Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Juul

Juul

24-03-2018 om 11:37

kleine stadstuin

Ik overweeg om te verhuizen naar een nieuwbouw woning in de stad. klein inbouwproject) Er zit een kleine stadstuin bij van 5 bij 5 ongeveer op het westen. Ik vind het zo moeilijk om het voor me te zien. Er is niet direct hoogbouw omheen, dus ik verwacht er wel zon te hebben. Maar iemand een idee vanaf hoe laat dan? En kun je nog wat met zo'n postzegeltuin? Of is ie wel vol als er een zitje staat?


Lou

Lou

24-03-2018 om 11:46

Hier ook een postzegel

Ik vind het nog verrassend veel wat er kan in onze tuin van 4 bij 6. We hebben een klein terras met een tafel en stoelen, een stuk gras en borders met planten en struiken en een paar boompjes. In de hoek achterin een kist met haardhout en een rek met losse potten erop. Alle schuttingen begroeid met druiven en passiebloemen. Eigenlijk is de hele tuin groen, behalve het terrasje dan. Ik vind het een fijne plek.

Er staat alleen geen zuchtje wind. Dus in de vroege lente zijn we de eersten die in de zon kunnen zitten maar als het echt warm wordt in de zomer, is het soms binnen fijner....

Zon

Heb je dan denk ik tot een uur of 12, (beetje gok) met vanaf het huis steeds meer schaduw. Hangt ook van schutti gen af. Hoge bomen zijn er nu nog niet, maar dat kan natuurlijk komen.
Hou je van planten?

Triva

Triva

24-03-2018 om 12:09

tip

Bekijk waar het hoogste gebouw is (ik vermoed dus op de westgevel maar check hoe hoog het rond de andere kanten is) en zoek een huis op het westen (misschien ken je wel iemand) en vraag het daar, je kunt ook vragen naar mensen met een tuin op het oosten en vragen hoe het qua zon is met hun voortuin.

Tijden zijn lastig te geven, in juni heeft iedereen wel zon, in maart en sept wordt het een ander verhaal. Onze achtertuin heeft een schuurtje van ruim 2,5 m hoog, als je voor die schuur zit zit je op het zuidwesten, daar heb ik dus ook vanaf een uur of 12 zon (hoogzomer toch nog wel eerder) en in juni ook nog om 20:00 uur. Jij dus zeker 's avonds maar nogmaals: hoe hoog is het rond dat plaatsje? De schutting van de buren is 1,80 en dan kunnen we met hoogzomer nog precies rond 2100 een beetje zon vangen op 5 m afstand van die schutting. Jij dus zeker nog meer.

Triva

Triva

24-03-2018 om 12:12

oja

onze tuin is 5 bij 8 tot aan de schuur, op het noord-oosten en ik heb bijna de hele dag wel ergens zon in de tuin in juni/juli. Jij moet zeker ook zon hebben maar in de zon ontbijten zal een probleem worden, dineren gaat zeker lukken.

Zeetakje

Zeetakje

24-03-2018 om 12:28

Laat zon, maar wel lang

Wij hebben jarenlang een tuin op het westen gehad. Hij was wel wat dieper. Een meter of 10 denk ik. De zon begon achterin de tuin om een uur of half 10. Hij moet achter je huis wegdraaien, of hoog staan en eroverheen schijnen (weet niet precies meer) dus dat zal bij een kleinere tuin wat later zijn. Het is natuurlijk ook afhankelijk van de hoogte van je huis. Hoe hoger je huis, hoe later de zon. Als je geen al te grote bebouwing achter je hebt, heb je wel lang zon. Bij ons wat dat tot een uur of half 9 's avonds.

O ja foutje

Stom, het is inderdaad in de namiddag avond pas dat de zon komt

Daar kan nog best wat mee

In zo'n tuin kan je nog best wat. Ik zou er niet zo'n enorme loungeset in plempen. Ik zou redelijk comfortabele inklapbare tuinstoelen en een inklapbare tafel aanschaffen, dat neemt minder plaats in. Als je nu al weet waar je je zitje wilt hebben, kan je dat deel bestraten. Weet je het echt nog niet, dan zou ik gras zaaien of (duurder, maar mooier) zoden leggen en hier en daar een stuk vrijlaten en daar eenjarigen in poten. Voor iets van hoogte lathyrus tegen een wigwam van stokken en zonnebloemen etc. Zo kleed je de boel een beetje aan. Het eerste seizoen kun je dan bekijken wat je wil met die tuin, wat voor grond het is, en wanneer en waar de zon schijnt. De winter daarna kan je dan leuk plannen maken voor definitieve beplanting.
Tip die ik ooit las:in elke tuin hoort minstens één boom. In een kleine tuin kan dat bijvoorbeeld een krentenboompje zijn, of een Japanse esdoorn.

