Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

kastje/laatje/hoekje miniklus of groteklus per dag/week?maand

Laatst was er iemand die refereerde naar het kastje per dag topic.

Nu dacht ik: wie weet kunnen we m nieuw leven inblazen.
Ik merkte dat ik dan nog gauw een laatje/hoekje deed omdat t "goed" voelde. Nu met corona kan iedereen wel wat goeds gebruiken, toch?

Gisteren begon ik dus met de besteklade omdat ik hieraan dacht ( de gedachte was al genoeg )
Net heb ik de lade eronder gedaan en nu zit ik moet te verzamelen voor de lade eronder, de koek en snoep etc lade. Die moet ik gewoon eigenlijk niet zien whahahha.


Hangkous

Hangkous

24-11-2020 om 11:57

Ik had gisteren ook heimwee naar dat draadje

Ik zat helemaal trots te wezen na het soppen van een stukje keuken waar zich zondagavond een "ongeluk" had voorgedaan en kom die trots nergens delen, dacht toen ook aan dat draadje. Daar deelden we onze voortgang/ trots.

Over het ongeluk:
Zondagavond stond ik de tomatensaus voor bij de zelfgemaakte babi pangang af te maken en roerde het bindmiddel er even stevig door met een garde toen een zo'n (het dat balein?) metalen boogje van de garde afbrak. Overal tomatensaus, aan de afzuigkap, de muur, de waterkoker en het hele 6 pits gasfornuis onder de spetters. Na het eten schoongemaakt maar toen maandag het zonnetje in de keuken scheen zag ik nog meer spetters en ik zag ook dat mijn schoonmaak actie van zondag nogal wat sporen had achtergelaten.
Nou is mijn maandag sinds maart nogal leeg, nu ik niet naar mijn vrijwilligerswerk mag, dus de hele situatie maar even goed aangepakt.

Straks de bestekla doen. Nu met al 8 maanden mannen thuis is dat ook een beetje een vies ding geworden. Mijn vader deed dat vroeger al, tot woede van mijn moeder, en mijn man en zoon doen het ook. La open schaar pakken pak koffie open knippen en met de la nog open alvast koffie in het apparaat schudden. Dan pak verder open knippen en de inhoud in de koffiebus doen. Pas ergens als ze met hun buik de la raken gaat hij dicht. Met of zonder de schaar weer op de plek te leggen. Ondertussen is er wel wat koffie in de la terecht gekomen.
* waar koffie staat kun je ook suiker invullen

Ben overigens lang geleden al gestopt met vragen of ze de bus met rijst (koop ik vaak in zaken van 3 kilo) willen vullen. Dat gaat op dezelfde onlogische wijze met restsnten in de la.

Poetsdoek

Poetsdoek

24-11-2020 om 12:27

Leuk

Goed plan. Ik vond dat altijd zo'n leuk draadje, maar ik kon nooit de moed verzamelen om mee te soppen.

Wij zijn thuis met z'n vieren, waarvan we met 3 personen vrijwel de hele week thuis aan het werken en leren zijn. Chaos alom en gemotiveerd door dit draadje heb ik besloten dat dit het juiste moment is om dagelijks iets extra's onder handen te nemen.

Aangestoken door de anderen vind ik de keukenlades een mooi startpunt. Ik begin vanmiddag met de bestekla linksboven.

Biebel

Biebel

24-11-2020 om 12:37

Leuk!

Ik heb vandaag de gootsteen met chloor bewerkt. Milieutechnisch totaal verkeerd - maar het geeft toch zo’n tevreden gevoel dat de thee aanslag voor een dag weg is.

En de chocolade/broodbeleg/peperkoekla heb ik dit weekend gedaan. Weliswaar omdat de appelstroop was omgevallen maar Hee - alweer een schoon laatje.

Yuria

Yuria

24-11-2020 om 12:42

Ik doe mee

Ik ga ook de bestekla opruimen. Geen idee wat er allemaal in zit. Ik verwacht veel dingen die we nooit gebruiken en die dus weg kunnen.

