Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kan iemand mij de prijs van pampers geven ? luierservice vgz

ik zie net dat mijn zorgverzekeraar VGZ zoiets als een luierservice heeft.

Je krijgt dan A merk (geen idee welk merk) luiers thuis gestuurd. Bijvoorbeeld: maat mini 100 stuks € 15,37 dus € 0.15 per luier. Maat midi 100 stuks € 18.11

Is dat nou goedkoper dan pampers of kruitvatluiers ?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Felicitatie en postengeneuzel

Hoi Manda,

Allereerst gefeliciteerd en succes met de eerste maanden..

Over die kosten:
-borstvoeding heb ik 2x bijna 2 jaar gegeven en het was hartstikke duur, zeker voor 5 euro cashewnoten per week, dubbele hoeveelheid avondeten etc. Nee, die ene boterham met kaas waar ze het altijd over hebben daar kwam mijn melk niet mee.. en dan heb ik het nog niet over Anita-voedingsbh's van 100 gulden (toen nog) per stuk.
-je hebt volgens mij 2 soorten kosten: vast en variabel.De vaste kosten voor alles wat je nieuw moet hebben omdat het verbruikt wordt (luiers, doekjes, poedermelk of extra eten voor bv-gevende moeder, verzorginsproducten) kunnen wel nauwkeurig. Maar voor de rest kan je de baby zo duur maken als je zelf wilt, dat vind ik posten van een heel andere aard dan die luiers. Vergeet niet dat je leefpatroon ook verandert, je blijft dichter bij huis of je onderneemt andere dingen. Niet per se goedkoper maar wel een ander patroon, dat zou ik ook bij je schatting betrekken.

Tirza G.

Tirza G.

15-11-2008 om 16:00

Cashewnoten

Zijn niet verplicht bij bv, die hebben geen enkel effect op wat dan ook. Voedingsbeha's zijn er ook voor 2 tientjes

Tirza

mirreke

mirreke

15-11-2008 om 17:40

Hier lidl luiers

In een ver verleden hoor, jongste is nu 4,5. Maar ik vond de lidl luiers fantastisch. Jongste had de gevoeligste huid van alle 4, en na wat aanloop rode billen met minipampers en huggies nam ik eens een pak luiers bij de lidl mee. De rode billen waren verleden tijd. Ook een goede tip, de luierdoekjes van de lidl, in de witte verpakking, die andere vind ik niet lekker ruiken. Jongste, met die gevoelige huid, heeft er nooit last van gehad.
Gefeliciteerd Manda! Nou ben ik nog benieuwd of het er twee zijn. Lijkt me gáááf, een tweeling.
Mirjam

Biene M.

Biene M.

15-11-2008 om 19:49

Tirza (voedingsbh's)

Twee tientjes! Waar?

Nee, zonder dollen, maar dan moet je toch echt wel een heel erg alledaagse maat hebben hoor. Goedkoper dan € 60,- heb ik ze niet gevonden in 70G/H.

Tirza

Teruglezend zie ik dat ik heb geschreven dat bv 'hartstikke duur' is. Dat is meer iets om te zeggen dan om op te schrijven. Het staat er zo hard. Ik begon vooral op Manda te reageren omdat ik wilde zeggen dat haar raming nogal onduidelijk is. Als er keihard staat dat kv 40 euro per maand kost zonder een bedrag voor bv lijkt het alsof bv gratis is. Een deel van de kosten voor bv is vast (goedzittende bh, zoogcompressen als je een lekker bent, meer eten in zijn goedkoopste vorm). De rest is variabel, je kan duur eten kopen om de extra calorieen binnen te krijgen, naar de borstvoedingswinkel gaan voor een bh uit 100% katoen, een kolf kopen, een cursus volgen, een lk raadplegen ...

En wat die cashewnoten betreft: dat was alleen maar bij wijze van spreken. Ik heb echt lopen bunkeren in de bv-tijd. Ik werkte ergens zonder koffie- en theepauzes (call-center) en cashewnoten zijn een goede manier om snel veel calorieen binnen te krijgen. Ik zat gewoon 4 uur aan een stuk te werken zonder pauze, afgezien van het kolven. Later heb ik in mijn lunchpauze gekolfd tot 15 maanden, toen had ik nog steeds amper tijd om te eten.

En de voedingsbh's van de H&M hielden de compressen niet op hun plek. Werd ik weer wakker met een nat laken. Ik lekte tot een maand of negen.

