Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Joehoe! fladderbeestje! [boekendraadje]


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Faith

Faith

15-09-2008 om 22:20

Mss dalloway!

Voor mijn leesgroep ben ik bezig in een boek van Virginia Woolf, Miss Dalloway. Een dag in het leven van een dame in Londen in de jaren 20 van de vorige eeuw. Het is best boeiend, veel gedachten van de hoofdpersoon. Faith

Faith

Faith

15-09-2008 om 22:23

Mrs

oeps, sorry.

Maylise

Maylise

16-09-2008 om 09:25

Mrs dalloway inderdaad mooi

Is inderdaad een mooi boek.
Ik hou sowieso wel van Virginia Woolf. Vooral haar essay: A room of one's own heeft veel indruk gemaakt.
Ook mooi vond ik
The Waves
To the lighthouse
Orlando
Three Guineas

Maylise

Lynna

Lynna

16-09-2008 om 16:03

Mooie jeugdboeken

Ik zou nog een lijstje maken, maar had gister geen tijd.
Ik heb de volgende boeken opgeschreven:

Girl power van Terence Black
Ontsnapt aan de Taliban van Andre Boesberg
De tranen van de moordenaar van Anne-Laure Bondoux
De jongen in de gestreepte pyama van John Boyne
Vamp : pas op voor de webcam...! van Caja Cazemier
Dolores van Noelle Elpers
Een andere Elliot van Graham Gardner
Ik, Coriander van Sally Gardner
Het jaar dat de zigeuners kwamen : het begin van de lente, het einde van de onschuld van Linzi Glass
Isa’s droom van Marco Kunst
Geheime missie Jericho Rood van Joshua Mowll
Het toevallige leven van Justin Case van Meg Rosoff
De gelukvinder van Edward van de Vendel
Chatroom van Helen Vreeswijk
Black box van Anna Woltz

Wil je meer info, mail maar!

wendelien

wendelien

16-09-2008 om 16:59

Lynna!

Wat een lijst - heel erg bedankt! Ik ga hem maar uitprinten, denk ik.
Heb jij overigens de indruk dat jeugdliteratuur een aparte categorie is?

Lynna

Lynna

16-09-2008 om 20:38

Wendelien

Aparte categorie? Hoe bedoel je dat? Bij ons staat jeugdliteratuur en jeugdboeken door elkaar heen.
Ik heb voor jou een lijstje gemaakt van recente jeugdboeken waarbij ik wel gekeken heb of het van die gezellige flutboekjes zijn (zoals mzzl meiden of hoe overleef ik), of dat het ook nog een mooi taalgebruik heeft.

Vamp heeft dat niet echt. Maar dat is wel zo'n boek wat ieder kind gelezen zou moeten hebben vanwege het onderwerp. Net als Chatroom. Chatroom is heel realistisch, alle boeken van Helen Vreeswijk zijn dat. I Girl power is moeilijk (wel heeeeel erg leuk) vanwege de telkens wisselende verteller. Ik, Coriander vond ik zelf een beetje taai. Black box heeft een bijzonder onderwerp (soort Big Brother maar dan voor kinderen) en zet je aan het denken.
Edward van de Vendel en Meg Rosoff schrijven prachtige boeken, die zou je allemaal moeten lezen. Isa's droom van Marco Kunst is heel apart omdat het over je eigen binnenwereld gaat. Zijn boek Gewist (sf-achtig) was ook al zo mooi.

Jeugdboeken zijn zo leuk

Olief maakt het wat uit dan?

of je Engels of Nederlands leest mbt eat pray love? Is er zo'n verschil dan in vertaling?
Het is nl niet dat ik er niet doorheen kom omdat ik de taal niet machtig genoeg ben.

Wendelien mag het ook vertaald?

Uit mijn jeugd en neef en nichtjes hebben het ook verslonden: aidan chambers, is volgens mij ook in het NL vertaald. Verder verhalen van Roald Dahl (wonderful story of Henry Sugar) . Lewis Carroll (juist niet alice. maar de andere verhalen alhoewel wel 'wiskundig' Mijn neven vonden dat juist geweldig .
Monster van Walter Dean Myers, the outsiders van Hinton.
Later (was toen 17/18) heb ik Guus Kuijer de Zwarte stenen gelezen. Erg mooi boek.