Paddington

Paddington

24-11-2020 om 14:34

Goed idee

Met al dat thuiswerken zit ik veel meer, ik zorg daarom dat ik elk uur toch wel even opsta. Zo doe ik bijvoorbeeld de vaatwasser uitruimen en dan weer inruimen in gedeeltes, maar dat kan ik natuurlijk ook doen met andere 'klusjes'.

Mijn eerste klus wordt het uitzoeken van allerlei potjes in de badkamer. Volgend jaar gaan we badkamer verbouwen. Dan is het fijn als ik het uitzoekwerk al heb gedaan. Het gaat dan om 6 lades 4 plankjes. Elke dag 1 houdt in dat ik over 10 dagen ermee klaar ben. Dan nog wat losse dingen en een medicijnkast. Ik geef mezelf er 2 weken voor.

Vanavond de eerste plank.

Hangkous

Hangkous

24-11-2020 om 14:39

Bestekla

Gedaan.
Toen ik enthousiast la 2 open trok om er nog een te doen kwam dochter van 18 thuis vol verhalen over de docent die niks kan en die ze vandaag "geroosterd" heeft.
Trots op haar dat ze eindelijk voor zichzelf op durft te komen. En uur wachten op een docent die niet komt opdagen in een extra les is natuurlijk niet fijn.

Grappig OT

Denk niet dat er mannen mee zullen doen aan dit draadje. Die zullen eerder een voetbal of autodraadje starten. Moest ik even aan denken na alle discussies in ander draadje over (on) gelijkwaardigheid van en taakverdeling tussen mannen en vrouwen, cq levenspartner.

Pennestreek

Pennestreek

24-11-2020 om 14:46

Oh leuk!!

Ik moet echt dringend de zolder aanpakken, maar dat is zo groots en veel dat ik het steeds voor me uit schuif. Maar nu is er een goede reden: de verwarmingsketel moet vervangen worden. En daarvoor moet die voorzolder toch echt beter toegankelijk zijn dan nu. Probleem is dat manlief zijn deel/studio al aan het doen is, want we hebben hebben beneden de boekenkast ingekrompen en alle fotoalbums (30, minstens) moeten nu dus in een kast op zijn stuk van de zolder terechtkomen. De uitdaging is dus om in studio daar plek voor te maken. Afgelopen weken al heel wat oude papierhandel doorgespit en weggegooid, maar we zijn er nog niet. In de tussentijd staan die fotoalbums op de voorzolder. En die was al niet leeg, zeg maar. Aaargh! Toch maar even de schouders eronder... Alleen is het allemaal ongeorganiseerde zooi, dat maakt dat ik niet in laatjes/kastjes of wat dan ook kan denken. Dat is dus meteen waarom ik er niet aan durf te beginnen...

Positief bij-effect was/is dat ik op kantoor ook maar meteen aan het puinruimen ben geslagen. Bijna een kast leeg!

Tine Winkel

Tine Winkel

24-11-2020 om 16:18

o ja, ik doe ook mee

hoog tijd om het huis wat op te ruimen en schoner te krijgen... bestekla is te overzien, gaan we doen vanavond!

Overigens, over mannen die voorraden raar bijvullen - hier zou zoiets in een sinterklaasgedicht terecht komen in combinatie met een kruimeldief of zo... (2e hands, voor een habbekrats te koop)

Zelf zit ik te broeden op een mogelijkheid de puber-tutorials over OP en IN de vaatwasser in een sinterklaascadeau te verwerken... Kom ik 's morgens beneden, staat er giga veel zooi OP de vaatwasser, terwijl dat nog net IN de vaatwasser had gekund en dan had-ie s nachts kunnen draaien... Argh... Maar goed, dat kan evt een ander draadje worden, de komende 2 weken?

Ik doe ook mee

Ik doe ook mee. Niet met laatjes of kastjes maar met mijn hele kelderverdieping. Ons huis is volledig onderkelderd er staat teveel troep die in de loop der jaren kelder verzameld is. Ik ben vandaag begonnen en hoop tegen volgende lente/zomer rond te zijn. Ik zal niet dagelijks aan het opruimen zijn. Alleen op de niet-werkdagen.