Bottom line: ik geef graag geld uit aan iets dat ik belangrijk vind. Ik heb een ...hekel aan de industrie die ons wil wijsmaken dat we voor kinderen tot 36 maanden aan Nutricia/Danone/Nestle moeten overlaten wat ze te eten krijgen. Borstvoeding is niet gratis en dat hoeft ook helemaal niet. Ik geef er gewoon de voorkeur aan en die voorkeur mag wat kosten.

Tirza G.

Tirza G.

15-11-2008 om 23:10

Voedingsbeha's

La Leche League International verkoopt ze:
http://www.llliclothes.com/Bras/Nursing-Bras/page/1.html

Ze zijn fantastisch, qua model en pasvorm. En ze kosten geen drol

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

15-11-2008 om 23:14

Rode beuk

Ik vind je verhaal prachtig, ik hou erg van praktijkverhalen Maar ik ga er uiteraard wat tegenover zetten. Die calorieen: daar kan ik niks aan veranderen. *Gemiddeld* genomen kost borstvoeding geven niet zo bar veel calorieen, de bekende boterham met kaas. Maar ja, geen enkele moeder is gemiddeld.
Zoogcompressen, het is maar een weet, houden het lekken vaak juist in stand......een beetje vestzak-broekzak verhaal. Een tepel tegen een zoogcompres werkt (vaak) als een vulpen op een kladblok, zeg maar.
Kolven gaat net zo snel en efficient gewoon met de hand, ik bedoel dus letterlijk met je blote handjes Het enige wat je nodig hebt is iemand die je de techniek aanleert (alhoewel je vaak zelf al een heel eind komt) en een bakkie om de boel in op te vangen.

Dus.

Tirza

Tink

Tink

15-11-2008 om 23:20

Ook lidl luiers

En die vind ik perfect . In de hele luiercarrière van jongste (net 1) heb ik denk ik 3x het hele kind moeten verschonen na een poepbroek, meer niet. En ze zijn nog goedkoper dan die van Kruidvat. Nee ik heb geen aandelen!

Voedingsbeha, ik heb er nog eentje liggen, splinternieuw, van Anita maat 75C, mag je van me overnemen voor 25 euro (nieuw 32,50, ding is 1x gedragen, daarna bleek ik te moeten stoppen met bv).

Halve melbatoast

Ik heb geen zin om hier met mijn hele hebben en houwen te gaan staan. Jij komt met gemiddeldes en ik vind die nogal gunstig geformuleerd. De tegenvoorbeelden die ik gaf waren persoonlijk, daar kan jij dus niets tegenover zetten want het verandert niets aan mijn situatie. Kom maar eens met een ander voorbeeld van een vrouw die voedt op een halve melbatoast, dan ben ik weer bij de les.

Ik had hieronder nog een hoop details gezet maar ik denk dat ik ze beter weg kan halen. Heb nog geen koffie gehad, de nuance is er nog niet zo.

Moet ik gewoon zeggen dat jij gelijk hebt? Ik ben misschien toch niet zo'n forumtype. Ik hoef niet zo heen en weer te gaan. Ik neem van je aan dat het gemiddelde anders is dan mijn verhaal. Bij een begroting zoals die van Manda is het handig om de kosten realistisch in te schatten. Daar haakte mijn entry op in. Op eventualiteiten en de kans erop. Niet op absolute waarheden over BV.

Ik ben trouwens in mijn jeugd aan een borst geopereerd (cyste) waardoor de melkkanaaltjes in een kwartier van mijn linkerborst zijn doorgesneden. De melk moest daardoor een andere weg zoeken met als resultaat dat ik heel erg op de hygiene moest letten omdat ik heel snel ontstekingen en verstoppingen kreeg. En het normale lekstoppen gebeurde niet aan die kant. Als ik geen compressen gebruikte moest ik voortdurend bh's wassen omdat er geen ouwe melk in mocht zitten.

En dat kolven met de hand...ja hoor daar zul je echt een hoop mensen mee winnen. Net zo efficient? Heb je dan opeens 4 handen zodat je dubbel kunt kolven? En hoe zit het met de hygiene als die melk over het aanrecht spuit. Om over mensen met RSI (ja dat heb ik ook nog) maar te zwijgen.

Laat maar.
Ik ga koffie zetten.

Biene M.

Biene M.

16-11-2008 om 09:36

Tirza

Helaas, ze gaan maar t/m DDD.

