Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

kastje/laatje/hoekje miniklus of groteklus per dag/week?maand


Zolang het netjes was heb ik er wel van genoten ja die nette boekenkast. Maar ik had niet tegen de puber moeten zeggen dat hij zelf wel even (qua lengte kan hij er beter bij dan ik) het Engelse woordenboek mocht pakken op de bovenste plank. Nu moet ik weer de trapkruk naar boven slepen om alle boeken weer netjes in het gelid te zetten. 😒

Vandaag wel weer "even" een lastig kastje aangepakt. Dat keukenkastje kan niet helemaal open doordat de handgreep tegen de muur komt. Ik kan er niet goed voor zitten (de koelkast in mijn rug belemmerd dat) maar het was zo'n rommeltje dat het wel moest. Daar staan allemaal dingen die ik weinig gebruik maar die ook niet weg mogen. De voorraad waxinelichtjes, een paar lege jampotten voor als ik zelf jam maak en wat diepvriesbakjes in rare maten die ik vanwege hun vreemde vorm niet graag gebruik (ze hebben zijwanden die taps weglopen richting bodem) als ik ze stapel in de vriezer lijkt de vriezer vol maar er zit veel ingevroren lucht tussen de bakjes. 

Ziet er weer tiptop uit maar ik heb helaas wel een blauwe plek op mijn kont. Toen ik opstond viel ik uit hurk heel hard op mijn billen. Ga nu maar even thee maken in de hoop dat er iemand thuis komt om samen met mij van de zelfgebakken puddingbroodjes te genieten, warm zijn ze zo lekker! Maar als er niemand komt neem ik er Ă©Ă©n en ga in mijn eentje genieten.

Knutselkei

Knutselkei

03-04-2021 om 21:24 Topicstarter

Paasbest klusje... de hond gewassen zodat ie er weer op zn paasbest uit ziet hahahha. Hond zn humeur is iets minder nu....

De tuin weer aangepakt en de zooi in heel het huis weer geprobeerd te verminderen. Begonnen bij het washok wat weer een rommel werd. Nu weer netjes.

Knutselkei schreef op 03-04-2021 om 21:24:

Paasbest klusje... de hond gewassen zodat ie er weer op zn paasbest uit ziet hahahha. Hond zn humeur is iets minder nu....

Och arm beest. En nu moet hij de hele dag netjes en schoon blijven zeker â˜ș. Doet me denken aan vroeger, als we bezoek kregen met de feestdagen. 

Knutselkei

Knutselkei

04-04-2021 om 17:06 Topicstarter

Meike....je kent mijn hond niet whahhaha. Smeerkees is zn bijnaam Normaal is ie wit maar meestal grijs oftewel heerlijk liggen rollen met zn vrienden in t zwarte zand.  Alle honden schudden zich schoon en die van mij wordt heerlijk door de buurt uitgelachen omdat ie dan nog steeds smerig is.Elke dag veeg ik minstens 1 keer een half blik zand op wat uit m komt. T is maar goed dat ie zo lief is  

Hebben jullie dat  nou ook, dat je je voorneemt om bepaalde klussen vaker/beter aan te pakken en dat dan toch na 3 keer de oude ingesleten gewoonte het weer wint?

Ik neem me al heel lang voor dat ik de strijk niet zo lang moet laten oplopen. Voor 1 overhemd/shirt of iets anders dat een boutje kan gebruiken ga ik de strijkbout niet warm laten worden, dat doe ik dan morgen wel als de was van vandaag droog is......

Als de morgen is gekomen blijken er uit die berg ook maar 2 dingen gestreken te moeten worden, dus netjes glad opgehangen bij dat shirt van gisteren, nog steeds niet echt de moeite om de plank uit te klappen en de bout warm te laten worden........

De dag daarna gaan er weer 3 shirtjes bij de stapel en dan ben ik de tel kwijt.........

Vandaag toch maar eens begonnen, man wil morgen (de enige dag in de maand dat hij naar kantoor mag) zijn grijze overhemd aan dat naast die stapel aan een hangertje (met daarnaast nog 2 andere overhemden) hing en dat moest dus nog gestreken.

