Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kind op zolder?

ben benieuwd hoe dat bij jullie gaat, over een aantal jaar (de geldpot moet dan flink vol) wordt de zolder hier verbouwt, vermoedelijk als de oudste 10 wordt.

Probleem wordt dan wel dat er geen wc op zolder zal komen en dat de oudste dan dus die trap snachts af moet.
De zolder is te laag voor mijn man om overal goed te kunnen staan tenzij we er 2 nieuwe hoge dakkapellen plaatsen wat dan weer flink duurder wordt.

Is het wel verstandig om een kind op zolder te laten slapen, ook qua brandveiligheid ? En hoe gaat dat bij jullie met die trap af gaan snachts ?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen probleem

Ondertussen heeft iedereen van het gezin wel eens op zolder geslapen (wij een tijdje vast en de kinderen twee keer tijdens verbouwingen) en dat ging prima. Wel hebben we op beide overlopen een klein nachtlampje in het stopcontact.

En wat betreft brandveiligheid: wij hebben brandmelders in huis dus bij het eerste signaal plukken we de kinderen uit bed. Ik denk dat je op zo'n moment snel genoeg boven bent.

Ons zolderkind

was acht toen ze naar zolder ging en voelde zich daar alleen. Ze kon er niet lekker slapen. De zolder is daarbij ook lawaaiierig bij regen en storm.

Toen zijn wij zelf op zolder gaan liggen. Lekker privé.

Polly Shearman

Polly Shearman

30-01-2011 om 21:59

Wow

Hier slapen er 2 op zolder, en met zolder bedoel ik dan gewoon de tweede verdieping van ons huis. Waarom dat enger of zo is als op de eerste verdieping slapen begrijp ik niet.
Weet je hoeveel huizen er zijn met alleen een toilet beneden?
Groet, Polly

Vic

Vic

30-01-2011 om 22:23

Hier ook

Mijn oudste slaapt sinds een jaar of 3 op zolder. In mijn vorige huis hadden we een toilet op de eerste verdieping, tegenwoordig moet ze twee trappen af. Jongste (net 6) slaapt op de eerste verdieping dus moet ook een trap af, en dat gaat ook 's nachts prima.

Manda Rijn

Manda Rijn

30-01-2011 om 22:41 Topicstarter

Ah dank!

kijk een paar gerustellende berichten. Ze gaat elke nacht wel minstens een keer plassen, dit doet ze slapend ze neemt niets waar en ze kan zich dit ook niet herinneren want volgens haar plast ze nooit snachts.
Inderdaad, zou ze nu nog te jong zijn, zou zich alleen voelen, misschien is dat als ze 10 is anders en misschien is het dan wel zo'n prepuber wat het alleen maar prettig vind om niet gestoord te worden door kleuterzusje.

Het is denk ik ook wel een zolder waar je behoorlijk wat hoort aan wind en regen maar we gaan er flink isoleren en ik overweeg aan de voorzijde slechts een kleine dakkapel en achter wel breed (bestaande kunststof wordt vervangen met houten kozijn/ramen).

Mijn man gaf net aan echt niet op zolder te willen, te laag dus dan zal de oudste er toch moeten gaan zitten.

Ik zal trouwens weer eens wat brandalarmdingen kopen, de enige die we hadden is stuk, die ga ik morgen meteen kopen.

Ze kan er aan beide dakkapellen uit, voorzijde komt ze uit op het balkon en achterzijde moet ze 1 verdieping naar beneden springen om op de uitbouw en schuur te komen. Niet ideaal maar ook niet opgesloten.

Margriet*

Margriet*

30-01-2011 om 23:18

Manda

Koop er dan direct twee. En hang ze in beide trapgaten.
Wij hebben er een beneden en een op de eerste vedieping, zodat we die ook goed horen.
Een koolmonoxide melder is eigenlijk ook een goede aanschaf. (moeten we zelf ook nog steeds doen).

Overigens slaapt onze zoon ook op zolder, is nu 10 jaar. Kan ook aan de voorkant uit het raam klimmen en in een 1 meter brede dakgoot naar het dak van de buren lopen.
En wij hebben ook een vaste trap en een toilet op de 1e verdieping, maar ook hij hoeft nooit 's nachts te plassen.