Paddington

Paddington

25-11-2020 om 09:15

Eerste plankje is gedaan

Van de 6 dingen die erop stonden zijn er 3 weggegaan. Er zat eigenlijk niets meer in maar het we waren spontaan allemaal 'vergeten' om het weg te gooien.

Meteen ook met mijn dochter over gehad. Zij vind het ook een goed idee voor haar kamer en vandaag begint ze (onder mijn bezielende leiding, daar ze het moeilijk vind om ermee te starten) met haar kamer. Ik heb al 2 mandjes voor haar klaar gezet. Een om een andere plek te geven 1 om weg te geven/naar de kringloop te doen en natuurlijk een vuilniszak erbij om dingen meteen daarin te gooien.

Als ik mijn badkamer heb gedaan heb ik nog andere kasten die ook uitgezocht moeten worden. Met elke dag een beetje hoop ik ook het voorjaar in te gaan met een meer opgeruimd huis.

Yuria

Yuria

25-11-2020 om 09:30

Opbrengst viel tegen

De bestekla uitgezocht, er zat eigenlijk niets in wat we echt nooit gebruiken. Dat schiet dus niet op

Tijd voor de zomer- en winterkleding dan maar. Eerst 1 plank ...

Merel

Merel

25-11-2020 om 09:34

Netflix 'the home edit'

Ik heb vorige maand de serie 'the home edit' gekeken, de afleveringen over de kledingkasten vind ik niet zo boeiend, maar wel die van de voorraadkasten en de koelkasten. Uiteraard allemaal heel amerikaans en vooral groot en veel ruimte, maar toch kreeg ik daarna meteen zin om de boel aan te pakken hier. Ik heb allerlei voorraadpotten geregeld (kringloop en ik had al een verzameling 'handige' augurkenpotten) en mooie etiketten gemaakt en zelfs alle dekseltjes een keer met een spuitbus van de Action mat zwart gespoten (kan je daarna met krijt/krijtpen beschrijven)
Zo leuk om dingen weer mooi te zien worden.

Hangkous

Hangkous

25-11-2020 om 11:03

Moeilijk plannen maken nu

Vandaag zou man en dagje naar kantoor.
Ik had bedacht dan de werkhoek op onze slaapkamer eens grondig onder handen te nemen. De hele dag die computer aan daar verzamelt heel veel stof.
Vannacht had man al parkerend over zijn project toch besloten thuis te blijven hoorde ik om 6.30 toen de wekker ging.
Bedacht toen dat ik op zoon zijn kamer aan de slag ging met ramen lappen en gordijnen wassen maar zoon was het er niet mee eens. Komt vanmiddag zijn maatje om aan het pws te werken zit hij "in de etalage".
Inmiddels een half uur met de buurvrouw staan praten, koffie gedronken en nog niks gedaan.
Ga nu wel de wekelijkse emmer sop door de badkamer slingeren. Dan na de lunch even gezellig overhemden strijken, veel te lang uitgesteld. Er hangen er 7.

Poetsdoek

Poetsdoek

25-11-2020 om 12:15

Eerste la is klaar

De eerste bestekla hier is uitgemest. 4 pennen en een schaar waarvan ik dacht dat hij per ongeluk in de kliko terecht was gekomen gevonden en op de plek waar het hoort opgeruimd. Verder heb ik een paar messen met wiebelende handvatten weggedaan en broodkruimels verwijderd. Het ziet er weer opgeruimd uit.

Vanmiddag ga ik de la eronder onder handen nemen. Daarin liggen bakspullen en aangebroken verpakkingen met koffie, thee, koek, beschuit enzo.

Ik moet nog wel een goed moment uitzoeken, want de keuken is zojuist in beslag genomen door een lerende puber, die boven naar eigen zeggen gek wordt van haar broer die uitgebreid en soms nogal luidruchtig aan het Zoomen is voor school.

O, ik wil zo graag

Ik ben erg opruimerig van mezelf, als mijn hoofd vol is ga ik organiseren, lijstjes maken en ruimen.

