Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kastje,hoekje, klusje per dag/week


Knutselkei

Knutselkei

02-01-2018 om 10:51 Topicstarter

trots

ik dacht...kom op...nu meteen heb een half uur lang zo snel mogelijk geruimd en de helft v d kast is weer netjes en uitgezocht. Wat kunnen schoenen die schoon lijken toch veel zand verzameld hebben zeg..ppffff... Nu theetijd.

40er

40er

03-01-2018 om 09:07

Sniffen

Vorige week vrij, had mooi wat dingen bedacht om te gaan doen. Helaas liep het anders. Vanaf de kerstdagen al aan het sniffen en snotteren en een beetje ziekig. Geen puf om op te ruimen, althans, niet de bedachte klusjes. Baal er best van.

Knutselkei

Knutselkei

05-01-2018 om 15:35 Topicstarter

de inloopkast

is bijna klaar nog volgende week t laatste stukje en dan is t helemaal netjes. Op naar de volgende. De badkamer had vandaag ook hoognodig een beurt nodig dus tja... effe stoppen.

Jasmijn

Jasmijn

06-01-2018 om 11:13

Of een andere kringloop winkel

Misschien is een rondje bellen naar kringloopwinkels in de regio een optie? Je zou het dan een keer kunnen combineren met bijvoorbeeld een bezoekje aan een vriendin die ook die kant op woont.
HIer in de regio ken ik 3 kringloopwinkels en alle 3 nemen ze altijd alles aan. Ik heb nu ook mijn achterbak van de auto vol liggen met spullen, maandag ben ik daar in de buurt en lever ik het af.
Ik vind marktplaats. e.d. ook teveel tijd kosten. Niemand wil meer wat, of biedt amper geld ervoor. Het is de moeite niet en ik zit te lang met al dat spul in huis.

Pennestreek

Pennestreek

06-01-2018 om 12:01

Doe ook weer mee!

Voel me al een paar dagen grieperig, maar had gisteravond toch ineens de inspiratie! Paar keukenkastjes uitgeruimd en veel spul staat klaar om weg te brengen, ga ik zo doen. Van zolder alvast een doos gehaald met spullen die de keuken juist weer in moeten. Dat past er nu allemaal prima in. Heerlijk!
Die doos van zolder was stap 1, want die stond me in de weg bij het daar opruimen, en dat is het eigenlijke doel.
Helaas zijn deze maand mijn broer en schoonzus aan hete klussen in hun nieuwe huis, dus daar moet ik ook helpen, maar ik heb tenminst een begin gemaakt!

Knutselkei

Knutselkei

12-01-2018 om 20:25 Topicstarter

Gisteren... Grote kast in de woonkamer

Uitgemest, veel papieren uitgezocht,planken netjes gemaakt en spullen verhuist naar zolder..... ja dochter die op kamers is wilde papieren van VWO nog niet kwijt. Van de zomer nieuwe poging daarmee Haha. Heel veel samengevat examenboeken op Facebook gezet..... helaas niemand die ze gratis wil en nu kom ik er net achter dat t oud papier al is geweest...
Vanmiddag de kelderkast weereen stukje geruimd, dat doe ik plank voor plank.

mijk

mijk

14-01-2018 om 15:05

Ik ben eigenlijk best leuk bezig.

alle keukenlastjes en laatjes gedaan mijn nachtkastje...

