Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Marieke

Marieke

24-12-2010 om 09:16

Kerstdiner apart voor kinderen (7 en 10 jaar)

Vorig jaar bij het kerstdiner bij ons thuis kwam ook een vriend met zijn kinderen. De oudste 2 hadden voordat zij iemand gedag hadden gezegd al 3 stroopwafels naar binnen gewerkt, die op een schaaltje in de keuken lagen.
Na afloop van het diner kwamen ze met hun moeder naar de keuken, of er misschien een boterham was? Bleek dat zij na die stroopwafels niets meer gegeten hadden, want ze lusten het eten niet (meer dan 15 verschillende gerechten). Ik vond het behoorlijk onbeleefd van de moeder.
Bij ons thuis geldt de stelregel dat de kinderen mee eten met wat de volwassenen eten. Ik vind het belangrijk dat kinderen niet de indruk hebben dat zij anders moeten eten dan de rest. Zij hebben dezelfde leeftijd als deze jongetjes en eten van het kerstdiner wat zij lekker vinden en zij weten dat zij niets anders krijgen. Zij vonden trouwens dat zij erg lekker gegeten hadden.
Dit jaar komen de jongetjes weer. Ik heb witte bolletjes gekocht die zij kunnen eten na het kerstdiner als zij nog honger hebben. Mijn eigen kinderen hebben dan gewoon normaal met het kerstdiner meegegeten. Ik wil namelijk niet dat zij denken dat dit een normale gang van zaken is.
Ik vind het onbeleefd van de ouders, maar ik ben gastvrouw en vind dat ik het de gasten naar de zin moet maken en zorgen dat zij niet met honger de deur uit gaan. Ik ben wel benieuwd wat de meningen op OOL hierover zijn. Zijn er meer ouders die om ander eten komen vragen als hun kinderen de maaltijd die zij als gast voorgeschoteld krijgen niet willen eten? Of serveert iedereen naast een verfijnt kerstdiner knakworsten met ketchup voor 10-jarigen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

24-12-2010 om 09:31

Hier...

Alleen mijn eigen kinderen schuiven aan, en ik hou ook rekening met wat zij lusten, sterker nog, mijn dochter van tien maakt het voorgerecht.
Jouw oplossing vind ik prima, een bolletje en als ze honger hebben, ligt het niet aan jou,hoor,er was eten zat!

ishtar

ishtar

24-12-2010 om 09:57

Ook lastige eters

en ik had dat op voorhand even aan je gemeld. Als er komkommer en stokbroodjes op tafel had gestaan had je mijn kinderen niet gehoord.
Dat van die stroopwafels is ronduit onbeschoft!
Ik maak hier ook 2 kerstdiners, een voor de volwassenen en 'kindervoer' (kipnuggets, rostirondjes en komkommer/tomatensla )voor de kinderen.
Normaal eten ze gewoon (niet ) wat de pot schaft, maar met kerst heb ik geen zin om mijn met zorg gemaakte eten versmaad te zien. En heb ik ook geen zin om met wat ik maak met de kinderen rekening te houden.
Wie van het gewone kerstdiner wil proeven mag dat uiteraard
Overigens ligt het er denk ik een beetje aan wat je geserveerd hebt of ik om een boterham voor de kinderen zou komen vragen. Als het echt een verfijnd en bijzonder diner was zou ik daar wat makkelijker mee omgaan, als het redelijk toegankelijk was zouden ze gewoon pech hebben gehad.

Gulden middenweg

Als ze echt zo weinig lusten zou ik toch kijken of er een gulden middenweg is. Beetje sneu als ze moeten wachten tot na het kerstdiner tot ze iets krijgen wat ze lusten. Zou er die ene keer in het jaar niet te veel problemen van maken (ik zou er ook kromme tenen van krijgen hoor, maar ik vermoed dat jij er niks aan kunt veranderen).

