Huis, Tuin en Keuken

Bianca
03-01-2009 om 20:24
Kaarsvet uit een glazen kom
Hoi meiden, Ik heb twee glazen stolpen waar kaarsen in gesmolten zijn. Heeft iemand een tip om deze kaarsen eruit te krijgen zonder dat het glas kapot gaat?

Bianca
03-01-2009 om 20:45
Niet helemaal duidelijk he?
Hoi! Ik begrijp dat het inderdaad niet helemaal duidelijk is. Ik zal het even beter uitleggen. Ik heb twee houten, tja, hoe zal ik het omschrijven, soort lantaarntjes waarin een glazen hoge pot zit, ziet er een beetje uit als een vaas. Hierin zit in een grote stompe kaars, en omdat ik deze al een tijdje aan het branden ben is hij gesmolten en aan het glas gaan plakken. Nu is de kaars nog ongeveer 6 cm hoog en zit volledig vast aan het glas. Ik wil er nu graag een andere kaars inzetten maar dan moet ik eerst deze kaars eruit zien te krijgen. Ik hoop dat het nu iets duidelijk is, in ieder geval bedankt voor je reactie!

(Janneke)
03-01-2009 om 20:55
Heel simpel
Gewoon met warm water....
Ik heb ook eens heel moeilijk gedaan, met 2 kandelaars met geslepen glas. Zaten helemaal onder het kaarsvet van een druipende kaars.....heel lang met een mesje alles uit proberen te krijgen. Tot ik van iemand de tip kreeg (hier op OOL) om gewoon in warm water te leggen...
Kaarsvet verdween vanzelf. Wel even de gootsteen met kokend water naspoelen.
Zorg dat het glas langzaam aan het warme water went, zodat het niet schrikt en kapotklapt.
Groetjes Janneke

amk
03-01-2009 om 21:18
Teiltje
doe het aub in een teiltje, dan het water na afloop koelen en het kaarsvet er uit pakken en in de vuilnisbak gooien. Dit voorkomt verstopping. En het reinigen van het water blijft betaalbaar voor ons allemaal.

Marleen
03-01-2009 om 22:21
En glazen tafeltje?
Hoi,
ik maak even een doorstart met deze vraag: ik heb kaarsvet op een glazen tafeltje , ook nog eens heel veel en zwart! Hier ook nog een tip voor?
Bedankt, groetjes, Marleen

juinen
03-01-2009 om 22:37
Marleen
Met een ijskrabber. Zo'n ding waarmee je ijs van je autoruiten afhaalt. Het liefst een van plastic.

amk
03-01-2009 om 23:28
Van tafeltje
stuk keuken papier, daar op een theedoek, vervolgens met een lauwwarme strijkbout er op, Klaar!

Heirthe
03-01-2009 om 23:36
Uit glas..
als ik de restanten van kaarsjes uit glazen houdertjes wil krijgen, zet ik ze altijd een nacht in koud water. De volgende dag kan ik het kaarsvet er zo uitwippen met een mesje.

Temet
04-01-2009 om 17:13
Magnetron?
Kan je dat glas niet in de magnetron kwijt? Het kaarsvet smelt je er dan op die manier uit.
En de warmwatertruc zal ongetwijfeld ook prima werken, maar inderdaad, gooi het liever niet in de afvoer.
Succes
Temet

Agnet
04-01-2009 om 20:13
Föhn
Ik zat de föhn er even op, keukenpapier er overheen en dan is het zo weg.

Merla
04-01-2009 om 22:02
Ja koud maken en
Ja juist koud maken dan kun je het er idd meestal zo uit- of afwippen. Bij het glazen tafeltje zou je (na het koudmaken) ook nog kunnen proberen er een dunne lange draad onderlangs te trekken ipv met een krabbertje aan het werk te gaan. Precies zoals een nieuwe kaas wordt aangesneden bij de kaasboer bijv. Het meeste krijg je er dan wel af en het gaat sneller dan met een krabbertje omdat alles in één keer gaat.