Knutselkei

Knutselkei

14-01-2018 om 15:11 Topicstarter

Ik heb net de open kast van dochter uitgedaan

Is op kamers en maar een heel kort weekend thuis waarin de op zaterdag werkt en sport.... de kast staat dus op de laatste plaats waar ze tijd aan wil besteden nu is ze 3weken daar en t stof heb ik veel last van dus ik heb dr een doek doorheen gehaald.
Ergernis weg en schone kast

Knutselkei

Knutselkei

22-02-2018 om 11:14 Topicstarter

De doorn in het oog is weg

de kast in de aanbouw die ik allang weg wilde hebben is afgevoerd.... eindelijk. Het is nu weer meer een zitplaats aan t worden ipv opslag wat t steeds meer werd.
Het lijkt wel hoe meer opbergruimte je hebt hoe meer je verzameld.

schoonmaken motivatieclub facebook

Hallo allemaal,
Ik was lid van een groep op Facebook over huishouden. Daar werden verhalen gepost over wat je die dag ging schoonmaken / opruimen en sommige plaatsen voor en na foto's. Ik vond dit erg fijn en het stimuleerde mij bij mn schoonmaakklusjes. Alleen kwam ik erachter dat er iemand die ik ken ook lid was van deze groep en dat vind ik niet zo fijn. Mijn omgeving hoeft niet te weten wat ik allemaal op een dag doe
Mijn vraag is eigenlijk: Ik wil graag een besloten/geheime facebookgroep maken en daarin de schoonmaakklusjes van je dag/week met elkaar delen, om zo elkaar te motiveren en gezellig te kletsen over het huishouden. Wie sluit hier bij aan?
Ik hoor het graag als je er bij wil
Groetjes,
Jolibo, mama van 3 jongens van 9- 8 en 4 jaar.

Half a twin

Half a twin

28-02-2018 om 16:54

de klad zat er goed in

Kind goed ziek in het ziekenhuis voor 10 dagen, begin januari. Huishouden met de Franse slag gdaan. Mijn moeder en zus hebben gewassen en gestreken, alle net niet stapels zoals ik ze mask zo in de kasten geschoven. Steeds heen en weer naar ziekenhuis, nu zoon al lang weer thuis is, voor controles, revalidatie, psycholoog voor de verwerking enz enz.
Vandaag eindelijk 3 lades en 3 planken in mijn eigen kledingkast kunnen doen. Helemaal blijven blij!

Knutselkei

Knutselkei

28-02-2018 om 19:20 Topicstarter

half a twin

Goed bezig!! is ook goed voor verwerken he?

Half a twin

Half a twin

28-02-2018 om 21:09

op de telefoon getikt

Helemaal blijven blij?! Ik hoop blij te blijven ja.
Poetsen en netjes maken is inderdaad goed voor de verwerking. Genieten met die weer nette kast.

Altijd gezeur.

@Lilian1 #15, sopje? Stof uit open kasten verwijder ik met een stofzuiger. Zo kan ik ook meteen de spullen weer op hun plaats leggen.
----

Vervelend genoeg levert het opruimen van kastjes opruimen hier eerder gezeur dan blijde gezichten. Regelmatig geluiden over spullen, die niet weggegooid had mogen worden. Al mijn gezinsleden hebben blijkbaar 'last' van mijn opruimwoede. Dus leg ik stapeltjes papieren, oortjes, boeken etc, op de trap en mogen ze het zelf uitzoeken. De kasten blijven redelijk overzichtelijk.

Alleen de collectie mokken met verschillende prints blijft mij een doorn in het oog. Net zoals vroeger de bak met lunchdrinkbekers en voorraadbakjes. Zo is iedere fase tijdelijk.
Het ene maakt plaats voor het andere. Een lege plank is zo weer opgevuld; ik moet dus niet te veel opruimen.

De aanrecht blijft mijn domein; zo min mogelijk apparaten want ik heb een hekel aan het steeds vrijmaken van een werkblad.