Hier een kerstlunch morgen met onder andere wraps waarvan ik weet dat jongste het niet lust. Ik haal dus ook wat gewone broodjes

Guinevere

Guinevere

24-12-2010 om 10:12

Beetje rekening mee houden

Ik vind het niet gek om bij een kerstdiner of een ander diner waar ook kinderen bij zijn een béétje rekening te houden met ál je gasten, dus ook lastig etende kinderen. En dat is helemaal niet moeilijk. Je kunt een paar mandjes stokbrood op tafel zetten, of je serveert een schaal met frites bij het vleesgerecht. Wat is daar zo lastig aan? Waarom geen pot knakworsten, als dat het ideale kerstdiner van een kind is?
En ik vind het niet zó onbeleefd van die moeder dat ze om een boterham vraagt. Als mijn kinderen ergens werkelijk niets lusten, vraag ik daar ook om. Wil je dan dat zo'n kind honger lijdt? Wat mij ook verbaast is dat het je tijdens het eten niet is opgevallen dat ze niets namen.
Dat die kinderen lastige eters zijn is niet jouw probleem, maar het probleem van de ouders. De eet-opvoeding vindt niet plaats tijdens het kerstdiner, dat gaat m.i. om de gezelligheid en het feit dat íedereen kan genieten van iets lekkers.

Fiorucci

Fiorucci

24-12-2010 om 11:49

Ja,maar....

Misschien had Marieke met de keuze van het menu al een beetje rekening gehouden met de smaak van kinderen, en aten ze niet omdat ze al drie stroopwafels ophadden?

fryskdumke

fryskdumke

24-12-2010 om 11:55

Marieke

het feit dat ze al 3 stroopwafels op hadden bederft vaak de eetlust van de kinderen. En na de tijd krijgen ze dan honger. Ik verbaas mij ronduit over het op apart koken voor kinderen. Waar wij ook komen mijn dochter (4 jaar) kan gewoon eten wat de pot schaft. Ze eet dan ook altijd wel iets.

Als andere kinderen hier komen eten kunnen ze gewoon met de pot mee eten. Wel staat hier altijd een pot appelmoes voor kleine gasten, dat is dan ook het enige wat ik apart in huis haal.

Vic

Vic

24-12-2010 om 12:26

Grappig

Grappig hoe ieder jaar weer dezelfde 'kerstdiner met kinderen' discussie voorbij komt. Ieder jaar weer een andere variant (die met het stamppotbuffet blijft mijn favoriet En zoals bij elke kinderen en eten discussie zijn er mensen met kinderen die alles eten omdat hun ouders ze dat van jongsafaan hebben aangeleerd. Ik vind het belangrijk dat alle gasten bij mijn kerstdiner wat lekkers te eten hebben. Wat dat betreft scheelt het dat mijn familie nogal van de 'gewone' keuken is, en mijn eigen kinderen verreweg de lastigste eters zijn. Gelukkig doen anderen ook nooit zo moeilijk als we daar gaan eten. Mijn kinderen maak je het blijst met een pot doperwtjes/worteltjes en appelmoes. Daarbij patat of een aardappelvariant, en knakworstjes gaan er ook altijd wel in. Het is hoegenaamd geen werk om zoiets erbij op tafel te zetten, dus ik vind het wel zo gastvrij om daar dan een beetje rekening mee te houden.

Maxime.M

Maxime.M

24-12-2010 om 12:32

Kromme tenen maar....

