Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

carrieretijger not

carrieretijger not

19-02-2012 om 14:14

Klaagzang van een fulltime werkende vrouw: huishouden

als je niet van klagen houdt, sla dit dan over want ik wil even mijn zelfmedelijden met jullie delen;
ik werk 40+ uren per week en heb daarbij 4 kinderen en een kerel die halve dagen werkt. 's Ochtends voor de jongste nog oppas, rest gaat naar school. Elk weekend ben ik bezig om de achterstanden weg te werken in het huishouden. Die kerel van mij "ziet" heel veel dingen niet. Hij kan zich storten op één klein dingetje (kastje opruimen) en dit dan ook heel trots aan mij laten zien, terwijl ik over de zooi moet heenstappen om bij dat kastje te komen. Dus elk weekend (naast sporten van de kinderen...grrr moet al stoppen met mijn klaagzang, komen mijn schoonouders ook nog onverwachts op bezoek (is dat nou echt bijna elk weekend nodig?) grrr. Wordt vervolgd.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Herkenning

Hier ook een bijna volledige werkweek, en man die een volledige werkweek heeft en dus is het weekend voor het huishouden. Ik word er wel eens gek van! En als ik dan ook nog een wekelijks bezoek van schoonouders kreeg, zou ik het waarschijnlijk niet meer redden. Ik zou man met kinderen naar schoonouders sturen. kun jij in alle rust je huis boenen of even een boek lezen. is dat geen idee?

Hulp

^*die kerel van jou ziet heel veel dingen niet*.
Daarin is hij geen uitzondering,mannen zien rommel vaak echt niet of pas veel later dan vrouwen.
Om de tafel voor een gesprek dus.
Zeg dat je het niet alleen redt,dat hij meer moet gaan doen in het huishouden,en maak een rooster.
Hij werkt halve dagen? dan kan hij de rest van de dag elke keer wat anders doen,ma de boodschappen,di badkamer soppen ,woensdag koken, do stofzuigen en vrij de bedden verschonen ( bijvoorbeeld).
Verder ( als de financiele mogelijkheden er zijn) een werkster 1x per week voor een uur of drie.
en in het weekend gaat hij de ene week naar zijn ouders met de kinderen,de andere week komen ze bij jou.
Dus: Plannen,afspraken en taken op papier ,gesprek met schoonouders et voila,je zal zien dat je tijd gaat overhouden.
wij hebben ook vier kinderen,man werkt 32 uur ik 24 uur,en mijn ervaring is: met zo,n groot gezin is structuur heel belangrijk ,hoe meer structuur,hoe meer tijd er voor leuke dingen en voor jezelf overblijven.

Ervaring

Lange tijd heb ik er over gemokt, waarom sommige dingen nou niet spontaan kunnen gaan, moet ik dan alles uitspellen?

Uh... ja dus. Totdat ik gevloerd was vanwege een operatie en niets kon. Maar hij wel, als een speer ging ie. Dat vond ik een overdenking waard

Als er iets moet gebeuren in huis, dan vraag ik hem dat. En dat doen ie dat ook. Ik moest even over een drempeltje heen om hem dat dat vragen (want jemig, kan ie dat zelf niet bedenken? Nee dus) en ik merk dat het hem duidelijkheid geeft. Hij ziet het gewoon vaak niet.

Voordeel van vragen dat het voor mij een stuk relaxter is als ik thuiskom. Sommige dingen zijn dan gedaan. Heel prettig.

Nu moet je niet denken dat ik de godganse dag mijn man vraag klusjes te doen hoor Maar ik merk wel dat er een patroon in komt, sommige dingen die ik vaak vraag gaan nu vanzelf.

Dus misschien moet je het hem gewoon vragen?

dc

dc

19-02-2012 om 17:48

Reactie van een fulltime huisvrouw

Ik doe ook regelmatig dingen in het weekend, omdat ik er doordeweeks vaak niet doorheen kom. En mijn lieve meer-dan-voltijd werkende man staat in het weekend vaak uren in de keuken, ook om alvast een maaltijd voor doordeweeks te maken.

