Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

karin

karin

12-02-2015 om 13:13

jus maken

Wie heeft er recepten om zelf jus te maken? Als ik vlees bak heb ik natuurlijk braadvet, daar doe ik dan bv ui en knoflook bij en een beetje water,maar het blijft gewoon vet met een smaakje.
Best wel lekker hoor,maar als ik dan in kook programma's zie wat een mooie jus er gemaakt is,denk ik toch ik doe iets fout.
Dus wie weet hoe het wel moet?

Half a twin

Half a twin

12-02-2015 om 13:27

Eigen idee maar door familie erg gewaardeerd

Eens in de zoveel tijd maak ik zelf "jusblokjes". Ik bak een ui, met wat soepgroenten, knoflook en tomaat daar gaat nog een schep mosterd bij en een of twee flinke gekookte aardappelen.
Staafmixer er doorheen en dan zeven. Dit mengsel vries ik in in ijsblokjes laatjes.
Als ik dan jus moet maken gaan er voor het afblussen 2 blokjes in het braadvet. En dat laat ik even "caramelliseren" dan afblussen. Altijd een mooi gebonden smakelijke jus.
Vaak gebruik ik hier restjes voor. De pastasaus die over was waar de meeste ingrediënten al inzaten. Een overgebleven aardappel, de paprika die niet op de pizza ging gaat er ook wel bij.

jus

goeie jus krijg je eigenlijk alleen van rundvlees, vind ik. Dus als je dat vlees braadt, wat extra jus maken voor andere dagen.

Ik doe er niet zoveel bijzonders door. Gewoon eerst rundvlees goed aanbraden in bruin geworden boter; vlees eruit, kwart liter heet water en een scheutje ketchup erbij, temperatuur omhoog, vlees er weer bij en dan op een laag standje het vlees gaar laten worden.

jus zonder vlees

Als je nou een gerecht hebt waar je jus bij wil en je hebt geen vlees gebraden dan kun je t volgende doen.
Fruit een uitje in boter, voeg er ketchup, maggie worcestershiresaus en een half bouillonblokje toe. Afblussen met wat water en dan laten indikken. En voortaan oude jus bewaren in een oude jampot in de koelkast en telkens vet uit je braadpan daarbij scheppen. Dan heb je al een hele smakelijke basis voor lekkere jus.

Jesse_1

Jesse_1

13-02-2015 om 00:04

O nee, van vette worst of slavinken is het juist heerlijk.

In het braadvet, beetje water erbij en:
ketchup, ketjap, azijn en (pittige) mosterd.

Even goed doorroeren en dan binden met maïzena (of allesbinder).

ketchup

Valt mij op dat jullie allemaal ketchup in jullie jus doen. Ik doe dat bijna nooit. Ik vind het op zich wel lekker, maar het heeft dan wel gelijk een hele kenmerkende smaak.

En idd: jus kan je ook prima van het braadvet van vettig vlees.

Caesar

Caesar

13-02-2015 om 09:48

Jus van vette worst

Van vette worst kan je inderdaad heerlijke jus/saus maken. Maar wel van rundvlees graag. Worstjes bakken in royaal (room!)boter. Gesnipperd uitje 5 à 10 minuten zachtjes meebakken met de worstjes. Braadvet afblussen met royaal(!) witte wijn. Op hoog vuur laten inkoken. Naar smaak peper en zout erbij. Even de garde erdoor en klaar.
Ketchup in de jus vind ik zelf nooit zo'n goed idee, veel te zoet.

Caesar

Caesar

13-02-2015 om 09:53

Jus van biefstuk

De lekkerste jus van biefstuk krijg je als de biefstuk braad in royaal blueband. Hier hoef je na het bakken echt helemaal niets meer aan te doen (en zeker niet afblussen met water). Dat is wel jammer, want de beste manier om biefstuk te bakken is in de olijfolie.

