Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kinne

Kinne

15-09-2013 om 11:35

knakworstje traktatie egel

Binnenkort is kind jarig en ik heb bedacht om dan een traktatie egel te maken voor op school. Wil er onder andere een knakworstje opprikken maar vroeg mij af of ik die knakworstjes eerst warm moest maken en laten afkoelen of dat ik ze direct uit het blik kon gebruiken.

iemand met ervaring?

Koud

Knakworsjes kan je rechtstreeks koud uit het blik eten!

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

15-09-2013 om 13:24

Ter overweging

Ervaring na 23 jaar basisonderwijs heeft mij geleerd dat knakworstegels al dan niet met kaas en een zilveruitje in het beste geval uitermate lauw worden ontvangen. De meeste kinderen vinden het echt niet lekker.

Rafelkap

Rafelkap

15-09-2013 om 14:23

safe

Voor de islamitische klasgenootjes lijkt het me ook een probleem. Ik zou voor safe gaan: zonder vlees.

Yoghurt

Yoghurt

15-09-2013 om 15:08

duur en ze lusten het niet

Ik heb ook weleens een worst/kaas tractatie gedaan. Maar het is relatief duur en veel kinderen lusten het niet, of de helft niet. Ik had er echt de balen van, zonde van al die kaas.
Ben er helemaal van teruggekomen.

Fruitspiesjes gaan dan denk ik nog beter. Met aardbei, druif, mandarijn, komkommer?

Kinne

Kinne

15-09-2013 om 16:29

reactie

Was al van plan om een variant zonder kaas te maken want dat lust kind niet. En veel fruit had ik ook al in de planning. Had bedacht om een balletje gehakt te doen een knakworstje, 2 mandarijnen partjes, 2 druifjes.Er zijn geen kinderen die om welke reden dan ook geen varkensvlees mogen. Met betrekking tot allergieën heb ik al met ouders gesproken.

Maar goed, als jullie ervaringen zijn dat niemand het lust ga ik wel erg twijfelen.

Katniss

Katniss

15-09-2013 om 17:00

Hier wel

Ik maak vaak prikkertjes met kaas, (kip) knakworstjes en komkommer. Valt altijd heel erg goed in de smaak bij de kinderen.

Rosa

Ik krijg de indruk dat onze school binnenkort een serieus gezonde-tractatieoffensief gaat inzetten. Als dat alleen maar betekent dat er niet teveel snoep/koek moet worden gegeven heb ik geen probleem, maar als men zoetigheid helemaal zou willen verbannen dan wordt het voor mij lastig.

Dus Rosa: weet jij 'gezonde tractaties' die a) lekker zijn en b) niet bewerkelijk?

Groeten,

Temet

overigens

Rosa, het moet nog vleesloos ook. De meeste klasgenoten zijn moslim, en zelfs al zorg ik dat het gebodene halal is, grote kans dat ze het niet vertrouwen. En ik gooi niet graag geld weg

groeten,

Temet

Stiften

Paar pakejes stempelstiften van Action, strikje en sticker er op, een stift per kind. Volledig halal en geen tandbederf of obesitas.

Lucerna

Lucerna

16-09-2013 om 11:15

non-food

Daar zou ik dan ook voor gaan. Terug naar gewoon één snoepje per kind als traktatie vind ik helemaal prima, hoor. Maar sommige scholen willen naar helemaal gezond (waarbij kaas en worst dan onder "gezond" vallen, best grappig eigenlijk). Dan ga ik naar ook naar non-food. Zo heb ik ooit deze laten trakteren:
http://www.trendyspeelgoed.nl/Stretchy-Smiley-Poppetje-p-16204.html
en deze http://www.trendyspeelgoed.nl/Smiley-doolhofpuzzeltje-p-17331.html
Er is best veel lolligs te krijgen voor weinig geld en je kind heeft er toch wat meer succes mee dan met worst, kaas en zilveruitjes/mandarijntjes enz.

aha

Jullie hebben gelijk. En ik ben wat dat betreft gezegend met niet alleen twee Actions in de buurt , maar ook nog een soort Chinese variant daarop (voor de Amsterdammers: de winkel Daily Style, twee vestigingen in (Nieuw)West). Daar verkopen ze de duvel en zijn ouwe moer, voor een habbekrats. Wel jammer dat je dan weer bijdraagt aan het ophopen van al die plastic zooi, maar ja, een mens moet wat...

Groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

16-09-2013 om 13:04

Temet

Ik heb vroeger van die minicrossantjes uit blik gemaakt, daar kun je ook nog kaas tussen doen als je dat zou willen.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

16-09-2013 om 18:50

Ik ben tegen gezonde traktaties

Ik pleit voor traktaties waarbij het glazuur van je tanden kraakt en van de plak je vullingen eruit worden getrokken. Een traktatie moet per definitie ongezond zijn, anders is het geen traktatie. Kinderen worden niet dik van die 30 traktaties per jaar maar van alle flauwekul er om heen. Gezonde pauzekoeken bijvoorbeeld. Contradictio in terminis.
Op het moment dat je weet: dit is een traktatie en dus een uitzondering, krijgen lollies met vitamine C geen voet aan de grond en denken kinderen niet meer dat ze goed fruit eten omdat ze liga milkbreak met aardbeiensmaak bij zich hebben. Zorg dat de grens duidelijk is en blijft.
Wil je iets trakteren wat wellicht door de gezondheidspolitie wordt goed gekeurd, dan kan je denken aan gedroogd fruit, noten, fruitsalade, popcorn, zoethout, bowl, soep met soepstengel, verse jus.
Zelf zou ik dat weer niet eten, ben voor veel fruit allergisch en kan niet tegen ongebrande noten. Dat zijn risico's die ik niet wil lopen, ik weet nooit hoe schoon iemand gewerkt heeft en als er met een mes waarmee appel is gesneden loop ik de kans op de hap te belanden.
Nonfood vind ik een verschrikking, met drie kinderen zit ik per jaar aan 90 plastic frutsels van kermiskwaliteit.

Helemaal erg...

Laat balpennen met de naam van je kind bedrukken bij Vistaprint!
Of koelkastmagneten met z'n foto!

Kinne

Kinne

20-09-2013 om 09:43

Feest geweest

Kind wilde erg graag egel, dus toch maar gedaan. Van de 31 kinderen lusten er 2 geen fruit en 1 kind luste het balletje niet. Heb er uiteindelijk maar geen knakworstje bij gedaan omdat het anders zo groot zou worden. Viel allemaal erg mee. Heb ook weleens op snoepkettingen laten trakteren en daar waren ook kinderen die het niet lusten. Of van die mini chocoladebroodjes, ook daar was er 1 die het niet lekker vond.

Temet, wat ik mij afvroeg is als ze op jullie school gezonde dingen moeten trakteren nemen de meesters en juffen dat dan ook of bedanken die massaal voor de fruit/groente traktatie.

Hier hebben we meestal een kindertraktatie en voor de meesters/juffen koek/chocolade of iets dergelijks. Maar gezond is nog niet verplicht op school.

In ieder geval bedankt voor alle reacties.

Kinne

Ik weet het nog niet. Er was onlangs een algemene ouderavond. Toen kwam er een praatje over gezond eten etc, dit naar aanleiding van de constatering dat de school een van de tien scholen in Amsterdam was waar de kinderen het meeste overgewicht hadden. Helaas ben ik toen vergeten te vragen hoe ze aan die wijsheid kwamen, maar dat terzijde.

Hoe dan ook, men wil richtlijnen gaan geven voor wat er wel en niet mee mag en ook voor wat er getracteerd mag worden. Nu vind ik de tractaties in het algemeen vooral veel te groot, vaak wordt er getracteerd op een zakje met verschillende dingen erin en dat kan behoorlijk veel zijn. Ik ben daar niet zo blij mee, en als dat wordt teruggedrongen zou ik niet mopperen. Maar ik weet niet of de school nu in gaat zetten op "niet zo idioot veel" of op "alleen groente en fruit en een klein blokje kaas".

Hoe de leerkrachten zich dan gaan houden vraag ik me dan inderdaad ook af. Maar goed, afwachten dus maar.

Groeten,

Temet

Fransien

Fransien

20-09-2013 om 10:44

Peuterspeelzaal hier

Hier is op de peuterspeelzaal ook het beleid van kleine tractaties en het liefst gezond. De stagiaire tracteerde vervolgens op uitdeelzakjes chips en weigerde zelf alle gezonde tractaties van de kinderen, ze lustte geen groente of fruit...

Op de basisschool is het in de kleuterklassen nog redelijk klein en gezond, maar daarboven hebben ze liever snoepspiesjes dan fruitspiesjes en de leerkrachten doen niet moeilijk over een grote zelfgebakken (en versierde) plaatkoek bij wijze van taart/tractatie.

Dalarna

Dalarna

20-09-2013 om 19:32

Dirksmama

Wat moet mijn kind met een balpen waarop de naam van een ander kind staat?

Hanne.

Hanne.

20-09-2013 om 21:14

geïnspireerd

Geïnspireerd door dit draadje heb ik deze week ook maar weer eens fruitspiezen gemaakt. Maar dan voor de juffen. De kinderen kregen een lollie. Volgens mij was iedereen zo blij. De kinderen iets 'ongezonds' maar kleins. De juffen iets 'gezonds'. Hoewel ik me stiekem afvraag waar meer (fruit) suiker in zat...

Iets warms

Kinderen eten op school. De laatste jaren hebben mijn kinderen op iets warms bij de lunch getracteerd.
Dirk heeft een keer 2 dozen met bamisoep meegezeuld uit Indonesie als tractatie.
Daarnaast hebbem we o.a. op pannenkoeken, saucijzenbroodjes, groentesoep, tosti's en popcorn getracteerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.