Na de late lunch ijverig begonnen, man ging fiets van zoon repareren. 3 overhemden, 8 shirts, 1 pantalon, 12 wasbare mondkapjes en 14 zakdoeken verder kon de bout uit en, omdat ik toch lekker bezig was ook de rest van de witte was die nog aan het rek hing maar opgevouwen. Nu klaar, ga maar een kop thee maken.

Ja hoor Haaknaald, zeer herkenbaar. Alleen is het bij mij gelijk een hele berg strijk, ook bloesjes en shirts van mezelf, nachtkleding, beddengoed, theedoeken enz. Ligt er nu ook, ik had geen zin vandaag om te strijken. 

Haaknaald schreef op 05-04-2021 om 16:01:

Hebben jullie dat nou ook, dat je je voorneemt om bepaalde klussen vaker/beter aan te pakken en dat dan toch na 3 keer de oude ingesleten gewoonte het weer wint?

Ja, kijk maar hoe vaak ik hier de laatste tijd aangegeven heb dat ik iets gedaan heb ;-p

Knutselkei

Knutselkei

05-04-2021 om 21:27 Topicstarter

Jazeker herken ik dat. Ik heb  minstens 20 jaar lang op zondagavond om 19 uur gestreken. Man keek dan voetbal en ik wilde toendertijd graag de ziekenhuisserie spoed kijken,dus ging naar boven en nam dan meteen de strijk mee. Bleef erin als wekelijks klusje want ik vond het wel fijn dat alles dan voor de week klaar was.Sinds dochter uit huis is heb ik veel minder strijk en moet ik echt wel om de week toch even plannen dat ik t strijk op zondag. Nu ben ik in kwartiertje klaar.

Knutselkei

Knutselkei

07-04-2021 om 18:13 Topicstarter

Vandaag zou bed van zoon komen. Er was geen tijd gestuurd hoe laat maar uit de recensies bleek dat dat normaal was dus maar wachten en poetsen. Hele keuken aan de buitenkant, afzuigkap,grote lade aan de binnenkant opgeruimd en schoon waren de extra klussen. Toch maar gebeld, ze zouden tussen 13 en 15 uur komen. Om 15.30 gebeld omdat onze vaste telefoon waarop gebeld zou worden lag er weer eens uit lag. Blijkt hij helemaal niet te komen? Ja ze hadden vertraging en vorige week gebeld daarover. Nou dan ben ik benieuwd met wie want wij hebben allemaal geen telefoon opgenomen. GRRRR....weer meer dan week wachten. Zoons bed was project van gisteren dus hij moet nog maar week in zus dr bed logeren, die gelukkig niet thuis komt.

De wachttijd nuttig besteed dus en dan de volgende keer dat ze komen weer zo'n zinvolle middag👍

Dan schiet het werk wel op.  Ik heb de wijsvinger van mijn handigste hand tussen de deur gekneld. Topje was 2x zo dik en diep donker blauw. Inmiddels is de zwelling wat minder maar een pen vasthouden om een boodschappenlijstje te maken doet nog flink pijn. Behalve de wekelijkse klussen heb ik sinds zondag niks extra gedaan. 

Knutselkei

Knutselkei

07-04-2021 om 21:40 Topicstarter

Auwww....klinkt pijnlijk!

 Ik hoop dat ze donderdag komen, dan ben ik er niet hahahha

Ik pak op vaste dagen per week 1 hele verdieping. Zo ben ik aan het eind van de week het hele huis door geweest. Elke week doe ik per verdieping een extra taakje, bijv. een plank van een kast schoon maken en opruimen of een heel keukenkastje. Werkt erg goed. Sanitair gaat (bijna) elke dag een doekje over heen, vloeren gestofzuigd en was opgeruimd ook elke dag. Heb ooit geklokt hoe lang alles duurt om te doen en daarop een schema per dag gemaakt. Mocht er een drukke dag zijn waar ik niet aan alles toekom, dan zie je dat niet meteen. Ons huis is minimalistisch ingericht, scheelt een hoop zooi. 

Zit zo in een vast regelmaat, kost weinig moeite of tijd. Poetsen en opruimen gaat op de automatische piloot met altijd een muziekje erbij, erg gezellig. 

Knutselkei

Knutselkei

16-04-2021 om 19:24 Topicstarter

Hebben jullie dat nou ook dat sommige lades of hoekjes op onverklaarbare wijze snel weer vies of rommelig zijn. Ben ik trots op mn schone lades in de keuken en als ik nou kijk lijkt t wel maanden geleden .....

