Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tango

Tango

10-09-2014 om 14:03

Irritante straatverkopers


Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2014 om 23:57

Voor zover ik weet

krijg je voor dat werk gewoon het minimum(jeugd)loon en kun je bij sommige bedrijven bonussen óp dat minimumloon krijgen. Vreselijk vind ik dat systeem. Iedereen doet zijn best om te 'socren', je baan hangt ervan af tenslotte, dat lijkt mij voldoende motivatie.

Dit soort verkoopwerk is nu eenmaal geen baan met een topsalaris. Ik zou er ook moeite mee hebben om weer een baan te moeten accepteren waar ik minder verdien dan ik nu doe, dat zeg ik eerlijk, maar ik lees in " Mijn kind heeft ook een tijdje dit werk gedaan en voor een hele dag langs de deuren met je verhaal (dus niet collectebus) was er een karig basisloontje." wel een beetje een verwende ondertoon. Wat is er op tegen dat een jongere die net op de arbeidsmarkt komt het basisloon krijgt? Er breken ongetwijfeld tijden aan dat dit kind na studie en werkervaring meer verdient dan dat 'karige loontje'.

Evanlyn

Evanlyn

26-09-2014 om 12:13

amk

Ze komen dus aan de deur. Misschien moet ik dan inderdaad gewoon de deur dicht doen. Je kan ook tè goed opgevoed zijn...Heb wel wat van dit draadje geleerd.

Tink

Tink

26-09-2014 om 21:53

Kaaskopje

Ik heb daar ook geen moeite mee hoor, de jongvolwassenen zelf wel . Er komen idd vast wel ooit betere tijden.
Ik kan me overigens wel voorstellen dat als je de hele dag door kou en regen hebt gesjouwd en met regelmaat bent afgesnauwd aan de deur (mensen kunnen echt heel beroerd reageren), je dat minimumloontje erger vindt dan na een dag warm, droog en zonder zere voeten achter de kassa.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2014 om 00:07

Je kan ook tè goed opgevoed zijn..

Dan maar te goed opgevoed. Ik weet nog dat ik als kind met unicefkaarten lang de deur ging. De moeder van een vriendinnetje deed niet eens haar best om een beetje leuk te doen als 'hé Kaaskopje, wat heb je te vertellen? Oh kaarten....nee jammer joh, ik sla een keer over.' Nee het was meteen "Oohhh nee hoor, dáár begin ik niet aan!" En dicht ging die deur weer. Ik was daar echt even door van slag. Niet dat ik daarvan moest huilen of zo, maar dat een móeder van een vriendinnetje dat deed... nee. Noem mij een gevoelig zieltje, maar ik heb dus nooit de behoefte om zo te doen. Het is een kleine moeite om vriendelijk te doen.

Evanlyn

Evanlyn

27-09-2014 om 00:45

geen kleine moeite meer...

Het zijn er zo langzamerhand gemiddeld 2 per avond, net op het spitsuur in huis. En dan is het geen kleine moeite meer om beleefd het verhaal aan te horen, maar een hele grote.

Nee, ik ga voortaan inbreken met: sorry, geen interesse. En dan de deur dicht. Ik word er knettergek van en vraag me af of dat nou zomaar mag. Je kan natuurlijk ook de deur helemaal niet open don, maar dan mis je ook degene die komt vragen of je zijn weggelopen konijn ergens hebt gezien.

amk

amk

27-09-2014 om 07:18

Evanlyn

jemig waar wonen jullie dan? Twee per avond, wij hebben er ongeveer 4 per jaar! Wellicht een arme gemeente die het geld van de vergunningen nodig heeft? Daar kun je ook eens een opmerking plaatsen, want of ze moeten gaan handhaven of ze hebben geld nodig.

Barvaux

Barvaux

27-09-2014 om 07:51

huh twee per avond?

Wat veel... ik zou eerst een sticker bij je bel plakken. Dan bellen ze niet aan of je hoeft alleen op de sticker te wijzen. Vraag me af of ze wel een vergunning hebben.

