Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Inhalen op de snelweg

De regels zijn duidelijk, links inhalen en van te voren spiegelen en over de schouder kijken. Maar daar zit het hem nu, ik houd me aan de maximum snelheid en de autos die ik inhaal rijden daar dus nog onder. Ik hou keurig netjes rechts tot ik in kan halen maar soms.....dan zie ik in mijn spiegels autos flink harder rijden, als ik ga inhalen zullen ze op de rem.

Peiling

Inhalen terwijl een hardrijder achter je moet afremmen, is dat oke?
25 stemmen
32%
68%
0%

voor mijn eigen veiligheid doe ik dat niet. Als ik wil inhalen maar ik zie in mijn spiegel iemand er heel snel aankomen op de linkerbaan dan wacht ik wel even tot diegene erlangs is om daarna alsnog in te halen.

Stel dat die snelle jelle mij niet op tijd ziet of super irritant daarna gaat bumper kleven.

Nee natuurlijk is dat niet OK. Zo veroorzaak je bewust een gevaarlijke situatie.

tip: neem een lesje bij een rijschool als je onzeker raakt bij inhalen.
Zelf houd ik mij niet aan de maximale snelheid als ik wil inhalen; mijn doel is een langzame auto passeren, daarna ga ik weer terug naar de maximale of gewenste snelheid. 
kwestie van eerder de knipperlicht aan doen zodat anderen gewaarschuwd zijn dat je van plan bent om van baan te veranderen, soort van ritsen.

ja nee het is echt niet zo zwart wit toch? je bekijkt gewoon hoe het gaat en als degene die al links rijdt niet belachelijk gevaarlijk hard rijdt en er is ruimte dan mag jij toch gewoon gaan?
Kijk als het een idioot is dan heb je 'm toch liever voor je, dus dan laat je 'm wel voorgaan. 
gr Angela

Natuurlijk kan dat niet als die hardrijder zo hard rijdt dat jij voorziet dat hij op de rem moet. Dat is gevaarlijk. 

Dan wacht je toch tot die voorbij zijn en haal je dan in? Zo doe ik het altijd.  Waarom jezelf ervoor gooien? 


En met inhalen trap ik het gaspedaal ook wel wat harder in zodat ik snel weer naar rechts kan en zodat het niet ellenlang duurt voor ik een auto passeer. 

Bijtje82

Bijtje82

12-11-2022 om 22:49

Nee! Eerlijk? Dat is echt de grootste irritatie op de weg. Ik rij standaard zo'n  110+ op de teller, dat zijn 100 echte kms. Soms iets harder en soms 130 opnde momenten dat het mag.
Als zo iemand als jij ineens besluit om meestal vlak voor iemand naar links te komen, dan moet die persoon afremmen. 
Vaak hebben mensen op de rechterbaan een veel lagere snelheid dan die op de rechter. 
Als jij dan met 90 gaat inhalen 100 op jouw teller, terwijl ik met 130 aan kom rijden dan moet ik vol in de remmen. Achter jou aan sukkelen, en vervolgens toekijken hoe alles om ons heen dichtslibt. 
Als je dan eindelijk weer opzij gaat zit er een horde auto's achter mij die ik gewoon voel duwen, maar mijn autootje trekt niet zo makkelijk weer door naar de 130. Dat duurt een poos. Maar ik kruip zeker ook niet weer naar de rechterbaan, want dan zit ik daar minutenlang vast.

Één tip, leer jezelf aan dat je veel eerder naar links gaat. Anticipeer! Hou ruime afstand op je voorligger. Je kunt al ruim van te voren zien of je voorganger langzamer ID dan jij. Want anders kruip je niet zo snel dichterbij. Wacht niet tot de laatste 20m, maar ga al bij 50 meter inhalen. Dan kan achteropkomend verkeer al anticiperen op jou. 
Anders ben je echt een gevaar op de weg. 