Heel herkenbaar Knutselkei.  Voor corona bleef het nog wel even netjes maar nu met mam en iedere dag minstens 1 puber thuis gaat het hard. 

Als je een ei bakt bij de lunch en de spatel "bijna niet" hebt gebruikt kan hij gewoon terug in de la toch?  En als je noodgedwongen op je noppen terug komt van het veld loop je gewoon naar binnen via de net gedweilde keuken. 🙄

De komende 5 dagen is dat blije ei in ieder geval thuis,  hij moet verplicht in quarantaine 😁 corona geval in de klas. 

Knutselkei

Knutselkei

16-04-2021 om 20:57 Topicstarter

Kan ie mooi mee poetsen whahha

Knutselkei

Knutselkei

16-04-2021 om 21:00 Topicstarter

Ja en dweilen is hier sowieso een ondankbaar klusje met grote niet zo heel erg verharende, maar des te meer zooi aan zand en moddermeenemende hond. 

Knutselkei schreef op 16-04-2021 om 20:57:

Kan ie mooi mee poetsen whahha

Inderdaad een dan hoop ik dat het onthouden wordt.  Als je met je modderpoten doorloopt moet je dweilen. Maar nee hoor, en week later gebeurt het weer. đŸ€ŁđŸ˜‚

Knutselkei

Knutselkei

17-04-2021 om 07:50 Topicstarter

Zou ik dat de hond ook kunnen leren

We hebben zo’n föhn en dan föhnt zoon de poten van de hond wel schoon. Maar wel in de garage zodat dat mooie spetterkunst op de grond  en kastjes is geworden..... 2 stappen verder staat hond buiten hĂ©.

Knutselkei

Knutselkei

27-04-2021 om 09:28 Topicstarter

Ik moest op zolder wat pakken, zag daar die  berg in de wasmand. Zo van leg maar even op zolder waar t dus al weer half jaar lag.... de oude gordijnen in zakken gedaan om weg te doen. Beddengoed ook meteen nagelopen, zoon heeft nieuw bed dus wat weg kan.... hup erbij. Meteen kast van man weer eens nagelopen en nog een zak voor de kledingbak.


Knutselkei

Knutselkei

23-05-2021 om 20:47 Topicstarter

De rest van de zolder nu ook maar aangepakt. Alles,nou ja bijna alles, is opgeruimd uitgezocht,weggedaan en schoongemaakt. Nog een paar laatste dingen,maar ik vrees dat die voorlopig even blijven liggen. Wat een klus was dit.

Knutselkei

Knutselkei

11-07-2021 om 09:45 Topicstarter

Oei, de klad kwam er weer in. Druk geweest met moeder en dus ook met me zelf om t vol te houden. etc.toch wel kleine klusjes gedaan maar t voelde niet echt goed, werd onrustig van de rommel. Dus deze week schouders eronder.  Ik heb de kast in dekamer opgeruimd,de tuin aangepakt samen met man,de aanbouw weer een deel blad en stofvrij gemaakt. Gisteren aanrecht en de koelkast gedaan. De was weggewerkt en vanavond strijken.

Hier zit de klas er ook goed in.  Dat steeds thuiswerken van man is ook niet bevorderlijk.  Stofzuiger stoort teveel dus met de wekelijkse klussen moet ik al passen en meten tussen de vergaderingen door. Kledingkast een keer uitmesten kan niet,  want dan sta ik in beeld. 

Wat momenteel wel goed MOET lukken is het bijhouden van de was.  Zoon heeft een vakantiebaan met werkkleding die hij zelf moet wassen.  2 setjes voor 4 dagen in de week werken. De broeken kunnen soms wel 2 dagen naar de overhemden niet. Horeca zonder schort, slagroom, chocomel, softijs vind ik allemaal terug. 1 overhemd draaien doe ik niet dus ziek ik er was bij dus de gekleurde was is eigenlijk altijd "bij".

Nu ben ik hier, daar een overal bezig in de keuken.  Waterkoker ontkalken en de senseo ook.  Dat was en leuke verrassing, daar zat nog een padje in van vorig weekend,  het begon net te schimmelen. đŸ€ź Nu de magimix nog een grote beurt ook de motorbehuizing even ontvetten.  Dan een doekje door de combitron en dan is het wel klaar. 

