Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Keukenvloer; hout, tegels of hout+tegels?

Tussen de zorgen om de verkoop van ons huidige huis, gaan de voorbereidingen voor het nieuwe huis gewoon door. En maar goed ook, anders wordt het helemaal zo'n somber verhaal.

Nadat we voor de keuken heel goed zijn geslaagd in Duitsland (5000 euro goedkoper dan in NL!) gaan we nu kijken naar de vloeren. Voor de bovenverdieping zal het ws. laminaat worden, mooi, praktisch en niet al te duur.

Voor beneden willen we erg graag hout. In huidige huis zat destijds (12 jaar geleden) een mooie parketvloer, visgraat. Echt mooi, maar ik zou het zelf nooit gekozen hebben. Mijn voorkeur is al jaaaaren een mooie houten vloer in van die brede vloerdelen. Vind het iedere keer weer zo prachtig, en ook ruimtelijk werken. Daar moeten we dus een keuze uit maken. Ik wil 't niet te licht, en ook zeker niet te donker. Iemand suggesties? En ook voor een goede 'vloerenboer'? En wat is een indicatie van een m2 prijs? Ons budget is, gezien de huizenmarkt en langere tekoop staan, wel wat gekrompen inmiddels...

Dan dilemma; je komt binnen via de hal en dan is links de open keuken, en rechts de huiskamer. Het liefst leggen we helemaal hout, dus zowel keuken als huiskamer omdat dat beide ruimtes mooi verbindt en een veel mooier gezicht is in de lengte. Ook is het zo dat de keuken wit is met zwart composieten blad. Een houten vloer geeft daar dan wel warmte bij, maar we horen verhalen over extra slijtage, putten als je bv bestek laat vallen (ik ben nog wel eens onhandig). Helemaal tegels spreekt me weer niet zo aan.
Is er iemand die goede ervaringen heeft met (alleen) hout, of met hout met een rand tegels om keukenkasten heen? En zo ja, hoe breed moet zo'n rand zijn om effectief te zijn? En hoe vermijd je hoogteverschil? Wat gegoogle leert dat ik die portugese tegels wel erg mooi vind. Misschien is zo'n rand van zwart-witte tegels wel heel mooi in combi met houten vloer??

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!
Mare

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier een deel tegels voor de keuken

omdat ik het hout bij een paar mensen lelijk heb zien worden in de keuken. Vaak kan je dat ook niet of maar beperkt bijwerken (dan zou je al het hout moeten doen).

Maar ik ben dan ook een enorme Keukenprinses. Moet er niet aan denken dat ik me voor de vloer zou moeten inhouden in de keuken.

En het kon bij ons prima met de indeling, de grens tussen woonkamer en keuken is maar 1,5 meter breed.

Succes met kiezen!

PS Ik vind het echt heerlijk, als iets valt op het hout moeten we meteen redderen en doen, maar als er iets op de tegels gebeurt maakt het allemaal niets uit. Dan kun je bij wijze van spreken eerst nog de hond uitlaten voordat je een keer een dweil pakt.

maramaria

maramaria

31-12-2008 om 20:03

Hout

Hier hout in de open keuken en dit gaat prima.
Onze donkere houten vloer staat in een was/olie goedje en is prima plaatselijk bij te werken.
Reden om geen tegels te leggen was simpel: vond het niet mooi.

Miss M®

Miss M®

31-12-2008 om 20:28

Prima hoor!

Hier ligt een ge-white washed vloer van brede planken delen, door het hele huis. Echt heel mooi. In de keuken geen slijtage ofzo!
Ik zou zeker geen rand nemen van tegels of iets dergelijks. Ik vind dat persoonlijk de ruimte 'breken' en dat moet toch niet zo zijn, als ik je verhaal zo lees?
Als de vloer goed behandeld wordt, heb je er járen plezier van!
Veel plezier met uitzoeken!
Miss M.

emmonis

emmonis

31-12-2008 om 21:08

Ik heb hout

Ik heb een houten vloer in de keuken, maar ik houd die niet netjes. Ja schoon wel, maar je ziet er een behoorlijke loop in. Ook in mijn vorige huis had ik een houten vloer in de keuken en ook daar bleef de vloer niet als nieuw.

Wellicht ligt het aan mij. Ik maak de vloer regelmatig schoon met een speciaal sopje en werk hem ook regelmatig bij met was, maar blijkbaar niet vaak genoeg.
Ikzelf zal niet voor hout kiezen in de keuken.

Niet zo maar tegels

Maar mooie dubbelgebakken (=niet geglazuurd, alleen maar zelf geimpregneerd met siliconenspul) uit Noord-Frankrijk dacht ik. In een ruitpatroon.

Ik denk dat hout niet gelijk aan hout is en tegels niet gelijk aan tegels.

Hout hoeft geen gelakt parket te zijn dat onherroepelijk gaat slijten en vocht doorlaat. En tegels hoeven niet van die grote hallelujah-gemarmerde gruwels te zijn.