Bu

Bu

16-11-2008 om 09:57

Testaankoop

Een tijdje geleden kwam bij testaankoop (in Belgie) uit dat van de gezichtcremes die van Aldi de beste waren, beter dan verzorgingsprodukten van hele dure merken...
Ik ga over het algemeen iets liever bij de Lidl dan naar de aldi Het fruit vind ik meestal wel goed, het blijft er minder lang liggen dan in de duurdere winkels
niet goed vind ik de tv-worstjes, ketchup, cola, paprika chips, brood,...
wel goed inlegkruisjes,zalmsla, voorgesneden sla, yoghurt, ole koeken, ...

Manda Rijn

Manda Rijn

16-11-2008 om 20:48 Topicstarter

Nog een kostenpost gevonden

ik ga weer een paar maanden na de bevalling op fitness a E 60 per maand. Vorige keer was ik 20+ kilo aangekomen en ik ben nu met 5 weken al heel erg snel dik aan het worden.

Komende tijd blijf ik ook 1 a 2 keer per week een half uur zwemmen om niet te veel aan te komen. Ik had bij vorige ook BI de laatste 2 maanden.

Tirza G.

Tirza G.

16-11-2008 om 21:58

Rodebeuk

Ik heb zeker niet de bedoeling gehad om je te overtuigen. Ik wil het juist heel secuur uitpluizen Voor mij is dit geen oevertuig-sessie, voor mij is dit een opties-sessie, zeg maar.
Kolven met de hand doe je met 1 hand per borst, je kunt dus met 2 handen makkelijk twee borsten tegelijk doen. Het klopt dat vrijwel niemand dat (meer) doet, maar het gaat écht heel goed, net zo snel als een kolf en vaak nog wel ietsje sneller, omdat je met huid-op-huid veel makkelijker een toeschietreflex opwekt en je met je vingers veel beter de melk "voelt zitten" die je er uit drukt. Boven een bakje gaat het echt prima, maar goed, dat is een kwestie van ondervinden. Ik heb het zelf altijd een superhandig truukje gevonden om onder de douche even te doen, of als je verlaat was en geen kolf voorhanden, of geen elektriciteit. Ik spreek juist geregeld vrouwen die RSI klachten krijgen van de Avent-kolf, dus tja. Bij met de hand kolven verplaats je je handen/vingers elke keer en oefen je elke keer andere druk uit.
Waar het mij om gaat is denk ik dit. Het prodúct moedermelk/borstvoeding is gratis, net zoals regen. Als je echter wilt dat het doet wat jij wilt, dan zul je moeten investeren, net als bij regen. Regen komt gratis naar beneden, maar we investeren in goten, regenpijpen, sloten en riolen.
Je verhaal over ontstekingen en verstoppingen is moeilijk te beoordelen hier vandaan. Maar misschien is het goed om te weten, dat de meeste ontstekingen beginnen als een verstopping, het zijn steriele ontstekingen, a la een slijmbeursontsteking zeg maar. Het heeft niets te maken met bacterien, de tepel, alstie heel is (dus geen kloofjes ofzo) is géén port d'entree voor bacterien. Bacteriele borstontstekingen zijn zeldzaam.

Tirza

Manda Rijn

Manda Rijn

16-11-2008 om 22:15 Topicstarter

Er zijn ook vrouwen

zoals ik die helemaal niets hebben met het idee om lekker thuis een potje te gaan kolven met de handen. Ik heb ook geen uierzalf in huis.

Verder zei ik al ergens dat ik niet buitengewoon gemotiveerd ben om bv te gaan geven, ik ga het deze keer doen op een manier die ik prettig vind. Dus wellicht kan je als je dit echt een interessant onderwerp vindt een eigen zelfkolf en bv draadje beginnen ?

Tirza G.

Tirza G.

16-11-2008 om 22:43

Gunst

Natuurlijk Manda. Wat jij wilt.

Tirza

Manda

Je komt vast niet zoveel aan bij de tweede. Er loopt nu nog een kleuter rond die het je toch niet gunt om even rustig aan te doen. Hollen en rennen met dikke buik naar school en zwemles. Komt helemaal goed. Je danst mee met de kinder c.d`s en holt achter de cavia`s aan. O, heerlijk, ik zie het al helemaal voor me! Het leven als moeder is èèn grote sportschool.

Tirza! snik!

Een boterham met kaas? Is dat alles wat je erbij moet eten? Ik heb altijd gelezen: gemiddeld 500 kc per dag extra. Heerlijk vond ik dat, kon ik zonder schuldgevoel snoepen (ja dames, ik weet dat je dat met gezonde versterkende vezel- en vitaminerijke voedingsmiddelen moet doen. Pfah!). 550 kc is ongeveer twee marsrepen. Of 4 stroopwafels.