Knutselkei

Knutselkei

01-03-2018 om 08:24 Topicstarter

Flanagan

Dat stofzuigen doe ik elke week wel door die open kast,die vangt graag stof en hondenharenetc. een sopje gaat er een keer in de paar weken ook door heen. Aan mijn vieze doekje te zien is dat hier geen overbodige luxe😂

Half a twin

Half a twin

13-03-2018 om 11:52

Grote slag aan het maken

In het weekend heeft man, met hulp van mij, de schuur eens uitgemest om ruimte te maken voor de winterbanden. Nu kunnen dingen die eigenlijk het meest praktisch in de schuur horen eindelijk weg uit de kelder.(Regenpakken en zo)
Gisteren begonnen om de indeling in de kelder te reorganiseren, etens voorraad bij elkaar, schoonmaakmiddelen bij elkaar, plank gemaakt met papier en zo. (wc papier, keukenrol, servetten, alufolie enz.)
Ik heb zelfs een bijna lege plank over.

Pennestreek

Pennestreek

13-03-2018 om 12:08

Dat klinkt heerlijk hat

en ook alsof je veel meer ruimte hebt dan ik. Winterbanden, ik zou ze echt niet kwijt kunnen. En een hele plank met papier, ook niet. Dat staat bij mij op de bodem van de trapkast, bij gebrek aan een betere plek... Dat ruimtegebrek maakt het ook wel lastig vind ik om georganiseerd te worden/blijven .

Heb zelf intussen een klein stukje van de zolder gedaan, maar wegens drukke weekends staat dat project ook weer even stil. Hoop komend weekend weer verder te gaan. En dan wil ik ook de schuur weer eens aanpakken, als het weer een beetje meewerkt. Meer schoonmaken dan opruimen hoor, want ook die is niet zo groot en er past dus naast onze fietsen niet heel veel in...

Half a twin

Half a twin

13-03-2018 om 12:28

nou ja HELE plank

In de kelder heb ik langs drie wanden planken. Maar de kelder is onder de trap. De twee bovenste planken zijn maar 15 diep en 30 breed. De plank eronder is een traptree breder. Op de plank daaronder past dus een klein pak wc papier, twee keukenrollen (de derde is in gebruik) en een pak servetten de rollen bakpapier en alufolie liggen daar wiebelig bovenop.

Maar het is wel lekker dat dingen uit elkaar zijn gehaald.Er is nu een eigen plank(je) voor de schoonmaakmiddelen waar ook een mandje met doekjes/sponsjes enzo naast staat.

Als er nu een kind iets moet zoeken, kan ik ze gericht sturen. kant van de gang, tweede plank. Kant van de buren, bovenste plank. Kant van de keuken, derde plank in het mandje. O nee dat hoef ik nooit te zeggen, dat mandje is het eerste dat ze wel kunnen vinden (zit snoep en koek en chocolade in bij pubers zeer geliefd)

Pennestreek

Pennestreek

13-03-2018 om 13:06

Aha!

Ik heb maar aan 1 kant planken, de achterwand. Rechts zit de trap, daar staat wel een soort rolkastje onder maar helaas zonder wieltjes, dat lukte in de hoogte weer net niet. Dus leuk bedacht, maar in de praktijk niet handig, want erachter zit loze ruimte en het is een wiebelig ding en het is dus niet verplaatsbaar. Daar ga ik eens iets op bedenken .
En links staat de strijkplank tegen de muur. Ook semi-handig, want het lichtknopje zit erachter. Maar geen plek elders voor dat nare ding, dus tja. Dat ruimtegebrek vind ik echt een ding. Man wil ook graag verhuizen, maar ja, in onze omgeving zijn die vierkante meters zo vreselijk duur, dat heb ik er niet voor over. Zo staat mijn wasrek bij ons achter de slaapkamerdeur, die daardoor niet meer helemaal open kan. Ook niet echt charmant...

Oh, wat wordt het leven mooi als de kinderen het huis uit zijn, wat een zeeeeee van ruimte heb ik dan .