Groeten,

Temet

"Tip die ik ooit las:

in elke tuin hoort minstens één boom. In een kleine tuin kan dat bijvoorbeeld een krentenboompje zijn, of een Japanse esdoorn. ".

Plant een wilg! Dat kost u niks (knip gewoon een tak van een (knot)wilg af en plant die. Of vraag aan een boer die nog knotwilgen heeft een tak).
Wilgen kan je zo groot of zo klein laten groeien als je zelf wil. Ze woekeren niet, ze bloeien vroeg in het voorjaar en ze zijn dus een ideale voedselbron voor tal van insecten die met volledig uitgeputte voedselreserves weer ontwaken. Onze zespotige vrienden zullen u zéér dankbaar zijn.
Als u avontuurlijkere ideeën wil: ik heb er wel wat.

Juul

Juul

24-03-2018 om 20:26

Bomen horen in het bos

zegt mijn moeder altijd. Maar je hebt natuurlijk bomen en bomen. Lou, je tuin klinkt echt super. Met het risico dat ik nu iedereen over me heen krijg maar ik wil echt geen gras meer. Wel planten hoor. Maar ik kan dus wel wat met die paar meters en in het zonnetje. Er is geen bebouwing direct achter dus moet lukken. Huis zelf is wel hoog dus zal moeten wachten tot ie er omheen is verwacht ik. Pfff, ben er nog niet helemaal uit dus heb wat voor de rest van het weekend om over te dubben.

U zal er nog wel wat denk- en puzzelwerk moeten aan besteden,

maar misschien kan dit dienen als eerste aanzet: http://www.meteobeverwijk.nl/zonnestand.aspx

Romy

Romy

24-03-2018 om 20:39

Yvan, welke avontuurlijke ideeën heb je?

Hier net verhuisd naar een appartement met een smal lang balkon op het westen (1,80 x 7,50 meter).
Ik kan avontuurlijke ideeën wel gebruiken.

Juul, hier vanaf ca 13 uur zon op het balkon, 14 in de woonkamer. Omdat ik op de vierde etage woon, vang ik veel wind. Maar vanmiddag kon ik al buiten zitten. Heerlijk!
Daarna heb ik de zon totdat die ondergaat.

Ook hier moet de zon om het gebouw heen, daarom eerder zon op het balkon dan in het huis.

En u kan ook Stellarium downloaden

(http://stellarium.org/nl/).
Dat is een programmaatje dat vaak gebruikt wordt door amateur-astronomen om op te zoeken wat er zoal te zien is aan de hemel, zoals ... de zon.
U moet er maar eens een beetje mee spelen. Het programma biedt de mogelijkheid een locatie in te geven, waarna u dingen zoals zonsopgang, en -ondergang in functie van tijd kan simuleren.

Met stellarium kan u,

op basis van uw lokatie, exact volgen, minuut per minuut, waar precies de zon staat en hoe hoog ze dan aan de hemel staat. Als u dan eens even aan de slag gaat met een kompas (een goed bruikbaar kompasje kost een paar €, zie vb: https://amerikaantje.be/#/dfclassic/query=kompas&query_name=match_and), kan u exact bepalen hoeveel bezonning/beschaduwing uw tuin zal hebben. U kan vrij makkelijk de schaduw die gebouwen in de omgeving eventueel in uw tuin werpen berekenen op basis van de zonnestand en de geschatte hoogte van de bouwsels. Daar hoef je geen kei in driehoeksmeetkunde voor te zijn.

De hoogte van iets is overigens ook vrij eenvoudig te schatten op basis van de lengte van de schaduw die het ding werpt. Je moet daarvoor niet weten wat een tangens is, er zijn allerlei vuistregeltjes voor.
O, en uw moeder vergist zich .

over gras

Juul, ik snap dat je geen gras wilt, maar als je een nieuwbouwtuin hebt ligt er niks in, behalve zand (of aarde, als je mazzel hebt). Dat loop je dus voortdurend je huis in, en dan is het handig de grond bedekt te houden. Ik zou niet het hele oppervlak betegelen, dat is slecht voor de waterafvoer en bovendien wordt je tuin zo een bakplaat als de zon erop staat. En bij een tegeltuin staan de weinige planten in potten en daar moet je in de zomer ongeveer met de gieter naast bivakkeren (ik ben enorm tegen geheel betegelde tuinen, had ik dat al verteld? )

Als je gras zaait of zoden legt is de grond afgedekt en groen, en kan je ondertussen bedenken wat je wel wilt. Naarmate je plannen uitbreiden, haal je gras weg.

