Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

kastje/laatje/hoekje miniklus of groteklus per dag/week?maand


Karin

Karin

28-11-2020 om 09:47

Gelukt

Van de week heeft een flinke zak zooi het huis verlaten . Gisteren een keukenla, herkenbaar van die schaar en een openstaand laatje..
Vandaag maar een dressoir la doen, die zijn zo handig om dingen uit het zicht te krijgen maar kunnen nu bijna niet meer dicht.

Lusithania

Lusithania

28-11-2020 om 10:17

Ik heb eergisteren de rommelaar gedaan, die ging bijna niet meer dicht.
Alles wat niet direct afval was per categorie (pennen, elastiekjes e.d.) op tafel gesorteerd. De grote eettafel lag vol!
Dat dat allemaal in de la heeft gepast.......
Foto gemaakt en naar de gezinsleden gestuurd. Nadat alles op de juiste plek was gelegd, was de la bijna leeg.

Jasmijn

Jasmijn

28-11-2020 om 12:14

de schaar in de bestekla

Is het niet een goed idee om de schaar niet meer in de bestekla te bewaren? Ik heb zo'n lange buis hangen aan mijn keuken muur, (ooit ikea) en daar hangen wat haken aan. Eentje voor een houten snijplank, eentje waar altijd een broodmes hangt, een hanger voor de keukenrol etc. en dus ook een haak met een schaar. Dus hier geen open lades en pakken koffie/suiker die daarin knoeien. Consequent die schaar uit die la houden, op een gegeven moment is dat dan de nieuwe gewoonte.

Poetsdoek

Poetsdoek

28-11-2020 om 12:18

Weer een la klaar

Ik heb gisteren weer een keukenla leeggehaald en uitgesopt. Wat een kruimels verzamelen zich in een la door aangebroken dingen die maar half dicht zitten.

Van het weekend staan er geen extra opruimdingen op het programma. Maandag de onderste la. Dat is een la die bijna nooit opengaat, dus ik vermoed dat daar de helft van weggedaan kan worden.

Knutselkei

Knutselkei

28-11-2020 om 20:43 Topicstarter

T werkt wel

Ikwas aan t koken en dacht...als ik nu dit stukje aanracht opruim heb ik toch iets gedaan.
Nou t werd iets meer want de bloem was op. Dus de kelder in en de plastic box met bloem etc open. Maak t pak open...huh getsie inieminie kleine bewegende puntjes dus hupsnel weg. Volgende pak. Gelukkig altijd wat op voorraad want ik maak veel met bloem. Die was schoon maar wel de complete box na gekeken. Ja hoor broodmeel wat ik laatst gekocht heb zat vol...,zelfrijzend bakmeel beetje dus de hele bak door gespit en 3 pakken weggegooid. Dat wordt nieuw halen,maar wel schone bak......

Knutselkei

Knutselkei

30-11-2020 om 19:59 Topicstarter

Telt een plafonniere schoonmaken ook

Ik zag ineens heel veel vliegenpoep erop dus dat ding goed onder handen genomen. Ook t postbakje op mn buro maar eens uitgemest. Goed geneog voor vandaag naast t gewone poetsen van woonkamer wc etc

Hangkous

Hangkous

30-11-2020 om 20:19

Afzuigkap voor morgen

Ik heb vandaag alle branders van het gasfornuis schoongemaakt een ben met kind naar de teststraat geweest.
Heb zojuist het rooster van de afzuigkap ingesmeerd met groene zeep en in een emmer gezet met een schaaltje ammonia. Plastic zak erover en kijken hoeveel vet er morgen uit komt. 🤮🤢
Morgen moet ik dus verder. Blegh
De gewone maandag klusjes zoals was draaien en die van gisteren vouwen en natuurlijk eten koken heb ik ook gedaan.
Na het eten dochter van 18 nog geholpen met een moeilijke mail. (Heel boos zijn maar toch beleefd blijven is niet ons sterkste punt). Stoom uit mijn oren. Ivm privacy kan ik hier niet zeggen waarom we zo boos zijn maar die docent is een %#$&^.

Valeria

Valeria

30-11-2020 om 20:38

dit soort topics

Vind ik altijd wel handig. Ik heb van huis nooit meegekregen dat je een afzuigkap moet schoonmaken en zo, laat staan dat ik groene zeep of ammonia in huis heb
Ik heb het rooster 1x in de afwasmachine gedaan, waarschijnlijk ook nadat ik het ergens gelezen had.
En de harmonica van de diepvriesdeur, ook zoiets! Vond ik ook een hele openbaring om ergens te lezen.
Overigens niks gedaan vandaag.