Het huishouden is gewoon veel werk met een stel kinderen in huis...

+ Brunette +

+ Brunette +

19-02-2012 om 20:04

Aansturen.

Wat Moppeke al zegt: opdrachtjes geven of een lijstje maken. En je niet ergeren aan dat hij het zelf niet had kunnen bedenken.

krin

krin

19-02-2012 om 21:07

Eh...

Als de rollen omgedraaid waren, en een vrouw die in deeltijd werkte en het huishouden erbij deed postte dat haar veertig-plus uur werkende man commentaar had op de manier waarop zij het huis deed, dan zou men waarschijnlijk zeggen dat hij zich met zijn eigen zaken moest bemoeien en het anders maar fijn zelf moest doen, zonder te zeuren.
Ik zie niet in waarom hij zijn werk volgens jouw maatstaven moet doen. En al helemaal niet waarom jij in het weekend het nog dunnetjes over zou moeten doen. Dat mannen niet zouden zien dat het vuil is, is een fabeltje; ze stellen hooguit andere prioriteiten. Zoek uit wat die zijn, laat hem daarin zijn gang gaan, en doe in het weekend alleen wat je echt echt echt nodig vindt. Leer voor de rest met zijn prioriteiten leven, of ga op zoek naar een werkster die de boel volgens jouw criteria schoonmaakt.
En die schoonouders, tja. Daar heb ik geen ervaring mee. Je man daarheen laten gaan lijkt me een prima tip.

carrieretijger not

carrieretijger not

19-02-2012 om 22:15

Krin

nou het is niet zo dat ik zijn werk dunnetjes overdoe, want dat zou inhouden dat er al werk gedaan is...
Ik heb er ook helemaal geen problemen mee om elk weekend een klus aan te pakken, bijvoorbeeld sanitair grondig schoonmaken of ramen wassen of keuken schoonmaken, maarrr ik ben eerst 2 uur bezig om de boel enigzins opgeruimd te krijgen, jemig als ik dan al aan schoonmaken toekom ervaar ik dat bijna als een hoogtepunt
En natuurlijk weet ik dat mannen andere prioriteiten stellen maar die van mij heeft dan wel weinig prioriteiten.
We hebben 4 kinderen en vaak ook nog veel kinderen te spelen, hectisch dus. Maar die waren er gisteren en vandaag ook en toch ben ik dan wel aan het opruimen en schoonmaken, dus dat kan wel.
Tja en vwb mijn schoonouders, die wonen op 2 uur rijden afstand, dat wil ik dus mijn kinderen niet elk weekend aandoen.
Vanochtend opgestaan met het idee om vandaag minimaal even een half uurtje te gaan hardlopen maar dat is er weer niet van gekomen en daar baal ik wel van. Weekend moet toch ook een beetje leuk zijn?

dc

dc

19-02-2012 om 23:56

Veeleisend

Jullie hebben 4 kinderen en je baalt ervan dat er 's weekends een berg troep ligt en vindt dat dat aan je man ligt? Whow. Ik ruim hier elke dag wel even op, en stofzuig nu 1 à 2 keer per dag, en aan het eind van de dag ziet het er vaak nog uit alsof er een bom ontploft is. En ik werk NIET halve dagen. Ik denk echt dat je hele hoge verwachtingen hebt hoor. Ben je in het weekend nog bezig met wasgoed? Dat is hier met 3 kinderen al erg tijdrovend.

Ik weet niet hoe oud de oudere kinderen zijn, maar misschien kunnen ze een beetje meehelpen het weekend? Of elke avond na het eten allemaal samen even een kwartiertje opruimen?

En als je wilt rennen, dan ga je toch eerst rennen voordat je gaat opruimen?

"We hebben 4 kinderen en vaak ook nog veel kinderen te spelen, hectisch dus. Maar die waren er gisteren en vandaag ook en toch ben ik dan wel aan het opruimen en schoonmaken, dus dat kan wel."
Dat kun JIJ wel, maar kan je man dat ook? Of heeft hij andere prioriteiten en is hij meer bezig met de kinderen? Als ik kinderen te spelen heb, ga ik ook niet uitgebreid huishouden doen hoor.