Ik zou ook kromme tenen hebben, maar ik ben er niet om andermans kinderen op te voeden. Ik zou dus voor hun neus een schaal stokbrood en kruidenboter neerzetten, en als ze dat niet zo lekker vinden wil ik ook nog wel hagelslag en pindakaas neerzetten. Laat ze maar lekker aanrommelen. Wel zou ik mijn kinderen op voorhand uitleggen dat dit een uitzondering voor die andere kinderen is, die blijkbaar weinig lusten, die van mij moeten nu eenmaal alles proberen en lusten gelukkig ook wel vanalles wat. Maar er zijn inderdaad kinderen bij wie dat niet lukt, ik heb hier zelf geen ervaring in en ik snap dat dat voor die ouders heel lastig is, voornamelijk het onbegrip van anderen. (mijn broer had vroeger een klasgenootje die alleen maar witbrood en patat lustte.......en de ouders gingen daar dus in mee, tot groot onbegrip van de andere ouders, vraag me af of die inmiddels volwassen vent nog steeds alleen witbrood en patat eet.)

Zonneschijn

Zonneschijn

24-12-2010 om 12:43

Ik zou

Vooraf vragen wat die kinderen lekker vinden en dit gewoon op tafel er bij zetten. Ik snap werkelijk het probleem niet. Ik ben daar zelf altijd heel gemakkelijk in. Ik was als kind een ramp met eten (en dan met namen warm eten). Het enige wat ik echt lekker vond (en nog steeds favoriet) zijn spruitjes. De rest..... bleeeh, of het nu aardappelen, groente vlees of allerlei pasta rijstgerechten waren, ik vond alles 3x niks. Mijn ouders hebben van alles geprobeerd. Negeren, streng zijn. omkopen met een choclaatje als mijn brod lees was etc, etc. Ik was als kind wel heel verlegen dus ik durfde nooit te zeggen dat ik iets niet lustte maar ooo wat was ik altijd blij als een moeder zei dat ik het niet verder op hoefte te eten als ik het niet meer wilde. Zo gaat het hier ook. Ik dwing niemand om iets te eten en haal zoveel mogelijk in huis wat mijn gasten lekker vinden.

Het is met mij allemaal goed gekomen. Ik lus praktisch alles en probeer ook alles en ik vind eten heerlijk!

Mijn eigen dochters zijn matige etters al eten ze beter warm eten dan ik vroeger deed. Mijn oudste van 9 eet al lekker met de pot mee en lust steeds meer.

Marieke

Marieke

24-12-2010 om 13:19

Hoe het ging

Er waren rond de 30 mensen waarvan meerdere kinderen. Er waren verschillende " kindvriendelijke" gerechten, maar geen junkfood. De andere kinderen (ook de kleintjes) hadden allemaal gewoon meegegeten. Het was geen zittend kerstdiner, iedereen wisselde van plaats en ik was druk met de gasten, eten serveren en afwassen. Er was door meerdere mensen gekookt, de moeder had dus ook zelf de knakworsten kunnen meenemen De betreffende kinderen zijn na de stroopwafels naar boven vertrokken en pas na het eten weer naar beneden gekomen. Ik heb mijn eigen kinderen gehaald en gezegd dat als ze wilden eten ze dat nu moesten doen, omdat anders de maaltijd voorbij was. Deze jongetjes bleven gewoon boven en ik had eigenlijk verwacht dat ze al hadden gegeten of later zouden komen.
Ik vind het niet mijn taak om op te letten of alle kinderen eten (en het zou mij ook niet lukken in de drukte), daar zijn hun eigen ouders voor. Ik weet van mijn eigen kinderen dat als we niet aan tafel zitten ik ze er op moet wijzen dat dit een maaltijd is, anders ontgaat ze dat
Het was met name de houding van de moeder die mij stoorde, maar ik begrijp dat dit blijkbaar meer gemeengoed is dan ik had gedacht.

liora

liora

24-12-2010 om 13:34

Hmm

Wat ik vreemd vind:

Waarom haal je alleen je eigen kinderen voor het eten? Ik zou meteen alle kinderen hebben geroepen

Het was dus niet dat de kinderen niks lekker vonden, het eten is hem volledig ontgaan. Dat vind ik wat anders.

Ik let zelf wel op mijn eigen kinderen bij een feestje en zorg dat ze wat eten, maar blijkbaar hebben de ouders dat niet gedaan.