Evanlyn

Evanlyn

27-09-2014 om 10:27

Volgens mij

denken mensen dat we hier rijk zijn of zo, maar het zijn gewone rijtjeshuizen. Er wonen hier twee soorten mensen: heel gewone mensen die nog in de goede tijd gekocht hebben en nu van een pensioentje leven, en sappelende tweeverdieners waarvan de hypotheek net wel of net niet onder water staat. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat ze hier veel succes hebben.

Inderdaad maar eens bij de gemeente aankaarten, want we kunnen hier de laatste tijd niet meer rustig eten.

Tjiep

Tjiep

27-09-2014 om 11:01

Ik word er ook niet goed van

Van verkopers in de stad en aan de deur. Vooral aan de deur inderdaad, want ik doe toch open. Zeker in de avond dan sta ik in de keuken en dat is direct te zien naast de voordeur.
Ik heb nog geen briefje op de deur, maar ik denk er wel hard over: aan de deur wordt niet gekocht/ gedoneerd. Overigens ben ik dan niet tegen collectes maar wel die goede doelen waar je donateur van moet worden.
Ik ben al donateur van 2 doelen en die heb ik niet via de deur.
Ook de ziggo's , tuinmannnen, klussers wordt ik hier gek van, want ze willen geen nee horen!

En laatst helemaal erg. Loop ik met dochter in Amsterdam, spreekt zo'n meisje mijn kind aan! En of ik dan donateur wil worden. En ze werd dus echt boos toen ik na haar verhaal nee zei!

Ik snap niet dat je als jongere zo'n baantje neemt hoor! Je baan is dan 'andere mensen lastigvallen' . En allemaal bonafide is zoiets niet. Mijn ouders hadden met zoiets perongeluk ineens twee energie leveranciers. Heeft hen honderdeen euro's gekost. Door zo'n jong ding aan de deur. Sorry maar ik heb daar geen begrip voor. Tuig vind ik het. Misbruik maken van naieviteit. Zou strafbaar moeten zijn.

En ze beginnen al jong. Leuren voor kinderpostzegels of grote clubactie. Ik weiger die kinderen niet, maar erg vind ik dat wel. Mijn dochters moeten nu ook. Een kinderpostzegels een grote club. Verplicht! Idioot vind ik dat.
Kinderpostzegels minimaal 5 klanten nog wel! Leuk in zo'n kinderrrijke buurt....

En dan die telefoon. Omdat ik een bedrijf heb mogen dit soort gasten mij toch bellen ondanks infofilter. En dat doen ze gerust op zondagochtend om 8.30! Dat is dus voorgekomen. Grrrr
Ik neem geblokkeerde nummers nu niet eens meer op.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2014 om 12:07

Dus Tjielp

Als een jongere nergens anders werk kan vinden, want te oud voor de supermarkt en te jong voor iets anders bijvoorbeeld, dan heb jij liever dat ze of op kosten van pa en ma teren óf in een uitkering moeten belanden?

Ik heb ook 'geleurd' met kinderpostzegels en Unicefkaarten en als je daar al niet tegen kan als ze bij je langskomen vind ik je tolerantiegrens wel erg laag. Dat school eisen stelt over het minimale resultaat is misschien een discussiepuntje. Wat niet gaat gaat niet.

Telefoontjes, ja die kunnen irritant zijn. Ik had afgelopen week zowaar een telefoontje waarbij ik het gevoel had dat ik zonder blikken of blozen in een overeenkomst werd gekletst en daar heb ik natuurlijk een stokje voor gestoken. Ik moet mijn telefoonnummer blijkbaar weer even opnieuw aanmelden bij belmeniet.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2014 om 12:08

Evanlyn

Wat zijn dat dan allemaal voor mensen die bij je langskomen? Energie? Allesin1 pakketten? Goede doelen kunnen het niet zijn. Die lopen niet allemaal tegelijk.