Hangkous

Hangkous

30-11-2020 om 21:51

Valeria

Zo'n afzuigkap is op de lange duur zelfmeldend. Bijvoorbeeld als je iets op hebt staan dat lang moet koken. Rode kool bijvoorbeeld. De pan waar ik dat altijd in kook heeft sinds vorige maand een beetje kromme deksel dus daar ontsnapt meer stoom dan ik eigenlijk wil.
Dan druipt na een tijdje het aangekoekte vet er uit.
Dat probeer ik te voorkomen. Meestal in maart en november pak ik deze klus aan.

Paddington

Paddington

01-12-2020 om 16:07

Gisteren niets gedaan

Was een hele lange dag met veel vergaderingen en ik was helemaal gaar.
Afgelopen weekend wel verder gegaan met de badkamer. Elke keer een stukje gaat zijn vruchten afwerpen.

Hangkous

Hangkous

01-12-2020 om 16:32

Oeps visite

Vanochtend zoals altijd op dinsdag boodschappen gehaald. Alles op de fiets dus 2 ritten gedaan om alles thuis te krijgen. Woon in het westen van het land dus toch nog flink naar geregend. Tussendoor lekker thuis even opdrogen/opwarmen met een kop thee.
Vanmiddag begonnen aan de afzuigkap. Net toen alle onderdelen op het aanrecht lagen of in een sopje stonden te weken mijn moeder aan de telefoon of ik haar even uit de brand kon helpen met een klusje.
Hup op de fiets even heen en weer en toen weer verder.
Afzuigkap is klaar en kapot😬🙄
De lijm van het veermechanisme (van plastic) is opgelost, plastic kletterde op de keukenvloer en was gebroken. Om straks te kunnen koken een en ander met plakband vastgezet. Leuk klusje voor het weekend. 😬

Kelder, deel een

Ik heb gisteren wat troep bijeen gezocht in de kelder en vanmiddag naar het milieupark gebracht. Ik zal nog een paar keer moeten rijden maar dat komt goed. Ondertussen probeer ik niet teveel nieuwe dingen aan te kopen of spullen in de kelder te dragen. Dat scheelt ook. Gisteren ook een paar keukenlades en een plank opgeruimd. Wat een verschil, ik ben er blij om. Ik hoop vrijdag en in het weekend verder te doen. De volgende dagen werk ik buitenshuis.

Valeria

Valeria

01-12-2020 om 18:24

1 la

Ik heb 1 la in de keuken gedaan, maar er kon maar 1 ding weg. Helaas.

Hangkous

Hangkous

01-12-2020 om 19:19

Net voor het eten het verlossende woord

Dochter gelukkig geen corona. Gewone huis tuin en keuken verkoudheid.

Tango

Tango

01-12-2020 om 22:04

Ook keukenlade

Naar aanleiding van jullie draadje ben ik ook maar eens begonnen. Had hier echt 1 keukenla die een enorme puinhoop was. Ziet er nu dus weer netjes uit en er kon enorm veel weg. Ook meteen een zak lege batterijen weggebracht, want daarvan lagen er ook een paar in die lade en die zak zat toen flink vol. Daarna nog de gewone besteklade gedaan waaruit ook nog wat plastic lepels e.d. weg konden.
Elke dag een klus gaat hier niet lukken i.v.m. werk, maar ik ben wel van plan elk weekend iets op te pakken. Is ook al een begin.
En oja, in het weekend nog noodgedwongen de vriezer opgeruimd. De stroom ging er namelijk maandag een paar uur af i.v.m. werkzaamheden en het ding moest ook nodig ontdooid worden. Heb nu een lege vriezer staan. Nu ervoor zorgen dat hij netjes blijft, dat is hier altijd een uitdaging. Er gaan altijd weer restjes in die dan uiteindelijk nooit gebruikt worden.
Afgelopen zondag, na het uitruimen van de vriezer werd er dus lekker gesnackt. Ovenfriet, frikandellen en kaassoufle's ga je natuurlijk niet weggooien. En de katten haddengeluk want er lag ook nog vis in de vriezer.

