Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kerst diner

Hoi

wij vieren dit jaar één dag kerst thuis, gewoon met onze twee meiden van 4 en 6 jaar oud. Nu zit ik te bedenken wat we moeten gaan eten. Oudste eet erg goed, jongste eet bijna niet warm. Gourmetten gaan we de volgende dag bij opa doen, dus dat is geen optie. Apart van hen eten wil ik ook niet, ik wil er echt een leuk/lekker/mooi diner van maken voor ons vieren samen. Hebben jullie tips voor het menu?

Groetjes
Suus

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rieke

Rieke

08-12-2008 om 13:46

Even meedenken

Wat ik zou doen; lekker maken wat je van plan bent; dus voorgerecht, hoofd en -nagerecht en voor de jongste iets leuks maken wat ze wel lust; bv sterren en kerstboompjes uit brood snijden ( met zo'n voorgevormd koekjesding )en die in de broodrooster en die bij het voorgerecht, en bij het hoofdgerecht iets wat ze lekker vindt bv patat of poffertjes, en het nagerecht kun je bespreken met ze; ijs met warme flensjes bv. Ik zou het vooral leuk houden, geen strijd aangaan met eten en vooral een diner waar je zelf met smaak van eet.

Tinus_p

Tinus_p

08-12-2008 om 14:05

Kip met appelmoes?

Kip met appelmoes is natuurlijk echt kleuterfeesteten

Als je een hele kip in braadzak neemt, is dat ook feestelijk -bijna kalkoen Verder aankleden met wat leuke/lekkere dingen, mais, cranberries, patat, krielaardappeltjes, etc.

Chantelle

Chantelle

08-12-2008 om 14:55

Vorig jaar...

Vorig jaar met kerst waren we net een paar dagen verhuisd en hebben we het heel simpel maar wel heerlijk gehouden. We hadden een lekker tomatensoepje. Dat vinden de kinderen heerlijk. Wil je lang kokkerellen dan maak je het zelf en anders neem je een zak van traiteur of Unox. Je kunt de soep natuurlijk opleuken met bv zelfgemaakte bladerdeegstengels. Of, dat was hier de hit een paar jaar geleden, soep serveren in kom met bladerdeegdakje.
Hoofdgerecht was gebakken aardappeltjes met biefstuk voor ons en gebakken zalmmootjes voor de kinderen, champies/paprika en superlekkere salade met zelfgemaakte appelmoes (erg makkelijk en zoveel lekkerder dan uit pot).
Toetje kun je zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Ijs doet het altijd goed en kun je leuk opleuken (kinderen zelf laten doen) met bv slagroom, spikkeltjes, advocaat en hier doen we altijd een flikkersterretje er boven op. Of een chocoladefondue?
Tja, ik zou kijken wat je kinderen lekker vinden en dat opleuken en hier en daar voor jullie misschien een extraatje.

Inge M

Inge M

08-12-2008 om 18:40

Buffet(je)

Kinderen vinden het leuk om te kiezen zonder dat dingen moeten. Dus maak een buffet(je) met meerdere keuzes. Zo heeft iedereen het naar zijn zin en wie weet proberen de kinderen zo dingen die ze anders niet zouden eten.
Wel benadrukken dat ze alles mogen proeven, maar niet op hoeven te eten (ook al hebben ze het zelf opgeschept).

Sjillie

Sjillie

08-12-2008 om 19:19

Wat wij jaren gedaan hebben

met oudste die vrijwel geen warm at is terwijl wij voorgerecht aten, kids hun hoofdgerecht, dat was dan pannekoeken, poffertjes of friet met appelmoes.

Daarna kregen kids gelijk toetje en aten wij een klein tussen gerechtje.

Daarna kids naar bed en wij verder onze maaltijd. Dus toch een deel samen en een deel niet, werd anders ook te lang voor de kids.

Dit jaar gaan we voor het eerst gourmetten met de kids.
Oudste eet inmiddels was meer warm, dus gaan ervoor!

Gr Sjillie

Guinevere

Guinevere

08-12-2008 om 21:10

Ik zou...

Ik zou dan kiezen voor:
Vooraf bladerdeegkerstbomen. Uit bladerdeeg kerstboom (of ster, of engel) snijden, geraspte kaas erop en in de oven. Klaar.
Hoofdgerecht: natuurlijk patat met een favoriete groente en voor de groten een "echt" stuk vlees, voor de kinderen kipnuggets oid.
Dessert: ijssneeuwpoppen.
Drinken: iets feestelijks bv kinderchampagne, natuurlijk uit mooie wijnglazen (ook voor de kinderen). Samen menukaartjes knutselen en die op tafel zetten, tafel ook mooi versieren met zijn allen. Kinderkerststukjes op tafel, kinderkerstliedjes aan en de avond kan niet meer stuk.

reina

reina

08-12-2008 om 21:25

Ja, klein buffet

Dat is hier jaren de traditie geweest, minstens 1 Kerstdag een buffetje. De kinderen hielpen mee met klaarmaken en klaarzetten en dan de hele avond steeds een beetje eten halen, super vonden ze dat!

gruffalo

gruffalo

08-12-2008 om 21:47 Topicstarter

Leuke ideeen!

hoi

bedankt voor jullie tips! ik vind het idee van een buffet erg leuk!!!!

Friet, poffertjes en pannenkoeken dat wil ik met kerst niet, omdat de oudste toch al redelijk goed eet en zij het ook wel leuk vindt om 'ns wat te proberen (mits niet te exotisch). Voor ons is friet enzo meer wat we eten als we geen tijd hebben om te koken, voor mij hoort het niet bij kerst.

De ideeën van een kerstboom-bladerdeeghapje met een klein beetje tomatensoep, dat gaat er bij de jongste ook wel in. En ook dat in vorm gesneden geroosterde brood, erg leuk! Misschien kip-perzik cocktail in borrelglaasjes en eenhaps-carpaccio, dat soort heerlijke koude minihapjes erbij.
als het dan een buffet wordt, de zelfgemaakte appelmoes, pommes duchenne uit de oven en stokbroodjes erbij, nog een gerechtje met tomaten waar de oudste dol op is.... en dan de tafel heel mooi dekken.... leuk!

Toetje is overigens geen enkel probleem

Groetjes
Gruffalo

Afwas

Wij hebben hier ookal eens een buffet gehad en toen is er een nieuwe gewoonte ontstaan: wegwerpservies. Je kunt hele mooie vinden voor kerst (bv Hema) en na het eten, kom je even met de vuilniszak langs om 'de afwas te doen'...

amk

amk

09-12-2008 om 13:49

Samen

de afwas deden wij (toen iedereen nog een relatie had en we met 10 man aan tafel zaten) gewoon tussen door even samen. Erg gezellig en het moment om tot goede gesprekken te komen.

reina

reina

09-12-2008 om 19:50

Gruffalo

Voor als het een buffetje wordt, toppers waren hier altijd de gevulde eieren, heel leuk om zelf te maken en tomatenmandjes (uitgeholde tomaatjes dus) gevuld met erwtjes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.