Maxime.M

Maxime.M

30-01-2011 om 23:24

Hier ook

Hier ook een kind op zolder, en we hebben alleen maar een toilet beneden.
Op de overloop en beneden hebben we nachtlampjes op een bewegingsmelder, ze springen dus aan als je eraan komt lopen, erg handig. Verder op alle slaapkamers en de overloop en beneden brandmelders. Verder hebben we met het kind doorgenomen wat hij moet doen als er brand zou zijn en hij niet meer de trap af zou kunnen. Hij kan uit zijn raam op het dakkapel van de kamer daaronder stappen, en dan opzij op het keukendakje komen, het is een route die te doen zou zijn in noodgevallen.
Hij gaat trouwens wel eens 's nachts plassen of laat in de avond, dan zijn wij nog beneden, maar dan is het boven natuurlijk ook gewoon donker. Hij weet prima zijn weg te vinden.

Sera

Sera

30-01-2011 om 23:31

Mijn dochter en zoon slapen ook op zolder. We hebben een rookmelder. Op de overloop brandt een lichtje en dat is 's nachts gewoon aan. We hebben ook een vluchtladder gekocht en daar mee geoefend. De ladder kan via een raam naar buiten worden gehangen en komt bijna tot de grond. Ze kunnen ook uit een van de andere ramen glijden op het dak en dan zich via de goot naar de garage (die lager ligt) in veiligheid laten brengen. We hebben het een paar geoefend. Dat vonden ze heel leuk om te doen. Ik ben hier nu ook meer gerust op.

Manda Rijn

Manda Rijn

30-01-2011 om 23:40 Topicstarter

Ja die trap

die wordt tzt hoogglans gelakt, er zitten rubberen strips nu in, maar ik kan ook wel die trap bekleden met een sisal loper of sisal over alle treden (dichte trap) doen. Dan wordt het ook wel wat minder eng. En natuurlijk een goede nachtlamp op de overloop daar.

Die vluchtladder heb ik ook al gezien, ik ga er niet mee oefenen, veel te link.

Rembrand

Rembrand

30-01-2011 om 23:41

Twee dakkapellen, en twee kamers

Hoi Manda,
Wij hebben de zolder laten voorzien van twee dakkapellen en hebben er dus twee kamers van gemaakt voor onze twee oudste zonen. Er is ook nog een voorzoldertje ( waar de PC staat ) en een washok ( met wasmachine,droger,vriezer en wastafel).
De jongens moeten inderdaad de trap af om in de nacht te gaan plassen, maar dit gebeurt eigenlijk nooit.
Wij hadden er zelf kunnen gaan slapen, maar ik wil vanwege de veiligheid juist liever op de eerste verdieping slapen ( flinke inbreker die langs mij komt en ongemerkt naar de zolder kan piepen !).
Verder hebben wij goede brandmelders overal.
M.

Ook

Onze zoon slaapt sinds zijn vijfde op zolder (is nu 11)en dat gaat prima.

Zelf vind ik wel dat je de regen exra goed hoor, maar hij heeft er geen last van.

We hebben alleen een wc beneden, maar ook daar hoor ik hem nooit over...hij gaat 'snachts ook zelden naar de wc.

Wat brand betreft, daar maak ik wel zorgen over sinds wij vorig jaar brand hebben gehad op zolder.

Onze vijf jaar oude cv-ketel is in brand gevlogen...gelukkig lagen onze kinderen nog net niet op bed, stonden wel op het punt om naar bed te gaan.

Anders zit je, bij ons, op zolder "als een rat in de val" zoals de schade-inspectuur zei...onze zoon had dan langs het vuur gemoeten.

Uiteraard hadden en hebben wij er een brandmelder hangen en sinds de brand hebben wij ook brandblussers in huis.

We hebben wel overlegd met onze zoon dat in geval van brand hij door het dakraam moet gaan. Hopelijk lukt het hem in zo'n geval dan om op onze aanbouw terecht te komen.

Ik durf dit niet te oefenen, 'k vind het toch aardig link en ben bang dat hij er juist angstig door wordt.

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen blijf ik het een naar idee vinden met die cv ketel, wasmachine en droger op zolder...

Uiteraard breng ik dat niet op hem over hoor...en ik weet dat de kans heel klein is, maar de angst zit er nu eenmaal goed in na de brand.

