Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Suus

Suus

05-12-2008 om 08:01

Kip-met-knoflook

hoi
ik heb hier ooit (lang geleden) eens een recept gezien waarbij kip gebraden moest worden in de oven, met een flink aantal knoflook bollen er bij. Die knoflook kun je dan als het gaar/warm is lekker op een stokbroodje smeren wat je er bij doet. salade erbij... het klonk heerlijk.

ik wilde het al een tijd maken, maar dom dom dom ik kan het niet meer vinden als ik zoek op oo maar ook niet bij smulweb. weet iemand het recept misschien?

Suus

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Uit mijn Ouders Online-kookboek

Dit MOET hem zijn!!

Nodig: Grote pan met dikke bodem, kippepoten, heeeeeel veel tenen knoflook, olijfolie, provensaalse kruiden. tijm, rozemarijn, dragon wat je maar kunt vinden (bij voorkeur verse uit de tuin of zo, peper, zout en (veel)stokbrood.

Doe de olie in de pan. Bak de kip een beetje aan, doe de tenen knoflook MET schil er bij (zo'n 5 tot 8 per pers.) en de kruiden, peper en zout enz). Daarna laten sudderen totdat je denkt dat de kip gaar is. Ondertussen maak je een lekkere verse groene salade en trek je een fles wijn open.

Snij veel stokbrood. De pan zet je midden op tafel zodat iedereen er zelf de kip uit kan pakken. Vergeet geen servetten neer te leggen want het gaat een beetje een lekkere smeerboel worden nu. Zorg dat je een paar mesjes hebt met een scherpe punt. Vis een teen knoflook uit de pan. Als het goed is dan is de schil hard geworden. Peuter met de scherpe punt van het mesje het teentje open. Tot je verassing zul je zie dat de knoflook heerlijk smeuig en zacht is geworden. Smeer de inhoud van het teentje in een stuk stokbrood. Houd de kip in de ene hand en het stokbrood in de andere en hap! Maak er een lekker bachanaal van. Dip af en toe ook eens met het stokbrood in de heerlijke olie. Voor de vorm eet je ook nog even een paar blaadjes sla

Seej

Seej

05-12-2008 om 10:03

Dit is ook lekker

Eens gezien op tv en nu vast recept bij ons;

Neem een grote ovenschaal. Kip erin, beetje zout, beetje peper. Een stuk of 40 teentjes (nog in de schil) knoflook eromheen strooien. Aardappels (evt doormidden snijden zodat ze niet te groot zijn) erbij doen en wortels. Als je het ergens kunt vinden, saffraan toevoegen. Olijfolie eroverheen gieten. Beetje hussellen en in de oven. Zo af en toe besprenkelen met water of witte wijn.

Daarna inderdaad die teentjes knoflook uitsmeren op een stukje stokbrood of over het vlees. Lekker ....

Succes,
groetjes Seej

suus

suus

05-12-2008 om 11:05

Ja!

Silone dat is precies het recept wat ik bedoelde, wat klinkt dat lekker! ben erg benieuwd, ga het morgen maken.

Seej, bedankt voor je recept! dat klinkt heerlijk, dat wordt volgende week zaterdag zodat ik maandag op m'n werk weer van de lucht af ben

Groetjes
Suus

(Janneke)

(Janneke)

05-12-2008 om 17:25

Klinkt goed

Hoelang moet het in de oven...en op hoeveel graden?

Groetjes Janneke

suus

suus

06-12-2008 om 07:28

Sudderen

hoi
nog even een aanvullende vraag: als de kip gaar moet sudderen, moet er dan niet ook vocht oid bij? is het echt alleen wat olie in de pan, dan blijft het toch redelijk droog?

Groetjes
Suus (die de kip en knoflook nu gaat inkopen)

Neuh

Er komt ook vocht en vet vrij uit de kip. Desnoods een miniscuul beetje heet water maar kan best zonder in de (gietijzeren) braadpan met deksel. Overigens kan je de knoflook ook vervangen door kleine bolletjes sjalotjes. Ook lekker!

(Janneke)

(Janneke)

06-12-2008 om 13:53

Joehoeeee)

Kan iemand me vertellen hoe hoog de oven moet en hoelang het kippetje (met alles eromheen) in de oven moet??

Ik heb er zo een zin in, water loopt me uit de mond. (en dat is niets overdreven, hihi)

groetjes Janneke

suus

suus

06-12-2008 om 17:57

Het was...

heerlijk! ik heb echt zitten smullen! ik vond vooral die olie lekker, ik heb met stokbrood zitten dippen hmmm.... de kip was ook perfect, heerlijk gekruid. ik heb nog wat over voor de lunch morgen. de knoflook had volgens mij nog wat zachter gekund, was wel zacht maar kan nog beter denk ik... dat is iets voor de volgende keer, volgende week zaterdag met het andere recept.

helaas vond jongste dochter het maar niets, die heeft alleen wat stokbrood gegeten. ach ja als ik het maar vaak genoeg op tafel zet leert ze het vast wel te waarderen

groetjes en bedankt
Suus

(Janneke)

(Janneke)

07-12-2008 om 09:34

Ik probeer het nog 1 keer

Hopelijk wil iemand me een antwoord geven?

Hoelang moet dit in de oven, en op hoeveel graden?

Gr.Jan

Katja

Katja

07-12-2008 om 19:56

Janneke, ik weet het!

Verwarm de (hetelucht)oven voor op 200 gr.
(ik maak dit heel vaak als ik eters heb).

Grote ovenschaal, kippenpoten en/of drumstick erin, lekker met kruiden inwrijven. Snij 3 uien/2paprika's in grove stukken. Gooi die erbij. Haal 2 knoflookvoeten uit elkaar maar laat de schil om de tenen, gooi die ook erbij. Flink wat goeie olijfolie erover, dan de oven in, drumsticks ong. half uur, als je flinke bouten hebt klein uurtje. Af en toe ff checken en de boel omhusselen. Erbij maak ik salade, zelfgebakken brood, en couscous (lekkere van de groothandel, niet dat zaagsel van de appie). Tenen uitknijpen en op brood smeren. Opsmullen met liters goeie rode wijn. Succes verzekerd!
(je kunt idd de groenten varieren maar deze geven iets zoets mee aan de kip, heerlijk)
Succes
Katja

Kip uit de oven

vandaag gegeten (kippe-n?-bouten waren in de aanbieding), aardappels, rode en gele paprika erbij, veel tenen knoflook en 2 stokbroodjes. Heerlijk!

Echt een aanrader!

Jons

Ook lekker met lamsbout

Wij hebben gisteren iets vergelijkbaars gegeten met lamsbout. Die moest wel lang in de oven, een uurtje of twee. Daardoor worden de groenten zacht. Heerlijk! De kinderen vonden de tomaten, uien en knoflook maar niks, hebben er dus lekker komkommer bij gegeten.

Het is ook lekker met sudderrundvlees, kalfsvlees en kalkoenbouten (Muusjeman krijgt last van zijn darmen als hij kip eet)

En zo heerlijk simpel.

Muusje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.