Wil je echt absoluut geen gras, dan kan je ook hetzelfde trucje uithalen met bijvoorbeeld houtsnippers. Maar als je helemaal niets in die tuin doet zolang je plannen niet uitgekristalliseerd zijn, dan heb je al die tijd een zandbak van 25m2.

Je kan denk ik twee dingen doen: of een tuinseizoen voorlopige maatregelen nemen om te kijken hoeveel zon je in die tuin hebt etc en dan het jaar daarop definitief inrichten, of meteen plannen en meteen aanleggen. Maar zeker als je dan een deel bestraat, heb je er wel lang last van als je iets bij het ontwerp verkeerd hebt ingeschat. Een heester verplaatsen is tot daar aan toe, maar het terras verplaatsen doe je niet zo makkelijk.

Groeten,

Temet

Romy

O, vanalles...

Ik heb geen verstand van dat soort terrassen aan appartementen (ik heb nooit in een appartement gewoond), maar wel met eh... gewone terrassen.
Je zou er bijvoorbeeld kunnen aan denken om wat minder evidente dingen te gaan kweken in bloempotten of -bakken.

Een pot met brandnetels (prima soep!) bijvoorbeeld. Wordt gezocht door de kleine vos, een erg fraai dagvlindertje. De ganse (vlinder)familie van de "vossen" (Nymphalidae) is er trouwens verzot op.

Of een pot met akker- of speerdistel. Met wat geluk trekt die enkele van de mooiste dagvlinders aan die we nog hebben, o.m. de dagpauwoog. En distels hebben erg mooie bloemen (vind ik toch).

Een pot met wat grond en wat grof steenpuin, waarin klein hoefblad kan groeien. Gewoon omdat het een mooi, inheems plantje is, dat je enkel in de nabijheid van bouwvallen aantreft. Hier is het niet zeldzaam .
Echte dingen, geplukt uit de natuur dus, geen "sier-" cultivars...

En dan is er nog alles wat met eten te maken heeft.

Kruidenpotjes uit de supermarkt kan je scheuren en uitplanten in bloempotten.
Veel goedkoper dan aangekocht plantgoed: zo'n potje basilicum van AH bevat makkelijk een 30 - 40 plantjes, net als een potje peterselie, marjolein, oregano, snijselder... Een rozemarijntje makkelijk 3 - 4 plantjes, net als een potje dragon of munt.
Laurier laat zich makkelijk kweken in pot of bak. Aardbeien ook. Zelfs met frambozen lukt het.
Rabarber laat zich betrekkelijk makkelijk kweken in een grote pot (oude mortelkuip!), net als een druivelaar. In zo'n oude mortelkuip kan je trouwens ook heel makkelijk zomerprei kweken.
Hier (en daar allicht ook) verkopen ze allerlei slasoorten op kluit: eikenbladsla, krulsla,... Afsnijden, kluit in een bloempot met potgrond. Goed voor een tweede en vaak zelfs voor een derde oogst.
Radijsjes kan je in bloempotten kweken, tuinkers op bevochtigd keukenpapier in plastic bakjes van champignons, (champignons kan je overigens ook zelf kweken zonder zo'n duur startpakket, maar makkelijk is het niet).

Enzovoort, enzoverder. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Triva

Triva

25-03-2018 om 11:58

temet

Niemand heeft mazzel (aarde) daar moet je voor betalen. De kans is groot dat het gewoon dikke klei is met staptegels.

overigens

Overigens liggen er in tuinen van nieuwbouwprojecten behalve zand of teelaarde vaak ook allerhande bouten, moeren, stukken pur-schuim, halve gasbetonblokken, stukken metaal en ander divers bouwpuin. Wees gewaarschuwd.

Groeten,

Temet

Erfafscheiding

Wie geen zin heeft in de slagschaduw van een twee meter hoge schutting kan ook hekwerk planten en daar planten tegenaan zetten die in de winter ofwel afsterven, of kaal worden. Zo hebben wij het ook. Het idee dat de boel in de zomer dichtgroeit is niet helemaal bewaarheid trouwens, de kamperfoelie doet het prachtig maar je kijkt er redelijk doorheen. Wel goed dicht groeit klimop, maar dan heb je dus net zo'n schaduw als met een schutting.

Groeten,

Temet

Klei?

Klei en klei-leem, de beste gronden die je je maar kan wensen...

Tuintje

Tuintje

25-03-2018 om 12:08

En glas

Vergeet de glasscherven niet...
Maar je kunt ook (voor de afwatering) kiezen voor een halfverharding van grind of split. Of een deel daarmee doen, het kost weinig onderhoud. Wel eerst goed egaliseren en worteldoek over de grond.
Ik ben ook groot fan van bomen. Maar een grote vlinderstruik is ook leuk.