MaximeM
04-01-2009 om 23:41
Mangetron ja
Hoi,
Als het inderdaad past in de magnetron, dan zou ik dat doen. Ik heb een soort plateau met allemaal glaasjes en daarin zit ook altijd geknoeid kaarsvet. Ik zet ze in de magnetron ongeveer een halve minuut denk ik, ik blijf er wel bij staan. Als het kaarsvet is gesmolten giet ik dat weg in een bakje waarin ik keukenpapier heb gedaan. Vervolgens zet ik de glaasjes nog een keer in de magnetron, nu op zijn kop op keuken papier. Dan doe ik ze nog een aantal seconden zodat de rest nog op het keukenpapier valt. Daarna kan je ze nog even afwassen met dreft en ze zijn weer blinkend schoon.
Maxime

Tesse
05-01-2009 om 15:45
Vriezer
Het potje in de vriezer, het kaarsvet komt er dan in een keer uit. Potje even in de vaatwasser en je ziet niet meer dat er ooit een kaars ingezeten heeft .

Merla
05-01-2009 om 19:53
Tesse
Ja dat werkt perfect!
Heb het net nog weer eens gedaan!
Alleen.... potje is wel gesneuveld... domdomdom van me. Ik had er twee (een glazen potje uit zo'n rieten windlichtje van Blokker, best dik glas). Met gewoon koud-maken kreeg ik het niet voor elkaar, dus toen de tip van Tesse uitgeprobeerd. Echt, het vet barst er gewoon uit, gaat perfect!
Alleen toen wilde ik ze wel even schoonmaken en de vaatwasser zat vol. Ik dacht verstandig te zijn door eerst met koud water te spoelen zodat het glas niet zo zou schrikken. Dus eerst beide potten met koud water vol laten lopen. Daarna langzaamaan de warme kraan die eerder heet was dan ik dacht, want toen de tweede aan de beurt was was het water al zo heet dat ik 'pang' hoorde. En ja hoor.... bodem eruit... domdomdom.
Maar goed, de tip werkt dus perfect! Alleen extra goed uitkijken met heet water erna dus

soppie
08-01-2009 om 12:12
Quooker
Heb je een quooker? Ik houd mijn kandelaars altijd onder de quooker, het kaarsvet valt er in zijn geheel uit. Kokend water zal dus ook wel een optie zijn!

Rembrand
09-01-2009 om 09:52
In een glazen kom soppie?
Ben bang dat het kaarsvet er dan inderdaad uit gaat komen, doordat de glazen kom in stukken gaat door het kokende water.
M.

Merla
09-01-2009 om 11:38
Maar dames!
Dat noemde ik toch ook al eerder in deze draad? *lol*
Raar is dat eigenlijk he, dat we er zo slecht bij stilstaan dat heet water (en laat staan kokend water) funest is voor glas. Zelfs voor dik glas! Want het glas waarover ik hierboven al vertelde en bij mij dus sneuvelde door te heet water, was dus zo dik als een wijnfles. Maar goed, dat kwam dan waarschijnlijk ook doordat de overgang van -0 naar heet water misschien iets te snel ging....

mirreke
09-01-2009 om 14:11
Wat is een quooker?
Ik ken het hele woord niet...?? en ik ben toch zo benieuwd! Je kunt iets ónder een quooker houden? waar dan stoom uitkomt?? Ik dacht eerst aan een soort waterkoker, maar daar moet je iets bóven houden..

Holiday
09-01-2009 om 14:46
Een quooker
is een kraan naast je gewone kraan op het aanrecht waar direct kokend water uit komt.

egberdien
09-01-2009 om 19:00
Dik glas
kan eerder knappen omdat de ene kant van het glas dan koud blijft en de andere warm wordt en uitzet. Dun glas wordt meestal helemaal warm, dus binnen- en buitenkant, zet daardoor gelijkmatiger uit en knapt niet.

mirreke
10-01-2009 om 14:05
Hándig! zo'n quooker (ot)
Ik heb eens gegoogled, lijkt me superhandig en zuinig. Wij hebben een lange buis naar de ketel, dus verspillen veel water. Heb nog gedacht over een plintboiler, maar dit lijkt me ideaal, wij zijn altijd met de waterkoker in de weer omdat dat sneller gaat dan een pan met water koken.
Iemand een idee hoe duur ze zijn, dat kan ik niet ontdekken?