Even reality check, dacht je echt een heel net huis te kunnen hebben in het weekend als je man maar halve dagen thuis is, met 4 kinderen? Hoe zou jij het vinden als jij part-time zou werken en je man dan zo'n druk op jou zou leggen? Wat mij betreft is het allerallerbelangrijkste in huis dat het gezellig is. Dan komt de rest wel goed.

Doe niet zo moeilijk

volgens mij ben jij de enige thuis die wil dat het opgeruimd is. Dat is vijf tegen een. Waarom ruim je eigenlijk op?
Ik zou zeggen, ruim alleen je eigen spullen op en laat de rest aan je man en kinderen over. En ruimen ze niet? Nou pech gehad, dan vinden ze dat blijkbaar niet belangrijk.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

20-02-2012 om 06:24

Werkster

Kan me voorstellen dat je andere maatstaven hebt, ook al is het vijf tegen een.
Waarom neem je geen werkster die eens in de week alle grote dingen doet? Stofzuigen, dweilen, keuken, sanitair en alle bedden verschonen? De rest is bijhouden en niet zo veel werk. Kost wat, maar dan heb je ook wat!
Lijstjes maken voor wat je man moet doen zou ik niet aan beginnen. Persoonlijk zou ik razend worden als ik zo'n to-do lijstje opgelegd zou krijgen. Regel een werkster, praat met elkaar over wat je belangrijk vindt en laat het verder los.

Opgeruimd huis

Vroeger deed een van ons de kinderen naar bed, en de ander maakte het beneden schoon. Dwz doekje over de meubels, de wc en stofzuigen. Zaten we om 8 uur koffie te drinken in een opgeruimde woonkamer.
Kinderen kunnen zelf hun spullen opruimen. Eerst iets opruimen en dan pas ander speelgoed pakken scheelt ook.
Je man kan best een paar grote dingen doen. Spreek met hem af wat. En spreek af wat jouw klussen zijn.
Ga volgende keer gewoon wel hardlopen. Het huishouden is toch nooit af.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

20-02-2012 om 06:54

Grote taken

... zoals stofzuigen en wc schoonmaken gebeurd hier in principe eens per week door de werkster. Ik lees hier dat dit bij anderen elke dag gedaan wordt, dat lijkt me een hele belasting. Na het eten wordt de keuken opgeruimd, vaatwasser, doekje over het aanrecht etc. en de vloer geveegd en dat is het dan. De oudste kinderen moeten helpen en de tafel afruimen.

Fiorucci

Fiorucci

20-02-2012 om 07:49

Maar elisabeth

In een groot gezin is een keer per week het toilet doen toch echt te weinig, zo ook stofzuigen.

bertje1

bertje1

20-02-2012 om 08:09

Rooster

ben het helemaal met een van de vorige spreeksters eens: rooster maken en afspraken maken! ben je gek dat je je weekend ook nog eens laat verpesten door opruimen!! echt niet doen. laat die kerels maar eens wat ZIEN en anders maar instructies

carrieretijger not

carrieretijger not

20-02-2012 om 09:04

Werkster

ik zou graag een werkster willen, maar op dit moment is dat voor ons niet te betalen. Geloof me er zijn ook geen zaken waar we op kunnen bezuinigen om die werkster toch te kunnen betalen. En al hadden we het geld wel, zo'n werkster moet toch schoonmaken en niet opruimen? Want dat is natuurlijk dan nog steeds een probleem.
Ik ben het mee eens dat het gezellig moet zijn, maar een rommelig huis vind ik niet gezellig. Denk nu niet dat ik alles helemaal tot in de puntjes verzorgd wil hebben, dat is echt niet zo, dat is ook niet haalbaar met 4 kinderen. Maar het moet wel een beetje schoon zijn. Sanitair ed moet toch eigenlijk elke dag wel even een doekje.
Na het eten zetten we vaak muziek op en gaan met hele gezin opruimen. Maar op de een of andere manier is het toch weer een rommel in het weekend. Ik heb ook wel nagedacht over lijstjes, maar dan ligt de verantwoordelijkheid weer helemaal bij mij. Maar misschien moet ik dat toch maar doen. Zal eens in overleg gaan met manlief.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