Caesar

Caesar

13-02-2015 om 10:00

Jus van stoofvlees

De allerbeste jus krijg je bij het stoven van rundvlees (sucade lappen). Vlees bestrooien met bloem en aanbraden in roomboter. Eventueel uitje erbij. Stoof het vlees in donker bier of rode wijn met een een kruidentuil naar smaak. Royaal peper en zout erbij. Aanvullen met water of bouillon zodat het vlees onder staat. Eventueel andere smaakmakers als mosterd erbij. Heel lang op zeer laag vuur laten stoven (niet laten koken). Geeft je jus voor de hele week. Kan naar believen worden verdund met water.

Evanlyn

Evanlyn

13-02-2015 om 10:21

Caesar

Jij mag hier komen koken!

Caesar

Caesar

13-02-2015 om 10:36

Evanlyn

Maar ik heb toch net uitgelegd hoe je het zelf kan doen?

Evanlyn

Evanlyn

13-02-2015 om 10:49

Ga ik proberen! Maar volgens mij kan jij gewoon heel goed koken en ik ben lui, vandaar. En over mijn man zal ik het maar helemaal niet hebben, al doet hij zijn best hoor. Hmmm, misschien een kookcursus cadeau doen voor zijn verjaardag... zal hij blij mee zijn (not).

karin

karin

13-02-2015 om 12:07

klinkt goed

Bedankt allemaal,klinkt goed en ik ga de tips zeker proberen.
Ook al is mijn vette jus lekker,wat variatie zou fijn zijn,dus ik kan weer even vooruit.
En inderdaad zal ik jus invriezen als ik suddervlees maak,dan is de jus inderdaad heeeerlijk!

Caesar

Caesar

13-02-2015 om 12:43

Evanlyn

Maar ik ben ook lui

Sucadelappen gehaald

Dus ik ga de tips van Caesar toepassen. Geloof alleen niet er donker bier in voorraad is.

Tja die ketchup, dat deed een van onze kraamhulpen vroeger. Mijn moeder gebruikte kleine blikjes tomatenpuree maar dat vond ik zon gedoe. Jullie hebben wel gelijk dat ketchup onnodig suikerig is.

Caesar

Caesar

13-02-2015 om 16:20

Stoofvlees

Nog vergeten te zeggen:
Bij stoofvlees in bier een eetlepel azijn (de lekkerste die je hebt) toevoegen. Bij stoven in wijn is dat denk ik niet nodig, dat heeft van zichzelf als voldoende zuren.
Als je mosterd toevoegt, besmeer dan een witte boterham met mosterd in leg die in de pan boven op het vlees (mosterd kant naar beneden.)
Oja, en sucadelappen moeten minimaal 4 of 5 uur op een zeer laag vuur (niet koken). Zorg dag het vlees altijd geheel bedekt is met vocht, gewoon aanvullen met water indoen nodig.

geen water

Als ik jus maak gebruik ik geen water. Mijn overgrootmoeder vond dat iets voor arme mensen en een antroposofische vriendin vond dat vlees koken en dat was niet oke.
Ik gebruik alleen maar wajang en olijfolie en daar sudder ik ook vlees in. Soms wel soms niet helemaal bedekt. Maakt niet uit. Ik maak toch vaak extra jus voor de vleesloze dagen.
Misschien dat dat ook uitmaakt voor de smaak?

nou, de jus was perfect

maar het vlees wat te flauw. waarschijnlijk heb ik me nadrukkelijker met bloem en bier beziggehouden dan met voldoende zout en peper. Affijn, het begin is er

Caesar

Caesar

17-02-2015 om 22:07

Bromvlieg

Fijn te horen dat de jus goed gelukt was.
Maar inderdaad royaal zout is belangrijk. Donker bier is vaak erg kruidig dus dat geeft ook een goede smaak (Westmalle dubbel bijvoorbeeld). Als je bouillon toevoegt in plaats van water heb je ook al extra zout en andere smaakmakers.
En onderweg een paar keer proeven

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.