Huis, Tuin en Keuken
Jonagold
24-08-2025 om 19:19
Klusje per dag, wie doet er mee?
Vroeger liep hier jarenlang een draadje waarin we elkaar stimuleerden om elke dag een klus(je) aan te pakken. Het werkte heel aanstekelijk en motiverend. Het idee was dat vele kleine beetjes ook een grote klus zijn. Als je elke dag een keukenlade opruimt en schoonmaakt, heb je na 2 weken een stralende keuken. En omdat je iedere dag iets doet, heb je elke dag een goed gevoel over jezelf. Dus ik wilde dat idee maar eens afstoffen (pun intended). Wie doet er mee?
Ik trap af, met 2 grote klussen die ik vandaag gedaan heb: de keukenkastjes aan de buitenkant gesopt + de kookplaat schoongemaakt EN ik heb de overloop op zolder deels opgeruimd en schoongemaakt zodat de monteur woensdag bij onze ketel kan voor onderhoud. Heb meteen de trap naar zolder meegepakt, die trekt zooi en stof aan op de een of andere manier…
Mijn voornemen is om de komende week elke avond een of 2 keukenlades aan te pakken. En de week daarna ga ik in de badkamer aan de slag.
Wie volgt…?
Evaluna
28-08-2025 om 19:47
Niet helemaal mijn dag, moe... Aan het einde van de dag het huis gestofzuigd. Wel blij dat ik dat gedaan heb.
Vriendlief schrijft hier niet, maar die heeft wel zijn klusje gedaan, een auto vol naar de milieustraat 🥰
Jonagold
17-09-2025 om 12:46
Vandaag al lekker bezig! Vanochtend vroeg al de toiletten en de wastafel schoongemaakt. En terwijl ik een uurtje met de hond wandelde had ik een pannetje heet water in de diepvries staan zodat die kon ontdooien. Net alles weer helemaal schoon en droog gemaakt en opnieuw ingeruimd. Nu even lunchen (met gezonde paprikasoep van gisteren, ook dat nog!) en dan ga ik de koelkast nog onder handen nemen.
Ik ben van plan vanmiddag ook nog de tegeltjes in het toilet beneden te doen. Sinds ik geen hulp meer heb kom ik eigenlijk niet meer aan dat soort dingen toe, dan ben ik al blij als alles gestofzuigd en gedweild is en de keuken er een beetje fatsoenlijk uit ziet. Maar goed, daar is dit draadje dan ook voor bedoeld, om mezelf en jullie een beetje te inspireren.
Hoe is het bij/met jullie?
Fourtyfour
17-09-2025 om 13:10
Hier nu nog vakantie, dus iets meer tijd voor klusjes.
Voor de vakantie 3 kasten uitgeruimd en alles uitgezocht en geordend. En het hele huis goed gepoetst. Afgelopen dagen nog 1 kast gedaan, vakantie wasjes ed weggewerkt.
Man heeft buiten de boel aangepakt, nieuwe stroomdraden gelegd, lampen aangesloten en heel veel opgeruimd.
Jonagold heeft me op een idee gebracht, morgen de koelkast en vriezer eens schoonmaken, opruimen.
Poezekat
17-09-2025 om 14:09
Gisteren een doos met papieren ed uitgezocht en veel ervan kon in de papier kliko. Ook beneden gepoetst en gedweild en zelfs wat plinten afgenomen met een vochtige doek. Ik heb de komende periode best regelmatig een vrije dag en wil elke keer (een deel van) een kast opruimen.
Fourtyfour
18-09-2025 om 16:41
Vandaag dus de koelkasten en de vriezer schoongemaakt. Vriezer was een flinke klus, daar zat best wat ijs in.
Evaluna
18-09-2025 om 19:16
5 kilo tomaten uit de tuin weggewerkt! Vaak komt de tuin er niet van en is het echt een klusje ipv een hobby. Maar met wat verwaarlozing toch prachtige tomaatjes 
Jonagold
18-09-2025 om 19:31
Evaluna schreef op 18-09-2025 om 19:16:
5 kilo tomaten uit de tuin weggewerkt! Vaak komt de tuin er niet van en is het echt een klusje ipv een hobby. Maar met wat verwaarlozing toch prachtige tomaatjes
Ik ben nu wel heel benieuwd wat je met ‘weggewerkt’ bedoelt?
Evaluna
18-09-2025 om 21:09
Haha, ik heb ze niet opgegeten hoor.
Ik heb ze in etappes in de oven gegrilled met kruiden, knoflook en een beetje olie. Daarna gepureerd en in de diepvries gedaan als pastasaus.
Jonagold
18-09-2025 om 21:26
Evaluna schreef op 18-09-2025 om 21:09:
Haha, ik heb ze niet opgegeten hoor.
Ik heb ze in etappes in de oven gegrilled met kruiden, knoflook en een beetje olie. Daarna gepureerd en in de diepvries gedaan als pastasaus.
Aha, dat klinkt erg lekker!
Pippeltje
19-09-2025 om 18:48
Oei ik heb heel mijn goede voornemen vergeten om de hele keuken door te nemen zoals ik laatst begonnen wAS: 3 LAADJES per keer. Maar goed ik kan de draad weer oppakken: dat zal ik zeker doen.
Jonagold
19-09-2025 om 21:21
Pippeltje schreef op 19-09-2025 om 18:48:
Oei ik heb heel mijn goede voornemen vergeten om de hele keuken door te nemen zoals ik laatst begonnen wAS: 3 LAADJES per keer. Maar goed ik kan de draad weer oppakken: dat zal ik zeker doen.
Zo houden we elkaar scherp! Ik was ook vergeten dat ik de keuken en badkamer wilde doen…
Jonagold
21-09-2025 om 12:59
Gisteren goed bezig geweest in de keuken: 2 grote lades met eetwaren opgeruimd en schoongemaakt, de bestekla gesopt en het plankje met thee en koffie opgeruimd. Vandaag zoals ik me eerder al had voorgenomen het toilet beneden helemaal gesopt. Voor dit weekend ben ik weer klaar! Hoewel ik wel hoop nog wat in de tuin te doen voor de herfst echt losbreekt…
Jonagold
21-09-2025 om 13:17
En ook meteen de vaatwasser even op het reinigingsprogramma gezet. Wat is dat toch een goor klusje, het filter schoonmaken 😝
Evaluna
21-09-2025 om 13:43
Een klusje samen met dochter. Haar vloer van haar slaapkamer was al zeker een jaar niet meer schoongemaakt, zoveel zooi lag er. Ze heeft hem leeg gehaald en ik heb de vloer heerlijk schoongemaakt. Het ziet er zoveel beter uit!
Nu nog de moestuin opruimen.
Pippeltje
21-09-2025 om 17:52
Momenteel heb ik een slijmbeursontsteking in mijn schouder. Dat helpt niet echt.