20-02-2012 om 09:24

Werkster

Als er een tijd komt dat er geld voor is, werkster inhuren. Die ruimt inderdaad niet op maar je moet er zelf wel voor zorgen dat het opgeruimd is als ze komt: dus een stok achter de deur. En dan hoe je het opruimen bij één dag. Die van ons komt op vrijdag, dus op donderdag opruimen, vrijdag wordt er schoongemaakt en in het weekend is het huis schoon. Door de week ben ik veel weg en kan het me niet veel schelen hoe de boel er bij ligt, als het in het weekend maar opgeruimd is. Dus misschien kunnen jullie ervoor zorgen dat de boel op één dag gedaan wordt vóór het weekend? Elke dag opruimen en schoonmaken dat zou ik echt niet willen.
Verder hoeft hier het sanitair helemaal niet elke dag met een doekje, het wordt helemaal niet zo vies. Maar misschien wel als je 4 zonen hebt en een man die allemaal staand plassen. Dan moeten ze snel leren zittend te plassen of ik zou in staking gaan.

Yvon heeft gelijk

Wij hebben een werkster die eens in de twee weken komt en soms heb ik wat twijfels over de prijs-kwaliteitsverhouding. Een van de redenen dat ik haar nog niet de wacht heb aangezegd is precies dat wat Yvon beschrijft: de komst van de werkster dwingt je de boel op te ruimen. En wij hebben daar een taakverdeling voor: man doet dit, ik doe dat (kinderen zijn nog te jong om er echt wat aan de hebben in dit verband). Dan nog is het overigens een bende, maar de bende is wel een stuk kleiner.

Zouden we de werkster ontslaan, dan is dat schoonmaakwerk vrij snel te verdelen, maar ik weet dat het opruimen er dan volledig bij inschiet.

Yvon heeft ook op een ander punt gelijk: sanitair hoeft niet elke dag een doekje. Zelf doe ik dat twee keer in de week. Teken ik wel bij aan dat de heren in ons huis erg netjes zijn in de wc.

Groeten,

Temet

Roosje Katoen

Roosje Katoen

20-02-2012 om 10:57

Kinderen inzetten

Bij mij moeten de kinderen ook gewoon helpen met opruimen hoor, anders ben ik altijd het bokje. Aan het eind van de dag ruimen we op. Soms doen ze dat alleen terwijl ik aan het koken ben oid, en soms moet ik een beetje helpen. We wonen hier met zijn allen, dus we helpen ook allemaal om het huis leefbaar te houden.

Fiorucci

Fiorucci

20-02-2012 om 11:32

Temet

Dat is zonde van je geld hoor, zo'n werkster. Als ze weg hoort het te zijn alsof er een witte tornado door je huis is gegaan. Wat betreft sanitair: ik heb hier drie heren die staand niks onderplassen, maar ook heel veel andere pubers over de vloer.

Fiorucci

Ter voorkoming van misverstanden: het is niet zo dat deze dame niet schoonmaakt. Dat doet ze wel, maar niet zo goed als de dame die we eerst hadden.
Wij hebben iemand via een bureau voor witte werksters, dat is vrij duur en dan ga je je op een gegeven moment toch afvragen of je het niet net zo goed zelf kan gaan doen, zeker als die dame niet per se beter schoonmaakt dan je het zelf in die tijd zou doen (de vorige mevrouw werkte via hetzelfde bureau toen we nog in een ander deel van de stad woonde).

Groeten,

Temet

Maylise

Maylise

20-02-2012 om 11:42

Huishouden

Als je schrijft over vriendjes over de vloer neem ik aan dat je kinderen (of een deel er van)al op de basisschool zit? In dat geval kunnen zij ook wel meer gaan doen. Het huis hoeft er echt niet ontploft uit te zien na een dag met vier kinderen. Kinderen kunnen na afloop van het spelen ook hun gewoon hun eigen speelgoed en rommel opruimen. Met basisschool kinderen kan je als je een beetje opschiet het huis zo opgeruimd hebben (niet schoongemaakt maar wel opgeruimd)

Ik laat ze meestal tijdens de middag gewoon hun gang gaan wat betreft spelen en dan aan het eind van de middag voor het eten ruimen we samen alles op. Dat is echt zo gebeurd.