Paddington

Paddington

02-12-2020 om 11:25

Vandaag een thuiswerk dag

Dus net even een hoekje van het aanrecht aangepakt. Vriendlief had daar nog wat opghangen en het voor het zicht schoongemaakt. Alleen erachter las dus nog troep.Straks weer alles terugzetten (elke uur even staan en dan doe ik een klusje van 2 minuten) Geeft een opgeruimd gevoel

Knutselkei

Knutselkei

02-12-2020 om 22:19 Topicstarter

Goed bezig allemaal

Fijn dat het vruchten afwerpt. Ik merk ook wel die stok achter de deur van,kom even klein klusje doen. Ik heb toch even een stuk heg geknipt, nou ja de lange stukken eruit. En de achterwand van de keuken een sopje gegeven, morgen hoef ik nietmeer te koken en iedereen is werken, dus hij blijft 2 dagen netjes whahhaha.

Hangkous

Hangkous

05-12-2020 om 14:07

Huiswerk schrijven/typen

Sinds donderdag heb ik een kind met een hand in het gips. Hij doet dit jaar eindexamen. Ik ben dus nu op alle vlakken zijn persoonlijk assistente.
Helpen met aankleden, zijn vlees snijden, en helpen met douchen en haren wassen.
Voor een aantal vakken heeft hij nog een deadline voor de kerstvakantie. Het pws en nog wat andere werkstukken moeten ingeleverd. Hij dicteert en ik typ. Daar heeft hij mazzel mee; het is een nogal technisch onderwerp dat hij moet uitleggen op een manier die ook leken begrijpen. Laat ik nou technisch niet zo heel goed zijn dus als ik het niet begrijp dan zeg ik dat meteen een kan hij opnieuw formuleren.
Helaas komt er op die manier weinig van kastjes doen. Met de gewone huishoudelijke klussen en dat persoonlijk assistente zijn worden mijn dagen aardig gevuld.

Knutselkei

Knutselkei

07-12-2020 om 14:58 Topicstarter

Nou dat snap ik hangkous

Moet ie lang in t gips? Daar ben jij ook zoet mee!

Ik heb gisteren een plank in de kelder gedaan en vandaag t kastje van de vuilnisbak.
Ik merk dat t er al weer in sluipt om zo vaak mogelijk elke dag iets te doen,"van het kastje per dag"

Hangkous

Hangkous

07-12-2020 om 15:08

De verwachting is 3 weken

Ik voelde mij vanochtend echt heel klein. Met mijn 1.64 meter een knul van 1.90 meter helpen aankleden. Vooral die sokken is moeilijk om zelf te doen maar als moeder ook een hele klus maat 45 met hoge wreef. Hij is nu weer thuis, doet zijn schoenen uit voordat ik iets kan zeggen maar hij moet nog naar de tandarts, moet ik die krengen weer aantrekken. 😅

Knutselkei

Knutselkei

07-12-2020 om 18:11 Topicstarter

whahahha

ja das lastig he, en die voeten zijn ook niet meer zo soepeltjes als die mini pootjes die je vroeger in schoenen duwde

Hangkous

Hangkous

07-12-2020 om 19:04

Vroegah

Was het ook een drama. Hoge wreven is al vanaf kleutertijd moeilijk. Veterschoenen die heel wijd open moeten om die voeten er in te krijgen.
Zeurende kleuterjuf dat klittenband toch echt makkelijker was dat zou hij zelf aan kunnen trekken EN dichtmaken.
Ik zoon naar school gebracht op de oude schoenen van zijn neef. Thuis hem erin in geperst met een schoenlepel maar die niet in zijn gymtas gestopt.
Kwam de juf naar mij toe of hij volgende week toch maar weer die andere schoenen aan kon. Dan hoefde ze alleen veters te strikken. Die voeten in deze schoenen krijgen was niet te doen. 🤣🤣🤣

En nu nog steeds schoenen met veters en dat is met 1 hand niet te doen. Scheelt wel dat hij nu niet hoeft te gymen.

Paddington

Paddington

09-12-2020 om 12:08

Hier een beetje de klad in gekomen

vandaag maar weer wat doen. Erg moe op dit moment vanwege drukte op mijn werk. Als ik dan thuiskom en wij onze dagelijkse lange wandeling met de honden hebben gemaakt is koken eigenlijk het enige waar ik dan nog puf voor heb. Toch maar weer oppakken, want het is zo lekker als het opgeruimd is.

Knutselkei

Knutselkei

13-12-2020 om 13:14 Topicstarter

Soms wordt een klusje voor je bedacht

ik had vrijdag stoofvlees laten ontdooien in de voorraadkoelkast. Vond al dat ik weinig saus had maar ach...dat kan.
En nu wil ik iets onderin leggen en denk wat zie ik toch voor rode streep. Nou dat was de saus. Koelkast is nu weer schoon, klus voor vandaag volop klaar

En we doen verder ...