Handige link misschien:
http://www.cbf.nl/collecterooster/roosters/

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2014 om 12:14

Rooster

Ik lees dat rooster eens door en constateer dat ál die fondsen onze deur voorbij lopen, nee sterker nog de moeite niet nemen om voor een paar euro even om te lopen. Alleen de dame van de Nierstichting weet ons jaarlijks te vinden. Verkopers van andere zaken weten het ook al niet te vinden. Het is me wat, kunnen ze iemand spreken die ze niet afbekt of de deur voor ze dichtslaat en dan komen ze niet.

Tjielp

Tjielp

27-09-2014 om 17:55

Kaaskopje

Er zij nu eenmaal banen waar ik principieel voor pas ja. Mensen afzetten als beroep vind ik verkeerd. Mijn ouders zijn de dupe geworden van dit soort mensen dus ik weet wel waar ik het over heb.
Mijn moeder was er overspannen van geworden, ze weten niet wat ze aanrichten. Of dat zouden ze bets kunne weten, maar gewetenloze zijn er ook onder jongeren.
En ik heb dus ook zo'n gast aan de deur gehad, die liet zich ook niet zomaar wegsturen. Intimiderend als je wat onzekerder bent. En die mensen heb je dus, en dat weten die bedrijven.

Zo zou ik ook nooit in het leger gaan, in een slachthuis werken, of dominee worden. Ik vind dat je ook als jongere je principes mag hebben.
Mijn nichtje werkt als vrijwilliger als bijbaan. In de bieb. Verdient erg weinig (een vrijwilligersbijdrage). Maar zo kan het ook! Dit soort plekjes zijn er te over. Maar wel mooi op je cv.

En ik vind het ook verkeerd om hiervoor kinderen in te zetten. Verplicht. En dat is dus op de sportclubs 2x en school. Grote clubactie is voor selectie verplicht! Anders wordt er gedreigd met wegsturen.
Dat vind ik schandalig!
Niet die kinderen die aanbellen, die sta ik echt wel vriendelijk te woord. Zij kunnen er niks aan doen.

Evanlyn

Evanlyn

27-09-2014 om 18:11

Grappig

Dat zijn allemaal goede doelen die gewoon met de collectebus langskomen, geen lange verhalen afsteken en dus ook wat krijgen. AL die zielige-kindjes-doelen die we de laatste tijd gehad hebben staan er niet op. Illegaal dus?

Barvaux

Barvaux

27-09-2014 om 18:30

interessant

'Grote clubactie is voor selectie verplicht! '

Zohee, die had ik nog niet eerder gehoord Hier worden de pubers van 15/16 en ouder ook nog als idioten gestimuleerd. Ik heb best een leuke puber maar op die leeftijd hoeven ze van mij echt niet meer langs de deuren met leuren.

Voor selectie verplicht vind ik eigenlijk wel goed bedacht, kun je daar mooi mee dreigen LOL Ik vind het altijd wel ergerlijk dat de selectie hetzelfde betaalt als de lagere goden maar dat goed maken door ze te laten leuren slaat nergens op.

amk

amk

27-09-2014 om 18:43

Barveaux

dat de selectie hetzelfde betaald is niet overal het geval hoor.
Wij betalen per aantal trainingsdagen en per niveau. Kan enkele honderden euro's per jaar schelen. Verschil tussen een betaalde trainer en een opgeleide vrijwilliger. (de penningmeester heeft het er maar druk mee om het per lid uit te rekenen elk jaar)

Tjielp

Tjielp

27-09-2014 om 18:53

Selectie

Ha bij de ene club betaal je per uur het drievoudige!
En die andere is ook fors duurder per uur.
En dan moeten ze bij de ene ook nog verplicht optreden enzo.
En vergeet de kleding niet, eentje turnt, iedere twee jaar een ander tenue van minimaal 60€.