Een keer omspittten

viezigheid weghalen.
Als het zware grond is: eerst eens aardappelen planten om de grond "open te breken".
Het is natuurlijk ook wel een beetje werk, dat hoort er nu eenmaal bij. Wie dat niet wil heeft beter geen tuin...

Triva

Triva

25-03-2018 om 12:19

Yvan

Sorry maar je mag nu toe geven dat je er niks van weet. Wat er in onze tuin las was niet met een beetje omspitten klaar voor beplanting. Het deel waar je tegels wilde hebben moest je tot 30/40cm verwijderen en vervangen met zand. Het deel wat je wil beplanten kun je ook maar het beste tot 30/40 cm verwijderen en er goede aarde in storten of je hebt zoveel compost erbij nodig dat je alsnog de helft moet weg laten halen. Iedereen hier had een container voor de deur om de grond weg te werken.

Triva

Ik geef toe dat ik er niks van weet en dat ik, ondanks mijn 40 jaar ervaring met allerlei tuinen, met als enige gemeenschappelijke kenmerk: groooooot (2000 - 5000 m²), niks geleerd heb en maar wat fantaseer.

Om werkelijk iets met een tuin aan te kunnen, moet ik te rade gaan bij mensen die me willen onderwijzen over hoe je een pad aanlegt (ik denk dat ik in mijn leven een flink dorp bestraat heb). En over hoe je omgaat met grond om daar iets uit te laten groeien.
Vreemd, maar "tot 30/40 cm verwijderen en er goede aarde in storten" is daar nooit bij geweest, en toch mochten mijn tuinen gezien worden...

Maar natuurlijk weet u veel beter dan ik, hoe het wèrkelijk moet.

Goed zo, voor u?

Triva

Triva

25-03-2018 om 12:53

Yvan

Blijkbaar heb jij nooit een nieuwbouwhuis gezien in een vinexwijk op zo'n beetje het laagste punt van Nederland?

Nee.

Maar ik weet wel wat grondverzet kost en waarom het zo vaak gedaan wordt: aannemers raden het aan, aan klanten die daar verder geen benul van hebben.
Grondverzetmachines zijn peperduur, net als vrachtwagens en containers en moeten dus draaien.
Dat is geen probleem, als je maar genoeg klanten ervan kan overtuigen dat ze beter de handel uitgraven en nieuwe grond laten storten.

Als ik lees: "De kans is groot dat het gewoon dikke klei is met staptegels.", dan vraag ik me af we er nu werkelijk niet veel kaas gegeten heeft van tuinen, tuinieren en gronden/bodems...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-03-2018 om 14:25

Klets Yvan

Maar dat is niet erg. Je hoeft niet overal verstand van te hebben....

40er

40er

25-03-2018 om 14:53

Over klei....

Jullie gaan ervan uit dat het kleigrond is. Maar we weten niet waar Juul wil gaan wonen. Ja, in de stad, maar niet elke stad heeft een klei bodem. Hier nog nooit klei tegen gekomen.

Ik zou ook niet alles dicht straten. Eerst kijken waar je het terras wilt hebben. Direct aan je huis? Of achter in de tuin? Lekker een deel beplanten, eventueel met verhoogde borders werken. Schutting? Of een haag? Kijk eerst eens wat je leuk vind, qua stijl en ga hier mee aan de slag.
Ik kan wel mee gaan in het plan van Temet, eerst een zomer aan kijken, je weet dan goed wat je waar zou willen hebben, hoe de zon staat en noem maar op. Misschien plaatsen je buren een schutting en kun je daar aan mee doen, of juist iets anders ervoor zetten.

En rond deze tijd heb je geregeld leuke acties bij tuincentra voor een (bijna) gratis schets ontwerp voor je tuin.

Triva

Triva

25-03-2018 om 17:56

hoezo bedrijf

Mijn man heeft alles zelf gedaan, met kruiwagen...

Triva

Triva

25-03-2018 om 17:57

en toevallig

heeft hij ook een opleiding in het 'groen' gedaan en werkt daar ook in en hij zal zich echt niet financieel in laten pakken. Wat hier lag moest er gewoon uit als je een beetje kans wilde maken op een goede ondergrond voor beplanting en een goede ondergrond voor een terras maar goed we weten inderdaad niet wat TS te wachten staat.

Triva

Bij mijn vorige woning was wel degelijk "teelaarde" gestort. Die bestond overigens in hoofdzaak uit grote klompen klei, maar het was niet de grond die daar van oorsprong lag. Dat werd niet apart in rekening gebracht.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.