Verder vind ik het niet erg als kinderen iets anders willen. Laatst gaf ik een feestje en alle kinderen vonden het eten matig. Ze aten wel maar weinig. Niemand vroeg iets anders maar ik zou dat zeker hebben gegeven.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liora

liora

24-12-2010 om 13:35

Stamppotbuffet

Is er iemand die een link heeft naar dat draadje? Dat wad zo grappig!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ishtar

ishtar

24-12-2010 om 13:38

Marieke

als iedereen wat te eten mee zou nemen geef ik je wel gelijk dat je het vreemd vindt. Als ik met mijn kinderen ergens eet en ik zelf wat mee moet nemen, en ik weet dat ze moeilijk zijn, dan neem ik iets mee wat ze zeker eten. (komkommer en stokbroodjes dus )

bibi63

bibi63

24-12-2010 om 13:51

Eens met ishtar

Ik vind ook die moeder vreemd. Wellicht kan ze er niets aan doen dat haar kinderen lastige eters zijn (geen idee hoe haar 'eetopvoeding' is), maar als iedereen wat meeneemt, dan zou zij inderdaad iets eetbaars voor haar kinderen kunnen meenemen. Dat stroopwafel verhaal is natuurlijk irritant (had de moeder dat in de gaten?). En na een kerstdiner(buffet) waar de gastvrouw zich drie slagen in de rondte rent en van alles heeft moeten organiseren, alsnog om brood gaan vragen, waarna gastvrouw weer van alles tevoorschijn moet toveren (nee, geen moeite in andere omstandigheden, maar 'nu even niet') vind ik a-sociaal. Geef de kinderen dan thuis nog maar een boterham.
Gr. Bibi

dynastie

dynastie

24-12-2010 om 14:18

Kan me vergissen....

maar heb eigenlijk de indruk dat dit niet de werkelijke ergernis is, maar je je aan veel meer dingen stoort bij deze mensen? Misschien redeneer ik dan teveel vanuit mezelf hoor, maar ik bemerk bij mezelf dat ik zo over dit soort non-dingen denk/val als er eigenlijk iets 'ergers' aan de hand is.

Nu even sec antwoord op je vraag:
ALs het gaat om dingen niet lusten, zou ik dingen op tafel zetten die ze wel lusten. Voor hen is het tenslotte ook kerstfeest.
Als het gaat om het eten missen i.v.m. niet aan tafel komen, zou ik toch echt alle kinderen aan tafel roepen, niet alleen die van mezelf. Misschien heeft die moeder wel gedacht dat de kinderen boven ook wat te eten kregen? Soms gebeurt dat, dan worden kinderen juist bewust apart gehouden of in ieder geval de mogelijkheid daartoe geboden.

vlinder72

vlinder72

24-12-2010 om 14:35

Hier

vier kleine kinderen aan tafel. Mijn eigen kinderen. Behoorlijk moeilijk met eten met ook nog eens het probleem dat ze allemaal iets anders niet lusten dus ik zet gewoon van alles op tafel en er is hopelijk iets bij wat ze wel lusten.

Voorgerecht: Garnalen. Vindt mijn oudste heerlijk. De andere drie waarschijnlijk niet. Daarom zet ik ook een schaaltje stokbrood op tafel

Hoofdgerecht: zeebaars. Geen idee of ze dat lekker vinden. Daarom ook wat viskoekjes gekocht. De zet ik erbij. Verder pomme duchesse. Vinden ze allemaal wel lekker. En appelmoes.

Toetje is nooit een probleem.

Tweede kerstdag doe ik hetzelfde. Ik koop wat wij als volwassenen lekker vinden. De kinderen kunnen dat mee eten maar ik heb er wat extra dingen op tafel bijgezet waarvan ik er zeker van ben dat zij dat lekker vinden.