Nee van mij hoeven ze ook niet.... Maar vooral de jongste is doodsbang dat ze anders niet meer mag. Erg vind ik dat.
Maar ik ga zeker even met de besturen praten, want de jongste kreeg dus door 'omstandigheden' vandaag pas de spullen, en de hele wijk is al voorzien inmiddels.

Maar ik zou nooit van mijn leven een kind onvriendelijk bejegenen. Dat gebeurde vorig jaar dus bij mijn kinderpostzegel verkopende kind wel. Die kwam huilend thuis. Zo sneu!

Barvaux

Barvaux

27-09-2014 om 22:25

ok, het ging mij om teamsporten

Betaalt iemand daar ook meer contributie in de selectie?

Annet

Annet

27-09-2014 om 22:40

Hier ervaring met hockey

En nee, de selectie betaalt niet meer. De oudere junioren uit de selectie worden wel geacht training te geven maar in de praktijk zijn het maar enkelen die dat doen.
De selectie krijgt wel deels betaalde trainers, en dan bedoel ik niet de 75 euro per jaar die een trainer krijgt als die 16 is.

Tot voor kort was het verkopen van de loten (grote clubactie) een wedstrijd voor de jeugd t/m D leeftijd (basisschool). De oudere leden moesten verplicht enkele loten afnemen waarvan ze zelf konden beslissen of ze die gingen verkopen of zelf kochten.
Nu krijgt allen de jeugd nog loten. Wij vulden altijd 1 lot in voor Pa, 1 lot voor Ma, 1 lot per Opa/Oma. Leuren doen we niet. Nooit commentaar gehad op de club.
Ze mogen van mij alleen leuren met nationale doelen en dan blijft de kinderpostzegels over.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2014 om 01:05

Tjielp

Ik vind dat je ook als jongere je principes mag hebben.===

Natuurlijk mag dat, zolang het de principes van de jongere zijn wel.

Er zij nu eenmaal banen waar ik principieel voor pas ja.===

Als je kind 16+ is, is het toch aan kind om te bepalen wat zijn principes zijn? Laat een kind ook zelf ondervinden wat hij wel of niet wil doen.

Er zijn mensen die van het UWV zulk werk móeten doen, wist je dat? Als je na een jaar nog geen baan hebt gevonden als je in een uitkering zit, moet je elke baan als passend accepteren. Vanaf volgend jaar is die termijn een half jaar. Dus wat zou jij doen? De voedselbank, omdat je uitkering gekort of gestopt wordt, of toch maar die baan? Ik zal volgend jaar waarschijnlijk weer ww aan moeten vragen en zie die verplichting dat ik elke baan moet accepteren na een half jaar nu al als een donkere wolk hangen.

Tjielp

Tjielp

28-09-2014 om 11:30

Kaaskopje

Jemig kaaskopje. Zou jij het goedkeuren als je kind zulke bijna criminele praktijken als bijbaan had?
Ik heb nu dus al meerdere malen zoeits van dichtbij meegemaakt, dat een oudere door zo'n vlotte jongere ergens wordt ingepraat met zelfs schulden als gevolg.
Mijn kind zou dat pertinent niet kogen.
Ik ken overigens niemand die dat moest kiezen of de voedselbank. En ja ik ken veel arme mensen. Maar niemand die zich zo moet verlagen voor een uitkering. Er zij heus wel alternatieven.
Ik vermoed dat die jonge gasten er ook gewoon plezier in hebben om die domme mensen een poot uit te draaien. Daar moet je toch een bepaald type voor zijn. Ik zou het niet kunnen in ieder geval.

Barvaux

Barvaux

28-09-2014 om 11:49

eens met tjielp

Als ik weet wat ze mijn vader aan hebben gedaan.... nee dat werk mag mijn kind niet doen, dan maar geen uitkering, er is heus wel iets anders.

Als je moet

Er is trouwens wel een uitweg als je dergelijk werk moet doen van UWV. Je doet het gewoon eerlijk en zonder slinkse methodes. Dan verkoop je te weinig en vlieg je er in je proeftijd al uit.