Dit is een slecht topic voor mij.. dit brengt mijn ergste ik naar boven.. 😁 kan me hier heel erg over opwinden. 😈

Bijtje82 schreef op 12-11-2022 om 22:49:

Wacht niet tot de laatste 20m, maar ga al bij 50 meter inhalen.

maar dan zit jij toch ook nog steeds achter mij? En waar is dan t punt dat ik nog wel of niet meer naar links 'mag'?

Bijtje82 schreef op 12-11-2022 om 22:49:

Nee! Eerlijk? Dat is echt de grootste irritatie op de weg. Ik rij standaard zo'n 110+ op de teller, dat zijn 100 echte kms. Soms iets harder en soms 130 opnde momenten dat het mag.
Als zo iemand als jij ineens besluit om meestal vlak voor iemand naar links te komen, dan moet die persoon afremmen.
Vaak hebben mensen op de rechterbaan een veel lagere snelheid dan die op de rechter.
Als jij dan met 90 gaat inhalen 100 op jouw teller, terwijl ik met 130 aan kom rijden dan moet ik vol in de remmen. Achter jou aan sukkelen, en vervolgens toekijken hoe alles om ons heen dichtslibt.
Als je dan eindelijk weer opzij gaat zit er een horde auto's achter mij die ik gewoon voel duwen, maar mijn autootje trekt niet zo makkelijk weer door naar de 130. Dat duurt een poos. Maar ik kruip zeker ook niet weer naar de rechterbaan, want dan zit ik daar minutenlang vast.

Één tip, leer jezelf aan dat je veel eerder naar links gaat. Anticipeer! Hou ruime afstand op je voorligger. Je kunt al ruim van te voren zien of je voorganger langzamer ID dan jij. Want anders kruip je niet zo snel dichterbij. Wacht niet tot de laatste 20m, maar ga al bij 50 meter inhalen. Dan kan achteropkomend verkeer al anticiperen op jou.
Anders ben je echt een gevaar op de weg.

Dit is een slecht topic voor mij.. dit brengt mijn ergste ik naar boven.. 😁 kan me hier heel erg over opwinden. 😈

Er zit geen 10 km/h verschil in bij de kilometerteller. Bij ons is het rond de 5 km bij 100 km/h en 3 bij 50 km/h.

Of ik wel of niet naar links ga hangt af van hoe ver de andere auto nog weg is en hoe hard hij rijdt. En als het iemand is die erg aan het duwen is, dan ga ik ook niet harder dan de maximumsnelheid en heb ik ook niet zoveel haast met naar rechts gaan na het inhalen. Ik heb bij rijles geleerd dat je naar rechts mag als je het hele voertuig, wat je inhaalt, in je achteruitkijkspiegel kunt zien. Daar houd ik me dan keurig aan.😉

Dat heet fuik rijden. Voorkom dat en geef meer gas ruim voor je te dicht achter die ander zit en voor je inhaalt. Dan heb je dezelfde snelheid als de baan links van je. Probeer fuik rijden te voorkomen. Te laat, ja dan kun je niet inhalen. Laat je gas los en neem weer meer afstand zodat je een nieuwe poging kunt doen om vlak voor je naar links gaat meer snelheid te maken. 

Schemerlampje schreef op 12-11-2022 om 23:04:

[..]

Er zit geen 10 km/h verschil in bij de kilometerteller. Bij ons is het rond de 5 km bij 100 km/h en 3 bij 50 km/h.

Dat is behoorlijk afhankelijk van het merk auto, er mag een maximaal verschil zijn tussen daadwerkelijke snelheid en aangegeven snelheid.

Van mijn Seat weet ik dat de aangegeven snelheid redelijk nauwkeurig was <5 km/h bij 100km/h. Ik rij nu een Hyundai en als de teller 100 aangeeft dan geeft de gps van mijn telefoon 91 aan, en de gps van het losse navigatiesysteem 90. Bij hogere snelheid wordt dat verschil groter. 

https://www.deverkeersacademie.nl/nieuws/de-snelheidsmeter-in-de-auto-geeft-een-andere-snelheid-aan-dan-de-gps-hoe-kan-dat/#:~:text=%E2%80%9EEr%20is%20vaak%20een%20afwijking,bouwen%20autofabrikanten%20een%20veiligheidsmarge%20in.%E2%80%9D

Bijtje82

Bijtje82

13-11-2022 om 01:44

TineWinkel schreef op 12-11-2022 om 22:59:

[..]