En nu zeg je een (1 !) boterham met kaas. Wat zal dat helemaal zijn, 120 kc? Nog niet eens éen stroopwafel. Snik!

Je zou er bijna van aan de kv gaan

Groeten,

Temet

Manda Rijn

Manda Rijn

17-11-2008 om 12:45 Topicstarter

Wil

nou ik hoop het, ik was bij dochter van 48 naar 70 kilo gegaan, pff vreselijk ik was breder dan hoger zeg maar

Doe mij maar boterham met kaas hoor

Ik ben niet zo van de marsen.

Maar 'r moet wel een lekker rulle volkorenboterham zijn, met zachte, maar wel pittige extra belegen kaas, flink dikke plak, die vastgeplakt zit aan de boterham met een lekkere klodder mayonaise en/of ketchup dan wel zoete chilisaus. O, en als ik tijd heb mogen er wat plakjes komkommer op voor het frisse contrast.

trijntje71

trijntje71

17-11-2008 om 16:43

Manda je bespaart ook

tenminste voor mij was het een jaar lang geen dure kleding of nog duurdere schoenen, ik paste gewoonweg er niet in
Geen wijn (wordt hier veel gedronken), amper uit eten (eerst te moe en daarna misselijk en toen te dik)
Geen heftige vakanties (oudste zat al op school en toen hij vakantie had mocht ik niet meer vliegen).

Wat ik zelf merkte toen onze 2e kwam was dat ik veel makkelijker was. Dus niet een box aangeschaft maar een Ikea bedja van 30 euro die prima voldeed. En inderdaad maxicosi 2e hands en wipstoel, badje, tummytub en al die zaken geleend of 2e hands.

En gezien de discussie: ik heb een heel mooi gloednieuw kolfapparaat, dubbelzijdig zelf 2 keer gebruikt: Bv was prima maar zonder stress en gedoe en kolven was dat voor mij.

Tirza G.

Tirza G.

17-11-2008 om 23:44

Die calorieën

dat zit zo. Je verbrandt er zo'n 500/etmaal in de bv-periode. Ongeveer 200 daarvan haal je uit het vet wat je in je zwangerschap hiervoor speciaal aanlegt. Nog eens 150 haal je uit de verplichte rustmomenten. Blijven er zo'n 150 over die je uit eten moet halen.

En eten kun je kiezen

Tirza

Marmar

Marmar

18-11-2008 om 02:11

Bruin bier?

Hm. Dat werd mij aangeraden door de wijkverpleegkundige (oid) die na de geboorte va dochter haar verplichte bezoekje kwam afleggen. 'Is goed voor het zog.' Tja, ik lust eigenlijk bruin bier niet zo en al helemaal niet zomaar 's morgens of 's middags.... Dus of het waar is weet ik ook niet uit ervaring.
Dochter kwam goed aan met de BV. Ik viel haar toename in kilo's af. Huisarts greep in voordat-ie door me heen kon kijken en ik moest over op de fles.

trijntje71

trijntje71

18-11-2008 om 20:39

Mieke (ot) gewicht kind gewicht moeder

begrijp ik het nu goed dat je ervan uit moet gaan tijdens de BV dat wat kind aankomt moeder verliest? Is dat een beetje de globale lijn die je kan hanteren?
Wist ik helemaal niet. Mag ik dan redeneren: als je 20 kg bent aangekomen zou je, als je echt niet op dieet zou willen, net zolang BV moeten geven tot je kind 20 kg weegt
Zie mijn man die opmerking al de komende 10 jaar maken bij elke kraamvisite.................

Tirza

Snik. Ik houd toch de moed er maar in en klamp me vast aan de ervaringen na mijn eerste zwangerschap. Want in mijn herinnering at ik als een bootwerker en viel desondanks gestaag af. Ik had overigens de mazzel dat ik niet enorm veel aangekomen was (hoewel ik ook tijdens de zwangerschap fors at).

Maar ja, rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst...

Groeten,

Temet

Rust?

Misschien moet ik m'n kinderen (13 maanden en 3,5 jaar) dan maar eens vertellen ze netjes moeten blijven zitten, omdat ik die verplichte rust moet nemen. Anders blijf ik afvallen.
M'n schoonzussen verdenken me er volgens mij van dat ik anorexia aan het ontwikkelen ben. (en volgens mij is er niets mis)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.