Morgen moeten de kinderen hun boeken inleveren,  met jongste moet ik straks nog even kijken of hij alles wel heeft klaargelegd.  Die verstrooide professor vergeet nog wel eens wat. đŸ€Ș

Haaknaald, bij een rapportgesprek heb ik wel eens gezien dat de leerkracht zichzelf had 'uitgeknipt' en dat zijn echte achtergrond daardoor niet te zien was. Hij was dan op een andere achtergrond geplakt. Hoe, dat weet ik niet, maar als je man dit kan uitzoeken kun jij gewoon achter hem langs lopen!

En de leerkracht van mijn zoon is volgens mijn zoon een Noob met computers hoor, dus als dĂ­e het kan.....

Das bekend hoor Valeria.  Kastenwand wordt ook gebruikt om tekeningen ter laten zien aan de collega's en bovendien is de ruimte achter de stoel tot de kasten zo beperkt dat het voor beiden niet lekker werken wordt. 

Gewoon nog "even" doorbijten tot er weer op kantoor gewerkt mag worden.  Dan hang ik de vlag uit!

Nou aan de cijfers te zien mag die vlag voorlopig in de kast blijven!
Vandaag,  na een snelle emmer sop door het sanitair, de binnenkant van de koelkast aangepakt. Ideale dag ervoor, omdat ik morgen weer boodschappen moest doen was de koelkast nu "leeg" dat werkt makelijker dan op zaterdag want dan is de koelkast meer dan vol. 
Kom ik achterin een potje tacosaus tegen.  Hoe lang geleden aten we eigenlijk taco's? Nou, q heel lang geleden ik hoefde de pot niet open te draaien om het hoogpolige witte tapijtje te ontdekken. 
Dat is ook weer klaar. Nu even pauze voordat ik aan het lekkere maar ingewikkelde avondeten moet beginnen. Heel lekker maar ik heb er wel meer dan anderhalf uur werk aan. Jammer is dan wel dat het zo lekker is dat we binnen 20 minuten klaar zijn met eten. 

Sinds kort een huishoudelijke hulp in huis. Wat een luxe is dat, maar goed, we hebben wel afgesproken dat wij moeten zorgen dat ze erbij kan. Dus zorgen dat het opgeruimd is. Dat geeft een stok achter de deur en dat helpt. We houden het huis meer opgeruimd. Daarnaast maken we ook iedere keer een stapje in het 'ontspullen'. Niet dat het overdreven moet, maar dingen die al jaren ongebruikt in de kast liggen wegdoen. Elke keer een beetje werkt echt.

Manlief is daardoor ook weer achtiever geworden. Hij werkt verder aan een kast op zolder voor onze bordspellen. Zodra die klaar is kan 1 boekenkast naar de studeer/naaikamer zodat ik daarin mijn stoffen kan leggen. Een andere kast kan dan gewoon weg.
Daarna gaat hij nog een hangkast maken voor onze verkleedkleding, waardoor onze kledingkasten wat minder vol gepropt worden.

Daarnaast ben ik begonnen met de tuin. Ieder dag een stukje. Ik zie al verschil en daar wordt ik blij van. Voor vandaag staat op het programma na het werk:
- weer een stukje tuin
- een laatje van de tafel uitzoeken wat er weg kan
- Een lade van de voorraadkast uitzoeken wat er is en wat tegen de datum aanloopt

ik trek net een kast leeg en kom een shopper met dvd’s. Zou mooi zijn om ze een tweede leven te geven. Iemand een idee?

asielzoekerscentrum? 
gr Angela

Philou schreef op 01-04-2023 om 12:00:

ik trek net een kast leeg en kom een shopper met dvd’s. Zou mooi zijn om ze een tweede leven te geven. Iemand een idee?

Kringloop?  Buurthuis? In sommige zorghuizen zijn ze er blij mee.

Grappig dat dit draadje weer/nog leeft. Moest er net aan denken. Hier ook weer wat laatjes en planken op het programma. En vanwege een nieuwe baan, fulltime, hebben we sinds een paar weken ook weer een hulp. Dan kom ik zelf eindelijk weer aan de wat grotere en niet-dagelijkse klussen toe.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.