Voor opa en oma is het ook het leukste als de kinderen gezellig mee eten. Dus ik hou er rekening mee.

Als mijn neefjes trouwens ook gekomen waren (en dat zijn echt drama eters met ongelooflijk slechte manieren) dan had ik daar ook rekening meegehouden. Ik had aan schoonzus gevraagd wat zij lekker zouden vinden en ik had dat erop tafel bijgezet. Kleine moeite en dan hoeft niemand zich ergens aan te ergeren.

Lidewei

Lidewei

24-12-2010 om 14:38

Niet lusten

Ik snap het verhaal van Marieke wel. Afgezien van het feit of die kinderen nu wel of niet begrepen hebben dat er eten geserveerd werd. Ik vind 'niet lusten' ook heel vervelend. Het lijkt er op dat je dan verplicht wordt om iets te maken wat hij/zij wil. (ik wil dat! en meer van dat gedram) Een beetje tafelmanieren en fatsoensnormen zijn dan op z'n plaats. Als er 15 gerechten zijn, lijkt het me stug dat je helemaal niks lust. Als dat al bekend is (dat niks lusten) dan zorg je zelf voor iets wat wel gegeten wordt. Anders neem je dat wat je lekker vind en verder gedraag je je netjes.
Ik zou er ook niet aan moeten denken dat er tijdens een diner met meerdere kinderen voor enkele kinderen een boterham wordt voorgeschoteld en dat van de eigen kinderen wordt verwacht dat ze 'gewoon' mee-eten. Dan krijg je van die discussies aan tafel van ; dat wil ik ook! En dan kun je ter plekke boterhammen gaan maken voor de hele kinderschare, omdat ze zien dat dat dus blijkbaar ook kan/mag.
Onze kinderen lusten zeker niet alles, ook al laat ik ze alles proeven. Toch is er altijd wel iets wat ze graag lusten. En, na 10 x proeven begin je de smaak pas te waarderen. Door te zeggen dat je iets niet lust, weet je zeker dat ze het nooit gaan lusten. En soms moet je gewoon niet uitleggen wat ze voorgeschoteld krijgen. Confit de canard werd hier ook met archusogen bekeken. En toen hebben ze er nog twee keer van opgeschept.

Lidewei

vlinder72

vlinder72

24-12-2010 om 14:39

Nog even vergeten

Ik denk ook dat de kinderen gewoon vergeten waren om te komen eten. Ik had ook alle kinderen gehaald niet alleen mijn eigen kinderen. Doe ik ook met mijn neefjes en nichtjes. Als wij gaan eten dan moet iedereen komen. Kinderen plant ik meestal op een stoel aan tafel anders eten ze niet. Een lopend buffet of barbecue werkt niet. Tenminste met mijn kinderen niet. Dan eten ze misschien een dingetje en gaan dan gelijk weer spelen. Dus zitten en eten.

Ik zou het dus wel in de gaten houden en als iemand niets zou eten dan zou ik de betreffende vader of moeder hierop wijzen. Kunnen zij zelf ingrijpen. Dat is natuurlijk niet mijn taak.

Lidewei

Lidewei

24-12-2010 om 14:42

Aanvulling

Dit doet me denken aan één van de eerste keren dat mijn schoonvader kwam eten. We aten beenham uit de oven een of andere groente en een toetje waar hij de naam niet van kende. Grote paniek, want dat lustte hij niet! Kwam schoonmoeder aan met van die tupperware bakjes met een prakje voor hem. Zet ik de schalen op tafel, nou toen wilde hij het opeens wel! Jeetje, die man was toen al bijna 60! Sindsdien doe ik niet meer aan lieverkoekjes, want je doet het toch nooit goed.