Half a twin

Half a twin

13-03-2018 om 13:34

om een en ander mogelijk te maken

Heb ik zelfs een "kast" in de kelderkast. Tegen de muur naar de buren zaten hier random de watermeter, gasmeter, en electrameter en groepenkast geschroefd. Dat hebben we op ongeveer anderhalve vierkante meter bij elkaar laten zetten. Man heeft daar een kast omheen gemaakt enaan die "body" konden we beginnen met het plaatsen van die strips waar je plankhouders in kunt haken. Op de langste muur 3, een hoge een middelhoge en een lage. Rechts heb ik dus 5 "planken" en links nog maar 1. Onder de aflopende trap valt er steeds een plank af. Die planken zijn 30 diep.
Aan de kant van de gang heb ik 4 planken van 20 diep en de bovenste is maar 20 lang, daar staat mijn verzamelblik voor spaarpunten en zegeltjes. De spaarkaarten liggen eronder.
Aan de kant van de keuken heb ik 6 planken die allemaal evenlang zijn en 20 diep. Daar staat de mond voorraad.
In het verdiepte stuk staat de stofzuiger en onder de gang staat wat "ik weet niet wat ik er mee moet" spul. Kinderspeelgoed, antiek geërfd gereedschap, niet kunnen wegdoen maar ook niet gebruiken. Vooraan staan dan 2 wijnrekken. Een met wijn de ander met frisdrank en sapjes.

Wou dat ik een foto kon plaatsen, het is zo moeilijk inzichtelijk te maken hoe wij van een onhandige ruimte een goed te benutten opberhok hebben gemaakt.
Onze nieuwe buren wilden het hok dicht laten maken, alleen waar laat je dan die meters van gas enzo. Buurvrouw heeft bij mij gekeken en zoekt nu een HANDIGE klusser die dat in haar kelder kan kopiëren. Haar eigen man is niet zo'n doehetzelver.

Pennestreek

Pennestreek

13-03-2018 om 14:47

Dankjewel!

Hier kan ik wel wat mee, samen met mijn wel-handige-echtgenoot en zoon. Leuk project voor in een verder vrij te houden weekend.

Wij hebben vaste planken, maar zo'n systeem met verstelbare planken is natuurlijk handiger. En er ligt nu een restje vloerbedekking omdat onze vorige hond er graag sliep, maar nu is dat heel erg niet handig, dus dat ga ik vervangen door een restje vinyl dat ik nog heb liggen. En dan zet ik er wat verrijdbare kratten oid op, dat scheelt denk ik al een hoop. En een wijnrek is natuurlijk briljant, dat ik daar nou zelf niet op gekomen ben! Kan ik daar meteen ook onze wijnvoorraad in kwijt, die nu ruimte inneemt in mijn wandmeubel. Dat ik graag kwijt wil omdat ik het spuuglelijk vindt, maar ja, waar laat je dan al je zooi...?

Half a twin

Half a twin

13-03-2018 om 15:04

zal nog even opsommen wat er ook zijn plaats vind

- doos met schoenpoetsartikelen
-het gourmetstel
-het tostiapparaat
-de broodrooster
-het sapcentrifugedeel van mijn keukenmachine
-2 thermoskannen
-het grote koffieapparaat voor feesten en partijen
-knutselspul van de kinderen
-bloempotten en vazen
-stoffer en blik
-een stapel bigshoppers

en tussen de meters in de "kast"staan de dingen met steel zoals de ragebol, de vloerwisser ala swiffer en een lang ding om boven de ramen te kunnen lappen.

Aan twee treden hangen van die verzameldingen voor plastic zakken die ikea vroeger verkocht. Een kan eigenlijk wel weg, je krijgt nergens meer plastic tassen en ik ben nu definitief door de voorraad heen.

De strijkplank en bout dan weer niet, die staan in het washok op zolder.

Met een handige man is er van zo'n onhandige kast echt iets te maken. Hij moet alleen wel willen.

Zal eens googlen naar een link waar een kelder op staat die op de mijne lijkt.

Half a twin

Half a twin

13-03-2018 om 15:22

pennestreek De tip: Mandjes

Ik krijg op Pinterest niets in beeld dat lijkt op dat van mij maar er staan wel goede ideeën op over hoe je veel planken kan maken in een beperkte ruimte.

