Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Inhalen op de snelweg

De regels zijn duidelijk, links inhalen en van te voren spiegelen en over de schouder kijken. Maar daar zit het hem nu, ik houd me aan de maximum snelheid en de autos die ik inhaal rijden daar dus nog onder. Ik hou keurig netjes rechts tot ik in kan halen maar soms.....dan zie ik in mijn spiegels autos flink harder rijden, als ik ga inhalen zullen ze op de rem.

Peiling

Inhalen terwijl een hardrijder achter je moet afremmen, is dat oke?
25 stemmen
32%
68%
0%

TO is waarschijnlijk nog niet zo ervaren. Ik zie ook bij mijn dochter dat ze nog niet echt anticiperend rijdt, maar goed, die heeft twee dagen haar rijbewijs. Het wordt goed uitgelegd door sommigen, hoe je moet inhalen. Zorg dat je kunt versnellen voor je naar links gaat, anders ben je echt levensgevaarlijk bezig. En als je in je spiegel een mafkees met te hoge snelheid ziet aankomen, laat je die even voorgaan. Hij komt zichzelf nog wel een keer tegen in zijn stoere Audi

Bijtje82

Bijtje82

13-11-2022 om 11:12

MMcGonagall schreef op 13-11-2022 om 11:06:

TO is waarschijnlijk nog niet zo ervaren. Ik zie ook bij mijn dochter dat ze nog niet echt anticiperend rijdt, maar goed, die heeft twee dagen haar rijbewijs. Het wordt goed uitgelegd door sommigen, hoe je moet inhalen. Zorg dat je kunt versnellen voor je naar links gaat, anders ben je echt levensgevaarlijk bezig. En als je in je spiegel een mafkees met te hoge snelheid ziet aankomen, laat je die even voorgaan. Hij komt zichzelf nog wel een keer tegen in zijn stoere Audi

Ik dat TO ( of misschien heb ik dat verkeerd ingeschat) al op een redelijke leeftijd is en geen nieuweling is in het verkeer. 

Zeker 45+ ? 🤐🙈 

Sorry als ik het mis heb...

Decembermamma

Decembermamma

13-11-2022 om 11:13 Topicstarter

Index224 schreef op 13-11-2022 om 10:57:

[..]

Maar de bedoeling van inhalen is dat je even wat extra gas bijgeeft. Met de maximum snelheid haal je veel te traag in.

Ik heb het al eerder gezegd maar kies voor wachten tot de snelrijders voorbij zijn en je dan invoegen

Óf gas bijgeven zodat je op de snelheid zit van de linkerrijstrook zodat zij niet hoeven af te remmen.

Je haalt mensen in die onder de maximum snelheid rijden dus 80 of 90 met 10 a 20 km per uur ben je er zo langs.

Decembermamma

Decembermamma

13-11-2022 om 11:15 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 13-11-2022 om 11:12:

[..]

Ik dat TO ( of misschien heb ik dat verkeerd ingeschat) al op een redelijke leeftijd is en geen nieuweling is in het verkeer.

Zeker 45+ ? 🤐🙈

Sorry als ik het mis heb...

Ik ben geen nieuweling en ik heb ook zelden mensen achter me hangen in het verkeer maar valt me wel op hoeveel mensen er de laatste jaren rijden die denken dat de weg van hen is, en het gaspedaal maar blijven indrukken. En dan weiger ik dus als ik achter 5 autos die 80 gaan rijdt te wachten tot zo''n gast voorbij is, dan ga ik dus wel inhalen. Puur omdat er niet voor niets een maximum snelheid en regel over alleen links bij inhalen bestaat.

Decembermamma

Decembermamma

13-11-2022 om 11:16 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 13-11-2022 om 11:06:

TO is waarschijnlijk nog niet zo ervaren. Ik zie ook bij mijn dochter dat ze nog niet echt anticiperend rijdt, maar goed, die heeft twee dagen haar rijbewijs. Het wordt goed uitgelegd door sommigen, hoe je moet inhalen. Zorg dat je kunt versnellen voor je naar links gaat, anders ben je echt levensgevaarlijk bezig. En als je in je spiegel een mafkees met te hoge snelheid ziet aankomen, laat je die even voorgaan. Hij komt zichzelf nog wel een keer tegen in zijn stoere Audi

Anticiperend rijden is iets anders als het gaspedaal dik indrukken omdat de mensen op de linkerbaan ervoor kiezen meer dan 20 km/u te hard te rijden.