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

01-01-2009 om 15:41

Hout

Wij hebben ook hout (massief eiken wit ge-olied)laten doorleggen in de open keuken om zo een eenheid te creeren. Wel hebben wij gekozen voor oude vloerdelen, met putjes, krasjes en dergelijke. Ik ben daar erg blij mee, want met kinderen en werken in de keuken valt er natuurlijk wel eens wat op de grond. Maar dat past dan gewoon mooi in het patroon.

bibi63

bibi63

01-01-2009 om 20:33

Waar je absoluut rekening mee moet houden

is dat het stuk houten vloer waar je op staat (schuifelt, draait enz.) voor je fornuis na verloop van tijd heel duidelijk sluitage plekken gaat krijgen Dus je moet ofwel kiezen voor een hele sterke lak, ofwel juist dat stuk betegelen.
Groetjes,
Bibi

Mare

Mare

02-01-2009 om 17:16 Topicstarter

Dank voor de reacties, lastig dus want

ik houd niet zo van een gelakte houten vloer. Althans, in huidige huis lag destijds gelakt parket. Twee jaar geleden helemaal laten afschuren en in de OSMO wax laten zetten omdat we dat veel mooier vinden. Wel valt eigenlijk tegen dat je daar toch meer beschadigingen (rondom zithoek, bij eettafel) ziet dan verwacht. En dat 'makkelijke bijwerken' valt ook tegen; je blijft het gewoon zien.
Ook zijn wij, met drukke banen en gezin, niet van die enorme bijwerkers/poetsers - dus ik zie de bui al een beetje hangen.

Het idee van de eetkeuken is natuurlijk juist dat er intensief gebruik van gemaakt gaat worden; en juist die slijtplekken bijv voor fornuis - daar ben ik bang voor.
Dus bibi63, ben wel blij dat je dat even benadrukt! En rodebeuk; als we voor tegels of combi hout/tegels gaan dan zeker niet voor iets standaards maar van die fraaie portazul tegels of zo die je in de mooiste patronen kunt bestellen. Zo'n rand zouden we dan bijv. onder de eettafel terug kunnen laten komen of zo.... weet alleen niet of dat haalbaar is qua leggen houten planken, dikte etc.

Als ik het zo lees, is alleen maar hout in de keuken voor ons ws. geen goede keuze. Ik blijf ook erg aanhikken tegen alleen tegels omdat ik zo graag die eenheid wil houden. Dan zou het toch hout + tegels moeten worden, en moeten we ons gaan verdiepen in mogelijkheden om dat te combineren.

Maarre... blijf vooral je eigen ervaringen posten, dan kan ik dat allemaal meenemen. Liefst nog foto's ook eigenlijk van combi (hout+tegels) vloeren, maar wellicht kan ik die ook op internet goed vinden.

groet
Mare

Combi in dezelfde kleur

Hallo Mare

Wij zaten met hetzelfde probleem. Wij hebben een half open keuken en zijn van het slonzige type. Hout in de keuken was in ons vorige huis slecht bevallen en daarom zijn we nu voor practisch gegaan!

We hebben vloerdelen (whitewash eiken) met Osmo hardwaxolie in de woonkamer en en de keuken hebben we gekozen voor niet te glanzende, beetje ruwige tegels die ongeveer dezelfde tint hebben als de houten vloer. Optisch loopt nu nu in elkaar over.

Ik geef meteen toe dat helemaal hout nog mooier zou zijn geweest in het begin, maar dat zou er nu, na een jaar of 4, niet meer uit gezien hebben!

Wat betreft hoogte: de tegels zijn toevallig net zo hoog als het hout!

Succes met je beslissing

Marlies

kiki

kiki

02-01-2009 om 21:09

Toch tegels

Wij waren ook gek op een houten vloer, maar zijn nu toch om voor een tegelvloer. Tegels van 50 bij 100 in een naturale tint, met vloerverwarming eronder. Ik ben er super blij mee, en zo gemakkelijk in onderhoud!

emmonis

emmonis

03-01-2009 om 20:36

Mare

Onze houten keukenvloer staat ook in de OSMO wax. Wij zitten er nu over te denken om in het keukengedeelte de vloer te vervangen voor tegels. Er zijn daar veel slijtageplekken. Ik ben geen voorstander van alleen tegels.

Risama

Risama

05-01-2009 om 18:04

Hout en tegels

Wij hebben hout in de kamer, eikenhout in de olie en portugese tegels in de keuken. In het vorige huis wel helemaal hout en dat is niet bevallen. Dat was overigens geen eiken, maar een zachtere houtsoort, maar slijten dat het deed in de keuken en het werd ook erg smoezelig. In aanvang wilde ik de meest prachtige patronen maken van die portugese tegels in de keuken, maar uiteindelijk hebben we gekozen voor een simpel zwart/wit ruitje. Bevalt erg goed. Houten vloer in de olie bevalt overigens minder, veel krassen in de olielaag. We wonen hier nog maar een jaar en hebben deze zomer al alles opnieuw lopen olieen....

Risama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.