Afgelopen zomer is er heel veel opgeruimd en weggedaan, maar er zijn nog een hoop plekken die ik liever alleen doe. Man zou de halve keukeninventaris de deur uitdoen in het kader van overbodig. Maar ik kan niks, ik zit al 2 weken met mijn voet omhoog en kan alleen strompelen op krukken. Ondertussen lees ik jullie vorderingen en maak alvast een lijstje

Hangkous

Hangkous

25-11-2020 om 13:19

Savon

Sterkte met je voet.
Afgelopen zomer hebben we hier en grote stap gemaakt met het opruimen van het berghok op zolder. Veel weggegaan maar ook 1 doos blijven staan waarvan ik denk doe maar weg. Studie spullen van man, schriften met aantekeningen van colleges technische berekeningen waarvan zelfs de kladblaadjes zijn bewaard (moesten toentertijd ingeleverd bij de opdrachten) Dat hij iets wil bewaren snap ik maar een hele bananendoos vol waar al >20 jaar niet naar is gekeken. Pfffff
En het ergste is dat dat ding (tot man tijd heeft er naar te kijken) nu in mijn washoek staat.
Wil ik gaan strijken, doos verslepen, plank uitklappen en dan straks weer terug zetten anders kan ik de trap niet af.

Valeria

Valeria

25-11-2020 om 13:41

gisteren

Gisteren heb ik een stuk tuin gedaan. Vandaag wordt de laatste keer de groenbak geleegd, en dan pas weer eind december, eind januari en eind februari. Ik had nog best veel takken die ik af wilde zagen. Het is vast niet het geschikte seizoen, maar ik word alleen maar geleid door: wanneer heb ik tijd, wanneer is het lekker weer en wanneer komt de vuilniswagen.

Nu kan ik dan over op de 561 laatjes/plankjes/plankjes.Ik denk dat ik even door de messenbak ga.

Het jammere is wel dat je er niks van ziet aan de buitenkant.

Karin

Karin

25-11-2020 om 13:49

Goed idee

Gied idee dit draadje! Ik ga vandaag beginnen en ga eerst een rondje algemeen met een vuilniszak aan de gang om overbodige zooi weg te gooien.

Savon, sterkte!

Pauline

Pauline

25-11-2020 om 14:13

scheiden

Dat is dan het enige voordeel van scheiden, ex had de hele schuur al vol staan met zijn spullen en was ingetrokken bij de persoon waarmee hij vreemd was gegaan. Ik had nog even de tijd dus heb vuilniszakken vol met zijn spullen naar die schuur verhuisd (en voor de zekerheid even mijn eigen spullen uit de schuur weer naar binnen gehaald) Dat heeft wel een aantal weken geduurd maar het ruimde in huis wel op, vooral van die ondefinieerbare dingen zoals Hangkous beschrijft, ik zag er geen brood in, het lag er al 20 jaar maar het mocht niet weg.
Toen alles klaar lag in de schuur heb ik hem doorgegeven dat hij tot 1 januari had (het was begin december) om alles uit die schuur te halen. Dus al mokkend is hij een paar keer langs komen rijden om alle zooi op te halen en toen was mijn schuur leeg en weer mijn bezit. Het ruimt echt 100x lekkerder op als je alleen 'de baas' bent over de spullen, voor die tijd versleepte ik vaak dingen van links naar rechts (wat mij betreft mocht het weg, maar van ex niet)
En nu heb ik een minimalistische man en ben ik ineens de persoon met 'veel spullen' (ik vind van niet uiteraard)
Oh ja en vaak verhuizen schijnt ook goed te helpen bij ontspullen, maar dat heb ik maar 2 keer gedaan, en lang geleden al.

mijk

mijk

25-11-2020 om 15:32

Ik ben al paar weken bezig

Omdat we meters nieuwe boekenkasten hebben. zondag de boekenkast beneden heringericht gisteren de hele dag weg maar vandaag ramen gelapt . En het is toch meer af als ik het hier kan melden!