Onder het mom van beter goed gejat dan slecht verzonnen heb ik sinds november voor allerlei kleine dingetjes een paar mandjes gekocht. Gezien bij een vriendin. Je kent dat wel, een pakje cupjes koffiemelk (in huis voor de visite) een pakje vanillesuiker, een pakje bouillonblokjes, zakje rozijnen, van dat spul voor botercreme. Vreemdsoortige verpakkkingen die je niet kunt stapelen, weg glijden. In een mandje en het staat georganiseerd!
Pakken bloem, bakmeel, macaroni laten zich makkelijk stapelen die hoeven niet in mandjes.

Pennestreek

Pennestreek

13-03-2018 om 16:23

Hier kom ik al een eind mee hoor!

En het is niet dat hij niet wil, of ik niet, maar je ergert je soms aan dingen waarvan je denkt dat ze vast staan, maar die je op kunt lossen als je een beetje uit je doos denkt, zeg maar. Dus dat ga ik met projectje trapkast maar eens doen .
Mandjes, ja, dat is ook wel een idee. Maar veel van de dingen die jij nu opnoemt staan bij mij in een brede lade in de keuken. En de lade daaronder bevat de voorraad etenswaren. Behalve dan de crackers e.d., die staan logischerwijs in die trapkast, naast de schoenpoetsdoos .

Ik ga komend weekend aan de slag, mijn vingers jeuken!!

Half a twin

Half a twin

13-03-2018 om 16:30

mijn keuken is klein

Heeft wel vaatwasser, zetpits gasfornuis. Dus sommige dingen moeten in die kelder. Ik heb alleen aangebroken verpakkingen in de keuken, servies, pannen en bestek. Behalve de koelwaren die staan in de koelkast.

Half a twin

Half a twin

13-03-2018 om 16:36

succes met je project

Vragen mag altijd!
Dat stukje over de crackers is lachwekkend. Dat had ik dus ook food en nonfood gebroederlijk naast elkaar. Nu heb ik planken versteld en heringedeeld. Het is een mini supermarkt onder mijn trap geworden. Een "schap" broodbeleg een schap bankproducten, een schap schoonmaak.
Ik ben er blij mee.

Half a twin

Half a twin

13-03-2018 om 16:37

oeps

Bakproducten geen baNkproducten.

HaT

Bij mij staan op de onderste plank wel bankproducten. Mooi rijtje ordners gebroederlijk naast de kookboeken

Half a twin

Half a twin

14-03-2018 om 07:50

beiden op de slaapkamer

De meest logische plek Voor de ordners, die daar al stonden, was geen plek meer op de "werkkamer" die we hebben gemaakt van een klein stukje van onze grote slaapkamer. Onze slaapkamer had een ingebouwde kast die toen wij in het huis trokken kromme deuren en planken had. Dus gesloopt. Daar heeft man een boekenkast gemaakt. 1.80 breed en kamerhoog. Daar staan alle boeken ook mij verzameling kookboeken. Alleen mijn veelgebruikte kookboeken staan in de keuken, een stuk of 6.
Sommige erfstukken uit mijn verzameling zijn niet bruikbaar meer. Het oudste boek is van 1912. Leuk om in te kijken maar kooktijden, hoeveelheid bindmiddel, het klopt niet meer met de moderne dingen van nu.
Stukje reuzel smelten, geen idee of de slager nog reuzel verkoopt.

Reuzel.

Reuzel is het vet van uitgebakken spek, dus dan krijg je "kaantjes".
Vetspek.

Wordt gebruikt door de stamppot bijvoorbeeld ipv klontje boter. Je kan het ook op een snee brood smeren als je je aders wilt laten dichtslibben.

Onze slager heeft het en zelf maak ik het 1 of 2x per jaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.