Bijtje82

Bijtje82

13-11-2022 om 11:23

Decembermamma schreef op 13-11-2022 om 11:16:

[..]

Anticiperend rijden is iets anders als het gaspedaal dik indrukken omdat de mensen op de linkerbaan ervoor kiezen meer dan 20 km/u te hard te rijden.

Anticiperend rijden is kunnen inschatten wanneer het voor jou en het overige verkeer veilig is om in te halen. 

Als jij achter verkeer rijdt dat 80 rijdt, dan rij jij ook geen 100. Als dat verkeer echt zo langzaam rijdt, dan moet je al veel eerder beslissen om in te halen. Als je dan al links rijdt met 100, dan kan sneller verkeer dat later te hard aankomt, zich anticiperen op jouw snelheid. Dat is een stuk lastiger Als jij ineens 50 meter voor hen met 80 of 90 opzij komt. 

Daardoor ontstaan ongelukken. 

Decembermamma

Decembermamma

13-11-2022 om 12:00 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 13-11-2022 om 11:23:

[..]

Anticiperend rijden is kunnen inschatten wanneer het voor jou en het overige verkeer veilig is om in te halen.

Als jij achter verkeer rijdt dat 80 rijdt, dan rij jij ook geen 100. Als dat verkeer echt zo langzaam rijdt, dan moet je al veel eerder beslissen om in te halen. Als je dan al links rijdt met 100, dan kan sneller verkeer dat later te hard aankomt, zich anticiperen op jouw snelheid. Dat is een stuk lastiger Als jij ineens 50 meter voor hen met 80 of 90 opzij komt.

Daardoor ontstaan ongelukken.

Wie zegt dat ik dat 50 meter van te voren doe? En ik rij 100 waar dat 100 mag maar ik ga dus naar rechts, en als ik in kan halen naar links. Maar goed als er dan 8 autos voor mij blijken te rijden die ik in ga halen dan is iemand die te hard rijd snel achter mij te vinden.

Misschien nog een handige tip om sneller op snelheid te komen voor het inhalen als je achter vrachtwagens hangt die 80 rijden, terugschakelen naar 4. 

Bijtje82

Bijtje82

13-11-2022 om 12:22

MMcGonagall schreef op 13-11-2022 om 12:04:

Misschien nog een handige tip om sneller op snelheid te komen voor het inhalen als je achter vrachtwagens hangt die 80 rijden, terugschakelen naar 4.

Die had ik ook al aangehaald. Anders komt mijn autootje niet eens vooruit. 😁 

Moet eerlijkheidshalve ook wel bekennen dat ik regelmatig veel te hard rij. Maar mij zul je nooit zien bumperkleven. 

Zie vaak genoeg auto's die achter een vrachtwagen plakken op de linkerbaan. Daar zit nog geen 10 meter tussen. Veeel te weinig. 

Als ik wil inhalen en ik zie iemand met een noodvaart aankomen, dan wacht ik nog even. Omdat ik geen zin heb om zo iemand achterop mijn auto te krijgen. Dat iemand anders het nodig vind om veel te hard te rijden, daar kan ik heel veel van vinden, maar ik bescherm dan liever mijn eigen veiligheid en die van eventuele medepassagiers. 

Zelf heb ik door omstandigheden pas een goed jaar geleden mijn rijbewijs gehaald, dus niet zo ervaren als de meeste anderen hier, maar inmiddels toch flink wat kilometers gemaakt.

Met rijles mocht ik niet opeens 110-120 gaan rijden op een 100km weg als ik in wilde halen. Ik mocht dan maximaal op de 104-105 gaan zitten. Volgens die rijinstructeur was dat ook ongeveer de marge die je had in de snelheidsmeter. Hij zei dat ik 100 reed als er op de teller 104 stond. Dat had ik vaker gelezen en dat is nu ook wat ik vaak aan houdt, maar ik heb nooit op mijn telefoon gekeken of dat klopte. Misschien heb ik het dus wel gewoon verkeerd gehoord.