Met peuters/kleuters had ik meerdere opruim momenten op een dag omdat die a) meer rotzooi maken en b) zich minder lang kunnen concentreren op opruimen. Dan gingen we dus voor elk snack/eet moment opruimen dus op een dag thuis is dat zo 4 a 5 keer. Bij peuters helpt het ook om beschikbaar speelgoed in de woonkamer te beperken. Liever zelf een extra keer naar boven op een dag om iets nieuws op te halen dan dat ze alles tegelijk benedenen hebben en er een enorme rotzooi van maken.

Ik zou dus sowieso de kinderen leren om elke dag zelf hun speelgoed op te ruimen. Dat kan al vanaf heel jong. Zelfs een kind van 1.5 kan al zelf speelgoed in een ton doen en als je het van jongs af aan traint dan kunnen ze dat echt vlug zelf.

Naast opruimen zou ik elk kind een dagelijkse vaste klus geven. Als je man en jij daarnaast nog elke dag iets doen dan hou je het redelijk bij doordeweeks.

In het weekend kan je dan met z'n allen het huis (grondig) schoonmaken.

Overigens hebben wij nu ook een werkster en ik vind het met name fijn omdat zij alles een keer grondig schoonmaakt zodat wij alleen het bij hoeven te houden. Aan de andere kant nu mijn kinderen een stuk ouder zijn vind ik het eigenlijk onzin want iedereen hier in huis is capabel genoeg om zelf op te ruimen/schoon te maken.

In elk geval zou ik zeker investeren in de kinderen hun deel te laten doen. Voor de rest zou ik met man om tafel gaan zitten en samen te kijken wat belangrijk is en gedaan moet worden.

Maylise

Maylise

20-02-2012 om 11:48

Lijstjes/roosters

Ik vind lijstjes/roosters zelf eigenlijk helemaal niet leuk. Ik vind het beperkend en daarnaast vind ik dat we toch in staat zouden moeten zijn om dat huishouden te doen zonder een rooster/lijstjes. Maar goed ondanks mijn theoretische bezwaren werkt het in de praktijk wel. Het is efficienter en overzichtelijker en ik krijg meer gedaan door met roosters/lijstjes te werken dan zonder die dingen. Ik vind het wat dat betreft dus toch een aanrader.

Samen

Je zegt dat jullie na het eten met zijn allen opruimen, hier doen we dat ook en werkt het als een trein, veel beter dan lijstjes en roosters. Waarom bij jullie dan niet?
Ik zorg wel dat echt het speelgoed/tekenspullen etc. al zijn opgeruimd voor het eten. Na het eten is het klusjestijd en verdeel ik de taken. Niemand heeft vaste taken, maar er zijn natuurlijk wel dingen die de een vaker doet dan de ander. Man helpt ook mee en krijgt ook gewoon klusjes op van mij of doet iets samen met de jongsten, ik ruim ondertussen de keuken op en wie klaar is komt bij mij een nieuw klusje halen. Zo zijn we ongeveer een kwartier bezig. Als je dat met z'n vijven doet, besteed je zo vijf kwartier per dag aan het huishouden. Als je ermee begint is het misschien wel een investering om je kinderen te leren hoe ze bepaalde klusjes aan moeten pakken, hier doen we het al heel lang en is dat geleidelijk gegaan, waardoor de kinderen ook prima de wc een dagelijkse beurt kunnen geven en kunnen stofzuigen. Echt grote dingen blijven wel liggen, maar als je het op deze manier bijhoudt, kost dat ook niet zo veel tijd meer.
Mijn advies is dus echt proberen om meer te halen uit de tijd die je dagelijks na het eten met zijn allen aan het huishouden besteedt.

Fiorucci

Fiorucci

20-02-2012 om 15:03

Temet (ot)

Maar juist dan zou je toch een bepaalde kwaliteitsgarantie mogen verlangen, als het via een officieel bureau gaat...