Met kleine stappen geraken hier lades leger en ook in de kelder worden zaken zoals kapotte tent, oude boeken enz opgeruimd. Op maandag werk ik nooit en dan lukt het goed om naast huishoudelijke taken een aantal lades in Bv keuken op te ruimen. Vandaag wordt er weer een kleine lading naar de kring gebracht. Soms is het moeilijk om dingen weg te doen omdat er herinneringen aan vasthangen. Andere zaken ruimen dan weer makkelijker op en dat lucht dan weer op. Een opgeruimde, grote kelder is het einddoel. En hier af en toe verslag uitbrengen moedigt aan. Veel succes allemaal.

Hangkous

Hangkous

15-12-2020 om 08:23

Lilian

Dat klusjes voor je bedacht worden gebeurt mij ook.
Gisteren zo'n laagstaande zon die het huis in scheen liet zien dat de vreemde pubers die hier vorige week 2 keer zijn geweest vieze handen hadden. Ze hebben bij het naar boven gaan, om met mijn eigen puber aan pws te werken, niet de alleen de donkerbruine trapleuning beet gehad maar ook de witte pilaar aan de andere kant van de trap. Overal zwarte vingerafdrukken van beneden tot de zolder. En ik zag een paar smoezelige vegen op de kamerdeur van zoon.
Ik ga dus vandaag houtwerk afnemen en schoonmaak klusje ipv een opruim en schoonmaakklusje.
Had wel braaf toen het bezoek weg was wc en deurklinken gepoetst vanwege corona maar ik had meer moeten doen.

Paddington

Paddington

15-12-2020 om 09:05

Achterstand

Ik had wat achterstand opgelopen in mijn planning. Nu kregen we afgelopen zaterdag bezoek van een oud-collega en zoon, dus we hebben samen het huis aangepakt.

Uit de woonkamer zijn nu alle dingen weggehaald en opgeborgen die in de garage/zolder horen te staan. Meteen maar wat plekken gesopt die ik wel vaker vergeet, dus het huis rook weer lekker fris.

Helaas blijken we ergens een kleine lekkage te hebben, dus vriendlief ging zondag speuren door het huis. Zelf meteen maar de rest van de badkamer aangepakt. Heerlijk dat het nu zo opgeruimd is. Mijn volgende klus is onze slaapkamer. Ook daar 'verschijnen' allerlei spullen die er niet thuis horen.

Kortom veel gedaan en dat geeft mij energie om verder door te gaan. Ik moet wel oppassen dat ik niet te snel wil, anders zit ik met overal 'projecten' dus nu eerst de slaapkamer, daarna het volgende project.

Valeria

Valeria

15-12-2020 om 10:57

Hangkous

Hoe weet je dat het de vreemde pubers waren geweest dan?

Sporten ging vanmorgen niet door, dus die tijd heb ik gebruikt om de keukenvloer te doen. Morgen zal je er wel weer niets van zien, want dan begint thuisschool. Maarja.

Vandaag wil ik nog zoveel mogelijk kleine dingen weggooien her en der. Ik ben al begonnen met een vaas. Niet nodig om er daar meer van te hebben dan twee.

Hangkous

Hangkous

15-12-2020 om 11:09

Tja

Ik heb mijn eigen pubers in de afgelopen jaren al "gedrild".
Bij thuiskomst goed handen wassen en alleen de leuning gebruiken.
Ik liet de bezoekende pubers ook handen wassen maar heb niet toegezien op hoe grondig dat gebeurde.
In deze corona tijden vind ik vragen oom handen te wassen redelijk normaal maar ik zie het als eigen verantwoordelijkheid van het bezoek hoe goed ze dat doen.
Blijkt trouwens al jaren dat veel kinderen maar een beetje flodderen bij de kraan en de restjes afvegen aan de handdoek. 😁

Hangkous

Hangkous

15-12-2020 om 11:18

Ander project aangepakt

De bovenkant van de vrijstaande koelkast is hier een verzamelplek voor spullen die niet in kastjes passen. Een zak afbakbroodjes voor het weekend, de box met de zelfgebakken cake en wat er verder nog even daar een plekje vindt.
Vanaf morgen weer iedereen thuis met verschillende pauzes en langdurige vergaderingen dus de dienblaadjes om koffie en thee op kamers te brengen weer uit de kelder opgediept en zooi van de bovenkant van de koelkast en plekje aan het geven in de kelder om ruimte te maken voor de dienbladen.
Kan ik gelijk in de kelder goed de voorraad opnemen en een boodschappenlijstje maken voor straks.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.