Tirza G.
10-01-2009 om 23:23
Z-u-i-n-i-g?
Het ding kost 1300 euro - ofzoiets. Nou, daar kun je heel wat litertjes water en kuubjes gas voor verstoken hooooooor.
Tirza

dirksmama
11-01-2009 om 14:01
Niet de real thing hoor
Ik heb nou een paar keer thee uit een quooker gekregen (fabriek zit hier aan de andere kant van de dijk). Maar nee, 't is geen echte thee. Het 'mist' iets, net als de meeste horecathee die uit zo'n frrt-pijpje op het espressomachientje komt.
Lekkere thee zet je alleen met water dat GEKOOKT heeft, niet met kokend heet water.
Daarnaast vind ik ze erg duur: voor dat bedrag heb je bekant een IKEAkeukentje...

mirreke
12-01-2009 om 12:17
Dure aanschaf...
Maar ik voel me ook altijd zo'n verspiller als ik warm water nodig heb, er spoelt vrij veel schoon drinkwater door de gootsteen dan. En dan eerst koken in de koker, omdat dat volgens mij nog altijd sneller gaat en goedkoper is dan een pannetje op het gas verwarmen. Vervolgens weer opnieuw opkoken als je aardappels, rijst, eieren of weet ik wat in dat pannetje hebt gemikt. Zou het met zo'n quooker (ik wilde bijna schrijven quaker) niet uiteindelijk goedkoper zijn, en dan ook nog grondstoffen sparen. Zoiets als investeren in zonnepanelen (goedemorgen, ook niet te zuinig) om daarmee energie te sparen.
Zo bedoel ik goedkoop. En thee drink ik eigenlijk nooit...
Maar kost een quooker dus 1300 euro...?
Bovendien kun je

elissa
12-01-2009 om 14:55
Mirreke
Koken in de waterkoker is wel sneller, maar het is zeer dubieus of het nu goedkoper of duurder is dan koken op gas. De meeste bronnen geven aan dat tot 0,5-1 liter een waterkoker voordeliger is en daarboven het gasfornuis. Maar dat is als je eenmalig water wilt koken, bijv. voor thee. Maar jij doet het in een pannetje waardoor het afkoelt en je het dus opnieuw aan de kook moet brengen. Dat kost natuurlijk nog weer extra energie. Gewoon in de pan aan de kook brengen dus, dat scheelt brandstof en ook nog eens gedoe!

Holiday
12-01-2009 om 22:56
Voor de theeleut (ot)
Ik heb nu een apparaat op het aanrecht staan, ook weer wat nieuws (volgens mij, want ik kende hem nog niet).
Reservoir is gevuld met koud water. Kopje eronder zetten. Druk op de knop. Thee. (ja wel zakje erin hangen dan).
Dus meteen kokend theewater in exact 1 afgepast kopje. Meer water kan ook, dan moet je een andere knop indrukken. Dan blijft ie lopen tot je genoeg hebt.
Ik vind hem echt handig. Iedereen zijn eigen theesmaakje. Water koken niet meer nodig en ook geen hele potten meer waarvan ik de helft moet weggooien.
Alleen staat ie niet leuk op een lichtje op tafel of onder een gezellige muts, maar verder..!
Holiday

dirksmama
13-01-2009 om 13:49
Geen thee
Dat apparaat levert heel heet water, maar geen water dat goed gekookt heeft. En voor een smakelijke kop thee heb je nou eenmaal water dat GEKOOKT heeft nodig, niet water dan tegen de kook aan geweest is.
Dat lukt alleen met een ketel. Dus voor een echte theeliefhebber is zo'n apparaat echt niets.

soppie
13-01-2009 om 15:37
Quooker
Tja.... ik vind de quooker fantastisch.
Gebruik hem niet alleen voor thee (wat trouwens prima is, het is namelijk gewoon kokend water wat uit de kraan komt) en ook bij het koken om bijv snel te kunnen koken. Of om kaarsvet te verwijderen
Het schijnt zelfs dat de quooker zuiniger is in vergelijk tot gas. Wat ik me kan voorstellen, zeker met de huidige gasprijzen.
Groetjes