Groeten,

Temet

Barvaux

Barvaux

28-09-2014 om 13:47

Temet

Ach fijn, er is nog een uitweg

En je kunt altijd nog bankdraaier worden geloof ik, of postbode bij Sandd of schoonmaker

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2014 om 14:39

Tjielp, Temet en Barvaux

Als je ergens nieuw binnenkomt weet je meestal niet gelijk hoe het werk gedaan moet worden. De vacature kan er heel sympathiek uitzien, maar dan de praktijk.

Temet: Ja, Roefel en ik bespraken dit ook op die manier. Ik zou niet eens hoeven doen alsof, want ik liep hier bij mijn vorige werkgever ook op vast (tenminste... ze deden erg hun best om me daarop vast te laten lopen.) Ik ben geen hard commercieel verkoopwonder wat over lijken gaat. Maar ben ik daar écht bij gebaat? Er komt een dag dat ik mogelijk geen baan heb kunnen vinden die bij me past en dan houdt mijn uitkering op. Dan heb ik nergens recht meer op. Ja... dan hebben we sámen recht op een aanvulling naar bijstandsniveau, omdat we 50+ zijn. (Dit alles als ik na mijn huidige baan weer in de ww terechtkom. Een vast contract zit er niet in en dankzij de bescherming door wetgeving van de overheid moet een werkgever je dan laten gaan. Die bescherming werkt duidelijk niet.)

Volgens de (toen nog GAK-)keuringsarts en arbeidsdeskundige kon ik met mijn zware bijziendheid ook achter een lockmachine, flessenvulmachine en nog een lijst van ik weet niet hoeveel mogelijkheden, waaruit alleen maar bleek dat ze totaal niet wisten waar ze het over hadden. Dat ik nog meer tegen heb waardoor zulke banen niets voor mij zijn werd bewust genegeerd. Daarvoor zat ik tenslotte niet in de WAO. Ik werd dus goedgekeurd. Dat heb ik deels als iets positiefs ervaren. Ik vind werken helemaal niet erg en vind het heerlijk om met collega's samen te werken. De keerzijde is dat het erg moeilijk kan zijn om iets te vinden waar ik mee uit de voeten kan. De afgelopen 8 jaar heb ik mazzel gehad, of die mazzel voortduurt moet nog blijken.
Maar banen als bankdraaier en schoonmaker laat ik maar aan anderen over. Dat lijkt me beter voor mijn veiligheid en voor het resultaat.

Postbode bij Sandd levert volgens mij geen volwaardig kostwinnerwaardig inkomen op, of vergis ik mij? Ik kan gewoon geen genoegen nemen met minder salaris dan ik nu heb. Over een poosje raakt een vriend van ons zijn baan bij de post overigens kwijt. Het gebouw wordt onder hun k... wegverkocht en zijn werk wordt nu gedaan voor een schijntje door huisvrouwen e.d. die het 'erbij' doen. Ik gun die mensen hun inkomen, maar dat mensen die na bijna 40 jaar trouwe dienst hun baan kwijtraken, dat vind ik nou schandelijk. Dat soort mensen komen overigens ook bij een callcenter terecht. Je moet wát.

En dat is de ellende, je kunt niet zitten wachten tot je het werk kunt doen wat je leuk vindt of wat de maatschappij gewenst vindt. Er moet geld op de plank komen en callcenters voorzien in die 'behoefte'. Er werken veel gescheiden of alleenstaande ouders, maar ook studenten en jongeren die het lastig vinden om ergens anders werk te vinden.

Maar toch een vraag: goed een jongere kan misschien nog wat vinden zonder zich te hoeven 'verlagen' tot het werken bij een callcenter. Maar wat moet een oudere werknemer die niet echt gewild is op de arbeidsmarkt?