Dat noemen ze nou ervaring en inschattingsvermogen. 

Wat de snelheidsmeter betreft. Het zal vast niet helemaal nauwkeurig zijn wat ik hierboven zei. Maar als ik 110 op de teller rij, geeft mijn navigatie 100 aan. Dus waarschijnlijk rij ik dan 103 echte kms ofzo. Maar goed. Feit blijft dat mensen die zo dicht voor een ander naar links komen, geen benul hebben van snelheid of verkeersinzicht. 

Check je binnen en buitenspiegel eens wat vaker en je zult merken dat beiden een heel ander beeld geven. 

In Amerikaanse auto's zie je vaak een waarschuwing bij de binnenspiegel. 

Objects In The Rear View Mirror May Appear Closer Than They Are”.

En als je dan toch besluit om naar links te komen, geef dan verdomme gas ipv met de zelfde snelheid door te sukkelen.  Je rijdt minimaal 10km langzamer dan het overige verkeer als je achter een vrachtwagen vandaan komt. Zeker als je er 10 meter achter hangt. Als je niet meer langs de vrachtwagen kunt kijken, dan zit je er te dicht op. 

Zelfde als invoegen. Geef gas! Rij jezelf vrij en probeer niet direct de snelweg op te duiken als je nog een halve km aan invoegstrook hebt. Die ruimte is er niet voor niets. Maak snelheid, anticipeer en rij jezelf niet klem. Want dan ben je je ruimte kwijt om snelheid te maken kwijt en ben je zo'n lamme tak die met 90 naar links komt. 

Kom je toch in een situatie dat je jezelf klem hebt gereden, laat dan je snelheid iets zakken. Zorg dat je meer ruimte voor je hebt, maak dan snelheid en haal in.

Bijtje82

Bijtje82

13-11-2022 om 01:49

Schemerlampje schreef op 12-11-2022 om 23:04:

[..]

Er zit geen 10 km/h verschil in bij de kilometerteller. Bij ons is het rond de 5 km bij 100 km/h en 3 bij 50 km/h.

Of ik wel of niet naar links ga hangt af van hoe ver de andere auto nog weg is en hoe hard hij rijdt. En als het iemand is die erg aan het duwen is, dan ga ik ook niet harder dan de maximumsnelheid en heb ik ook niet zoveel haast met naar rechts gaan na het inhalen. Ik heb bij rijles geleerd dat je naar rechts mag als je het hele voertuig, wat je inhaalt, in je achteruitkijkspiegel kunt zien. Daar houd ik me dan keurig aan.😉

Dat is ook het juiste om te doen, dan weet je zeker dat de persoon rechts niet voor jou op de rem hoeft. Zo doe ik her ook.. Maar ga niet onnodig 95 rijden op de linker baan. 

En al helemaal niet met die snelheid naar links komen.

Inhalen betekend gas bijgeven zodat je je inhaalactie vlot afhandelt en zo snel mogelijk weer naar rechts kunt zodat je het overige verkeer niet hindert.

Net zoals je vaart maakt op de invoegstrook en aan het eind of als je de snelheid van het overige verkeer hebt bereikt zodat je vlot mee kunt rijden hebt invoegt en niet met 80 of langzamer aan het begin terwijl de rest 100+ rijdt.

Bijtje82

Bijtje82

13-11-2022 om 01:59

En als je zoals ik in een auto rijdt met weinig vermogen, dan helpt het vaak om even een versnelling terug te schakelen. Mijn autootje is net een stoomlocomotief als ik in z'n 5e bij 100 nog wat extra vaart moet maken in weinig tijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.