Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Koel en droog bewaren

Hoe en waar bewaar ik iets koel en droog? Als het om aardappels of groenten gaat leg ik het in een bak in de garage, maar nu heb ik vanochtend een pot appelstroop open gemaakt waarop ook staat koel en droog bewaren na opening. Ik ga toch echt niet ook nog potjes bewaren in de garage. Dus koelkast dan, zoals ik met de jam doe, of toch keukenkastje? Ter vergelijk, op de pot hazelnotenpasta staat bewaren op kamertemperatuur.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

03-12-2008 om 08:59

Appelstroop.

Bewaar ik altijd in de koelkast. Het wordt hier niet zo vaak gegeten en ik wil liever geen schimmel.
M.

Amarins

Amarins

03-12-2008 om 09:17

Keukenkastje

Appelstroop bewaar ik gewoon in een keukenkastje, dus dat is in ieder geval droog. Maar koel? Er zit zo'n hoeveelheid suiker in stropen dat je dat volgens mij niet in de koelkast hoeft te bewaren. Ook bij maanden oude stroop (ik heb slechts af en toe een stroop-kick)heb ik nog nooit schimmel gezien. Wel altijd een schoon mes gebruiken dan . Zelfde geldt voor honing, toch?

Amarins heeft gelijk

Wij hebben hier wel eens een eeuwigheid met een pot appelstroop gedaan, maar geen schimmeltje te zien, hoewel het toch al die tijd in de keukenkast was bewaard.
Met jam werkt dat niet, die bewaar ik in de koelkast (zeker de halvajam) maar appelstroop blijft schijnbaar eeuwig goed.

Volgens mij zetten ze tegenwoordig gewoon overal 'koel en droog bewaren' op, da's altijd goed. Net zoiets als al die kleren die geheel ten onrechte vermelden dat ze gestoomd/op de hand gewassen moeten worden.

Groeten,

Temet

amk

amk

03-12-2008 om 10:34

Koel en droog

is tussen de 15 en 25 graden, droog is niet in de koelkast.

gekoeld is in de koelkast: 4-7°C

Appelstroop kan bijna niet schimmelen of bacteriegroei vertonen omdat er geen beschikbaar water is voor de beestjes om te groeien. Alleen als je het in de koelkast bewaard heb je (een kleine) kans dat er condens ontstaat en op het contact laagje waar je dus en water en suiker hebt, kan er weer wel schimmelgroeien.

De jam zelf schimmelt niet, het is het laagje water dat er uitkomt dat schimmelt, daar zit net wel genoeg suiker in. Jam moet je dan ook altijd met een lepel uit de pot halen en die lepel niet voor iets anders gebruiken tijdens die sessie. Met een mes doe je toch meestal eerst je boter, en zo breng je enzymen in de jam die de jam doet ontbinden.

Aardappels mogen niet te koud bewaard worden, dan gaan ze niet rotten maar wel andere chemische reacties ontwikkelen die de smaak niet ten goede komen.

groetjes,
angela

Amk

Ja, ondanks mijn verregaande slonzigheid schep ik inderdaad de jam met een schone lepel uit de pot. Maar zelfs dan: als het te lang staat, gaat het mis.

Overigens heb ik in zo'n geval wel eens de schimmel eraf geschept en het restant in de pot in de magnetron doorgekookt, na afkoeling had ik weer prima jam.

O ja, een ander vraagje. Als kaas gaat schimmelen kan je de schimmel wegsnijden en de rest van de kaas gewoon alsnog eten - en dit doe ik ook regelmatig. Maar vertraag je dan het opnieuw optreden van schimmel door de kaas in nieuw papier/ een schoongeboende kaasdoos te doen (da's mijn idee namelijk, dat je dan de sporen verwijdert die op de verpakking zitten). Of maakt dat geen biet uit?

Je ziet, ik doe soms echt te lang met een stuk kaas

Groeten,

Temet

amk

amk

03-12-2008 om 14:03

Wel iets

maar grote kans dat ze ook gewoon in de kaas zitten en dat je dus door het snijden anderen de ruimte geeft om uit te groeien. Je vertraagt het proces in elk geval wel.

Misschien toch kleinere stukken kaas kopen?

Angela

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.