Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

suus36

suus36

17-01-2009 om 17:11

Kan je door de voorvork fiets zakken?

Hoi allen,

Ik heb een vraagje. Ik heb een 10 jaar oude fiets. heeft veel buiten gestaan. Staat nu binnen. Als ik fiets piept het voorwiel (waar de tandwielen zitten). Nu ben ik steeds bang dat ik ineens met mijn voortanden op straat lig en in het ergste geval dat mijn 2-jarig kind met haar tanden op straat ligt.

Kan dat zomaar? Ik ben nog niet bij de fietsenmaker geweest. Ik ben laatst voor een ander probleem geweest, maar toen kreeg ik te horen dat ik beter een nieuwe fiets kan kopen, want de reparatie was te duur.

Nu ben ik niet zo'n fietser, dus heb (nog) geen zin in een nieuwe fiets.

Dat ik een keer niet meer kan fietsen ermee, ok... Maar kan ik inderdaad op straat klappen met mijn gezicht?

Groetjes,
Suus

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bellefleur

Bellefleur

17-01-2009 om 18:25

Ja.

Het is mijn moeder overkomen toen ze zwanger was van mij. Ze was zo slim om zich op haar zij te laten vallen. Grote blauwe plek op haar buik. Maar ik had niks. Nou ja, niets wat je toe kunt schrijven aan de val...
Toch denk ik dat het wel mee valt met het risico. Ik denk niet dat de voorvork breekt. Ik denk eerder dat het kogellager versleten is. Als ik jou was zou ik een tweedehands fiets kopen. Bij een fietsenmaker. Of anders bij de fietskelder bij een NS-station.
Maarreh, hoe kan je nou 'niet zo'n fietser zijn'? bestaat dat?
Bellefleur

amk

amk

17-01-2009 om 19:20

Ja (en bellefleur)

dat kan, want het ijzer aan de onderkant van je voorvork is maar dun en kan makkelijk roesten. Verder heeft een voorvork een maximale belastbaarheid. Zeker met een kind voorop moet je daar rekening mee gaan houden.
Maar als je iets hoort, dan denk ik eerder aan een kogellager in je as.
Tandwielen heb ik overigens nog nooit gezien aan een voorwiel.

En Bellefleur, ik heb gewoon een schurfthekel aan fietsen. Maar ja, de auto is niet milieuvriendelijk, duur en erg onhandig hier in de stad. Dus uiteindelijk fiets ik heel veel. Maar zo maar een rondje gaan fietsen voor de leuk, no way, ook niet op vakantie. Dan ga ik liever een stuk wandelen. Ik denk dat er velen zijn die niet zulke fietsers zijn.

groet,
Angela

Suus

Probeer het volgende eens
1) Til fiets met voorwiel iets van de grond, geef het wiel een slinger. Hoor je het geluid nog steeds? Dan is het denk ik niet de voorvork (daar staat dan namelijk geen druk op)
2) spuit wat smeermiddel op assen en andere ronddraaiende delen, laat even intrekken, fiets een heel klein stukje. Zijn de geluiden nu weg? Dan moest er gewoon wat gesmeerd worden.
3) als je bezorgd blijft over die voorvork, vraag dan een zwaar gebouwd familielid/kennis om eens als de fiets stilstaat flink hard op het stuur te leunen. Kijk jij ondertussen van een klein afstandje naar de voorvork om te zien of er iets doorbuigt, krakt of wat ook. Als alles na die behandeling nog leeft valt het risico denk ik wel mee.
Tja, dat die fietsenmaker je het liefst een nieuwe verkoopt snap ik, maar ik weet niet of je dat nu meteen voor zoete koek moet slikken...

Groeten,

Temet

Buurmeisje

Als kind had ik een buurmeisje die haar fiets ook altijd buiten had staan en inderdaad: door de roest is ze een keer op weg naar school erdoor gezakt en letterlijk met haar voortanden op straat geklapt. Pijnlijke (en dure) aangelegenheid, kan ik me nog herinneren.

Oh enne, wat dat "niet-fietser" betreft: mijn fiets is ongeveer anderhalf jaar geleden uit onze schuur gestolen en ik heb nog steeds geen nieuwe. Need I say more?

Polly Shearman

Polly Shearman

17-01-2009 om 20:19

Waat ook kan

hier gebeurd:
de plaats waar het spatbord vast zit aan de voorvork was doorgeroest, bleek.
Ik was zwanger en voor 1 keer nam manlief mijn fiets mee naar zijn werk, dat spatbord schiet los, draait met het wiel mee rond, man vliegt over de kop en is met ambulance afgevoerd. Het liep gelukkig goed af, als ik het was geweest met mijn zwangere buik was het waarschijnlijk erger geweest.
En manlief heeft nu een heel mooi harry potter litteken, en een stoer verhaal.

groet, polly

MaximeM

MaximeM

17-01-2009 om 20:23

Ook gehad

Hoi,

Mijn voorvork is gebroken terwijl ik fietste. Gekomen omdat ik altijd stoepjes op en af knalde al fietsend. Op een dag was ik aan het fietsen en voelde een rare beweging in mijn stuur, ik stopte en op dat moment had ik dus ineens een stuur met een stukje voorvork vast, wiel klapte om naar beneden. Erge mazzel heb ik gehad dat het net niet in een klap ging.

Maxime

tonny

tonny

17-01-2009 om 21:58

Helaas, ja, dat kan...

een straatgenote van me gebeurde het jaren geleden en ze kon meteen naar de tandarts voor twee (valse) voortanden.

Het lijkt me heel wijs de fietsenmaker serieus te laten kijken naar het onderdeel dat je zorgen baart, want alleen al het idee dat je zomaar op straat zou kunnen smakken is erg naar!

tonny

suus36

suus36

18-01-2009 om 09:22

Ok!

Bedankt voor de tips! Ik ga de testen uitvoeren en toch maar naar de fietsenmaker. het idee alleen al dat het gebeurt. Maar het gepiep ga ik testen.

O ja, dat ik het over tandwielen heb in mijn voorwiel zegt meer iets over mijn technisch inzicht in de fiets. Zoiets van klok horen luiden.......

Ik ben in die zin niet zo'n fietser, dat ik het alleen doe als het nodig is. Meestal loop ik namelijk. Maar als ik haast heb fiets ik. En langere afstanden pak ik de auto.

Doeidoei
Suus

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.