Fiorucci

Fiorucci

20-02-2012 om 15:04

Eens met cobi inderdaad

"Wat een vreemde,neerbuigende manier oom over je man te schrijven. Of hij een hopeloos onnozele jongste bediende is die je moet trainen." Ja, ik zie dat wel vaker, dat vrouwen zo over hun man schrijven en ik vraag me af waar de gelijkwaardigheid blijft....

Rosase

Rosase

20-02-2012 om 15:28

Mijn man

Had jouw stuk kunnen schrijven.

Maar dan wel op een moment dat ie totaal overwerkt en doodvermoeid thuiskwam in de puinzooi die ons huis heet.

En dan zou ik nu dus in de gordijnen zitten.

Dus dat heeft ie onderhand wel afgeleerd

Misschien eens een weekje of wat ruilen van takenpakket? Sinds mijn man wat meer thuis is en af en toe ook eens een dagje volledige dienst heeft, hoor ik hem niet meer zo over het resultaat van mijn inspanningen op huishoudelijk gebied. Kleine nog niet schoolgaande kinderen matten je namelijk af. Wat dat betreft ben ik liever een dag aan het werk, dan een dag thuis. Daar lukt me af en toe nog wel eens om ongestoord een klusje af te krijgen.

Verder ga je hem met je wijzende vinger echt niet harder aan het werk krijgen, daarmee jaag je hem alleen maar tegen je in het harnas. Tijd voor een open gesprek over taakverdeling en prioriteiten dus. En misschien eens met de bezem door de spullen? Het niet opgeruimd kunnen krijgen heeft hier namelijk ook veel te maken met een overvloed aan spullen.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

20-02-2012 om 16:55

Fio, ik heb een groot gezin: 5 mannen/jongens en 1 vrouw.
De mannen hebben wel een urinoir dat scheelt

Elisabeth B.

Elisabeth B.

20-02-2012 om 17:04

Werkster

Zelfde bureau als Temet hier volgens mij, eens per week. Op zondag moet iedereen zijn kamer hebben opgeruimd.
Heerlijk thuiskomen de dag dat ze is geweest: alles schoon en fris. Uiteraard wel op- en aanmerkingen maar ik vind het geld voor een werkster dubbel en dwars waard! Scheelt misschien een hoop echtelijke twisten.
Ooit had ik zo'n witte tornado, helaas is zij terug naar haar geboorteland in Oost Europa gegaan.

Leg eens uit?

je zegt:*Na het eten zetten we vaak muziek op en gaan met hele gezin opruimen. Maar op de een of andere manier is het toch weer een rommel in het weekend*

wat ik mij afvraag: als je elke avond na het eten alles opruimt,wanneer ontstaat dan die rommel?
of ruim je op vrij/za/zo niet op ?
mijn ervaring: elke avond na het eten met zijn allen een kwartier opruimen ( maar dan ook echt álles opruimen )en je huis blijft netjes.

carrieretijger not

carrieretijger not

20-02-2012 om 17:48

Loftrompet over mijn kerel

ojee de term kerel blijkt ongepast. Ik heb 3 kerels en 2 meiden. Kerel is echt geen neerbuigende term in mijn ogen, maar ik zal het vanaf nu hebben over mijn partner (is dat gelijkwaardiger?). Trouwens mijn partner heeft naast een wat minder talent vele goede eigenschappen hoor. Maar daar was ik in mijn klaagzang even niet aan toegekomen. Dus bij deze: hij is enorm geduldig met de kinderen (en ook met mij), hij is veel consequenter dan ik, hij kan verschrikkelijk goed dingen terugvinden, hij neemt overal beter de tijd voor (niet te verwarren met traag zijn , hij is echt heel lief en heeft heerlijke humor.En dan vergeet ik vast nog heel veel. Over intiemere zaken laat ik me niet uit.

Dus in al mijn frustratie over het huishouden moet ik deze zaken niet uit het oog verliezen.

nu naar snel huis, kijken wat mijn partner vandaag heeft gekookt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.