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2014 om 14:58

Tjielp

Wat betreft 'niet mogen', kun je misschien beter snel wennen aan het idee dat je daar op een dag geen zeggenschap meer over hebt. Je kind gaat eigen keuzes maken en ook al maakt je kind niet altijd de keuzes die jij als ouder prettig vindt, blijft het je kind en blijf je van je kind houden. Een reden waarom ik mijn kind mogelijk iets zou verbieden onder de 18 is als de veiligheid van kind in het geding is of als meteen duidelijk is dat werk criminele trekjes heeft. Inbreken bijvoorbeeld. Voor de rest moet kind soms ook zelf ondervinden wat het is om werk goed of fout te vinden. Mijn dochter heeft een jaar bij de grote M gewerkt en 1 maand op een callcenter gewerkt en is toen gevlogen. Beide "Niets voor mij." Tot óns ongenoegen heeft het vervolgens heel lang geduurd voor ze weer serieus werk ging zoeken, met vervelende gevolgen. Maar gelukkig is dat nu verleden tijd. Ze heeft nu een prachtige baan mét opleiding, dus de komende jaren hoef ik me daar geen zorgen over te maken, als het goed is.

Barvaux

Barvaux

28-09-2014 om 15:44

kaaskopje

Nergens zeg ik dat jij bij sandd moet gaan werken.

Als die postbode zijn baan kwijtraakt heeft hij wel bijna 8 jaar lang genegeerd dat hij beter iets anders kon zoeken met behoud van loon, stimulering, een zak geld en stages.

Op zich zouden er nu geen postbodes uit hoeven, alleen degenen met een parttime contract.

Verder zijn die 'huisvrouwen die het er bij doen' er ook al 12 jaar, niets nieuws onder de zon. Verder had je eerder commentaar over het 'basisloon' waar iemand het over had maar nu zelf heb je het over een 'schijntje' wat gewoon het minimumloon is (en een paar centen meer).

Ja maar ja

Ik heb ook geen zin in de persoon die deur aan deur komt omdat bedrijf x de goten schoon gaat malen. Of de containers schoonmaken. Of kunststof kozijnen plaatsen. Ik heb helemaal geen zin in gezeur aam de deur. ( nou ja ik heb een buuf die een tweedehandskeledingwinkeltje heeft, en mensen die spullen brengen en haar niet thuis treffen, geven ze bij mij af. Dat vind ik qua deurgedrag wel voldoende liefdadigheid

Collectes geef ik altijd wat.

Straatverkopers wimpel ik meestal vriendelijk af, of wacht even, ik heb een keer een weekendabbo Trouw gekocht. Daar was mijn geliefde heel blij mee
Goede doelen, daar ga ik op straat niet mee in zee. Jammer voor hen maar helaas, ik heb een selectie goede doelen die ik trouw steun en dat is genoeg.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2014 om 00:18

Barvaux

Als die postbode zijn baan kwijtraakt heeft hij wel bijna 8 jaar lang genegeerd dat hij beter iets anders kon zoeken met behoud van loon, stimulering, een zak geld en stages. ===

Makkelijk gezegd, als je zo'n 37 jaar hetzelfde werk hebt gedaan en dus totaal geen andere werkervaring hebt.

Je hebt inderdaad niet gezegd dat ik bij Sandd moet gaan werken, maar je gaf het wel in het algemeen op als 'Dat is altijd nog beter dan zo'n verkoopbaan.'. En ja, je hebt al eens eerder gezegd dat die vriend alláng had kunnen weten dat... Ik vind dat erg makkelijk gezegd nogmaals.

Die vriend van ons hoopt nog wel werk als pakjesbezorger te kunnen krijgen, maar wat denk je dat deze gang van zaken met mensen doet? De dag dat hij bij de post weg moet is hij nog nét niet 40 jaar in dienst. Het is zijn lust en zijn leven.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2014 om 00:20

37 jaar of korter...

Jij hebt het over 8 jaar, maar ik meen mij te herinneren dat het nog niet 8 jaar bekend is dat hij zijn baan zéker kwijt zal zijn, maar daar kan ik naast zitten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.