Janeausten

Ik heb het niet in het nederlands gelezen, en ik kan het hier ook niet verkrijgen, anders had ik heel graag vergeleken...
Ik merk doordat ik hier al vrij lang woon, ik amerikanen vrij goed "ken", ook de cultuurverschillen binnen dit land, en de nuances in de woordspelingen.
Waar bots je tegenaan?
groetjes, Olief

Faith

Faith

17-09-2008 om 16:48

Wendelien en lynna

Ik weet niet meer of het voor je zoon is die graag en makkelijk leest, maar de boeken die Lynna noemt zijn bijna allemaal wel vrij tot erg pittig, mooi maar pittig. Ik ben nog niet toe aan een lijstje maken.
Als het mag zou ik ook iets van Marsden lezen (Morgen toen de oorlog begon). Faith

Lynna

Lynna

17-09-2008 om 18:11

Faith

Hallo Faith,

het zijn inderdaad niet de makkelijkste boeken. Net als literatuur voor de bovenbouw ook niet erg makkelijk is.

Als er gewoon van alles gelezen mag worden zou ik ook Elle van den Bogaard aanraden, Tom Molemaker, Theo Hoogstraaten en Joost Heyink. Erg populair bij ons, niet al te dik en ze lezen makkelijk weg.

wendelien

wendelien

17-09-2008 om 21:18

O wat lief

dat jullie zo meedenken, Lynna en Faith! Ik haal een paar boeken (nu maar hopen dat er hier in de buurt niet teveel mensen meelezen) bij de bieb en dan kan hij ze proberen. Bedankt!

Niet doorheen te komen

Ik ben een paar maanden geleden begonnen in de Nederlandse versie van eat pray love. Ik ben er niet doorheen gekomen. Het eerste deel in Italie vond ik erg leuk maar daarna haakte ik af, werd me te zweverig en pakte me niet meer. Ik heb het dus niet uitgelezen en op vakantie aan de parkbibliotheek gegeven.

Ekeim

IngridT

IngridT

24-09-2008 om 10:04 Topicstarter

Nieuwe boeken besteld!.

Eat, pray, love komt eraan, en ik heb er ook eentje besteld van de shortlist van de booker prize: A fraction of the whole van ene Steve Toltz, zie beschrijving hieronder:

'Martin Dean spent his entire life analyzing absolutely everything ? from the benefits of suicide to the virtues of strip clubs and passing on his self-taught knowledge to his son, Jasper. But now that his father's dead, Jasper can fully reflect on the man who raised him in intellectual captivity, and the irony is this: theirs was a great adventure.

As he recollects the extraordinary events that led to his father's demise, Jasper recounts a boyhood of outrageous schemes and shocking discoveries ? about his infamous criminal uncle, his mysteriously absent mother, and Martin's constant battle to leave his mark on the world. From the Australian bush to the cafes of Paris; from the highs of first love to the lows of failed ambition, this is an unforgettable, rollicking and deeply moving family story.

Ik gluur dan even stiekem op amazon.com/uk voor de recensies. Die zijn altijd stukken beter en uitgebreider dan op bol. Het boek wordt echt de hemel ingeprezen, dus ik ben benieuwd...

Ingrid

PS voor fladderbeestje: mijn yoga/sportjuf is na 10 bladzijden Shantaram zo gegrepen door het boek dat ze maar besloten heeft het VOOR haar trip naar India uit te lezen ipv het mee te nemen...leukleuk!

Pillars of the earth

.. of loop ik hiermee gigantisch achter? Ik vond het in ieder geval een prachtig boek! Van Ken Follet.
Iemand nog iets van Eckhart Tolle gelezen? Waarom is dat zo'n hype?

Petra

Bellefleur

Bellefleur

30-09-2008 om 14:17

Vreselijke profiteur

Dat ben ik. Ik heb alle aansprekende titels in dit draadje genoteerd, en ga ze categorisch uit de bieb halen. Het prachtige boek van Elisa Germani had ik in één dag uit. Als jullie in dit draadje een wat unheimisch gevoel krijgen, alsof er iemand in hun nek hijgt, klopt. Dat ben ik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.