Zelf zet ik de cruise control op de snelweg overdag vaak tussen de 105 en 107 en dan rijd ik over het algemeen niet langzamer dan de massa op de tweede baan. En nee, ik ben dan niet de voorste van een rijtje dat door mij niet sneller kan. En ik geef dan natuurlijk soms ook wel even iets gas bij als ik iemand in wil halen.

De vraag over remmen van topic starter lees ik op 2 manieren. Als je bedoelt dat de rest van de linkerbaan acuut moet remmen als jij naar links komt, dan sta ik achter de reacties die hier eerder zijn gegeven. Probeer dan iets meer vaart te maken voor je naar links gaat.

Als je met remmen bedoelt dat je wel met meer dan 100km op je teller naar links gaat op een moment dat er meer dan genoeg ruimte is, maar dat de andere auto’s op veilige afstand gewoon iets snelheid moeten minderen en even geen 130 kunnen rijden, dan sta ik wel iets meer aan jouw kant. Ik ben van mening dat je niet hoeft te wachten tot de hele linkerbaan leeg is en dat die auto’s ook wel even iets van het gaspedaal mogen. 

Decembermamma

Decembermamma

13-11-2022 om 15:41 Topicstarter

precies dat laatste is nou precies het geval ze moeten wel afremmen en kunnen niet met 130 doorrijden.

En inderdaad ik zorg dat ik niet met 80 of 90 van baan wissel maar gewoon met de maximumsnelheid.

Bijtje82

Bijtje82

13-11-2022 om 16:25

Decembermamma schreef op 13-11-2022 om 15:41:

precies dat laatste is nou precies het geval ze moeten wel afremmen en kunnen niet met 130 doorrijden.

En inderdaad ik zorg dat ik niet met 80 of 90 van baan wissel maar gewoon met de maximumsnelheid.

Als jij ruim op tijd naar links komt met gangbare snelheid, dan kan een ander als deze anticipeert zonder te remmen snelheid verminderen. 

Ander irritatie punt is onnodig remmen. Mensen die continu remmen, maar als ze gewoon normaal afstand nemen alleen heel even gas hoeven los te laten. 

Want al dat remmen continu heeft een harmonica effect. 

Decembermamma schreef op 13-11-2022 om 15:41:

precies dat laatste is nou precies het geval ze moeten wel afremmen en kunnen niet met 130 doorrijden.

En inderdaad ik zorg dat ik niet met 80 of 90 van baan wissel maar gewoon met de maximumsnelheid.

De vraag is of je dat ziet aankomen voordat je van baan gaat verwisselen. Als auto’s zo dichtbij zijn en waarneembaar voor jou zo hard rijden dat je weet dat ze op de rem moeten, moet je wachten. 

Als het verkeer ‘langzaam’ rijdt, is de situatie iets anders. Ik heb tijdens mijn rijlessen ook wel geleerd bij het invoegen op bijvoorbeeld de A10 een plekje ‘op te eisen’. Dat moet ook wel want als je dan stil gaat staan, loopt alles vast. In dat geval help je eigenlijk degene in de baan naast je in te zien dat de verkeerssituatie vraagt dat hij zijn snelheid aanpast. Maar dan rijd je nooit op de maximumsnelheid. Een vergelijkbare situatie doet zich ook wel eens voor in de avondspits bij het inhalen. In dat geval zet ik mijn knipperlicht al aan voordat ik ga bewegen en beweeg ik me heel langzaam naar links zodat de auto’s linksachter me tijd hebben om zich aan te passen. Ik zorg er ook voor dat ik nog terugkwam als blijkt dat de achterligger er niet adequaat op reageert. Ik doe dit bijvoorbeeld als ik op de rechterbaan tussen twee vrachtwagens in dreig te komen zitten. Daar hou ik niet van. Ik vind het gevaarlijk. Dus dan forceer ik de situatie een beetje. Maar nooit zonder duidelijk informatie te geven over wat ik ga doen en in de gaten te houden of daarnaar gehandeld wordt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.