Lidewei

ps. schoonvader komt nu graag eten, maar blijft een moeilijke eter. Sommige gerechten vraagt ie gewoon om; maak je weer van die lekkere garnalen? Kijk, dat doe ik dan graag!

liora

liora

24-12-2010 om 15:16

Nog wat

Grappig dat iedereen de verantwoordelijkheid voor het eten van de kinderen bij de moeder neerlegt. Zij heeft ze eet-opgevoed, zij had ietsmoeten meenemen wat ze lusten.... Blijkbaar zijn vaders hiervan vrijgesteld.

Liora

Maylise

Maylise

24-12-2010 om 15:21

Kerstdiner

Ik zorg voor een afwisselend kerstdiner met veel verschillende gerechten. Daarbij probeer ik rekening te houden met uiteenlopende smaken maar ik kan niet met iedereen rekening houden want daarvoor zijn we met te veel mensen en daarvoor ken ik ieders voorkeuren niet goed genoeg. De kinderen zijn welkom om te eten van wat ze willen. Ik heb niet speciaal kindertjes eten ingekocht maar er is genoeg afwisseling. Als er een kind bij zit dat helemaal niks lust dan is dat jammer maar dan kunnen we vast wel wat improviseren.

Maylise

Marie

Marie

24-12-2010 om 15:23

Kindertafel?

Hallo
Ik begrijp uit je verhaal dat de kinderen samen met de grote mensen aan en tafel zaten, waar iedereen steeds wisselde van plek? En ook niet iedereen zat tegelijk aan tafel? Wat een werk....
Als wij met verjaardagen ofzo eens met de hele familie bijelkaar zijn, is er vaak een aparte tafel voor de kinderen. Dat vinden ze vaak leuk en speciaal.
Misschien kun je ook zoiets voor alle kinderen die komen organiseren? En dan op die tafel ook wat "kindergerechten" serveren? Wat frietjes, appelmoes, stokbroodjes (desnoods met boter en hagelslag ofzo). En voor de liefhebbers ook wat "grote mensen" dingen.
Misschien vinden de kinderen dat wel leuk en speciaal om aan een tafel te zitten die helemaal voor hun is. En misschien eten ze dan ook beter?
Succes

Marieke

Marieke

24-12-2010 om 15:44

Ieder zijn feestje

Gelukkig heeft kerst twee dagen, dus de eerste kerstdag kiezen de kinderen en eten we hamburgers (wel zelf maken, ik heb zo mijn grenzen De tweede dag eten we wat de foodies koken. Ieder op zijn beurt en dat is nu onze pret en ons idee van feest. Het is niet te pittig, er zit geen drank in en de kinderen hoeven ook echt geen oesters te slobberen, maar ze worden dan wel geacht zich aan te passen. Het zijn tenslotte geen peuters meer. En natuurlijk is er een glutenvrije maaltijd voor degene die dat nodig heeft.

Natuurlijk heb ik deze kinderen ook geroepen, maar als ze niet komen is het niet mijn verantwoordelijkheid, want zoals gezegd; het zijn geen peuters meer.
En ja de opvoeding (of het gebrek daaraan) van deze koters irriteert mij, zie het stroopwafelverhaal.
En ja er zijn moeilijke eters, maar waarom kunnen deze kinderen niet net als ieder ander leren om zich te gedragen als zij te gast zijn?
Het idee van het samen kerstdiner maken is dat iedereen nieuwe dingen proeft en leert kennen. Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen hieraan meedoen, proeven en smaak ontwikkelen en dat doen ze van jongs af aan. Dat is de reden waarom ik zo moeilijk doe over die paar knakworsten. Ik zou ze trouwens nog best willen serveren als het andere geproefd is, maar ze bekijken het niet eens en willen alleen eten wat ze al kennen. Dan vind ik het onbeschoft om dan om een boterham te vragen, nogmaals het zijn geen peuters meer.