Groetjes Jaade

ayla

ayla

31-01-2011 om 07:28

Hier

oudste van 6 slaapt hier sinds een jaar op de zolder, ze is er heel tevreden mee, ze heeft de grootste slaapkamer van ons allemaal. Er hangen in haar kamer en op de overloop rookmelders en ik was aan het denken aan een brandblusser. Het enige nadeel vind ik is toch de hitte zomers, wij hebben dus een mobiele airco voor de zomer. Plassen 's nachts is geen probleem, ze roept ons of gaat alleen.

Maxime.M

Maxime.M

31-01-2011 om 08:36

Warmte

Ja inderdaad, het is wel het snelste warm daar op zolder. Wij hebben ook een mobiele airco voor de zomer. Die maakt wel heel veel herrie, maar we zetten hem een uur voordat hij gaat slapen aan, en weer uit zodra hij gaat slapen. Dan is het een stuk koeler op de kamer.

Manda Rijn

Manda Rijn

31-01-2011 om 09:31 Topicstarter

Warmte

dat valt hier gelukkig nog wel mee, haar huidige kamer ligt aan de zuidzijde en daar wordt het gek genoeg warmer dan op zolder. Ik denk ook dat als we goed isoleren het nog een stuk minder wordt en als achter dan de dakkapel een raam open heeft de hitte er ook snel uit is.

Eng hoor dat verhaal van de brand. Op zolder staat hier ook de cv ketel, wasmachine en droger staan op de verdieping eronder.

Eigenlijk kan ik concluderen dat die trap nog de minste problemen oplevert.

Chippi

Chippi

31-01-2011 om 09:32

Manda

Je zegt dat jij en je man er niet goed kunnen staan. Als je dochter tien is zal het nog wel gaan, maar als ze 16 is? Dan verbouw je de boel dus voor een paar jaartjes? Ik zou het meteen goed doen (waardevermeerdering huis!) en er in ieder geval voor zorgen dat het een ruime zolderkamer wordt waar een volwassene goed kan staan, veel lichtinval, etc.

Brandveiligheid. Voor mij voelt het inderdaad niet 100% veilig, maar ja, ik ben een teut op dat gebied. Vraag een aannemer eens hoe het staat met de brandveiligheid van de zolder. Eén rookmelder? Waarvan de batterijen het niet doen? Tja, dat is erg dom. Ik zou investeren in een brandalarm op het electriciteitsnet (verplicht bij nieuwbouw). (Als electriciteit uitvalt doen die dingen het ook gewoon.) En niet één of twee; maar gewoon op elke verdieping minimaal 1, speciale voor in de keuken en eentje nabij wasdroger (en zie verhaal voorganger -> ook bij cv).

Waar ik ook goed over zou nadenken is de warmteontwikkeling op zolder. Op de meeste zolders wordt het gewoon snikheet. En niet alleen tijdens een zomerse hittegolf. Ik zou dus zeker investeren in een airco.

Manda Rijn

Manda Rijn

31-01-2011 om 09:56 Topicstarter

Tja

de hanebalk hangt op 195 cm (en er ligt nu nog geen vloer in) en mijn man is 193.

Die zolderkamer wordt behoorlijk groot voor 1 kind, hier in de straat zijn er die er 2 kamers van maken. Ik denk dus ook wel dat de kans behoorljk is dat zodra ze 10 is ze het wel prettig vindt al die privacy. Ze krijgt ook een wastafel, kan ze daar lekker uren voor de spiegel staan ipv in de badkamer.

Vera*

Vera*

31-01-2011 om 10:32

Kinderen op zolder ot

Beide kinderen hebben al eens een paar weken op zolder geslapen doordat hun kamers onder handen werden genomen.
Zoon vindt het toch maar errug ver lopen als ie wat vergeten is en wil niet naar zolder. Dochter heeft een kleine kamer en heeft het er heerlijk gevonden. Ze zal er over een jaar wel haar intrek mogen nemen
De zolder is erg goed geïsoleerd en ook met hitte is het er erg goed uit te houden, dit i.t.t. de (kinder)kamers op het Zuiden.
Als er een toilet op zolder zou zijn, zou ik er best zelf willen slapen, helaas is die er niet.

Vera

liora

liora

31-01-2011 om 11:00

Super

Hoi Manda,

Lijkt me geweldig voor een meisje van 10 zo'n zolder! En als je dochter uit huis is, kan Mandarijntje er nog wat jaartjes slijten!

Dat plassen vind ik niet zo'n bezwaar, misschien went ze er zo aan om 's nachts niet te plassen. Ik plas alleen 's nachts als ik zwanger ben, verder nooit.