Paddington

Paddington

26-11-2020 om 08:34

Gisteren

niet in de badkamer aan de gang geweest, maar in de keuken. Wat dingen gevonden die tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen, die worden nu dus eerst opgemaakt. Het ruikt nu heerlijk in huis. De broodbakmachine staat aan, vanavond lekker vers brood met zelfgemaakte tomatensoep.

Opruimen heeft best voordelen

Yuria

Yuria

26-11-2020 om 10:39

Vandaag

Ga ik verder met de kledingkast. Het hanggedeelte hangt zo vol dat ik moet proppen om iets terug te hangen. Daar kan vast ook wat weg.

Knutselkei

Knutselkei

26-11-2020 om 18:52 Topicstarter

Paddington

Ik ruim juist vandaag mn net 3ehands gekregen broodbakmachine op. Ik durf best te zeggen dat ik redelijk kan bakken maar brood is dus niet mijn ding. Knalhard was ie😂

mijk

mijk

26-11-2020 om 20:51

de grijze bak wordt morgen geleegd

en er was nog net plek voor de piepschuimellende die er uit een paar bestellingen kwam. We hadden al het karton al naar de stort gereden maar ik was te kniepig om een van mijn gratis stortdagen op te maken aan 1 tasje plastic. Vandaag paste het precies

Paddington

Paddington

27-11-2020 om 13:25

Knalhard brood

dat klinkt alsof er geen gist in zat. In sommige recepten moet je suiker doen, dan is als voeding voor de gist (wist een vriend mij te vertellen met een bakkersopleiding)

Vandaag het 2de brood gemaakt. En dan met zelfgemaakte gegrilde kipsalasde, zalig.

Gisteren wel weer een plankje gedaan. Een kleintje, want ik ben ook nog druk bezig met onze adventkalenders.

Vandaag neem ik een klein laatje mee. Morgen heb ik wat meer tijd, dus wil ik een iets grotere klus meepakken. Ik merk dat ik er wel meer gemotiveerd door raak. Dat er dingen opgeruimt raken geeft een heerlijk gevoel.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

27-11-2020 om 16:00

Wij hebben geen grijze container meer

En ik mis hem best. Want we braken/ zaagden weleens iets groots wat weg moest in stukken om het zo af te voeren. Via de bescheiden toegangsruimte van de straatcontainer lukt dat niet.

Knutselkei

Knutselkei

27-11-2020 om 18:11 Topicstarter

Paddington

t was kant en klare mix... knap he whahahhahah
Nu ruim ik een snel mn buro thuis op, telt ook he? Ik heb gewerkt en ga nu zo even naar mn moeder, dus verder niet veel puf

Hangkous

Hangkous

27-11-2020 om 20:05

Toch nog wat gedaan vandaag.

Gisteren niks extra gedaan, omdat ik de hele dag gedaan had over stoffen en zuigen van ons huis. Man had steeds online overleg waarbij en jankende dyson niet gewenst was.
In de avond plan gemaakt wat ik vandaag zou gaan doen maar plannen in corona tijd is eigenlijk niet te doen, ineens is alles anders.
Vandaag mocht man voor het eerst sinds de herfstvakantie weer een dagje naar kantoor, zijn moest naar school en dochter werd (hoera wat fijn voor mij) en dagje extra opgeroepen bij haar baantje .
Was ik zomaar ineens minstens 4 uur alleen thuis. Heerlijk even op de computer zitten zoeken naar wat hobbyspulletjes die ik nog wil aanschaffen. Rustig thee gedronken een gewoon genoten van een stil huis. Geen zoemende computers en gebrom tegen schermen. Gepraat tegen de computer dat steeds even stil is een dan weer begint.
Net na het avondeten toch nog even het gootsteenkastje gedaan. Dat was toch leeg, omdat ik niet zonder te kijken de spoelglans te pakken kreeg. Ik heb alles graag op vaste plekken staan maar met met mensen thuis raken er wel wat kastjes in de war.

Valeria

Valeria

28-11-2020 om 06:24

Man

Man heeft grote kapotte dingen weggebracht.
Iets meer ruimte op het aanrecht en zolder nu.

Vandaag probeer ik de voorzolder te doen. Maar ook nog trainen, bijslapen, werken...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.