Wij kregen hier een tijd terug een jongen van 14 te eten, die zeer geïnteresseerd vroeg wat er nu op zijn bord lag. Wij hebben hem uitgelegd dat dat broccoli was. Goh is dat nu broccoli zei hij. Thuis at hij alleen vlees en friet vertelde hij, want hij hield niet zo van groenten.

dynastie

dynastie

24-12-2010 om 16:43

Opvoeding

Je stoort je dus niet aan de voedingsgewoonten, maar aan de opvoeding. Tja, dan zou ik me afvragen of ik die mensen echt leuk genoeg vind om ze uit te nodigen (en me dus echt niet druk maken om een bammetje of stroopwafel), ondanks (de opvoeding van) hun kinderen, of ze niet uitnodigen.

Dat die kinderen zich niet gedragen als ze te gast zijn, tja, da's ook maar een visie... die kinderen zien stroopwafels, vinden dat lekker, het is feest en het staat er, waarom niet? Er zijn volwassenen genoeg die zo denken, dus waarom kinderen niet?

Het is me trouwens écht niet duidelijk wat nu het probleem is: lusten ze het niet of zijn ze uberhaupt niet naar beneden gekomen om te eten? Jij beweert nu eigenlijk beide:

"De betreffende kinderen zijn na de stroopwafels naar boven vertrokken en pas na het eten weer naar beneden gekomen."

en

"Ik zou ze trouwens nog best willen serveren als het andere geproefd is, maar ze bekijken het niet eens en willen alleen eten wat ze al kennen. Dan vind ik het onbeschoft om dan om een boterham te vragen, nogmaals het zijn geen peuters meer."

en dat kan niet. Dus wat was het nou?

Marieke

Marieke

24-12-2010 om 17:20

Sikkeneurig

Nee hoor ik ga niet sikkeneurig worden
Het issue kwam op, omdat ze eerst niet zouden komen (en wij dachten ook van het gez**k van die kinderen af te zijn) en toen alsnog wel kwamen en ik moest bedenken wat ik met hun kinderen ging doen.
Ik ben eruit Sommige mensen zijn gewoon anders en ik weet weer waarom ik doe wat ik doe.
Cobi wees niet bezorgd; ik ga er een vrolijk kerstfeest van maken ))

vlinder72

vlinder72

24-12-2010 om 19:16

Marieke

Beetje laat waarschijnlijk. Maar waarom vraag je de ouders van die kinderen niet gewoon of ze zelf iets mee willen nemen omdat je het zo jammer vond dat ze vorige keer niet lekker mee konden eten. Probleem opgelost. Doe ik ook bij mijn neefjes.

En misschien komt dit als een verrassing. Maar niet alle kinderen gaan opeens heel goed eten als je ze van alles voor zet en ze "dwingt". Mijn vijfjarige vertikt het nog steeds om ook maar iets te proeven of iets op te eten waarvan ze niet van te voren weet of ze het lekker vindt. En ze krijgt echt nooit iets anders 's avonds. Mijn achtjarige begint eindelijk wat beter te eten. Mijn zesjarige eet altijd wel redelijk. Mijn 1,5 jarige eet tot nu toe alles maar afgelopen week duwde hij opeens zijn bord van zich af. Zelfs toen er worteltjes op lagen en dat is nog wel zijn favoriete eten. Hij wil alleen nog maar koeka's en appoe's eten (koekjes en appels). Tja, dat gaat dus niet gebeuren. En dat terwijl wij als ouders alles eten. Iedere avond gewoon normaal koken maar onze kinderen vertikken het al jaren om 's avonds normaal mee te eten. Dus echt, kom niet aanzetten met verhalen over opvoeding en kinderen leren te eten. Als ze iets niet in hun mond willen stoppen dan kan je het er moeilijk inproppen.

Overigens zal ik nooit bij andere mensen om alternatief eten vragen. Dat krijgen ze thuis ook niet. En ik verwacht wel dat mijn kinderen netjes aan tafel zitten en meestal is er inderdaad altijd wel iets wat ze wel lekker vinden. Maar ik zou het buitengewoon vervelend vinden als ik het idee krijg als mensen denken dat wij onze kinderen verkeerd opgevoed hebben omdat ze niet alles willen eten.

