planken om mij heen ordenen of schoonmaken. Het gourmetstel staat er, de koffiezetter voor feestjes. Knutselspullen van de kinderen enz.

Amare

Amare

06-08-2015 om 13:24

Vooral schoonmaakmiddelen

Ik heb weinig eten op voorraad. Een pak koffie, een fles karvam cevitan, een pak rijst, wat pastasaus. Misschien nog een vergeten blikje groente die toch niet gebruikt is. Wat aangebroken potjes kruiden. Maar niet genoeg om weken mee vooruit te kunnen.
Meer als limi zet ik de spullen op het boodschappenlijstje als die bijna op zijn.

Wat ik wel ruim voldoende heb, zijn spullen als shampoo, maandverband, wc-papier, tandpasta, allesreiniger. Aanbiedingen worden graag meegenomen.

ja wel t een en ander maar

geen kilo's aardappelen etc.
We hebben een grote inloopkast maar ik beperk de etenswaren zoveel mogelijk tot 2 planken. anders merk ik dat ik het overzicht kwijt ben en alsnog extra spullen haal.
Maaltijdpakjes,karvan,chocomel,koffie en koffiemelk staan er altijd omdat ik daarop misgrijpen vervelend vind.
Meel en bakprodukten om iets lekkers te maken,rijst, macaroni en andere deegsoorten, meestal overal 1 pak van.
En een hoge vriezer vol met ...van alles eigenlijk vlees,vis,pizza,brood,friet met snacks,ijs.

goh

weer wat geleerd, er bestaat houdbare koksroom! ik heb vaak de niet-houdbare in de koelkast staan voor oa spaghetti carbonara wat we graag eten als we weinig tijd hebben. ideaal dat ik gewoon ook een paar pakjes in de trapkast kan zetten, ik heb het net meteen gezocht, gevonden en gekocht.

die trapkast staat vol met veel spullen zoals hierboven ook al veel genoemd. Ik vind het fijn om nieuwe hagelslag te kunnen pakken als het pakje net op gaat halverwege mijn boterham. en om een voorraad pasta te hebben voor de saus die ik in de vriezer heb liggen. Of om 's ochtends toch thee/koffie te kunnen zetten als dan net blijkt dat de thee of koffie op is.
daarnaast is het ook fijn om goed gebruik te kunnen maken van aanbiedingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.