Liora

Maxime.M

Maxime.M

31-01-2011 om 11:42

Went

Wij hebben dus alleen een toilet beneden en ik vind dat helemaal geen probleem hoor. Het is maar wat je gewend bent. Ik heb niet zo'n hoge nood dat ik de afstand niet redt ofzo. In de nacht wandel je gewoon even naar beneden, lampjes springen aan (het is heel zwak led licht, dus je bent niet meteen verblind) en daarna weer naar boven en verder slapen.
Ik denk dat ik een keer per nacht plas, zo rond 6.00 uur. (en dat niet eens iedere nacht eigenlijk, 4 x per week ofzo)

Marije

Marije

31-01-2011 om 13:24

Lampjes in de trap

Wij slapen zelf op zolder. In de dichte trap hebben we om de andere tree een klein ledlampje gemaakt, bewegingssensor erbij en dat werkt prima bij nachtelijke plaspartijen.

Maxime.M

Maxime.M

31-01-2011 om 15:52

Marije

Wat voor een lampjes zijn dat marije, lijkt me wel wat, alhoewel ik nu een beetje visioenen heb van een showbizztrap

Haha maxime

ik kreeg ook gelijk visioenen van Ron's honeymoonquizzzzzzzzz. Moeten we in glitterpyjama slapen!

Maar Marije, ik wil ook wel graag weten wat voor lampjes dat zijn.

Marije

Marije

31-01-2011 om 17:32

Pauweveren en pailletten

Wij slapen uiteraard met pauwenveren op onze kop en pailletten op onze pyama, staat vooral mijn echtgenoot beeldig!
Het zijn kleine ronde ledlampjes. De achterkant van onze trap zit in een inbouwkast, dus we hebben (ik zeg wel "we" maar ik heb er geen fluit aan gedaan) gaatjes door de traptreden geboord en daar die lampjes doorheen geprikt. En aangezien ik er niks aan gedaan heb weet ik er het fijne niet van, maar ik kan het vanavond even aan mijn man vragen. Volgens mij kun je die dingen gewoon bij een bouwmarkt kopen, maar het is in ieder geval reuze handig!

Marije

Mijn zus heeft het ook, om de trede een klein rond lichtje in de trap. Inderdaad heel handig en mooi om te zien - al vind ik het in het donker wel een behoorlijke bak licht Maar het is een uitkomst daar, omdat iedereen boven slaapt, maar de WC zich beneden bevindt.

Over-de-kap-constructie

Het kost vast een klap geld, maar je krijgt daardoor wel 'n volwaardige kamer waar je ook je man kunt laten zitten (en staan : als je met zo'n dakkapel ook de punt van het dak verhoogt. Ik heb gezien dat dat in het Ramplaankwartier (Haarlem) vaak zo is gedaan. Past beter kwa verhouding van het huis. Ik vind een beetje dakkapel vaak een vlag op een modderschuit... (maar dat is waarschijnlijk ook de reden dat je aan de voorkant een kleintje overweegt).

Marije

Marije

01-02-2011 om 15:34

Genista

Die bak licht valt nogal mee. Ik word er tenminste niet wakker van als echtgenoot het 's nachts nodig vindt de trap af te dalen. Als je zelf moet plassen ben je toch al wakker . En door de bewegingssensor staat het licht ook niet lang aan.

Marije

Dat is persoonlijk. Ik vind iets al snel een bak licht midden in de nacht, want ik wil zo niet-wakker mogelijk blijven als ik onverhoopt naar de WC moet. Als een slaapkamergenoot of gezinslid naar de WC gaat, merk ik het ook nooit.

Maxime.M

Maxime.M

01-02-2011 om 17:16

Klinkt leuk maar

Het klinkt leuk die lampjes, maar de trap grenst aan de trap van de buren, dus ik zou geen idee hebben hoe ik die dingen erin zou moeten zetten Hier geen showtrap dus, snif...

Maxime.M

Maxime.M

01-02-2011 om 17:16

Uhm

met een muur er tussen dus he

Margriet*

Margriet*

01-02-2011 om 20:52

Wasdroger

Een wasdroger kan best op zolder, maar je moet ze eigenlijk niet 's nachts aanzetten.
Een koolmonoxidemelder hoort eigenlijk ook naast de cv ketel, net als een rookmelder.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.