In ieder geval een hele fijne kerst. En anders doe je gewoon wat mijn schoonzus deed . Zij stuurde alle kinderen naar boven met een hele grote zak spekkies. Hoorde ze ze de hele dag niet meer.

Chippie

Chippie

24-12-2010 om 19:58

Hoe moeilijk kan het zijn?

Ik heb niet het hele draadje gelezen. Maar wat een gedoe? Samen eten met 30 personen en niemand mist twee kinderen? Gezellig!

Zelfs met lastige eters (hier een lastige opa!) is het toch niet moeilijk om een kerstdiner in elkaar te flansen wat iedereen lekker vindt? Hie rmakkelijke eters, maa rop tweede Kerstdag mag iedereen zeggen wat ze graag wilde eten. Dus we eten carpaccio en tomaten soep (tegelijkertijd), kipkluifjes en biefstuk met salade en worteltjes-doperwtjes en champignons en aardappeltjes uit de oven, een sorbetijstaart toe. Iedereen blij en tevreden! Als een kind had gezegd dat ze graag knakworstjes of pannenkoek wilde eten dan had dat ook op het menu gestaan (pannenkoek als nagerecht en knakworstjes kun je volgens mij wel als voorgerecht serveren).

Janna3

Janna3

25-12-2010 om 11:55

Grote groepen eters

Het is soms wel lastig hoor met kinderen. En je kunt het ook niet altijd op de opvoeding gooien. Wij hebben twee kinderen die werkelijk alles lusten t/m oesters en lever toe. De middelste is echter een heel moeilijke eter. Hij lust veel dingen niet, vooral smaken door elkaar.
Wat wij doen met dit soort grote diners is eerst de kinderen aan tafel. Soms hebben we 'hapjeseten', van alles wat dus. Daar kunnen ook garnalen, bijzondere groenten etc. bij. Maar ook worstjes en stokbrood. Soms maken we junkfood. Dan maken we alles zelf: patat, kroketten en mayonaise. Is ook heel leuk om te doen.
Als de kinderen rond 19.00 uur klaar zijn mogen ze een film kijken en zijn de volwassenen aan de beurt. Heel relaxed voor iedereen. Tijdens het kinderdiner letten alle ouders op hun eigen kinderen en daarna hebben we tijd voor onszelf.

Fiorucci

Fiorucci

25-12-2010 om 11:58

Janna

Dat zou hier weer niet werken, want mijn kinderen willen zo graag gezellig met zijn allen eten!

Asa Torell

Asa Torell

25-12-2010 om 14:59

Toevallig

heb ik net bij mijn moeder dit thema ook maar eens aangesproken. Het eten bij mijn ouders is eigenlijk altijd heel erg grote-mensen-gericht, en de kinderen hebben er dus nooit een feestelijke maaltijd. Terwijl wij allemaal enorm smullen. Dat vond ik toch wat sneu worden, en gelukkig was mijn moeder het wel met me eens. Best kans op knakworsten dus bij de komende feestmaaltijden daar.
Mijn standpunt hierin is dus ook dat feesten niet bedoeld zijn om andermans kinderen op te voeden. Natuurlijk hoef je ook weer geen waanzinnige capriolen uit te halen om per persoon een lievelingsgerecht te regelen. Maar iets met de bekende p´s is toch algauw goed voor de meeste kinderen. Dat zou ik er dus wel bij geven, of aan de betreffende ouders vragen om iets kindvriendelijks mee te nemen.
Overigens snap ik de stroopwafelergernis wel heel goed! Jammer genoeg zijn mijn kinderen ook geneigd zich meteen op van alles te storten... als ik in de buurt ben zeg ik daar wel meteen wat van. Maar ik hoop dat de gastvrouw dat anders ook zou doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.